Annons:
Etikettraser
Läst 984 ggr
supernatural
2018-12-13 10:29

Tollare eller jaktlabrador, för tävling & jakt

Hej! Jag ska skaffa valp nästa år, och efter mycket sållande har jag minskat ned alternativen till två raser; jaktlabrador eller tollare. Raser som kelpie, cattledog och aussie har varit på listan men har nu bestämt mig för retriever iallafall. Ska tävla i agility, lydnad och jaktprov, samt använda hunden i praktisk jakt i framtiden. Det jag funderar mest på är väl mentaliteten och sjukdomar. Att hunden inte bär på sociala osäkerheter/rädslor är absolut viktigast. Jaktlabrador känns lite "säkrare" i och med att de ska vara väldigt vänliga och snälla mot alla. Tollare är lite mer "wild card". Samtidigt har jag hört att jaktlabbar kan ha lite osäkerheter? Jag har studerat alla potentiella kennlar och deras hundar och kollat mentaltest osv, men har svårt att bestämma mig. Vad säger ni? Varför ska man "inte" ta en tollare, eller varför SKA man ha en tollare framför jaktlabbe?

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Annons:
Jojaton
2018-12-13 10:52
#1

Jag är inte så insatt i jaktvärlden, så jag kan ha fel, men min uppfattning är att tollare inte är så vanliga i praktisk jakt. Vill man hålla på med jakt hade jag valt jaktlabbe iaf, för att vara säker på att man får en hund som klarar av det.

Johanna - Instagram

supernatural
2018-12-13 12:12
#2

#1 Mitt problem är egentligen inte användningsområdena för hundarna. Huvudaktiviteten för hunden kommer inte vara jakt, utan annan träning och tävling. Det som får mig att vela mest är vilken ras som är den mest mentalt stabila rasen. I övrigt tycker jag de känns ganska likvärdiga.

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Lona
2018-12-13 12:45
#3

Mentalt stabil och lättkörd; jaktlabbe, utan tvekan. Mer egensinnig och "knepig": tollare. En jaktlabbe är inte svår att motivera och få att göra det du vill, en tollare är också motiverad - men inte alltid av samma sak som föraren… 😉 Sen ska man, som jag skrev i den andra tråden, inte ta för givet att ALLA jaktlabbar har supermentalitet, men det är inte svårt att hitta en. Dessutom har de en fördel mot tollarna när det gäller osäkerhet och rädslor, de har inte alls samma skärpa. En osäker eller rädd hund med skärpa är banne mig ingen hit!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

supernatural
2018-12-13 13:35
#4

#3 Tack! Lutar mest åt jaktlabbe faktiskt. Tack för svar. Har du tips på bra kennlar? Du kan skicka på PM isåfall!

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

[Forest]
2018-12-14 22:10
#5

Även jag skulle rek jaktlabbe före tollare hoppas någon kan tipsa om uppfödare☺

alltidnordin
2018-12-15 14:20
#6

Har inte träffat jättemånga jaktlabbar, men de jag träffat har varit trevliga.

Min uppfattning om tollarna är stress och ljud. Kort och gott 🙂

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

Annons:
Sasmal
2018-12-15 14:57
#7

Jag tycker att det finns bra hundar i båda raserna men det är nog lättare att hitta en bra jaktlabbe än en bra tollare.

Upp till toppen
Annons: