Annons:
Etikettraser
Läst 1051 ggr
Zetas
12/13/18, 9:34 AM

Rasval - tävlingsambitioner

Nu är det ca 1,5-2 år tills planen är att skaffa en valp och skulle nu behöva lite tips och råd. Letar efter en hund som ska bli vår bästa vän i familjen samt tränings/tävlings kompis till mig :) Jag kommer främst vara inriktad på lydnad samt spår/sök. Vad jag söker: •Modell större, alltså <45 cm • Pälstyp medellång/underull (om man får önska 🙈) • gärna inte överdrivet social, helst ointresserad utav främlingar •inte alltför mycket vaktinstinkt Jag har snöat in mig helt och hållet på jaktgolden, främst baserat på de få individer jag träffat men vore intressant att få tips och erfarenheter utav andra raser också. Har levt med hund hela mitt 28-åriga liv, endast haft en egen hund dock och det var en Aussie.

Annons:
Lona
12/13/18, 10:14 AM
#1

Jaktgolden låter absolut som ett bra val, möjligen med undantag för den sociala biten då. Å andra sidan tenderar många raser som ska vara reserverade att slå över i social osäkerhet vilket ärligt talat är skitjobbigt. Det är bra mycket lättare att lära en "älskar alla"-hund att uppföra sig städat runt folk än att få en reserverad hund där det gränsar till osäkerhet och rädsla att bli trygg med folk och hantering av främmande.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lord Vulcan
12/13/18, 10:14 AM
#2

Schäfer är bra spår/sökhund. Mycket trevliga hemmahundar. Väldigt sociala.

ipopuma
12/13/18, 10:15 AM
#3

Beror på egenskaper du gillar. Förstår dock inte om du vill ha en hund större än 45 cm (x>45) eller mindre än 45 cm (x<45)

tiger tok
12/13/18, 10:17 AM
#4

Vad är det med Aussie som inte passade?

Zetas
12/13/18, 10:26 AM
#5

#1 Ja det har du helt rätt i, absolut en träningssak. Min Aussie betedde sig nervöst och stissigt kring folk, jag tolkade det som en viss osäkerhet och det var extremt mycket tid jag fick lägga kring denna träning.

Zetas
12/13/18, 10:34 AM
#6

#3 Jag menar större än 45 :) Egenskaper jag värdesätter är att hunden är arbetsvillig och lojal. När jag tar upp i texten att ointresse utav främlingar inte gör något, så är det mest tendensen till att hunden blir nervös/stissig som kan få mig att fundera. Söker stabil hundar helt enkelt :)

Annons:
Zetas
12/13/18, 10:40 AM
#7

För att förtydliga så menar jag större än 45 ☺️

Zetas
12/13/18, 10:45 AM
#8

#4 Min hund var nervös och stressad överlag, så egentligen är det bara ”rädslan” över att inte få en riktigt rastypisk individ som skrämmer mig lite. Aussie är underbara hundar!

apportbocken
12/13/18, 10:56 AM
#9

Bruksschäfer är ju ett ganska ”säkert kort” om du vill ha en stabil tävlingshund. Den sociala biten brukar vara bra hos bruksschäfern, intresserad av främlingar men på ett självsäkert och ganska hanterbart sätt av det jag sett. Den är ju också stabilare och mer förlåtande mot sådant som kan bli fel än mallen och HHn men samtidigt ungefär en lika bra tävlingshund som det går att ta sig till SM med om man är hängiven. Det finns mååånga kennlar och typer att välja mellan hos schäfern dock, å andra sidan är chansen då större att det finns någon som är precis rätt för dig. Dock har schäfern mer vakt än en jaktgolden. Annars kan beauceron vara en bubblare. Lite mer ”egen” än schäfern men de jag träffat har varit otroligt säkra socialt (iofs på hundmässan, de som sitter i montern där får inte vara socialt osäkra). Tycker även de verkar mindre stressade än schäfern. Alla fyra tassarna på jorden förutom när de hoppar upp i någons knä, haha. Chodsky pes passar också in på dina önskemål, mer av en vallhundstyp men inte en ”robot” som BC:n eller schäfern. Detta kan vara både dåligt och bra, beror helt på vad man vill ha. De är ganska reserverade som jag upplevt det. Dock är rasen väldigt liten i Sverige ännu så det finns inte så mycket att välja på, du kan alltid importera annars. Jag hade inte velat importera då jag gillar att använda hunddata/avelsdata för att kolla upp linjer och tilltänkta kombinationer, men har du stöd av någon kunnig chodskymänniska ska det inte alls vara särskilt besvärligt att importera en bra hund från Tjeckien. Det inns en del som är meriterade inom bruks, patrull, lydnad i Sverige redan så det verkar som en bra brukshund men kanske inte ett lika säkert kort som schäfern om du har SM-ambitioner. De är ändå häftiga små ”minischäfrar” av det jag sett.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Zetas
12/13/18, 11:12 AM
#10

#9 Tack för bra svar :) Schäfern har jag slått ett öga på, min bror har två stycken varav den ena är ute på tävlingsbanorna. Dock så tycker jag de saknar lite humor om du förstår vad jag menar, jag ser dem som så allvarliga jämt 🙈🤣 Beauceron är jag inte alls påläst om, aldrig träffat någon heller så ska kika lite på den. Chodsky har jag surfat runt lite på nätet och kikat på, men som du säger så är rasen så pass liten i Sverige ännu så känns lite osäkert. Har dock inte satt mig in i avelsdata eller liknande. Import känns inte aktuellt just nu, även om många utav de linjerna jag tittat på när det gäller jaktgolden är norska så är förhoppningen att jag ska hitta någon uppfödare här i Sverige i första hand :) :)

apportbocken
12/13/18, 11:29 AM
#11

#10 Tycker också schäfern känns lite för allvarlig för min smak. Men det är ju just en smaksak. Vill du ha humor ska du kika mer på beauceron! Riesenschanuzer har också en del knasigheter för sig. Båda de raserna är ganska jordnära om än rätt brötiga och burdusa. Riesen har i och för sig ganska mycket vakt så den kanske faller på det. Men om du kan stå ut med jaktgoldens sociala sidor tycker jag att du är inne på ett bra spår med den rasen!

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Lona
12/13/18, 12:37 PM
#12

Ja, jag tycker också att golden är lite mer "lättsam" än schäfern utan att för den sakens skull bli flamsig. Vill du ha ännu mera humor och sprallighet så finns ju flatten också. Jaktgolden finns rätt mycket att välja på, där är hundarna ofta avlade både på jakt- och bruksresultat. Man kan väl säga att en bra jakthund är en bra brukshund, däremot behöver en bra brukshund inte vara en bra jakthund. :-) När det gäller ledstatistik, tävlingsresultat och andra uppgifter för bla spaniel och retriever så är rasdata.nu suveränt! Samma info som på Hunddata men mer lättnavigerat, dock är Rasdata lite senare i uppdateringen. Beauceron är ganska ojämn, både som ras och som individer. Ena dagen kan de slå till med storslam på tävlingsbanan, nästa dag tycker de att det är mycket roligare att jaga solkatter… Men med humor, absolut. Chodsky håller nog tyvärr på att hamna i "fluffig utställningshundsfacket" och är ett ganska osäkert kort, både när det gäller tävling och vardag. Rasklubben har dock en jättesmart grej som fler rasklubbar till ovanliga raser borde införa: De har kontaktpersoner över hela landet,dvs vanliga chodskyägare som man kan höra av sig till för att få träffa rasen. Kolla rasklubbens hemsida (du kan hitta den via skk.se)! CayKantos har en aktuell tråd om val av bruksras här på Hif, där kanske du också hittar lite intressant info?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

apportbocken
12/13/18, 12:56 PM
#13

#12 Är beredd att hålla med där med chodskyn. Eller att den i alla fall nog ser ut att bli mer ”aktiv sällskapshund som tränar rally och agility hemma på tomten” än den brukshund den är. Tyvärr tror jag att man lätt fastnar för rasens utseende, men jag hoppas att rasklubben lyckas ordna upp det. Apropå trådar du kan använda har du också min rasvalstråd här där det kanske finns några inlägg du kan använda: https://hundar.ifokus.se/discussions/5b0d4f28ce12c409cd0009f0-lite-funderingar-kring-rasval?4d712446b9cb462141045f63-4 CayKantos tråd: https://hundar.ifokus.se/discussions/5bd976358e0e74466e233427-annu-en-hjalp-med-rasval?discussions-1

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Annons:
Zetas
12/13/18, 12:57 PM
#14

#12 Nja flatten tilltalar mig inte så mycket , mest pga hälsan tyvärr. Min sambo är jägare så tanken är väl att om jag väljer jaktgolden så kommer hunden få jaga också, men bruksmeriter kommer väga mer då det kommer vara ”huvudsyssla”. Ska absolut kolla in den tråden, är ny här så har inte hunnit skrolla igenom sidan 🙈 tack för tips!

Lord Vulcan
12/14/18, 4:24 AM
#15

Mina schäfrar är allt annat än allvarsamma om vi inte tränar. Har många busiga, roliga rävar bakom sina öron. Dom är båda bruksschäfrar, ipo linjer. Många syskon och barn till den äldsta är i norska försvaret, polisen och räddningstjänsten. Mentalt stabil linje.

Upp till toppen
Annons: