Annons:
Etikettbeteende
Läst 1079 ggr
Disan1
12/12/18, 4:45 AM

Mina fina vovvar som är syskon av samma kull bråka

Hej!

Mina underbara Cocker Spanel brödrapar av samma kull, bråkar på riktigt nu, vilket bekymmer mig!

Jag tycker att dom bråkar om mig. Att dom är avundsjuka över mig. 

Frågan är om vi bör kastrera dom, om det har med deras könsmognad att göra.

Dom är födda 20170712.

Tacksam för goda råd.

Med vänlig hälsning/ Disa

Annons:
taxarärbäst
12/12/18, 7:36 AM
#1

bråkar kanske över dominans?

JoannaLi
12/12/18, 1:17 PM
#2

Det finns ett fenomen som heter… Littermate syndrom? Du kan googla lite på det om du vill. Det är svårt att ge råd med så lite information. När började de bråka, hur ofta bråkar de, hur allvarligt bråkar de (dvs vad gör de, måste ni sära på dem eller slutar dem själv, bits dem, har det blivit skador?), i vilka situationer bråkar de? Vad händer innan bråket, vad händer efter, vars händer det ofta, vilken tid på dygnet?

Elsis matte
12/12/18, 4:39 PM
#3

Det är vanligt att det blir konflikter mellan hundar av samma kön och ålder när de börjar bli könsmogna. Att kastrera skulle teoretiskt kunna hjälpa, men det finns många nackdelar med att kastrera valpar och jag tycker det bör vänta tills de är över året. Jag skulle se över den mentala stimulansen (uttråkade ungdomar blir stingsliga) och försöka styra upp dem förebyggande i de situationer det behövs. Om de inte klarar vissa situationer, se till att de inte uppstår, antingen genom att påverka miljön eller gå in och kommunicera hur de ska bete sig.

Jojaton
12/12/18, 5:28 PM
#4

#3 Dom är dock nästan ett och ett halvt år :)

Johanna - Instagram

Elsis matte
12/12/18, 6:24 PM
#5

#4 Oj, jag läste årtalet fel och tänkte att de var födda i somras… Tack för påpekandet!

Fisherling
12/12/18, 6:27 PM
#6

#4 Ett och ett halvt år är ju när hormonerna brukar vara som allra värst. Är inte alls förvånad att två hanhundar av den åldern bråkar.

Annons:
Jojaton
12/12/18, 8:40 PM
#7

#6 Jag vet, jag kan absolut förstå att de bråkar - men syftade på att #3 skrev att det finns många nackdelar med att kastrera valpar och att hon tycker man bör vänta tills de är över året - vilket de ju är 😊

Johanna - Instagram

Rafflan
12/12/18, 11:49 PM
#8

Beror på, om dem bråkar om dig/vaktar dig så behöver dem uppfostras att dem inte ägare dig och inte får vakta dig.

Lord Vulcan
12/13/18, 10:03 AM
#9

Säger som #8. Tydliga regler och lika mycket ensamtid med varje hund. Har själv mor och dotter som har bråkat en del. Gäller att hålla efter den mest dominanta hunden.

koppargaller
12/13/18, 6:57 PM
#10

Låter som resursförsvar.

Upp till toppen
Annons: