Annons:
Etikettbeteende
Läst 1720 ggr
wilma0201
2018-12-10 07:00

Min hund har börjat vakna vid 3 varje morgon?

Hej hej! Jag hoppas att det finns någon som skulle kunna ge lite tips till mitt problem. Jag har en valp, 6 månader. Han är inte helt rumsren än, men på väldigt god väg. Då valpen är min, mwn vägrar sova i mitt rum, så sover han just nu hos mina föräldrar. Det är inte något som varken jag eller dom är jätteglada i, men han mår bäst där. Han har alltid vaknat när min pappa går upp, runt 5:30/06:00. Men i ungefär en vecka nu så har han börjat vakna mellan 3 och 4. Är det någon som vet vad detta kan bero på? kan det bero på att mina föräldrar nu sover med dörren öppen, och innan var den stängd? Mamma går alltid ut med honom när han vaknar vid 3, men hon börjar bli trött på det eftersom han oftast bara kissar några droppar. Är det någon som vet vad det kan bero på? Han har inte tillgång till varken mat eller vatten på natten.

Annons:
Lussan20
2018-12-10 07:59
#1

Den gamla vanan att kissa kl 3. Min hund håller alla tider och det blir eländigt då vi går över till sommartid. mattider och rasttider ska ske på minuten. Töja tiden är det man får göra. Mvh/WL🌺

Emki
2018-12-10 08:04
#2

Jag skulle rekommendera att inte vänja valpen att få gå ut mitt i natten. Våran valp på 7 mån kan hålla sig en hel natt, dvs ca 8-10 timmar utan problem. Och vi har aldrig gått ut med han under nattetid. Första veckan fick man torka kiss någon gång på morgonen, men var inte mer än så. Inte heller gå upp såfort valpen gnäller - då vet han att han får uppmärksamhet varje gång han ber om den. Sedan ska en hund ha tillgång till färskt vatten HELA tiden. Maten ska ges speciella tider och inte stå framme. Varför han vaknar kan bero på många saker så det kan jag inte svara på.

wilma0201
2018-12-10 08:05
#3

#1 Okej, finns det något man kan göra för att få honom att sova längre? Förstår liksom att det är jobbigt för mina föräldrar och särskilt mamma då hon precis börjat arbetsträna. Men han vägrar verkligen sova i mitt rum, det går inte. Han skäller, gnäller och krafsar på min dörr. Och sover som högst en timme under natten, vilket inte är hälsosamt för honom. Tar emot alla tips som finns!

wilma0201
2018-12-10 08:13
#4

Okej, tack för tipset!

hemul
2018-12-10 11:00
#5

#1 Men det är ju ingen gammal vana. Han har ju just börjat med det.

Lussan20
2018-12-10 11:15
#6

Ja men du skrev att den tiden brukade din mamma gå ut på kissronda.

På små valpar så fastnar vanor och tider. Jag hade en hund som ville kissa varje morgon vid 5, det slutade inte förrän den var omkring året. Sista  rast 22, 30 , första kl 7 sedan. Lycka till Mvh/WL🌺

Annons:
Zadeira
2018-12-10 14:16
#7

Om han nu bara kissar ett par droppar när din mamma tar ut honom vid 3 så är det säkert inte för att han är kissnödig, utan troligen för att han fått in vanan att något händer vid den tiden om han väcker någon. Ignorera valpen och ge honom inte uppmärksamhet när han håller på under natten. Det kan vara jobbigt ett tag, men snart fattar han att på natten ska man sova eftersom det trots allt inte verkar vara som han faktiskt behöver kissa. Ev om ni tar ut honom så ge honom absolut ingen uppmärksamhet, var tysta, låt honom kissa och sen in och bädda ner honom igen.

Elsis matte
2018-12-10 17:02
#8

Eftersom han inte har behövt det tidigare och inte verkar särskilt nödig nu så skulle jag lita på det. Det kan kanske vara lite testosteronpåslag inför puberteten? Ignorera honom och var beredd på att han är orolig några nätter, sedan lär han inse att det inte lönar sig.

wilma0201
2018-12-11 09:21
#9

Tack för tipsen! Hela min familj är nya på det här med valp så det är skönt med folk som vet ;) Inatt hade han vaknat klockan 4 men det var för att mamma var på toaletten. Men då hade hon inte gått ut med honom, utan jag ut med honom vid 7 istället.

taxarärbäst
2018-12-11 13:32
#10

när min tax var liten så var vi ut en gång i halvtimmen dygnet runt

Skivling
2018-12-11 21:19
#11

#10 hjälp.. men bara första veckorna väl? Känner mig förvandlas till en zombie bara av att läsa detta .. :)

Frida B
2018-12-11 21:50
#12

#10 skulle aldrig någonsin gå ut med hunden varje halvtimma dygnet runt, det mår man inte bra av. Man måste ha sömn…

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

taxarärbäst
2018-12-12 06:52
#13

#11 höll på tills han var ett x) #12 jag har sömnproblem så sov inte största delen av tiden ändå som nu har jag varit vaken 3dygn

Annons:
eli1991
2018-12-12 12:34
#14

oj, blir trött när jag läser att folk är uppe på nätterna xD Vet inte om våran valp var extremt enkel att få rumsren. Såhär såg det ungefär ut, minnet kan svika…
11-15 veckor, ut varje till varanntimma dagtid samt 1 gång vissa nätter men sov oftast mellan 23-04.
15-20 veckor varann timme dagtid och sov 23-06 utan rastning.
5-6 månader håller sig lätt 3-4h på dagen sover 21-06 som en stock och behöver inte ut på natten.
9 månader håller sig lika länge som en vuxen hund, sover 21-06 utan problem. går gärna och lägger sig vid 19 om tillfälle ges xD
Känner mig sjukt bortskämt :O

Hoppas det löser sig för er! Tror som fler andra skriver, eftersom det bara kommer några droppar så hade jag ingorerat om den gnällde en liten stund på natten. Det kanske blir några oroliga nätter men det borde passera snabbt så ni alla får sova :)

Frida B
2018-12-12 19:25
#15

#14 jisses haha! Vad jag minns gick jag aldrig upp på natten ens haha. Visst, väckte han mig så släppte jag ut honom men det hände väl kanske en gång. Annars var han torr hela nätterna. Har jag haft tur då? Haha

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

eli1991
2018-12-12 19:49
#16

#15 vi hade inte heller många nattrastningar och tack och lov var dom på sommaren. Vi har - 25 här nu så jag hade nog dött 😂 vi var nog lyckligt lottade!

Frida B
2018-12-12 20:07
#17

#16 fy, hade också på sommaren haha!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Jojaton
2018-12-12 20:47
#18

Om jag minns rätt så väckte Sam mig 1-2ggr första natten och behövde kissa, sen sov han ungefär från 23-06 +- nån timme enstaka nätter, och med en upptrappning ju äldre han blev. Skulle aldrig gå ut med en valp varje halvtimme under natten - på natten ska man sova och går endast upp om det är akut, vilket gäller valpar, vuxna hundar och människor! Nu kan Sam (18mån) hålla sig typ 15 timmar om det betyder att han får en ordentlig sovmorgon 😅

Johanna - Instagram

wilma0201
2018-12-12 21:32
#19

Jag vet faktiskt inte, det är svårt eftersom min halvpappa behöver sova då han går upp vid 05 varje morgon. Tror det är därför mamma går upp med honom. De klarar liksom inte av att han är vaken vid 3-04:30 och gnäller för då får varken han eller mamma sova.. jag tycker bara så synd om dem då det är min hund.. men jag vet inte vad vi ska göra..

Bellieie
2018-12-14 08:05
#20

#19 kan inte din mamma väcka dig så får du gå ut med honom när han gnäller, om han prompt måste ut? Eller att du iaf går ut med honom i vardagsrum eller nåt när han gnäller och håller honom sällskap? Och såklart ser till så han har vatten osv :)

Annons:
JoannaLi
2018-12-14 10:14
#21

#19 Skulle ni kunna prata med din halvpappa och se om han kan stå ut några nätter med att valpen piper, så att det får gå över? Istället för att han ska fortsätta störa nattsömnen med att behöva gå ut. 

Har man tur så krävs det bara några nätter där han inte får gå ut för att bryta vanan.

wilma0201
2018-12-14 11:47
#22

#20 Det är svårt eftersom jag går i skolan från 8-16 varje dag, jag måste tyvärr sova och det tycker mina föräldrar också. #21 Jo, vi ska testa det nu i helgen och sen jullovet, då är det ju ingen som behöver ett exakt antal timmar :)

Upp till toppen
Annons: