Annons:
Etiketthälsa
Läst 2039 ggr
JoeKristos
2018-12-10 01:33

Akut hjälp tack!

Hej! Min valp på 8 veckor spydde ut sin mat igår som han åt och idag spydde han tre gånger efter varandra och verkar vara skakig i magen. Han är super trött just nu men samtidigt är han inte bekväm. Han försöker sova men vaknar hela tiden upp och skakar. Vad ska jag göra? Hittade även slem i hans avföring igår men idag ser hans avföring bättre ut. Jag är super orolig. Han är försäkrad i agria och undrar över kostnaden om jag besöker jour nu?

Annons:
JoannaLi
2018-12-10 01:40
#1

Ring närmsta veterinär och fråga! Oavsett kostnad så bör valpen få kontrolleras av veterinär, frågan är bara om den ska komma in akut eller om det får att vänta, och det vet bara en veterinär.

JoeKristos
2018-12-10 01:42
#2

Ska jag åka till akuten? Vad tycker ni?

JoeKristos
2018-12-10 01:42
#3

Verkar som att han har magknip?

JoannaLi
2018-12-10 02:05
#4

#3 RING. EN. VETERINÄR.

Lussan20
2018-12-10 05:58
#5

ÅK, det kan vara livshotande.

Emki
2018-12-10 06:13
#6

Som ovanstående säger, åk in och låt valpen bli undersökt av veterinär. Upodatera gärna hur det går för er!

Annons:
Drakellen
2018-12-10 12:17
#7

Om valpen verkar vara allmänpåverkad så hade jag ringt veterinär och hört vad de tycker. Jag är en fattig student och åker bara in under jour om det är absolut nödvändigt då det är fruktansvärt dyrt (även med försäkring) och jag hade aldrig åkt in för att min hund spytt några gånger. När Pepsi började spy i samband med kennelhostan så åkte vi inte in förrns vi märkte att han var allmänpåverkad och inte fick behålla vatten. Om hunden är dålig i magen utöver kräkningar så är chansen för ett främmande föremål i systemet mycket mindre, men om man misstänker det ändå så ska man självklar åka in.  (Allt nämnt ovan kommer från rådgivning och information från en veterinär med 40 års erfarenhet av fältet)

Jag hade sett till att valpen får i sig mycket vätska och sedan hållit noggrann uppsikt i några timmar. Om symptomen minskar så hade jag avvaktat tills veterinär öppnar och sen åkt in under dagtid, förutsatt att valpen blivit helt återställd. Men du känner din hund bäst och om du känner på dig att det är akut då ska du lita på magkänslan.

Lussan20
2018-12-10 13:10
#8

Ja det är dyrt att ha hund,  jag är fattigpensionär så jag vet, men akuttid kostar 600kr extra och har man hund måste man ta den kostnaden. En hund som är så allmänpåverkad ska ha akutvård. Det kan vara tarmstopp, svår infektion mm. Jag har haft hundar i 70 år och vet hur fort det kan gå med en valp. Vi hann knappast in med en hund med mindre symtom. Tror seriösa vet.kliniker tycker detsamma.

Lona
2018-12-10 13:43
#9

#7, En magsjuk valp på 8 veckor ska man inte behandla själv, den SKA ha veterinärvård, jourtid eller ej. En vuxen hund kan man väl köra lite egenvård på, beroende på hur dålig den är, men för en valp har man inte mycket att spela på. Det lär inte bli billigare för att man avvaktar, snarare är det risk för betydligt högre räkning eftersom valpen behöver större insatser än om man kommit in tidigt. TS, hur har det gått? Har ni fått hjälp? Ett tips för framtiden är att ringa uppfödaren och fråga om råd, om denne är seriös och erfaren så hjälper hen gärna sina valpköpare. Det finns också flera nätveterinärer man kan fråga, en del av dem är gratis om hunden är försäkrad. I det här fallet tycket jag dock inte att det är någon tvekan, valpen behöver komma till veterinär.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Drakellen
2018-12-10 22:48
#10

#9 Oj, mitt fel, såg inte att den var 8 veckor! Då håller jag självklart med om att det är veterinär direkt! Gud vad pinsamt, förlåt! Ts, lyssna inte på mig, jag skrev som om det vore en vuxen hund, jag läste klantigt!

JoeKristos
2018-12-11 13:13
#11

Hej jag glömde uppdatera er om hur det gick. Han fick någon spruta under huden som tydligen skulle få hans kvällningar att gå bort. Veterinärerna kunde knappt engelska eller svenska så jag visste inte exakt vad dom gjorde. (Vi bor i Finland). När vi kom hem var han jätte trött och lugn och rörde sig inte ett dugg så jag antog att det kanske var en lugnande spruta han fick? Jag fick också två läkemedel att ge honom under 7 dagar. Antepsin är ett av dom som tydligen bildar en hinna på ytan av magsäcksvägen. Och den hinnan täcker irritationer osv. Och så fick han något som heter eneteromicro för obalans i mage och tarm. Summan blev 2000 kr och tyvärr har hunden bara varit försäkrad i några dagar och det måste ha gått 20 dagar minst för att få ersättning. Men han mår i alla fall bra vilket är viktigast. Jag vet dock inte om det var en bra idé att åka till veterinären då det kanske skulle ha gått över till slut. Bjuder på bild :D

JoeKristos
2018-12-11 13:14
#12

…Kan inte läggs upp bild från mobilen ser jag nu :(

JoeKristos
2018-12-11 13:17
#13

Kan tillägga att uppfödaren inte verkar vara så hjälpsam heller och det känns mer som att jag stör henne. Jag fick iofs några råd av henne tidigare på dagen men när det blev värre så var det för sent att ringa henne.

Annons:
JoeKristos
2018-12-11 13:19
#14

#10 Haha det är ingen fara. Nu vet jag i alla fall att det är viktigare och att man ska ta sånt mer seriöst med en valp. :)

taxarärbäst
2018-12-11 13:31
#15

#14 vilken veterinär va du till? jag bor också i finland

JoeKristos
2018-12-11 13:33
#16

#15 Eläinsairaala Evidensia Vettori

Lona
2018-12-11 13:53
#17

Det var absolut värt att åka in! Förmodligen var det vätska de gav subkutant (under huden). Den funkar lite som ett dropp, kroppen "suger i sig" vätskan efterhand. Andapsin är bra. Att valpen var trött efteråt är inte konstigt, dels att vara magsjuk och dels allt nytt och kanske lite läskigt hos veterinären. Mycket för en valphjärna att bearbeta! Fick ni några specifika råd angående utfodringen? Oftast ska man ge skonkost ett tag för att magen ska få läka ordentligt. Går att koka själv eller köpa hos veterinären, både som torrfoder och burkmat. Låt nu lilla valpen få ordentlig vila, försök hålla honom i någorlunda stillhet. Spela inte upp honom med lekar och bus. Trist att inte uppfödaren bryr sig mer, i synnerhet som det gäller en nylevererad valp. Trots att mina hundar är vuxna är jag välkommen att ringa dygnet runt om något händer - snarare skulle de ogilla om jag INTE hörde av mig! Krya på valpen nu, uppdatera gärna hur det går! Nu vet jag inte vad veterinärvården i Finland kostar, här hade 2000:- varit billigt om det är jour.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

JoannaLi
2018-12-11 15:41
#18

#11 Om veterinären satte in åtgärder så var det ju nödvändigt att åka till veterinären kan jag tycka.

Lussan20
2018-12-11 19:15
#19

Jag gav 3,700 akut på Valla nu sist. En lungröntgen och allmän undersökning. Fick tillbaka 2,300 på försäkringen. Det är bra med tanke på att hon är 12,5 år. 600kr för akuttid, de får man inte på försäkringen.

Vi fick ingen tid här i stan Norrköping, ej heller i Norsholm, så Valla fick det bli. Det får bli en mindre dyr jul, hunden går i första rummet alltid…

Skönt för lilla valpen att få lite vätska , det är ju bara en liten baby. Vad är det för ras på den lilla?

Lycka till nu och hoppas allt blir bra, oftast tycker jag man får råd gratis hos vet om man ringer.

Mvh/WL🌺

Lona
2018-12-11 20:28
#20

#19, OT men får du alltså inte ersättning för jour- eller akuttillägg från försäkringen? Vilket bolag har du? Det har alltid jag fått, förutsatt att det varit motiverat med ett jour/akutbesök, givetvis.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Lussan20
2018-12-11 20:37
#21

Vet inte eftersom man inte fann någon orsak till hennes läte, brummande ljud som höll i . Vi har Folksam. Men de är bra tycker vi för hon står på pågående utredning då man inte vet vad det är för fel, ev hjärnan pga ålder. Förr hade vi annat bolag som ersatte sämre. Ev Agria. Mvh/WL🌺

JoeKristos
2018-12-12 17:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

#19 Han mår jätte bra nu och är lika lekfull som han var när vi fick honom. Han är en Jack Russell Terrier 😊.

Lussan20
2018-12-12 18:00
#23

Åh, vilken liten goding! Sådan tur att allt ordnade upp sig till det bästa!

Så fint att vi fick se ett foto på den lille parveln.Vart ska de stora tassarna gå med den lille? Hihi…Mvh/WL🌺

Lona
2018-12-12 19:14
#24

Åh, valpmagen! ❤️


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Forest]
2018-12-14 22:49
#25

Åh vilken liten plutt. ❤ Skönt att det ordnat sig hoppas magen håller sig i bra nu.

Upp till toppen
Annons: