Annons:
Etikettraser
Läst 1024 ggr
Wheaten05!
2018-12-09 09:36

Vakthund?

Mina föräldrar är väldigt inne på att skaffa en schäfer nu. Något som jag är väldigt skeptisk till. Jag vet att schäfrar är väldigt aktiva hundar som kräver mycket aktivering, det tror inte jag mina föräldrar är beredda på. Det är bara det att de inte lyssnar på mig. Jag har föreslagit labbe, golden och dvärgschnauzer som skulle passa bättre, men som sagt så lyssnar de inte. De vill ha en vaktig hund som de kan springa och cykla med. Lättlärd och inte mycket pälsvård. Det enda jag blir osäker på är den mentala aktiviteten. Min mamma säger att hon skulle gå kurser o.s.v men jag är tveksam. Har ni något tips på en hundras som inte kräver så mycket som en schäfer? Eller är det kanske så att jag har fel och att schäfern skulle passa hos oss?

Annons:
Herveaux
2018-12-09 10:06
#1

Första jag tänkte på när jag läste var Eurasier.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Elsis matte
2018-12-09 12:08
#2

Det man ska tänka på med schäfer (liksom liknande hundar med samma ursprung) är att de kan ha en hel del allvar i sig och att man måste vara kapabel att styra och hantera detta. Det är ett betydligt större åtagande att ha en hund som har mycket vakt och skärpa, än en som är avslappnad gentemot sin omgivning. Detta utöver att schäfern, som du själv säger, behöver mentala utmaningar, och kan ta på sig en massa saker som man inte önskar ifall den är understimulerad.

Lord Vulcan
2018-12-10 10:50
#3

Schäfer tycker jag låter bra. Har själv 2 st. Håller aktivering medelhög, med bolljakt, spår och cykling. Lugna inne och kontrollerat på ute.

Wheaten05!
2018-12-12 07:16
#4

Ska kolla upp euraiser! Känns bra med fler åsikter om att skaffa schäfer, tack :)

SaraTson
2018-12-16 21:54
#5

Mittelspitz kanske? Det är ju vakthund på så vis att de gärna skäller för att varna att nån kommer. Annars är de hur go’a som helst. Kallas för stor hund i liten kropp. Och gillar att aktiveras

[~Kollen~]
2018-12-16 23:32
#6

Svårt med rasval men vilken typ av person är du? Mest aktiv? och hur länge hade du gått ut med hunden? Dom måste ju kunna lyssna på vilken ras du kanske passar in med, har ni hundvana sen tidigare? Stor eller liten? Schäfer är fina hundar och duktiga vovvar med rätt träning, en av mina dröm hundar men Sheltie ska iallafall bli min första hund. 😃

Annons:
Upp till toppen
Annons: