Trots många lovvärda initiativ med hotell med fyrverkerisäkra gömställen för livrädda hundar så går det trögt i kommunerna med initiativ för att få områden som förbjuder smällare. Valpar dör ibland och hundar som är rädda utvecklar senare andra ljudrädslor, tex för åska.
Så lätt ordnat det skulle vara att ha en plats utanför tätbebyggt område där det var tillåtet att fyra av. Men även de vilda djuren mår dåligt, igelkottar väcks ur vinterdvalan.
Min Labbe är inte alls rädd, men min förra en blandning av Boxer, Bordercollie, en omplacering som hade med sig trauma hit, var så rädd att hon ramlade ihop och tungan blev blå. Så varje nyårsafton körde vi motorväg med hög musik i bilen stannade på en ödslig plats, vi hade med varma filtar, kaffe på termos , men till kl 3 på natten fick vi bara borta för hennes skull.
Jag känner så starkt för dessa arma hundar som lider så svårt. Om det var bara nyårsafton ändå, men man börjar veckor innan och veckor efter.
Tänk om man sände pengarna till Jemen i år istället och räddade både barn och djur från svårt lidande...Mvh/WL