Annons:
Etikettövrigt
Läst 3459 ggr
Lussan20
12/6/18, 9:36 AM

Fyrverkerier

Trots många lovvärda initiativ med hotell  med fyrverkerisäkra gömställen för livrädda hundar så går det trögt i kommunerna med initiativ för att få områden som förbjuder smällare. Valpar dör ibland och  hundar som är rädda utvecklar senare andra ljudrädslor, tex för åska.

Så lätt ordnat det skulle vara att ha en plats utanför tätbebyggt område där det var tillåtet att fyra av. Men även de vilda djuren mår dåligt, igelkottar väcks ur vinterdvalan.

Min Labbe är inte alls rädd, men min förra en blandning av Boxer, Bordercollie, en omplacering som hade med sig trauma hit, var så rädd att hon ramlade ihop och tungan blev blå. Så varje nyårsafton körde vi motorväg med hög musik i bilen stannade på en ödslig plats, vi hade med varma filtar, kaffe på termos , men till kl 3 på natten fick vi bara borta för hennes skull.

Jag känner så starkt för dessa arma hundar som lider så svårt. Om det var bara nyårsafton ändå, men man börjar veckor innan och veckor efter.

Tänk om man sände pengarna till Jemen i år istället och räddade både barn och djur från svårt lidande…Mvh/WL🐶🐱❤️

Annons:
Honestyisdead
12/6/18, 9:53 AM
#1

Ja det borde förbjudas.

Tant Grön
12/6/18, 10:02 AM
#2

Håller med om att det borde förbjudas. Tänker också på alla vilda djur som får panik. Har sett en flock kajor som flög runt och inte visste vart dom skulle ta vägen bland alla smällare och raketer. 😢

Drakellen
12/6/18, 11:25 AM
#3

Min gamla foderhund, Kita var så rädd för fyrverkerier att hon inte gjorde annat än kissa på fyra dagar runt nyår. En vecka efteråt hade vi äntligen börjat få henne att slappna av lite och vi kunde tillochmed leka lite. Sen var det någon jävel som smällde på andra sidan gatan och så var vi tillbaka i samma mönster. Gud, vad jag hatade människor som höll på med sånt! Min stackars hund höll på att dö av skräck och det enda vi kunde göra var att barrikadera oss i källaren med musik och vänta. Sverige borde göra som Sydney, där det är helt förbjudet för privatpersoner att skjuta fyrverkerier och det istället är en annordnad fyrverkeri show mitt på den stora bron, så att alla som vill kan samlas och se fyrverkerier, och alla som vill slippa kan åka några tunnelbanestationer bort istället för att fly ut i vildmarken. Nej, jag är väldigt trött på allt smällande!

hemul
12/6/18, 11:27 AM
#4

Det är ju också detta med att det börjat missbrukas. För två år sen kom en raket vinande förbi mig i huvudhöjd när jag cyklade över en stor parkering/parkyta. Några killar hade riggat upp en ramp och skjutit raketen horisonetellt någon meter över marken.

Jag sa till dem och de bad om ursäkt och sa att det var ett misstag. När jag var en bit bort vände jag mig om och såg dem rikta en till raket på samma sätt. Ångrar fortfarande att jag inte stoppade polisbilen jag mötte strax efter. Har sen läst att detta blivit vanligt och annat som att slänga smällare mot barnvagnar. Och förstås hundar och katter.

Är ingen förbudsmänniska, men i det här fallet tror jag det måste till ett förbud. Det räcker väl med att kommunen ordnar ett officiell fyrverkeri som sker på en bestämd plats under en begränsad tid.

Lussan20
12/6/18, 1:44 PM
#5

Tänk de som fått smällare i kapuschongen, smäller av i nacken så hörseln försvinner.

Mina nyårsaftnar var fridfulla, vi var hos mormor på landet, landskapet var vitt och rent, kl 24 ringde Kyrkklockorna in det nya året.

En snölykta med ljus lyste på gården. Det sprakade i öppna spisen och våra raggsockor hängde på tork efter kälkturerna , det  blev vattenloppor som sprakade. Så stöpte vi tenn och tolkade framtiden.

Det var ett lugn och frid som gick att ta på. Jag ska inte säga-det var bättre förr- men lugnet och gemenskapen var större för min del i alla fall…Mvh/WL🌛✨

swapp
12/6/18, 2:47 PM
#6

#5 Det låter helt underbart

Här är det inte hunden utan jag som är livrädd för fyrverkerier. Jag HATAR när det smäller. Känns som jag är i ett krig

Annons:
Lussan20
12/6/18, 3:03 PM
#7

Jag tycker inte heller om fyrverkerier, har aldrig gjort. Det påminner om krig. Förra hunden fick gå igenom en stor operation innan nyår, då kunde vi inte åka motorväg med hög musik på. Vi satt hon och jag i förrådet med batteriradio, ändå var hon helt knäckt. Jag stoppade in fetvadd i hennes öron. Hon fick lugnade men inget hjälpte. Vi somnade bland kläder och lådor en stund vid kl 1, men vid två brakade det lös igen.

Hos en släkting flög en raket in och satte eld på hans balkong, som tur var så var han hemma. Man är riktigt rädd när stora pjäser skjuts av onyktra personer. Gamla och dementa väcks och blir rädda och förvirrade, krigsskadade med PTS får återblickar, föroreningarna är ton av alla möjliga miljöfarliga ämnen. Jag blir ledsen på alla som inte bryr sig om någon annan utan bara en stunds smällar, nej inte snällt mot miljö och andra varelser…Mvh/WL🌺

Honestyisdead
12/6/18, 3:05 PM
#8

Det är hemskt att se hur oansvariga folk är med raketer även mitt bland folkmassor. Det finns så många idioter. 

Jag håller mig på min inglasade balkong vid 00.

Sugar Mist
12/6/18, 3:20 PM
#9

Jag har diskuterat detta en hel del i kommungrupper och med kommunen och den respons jag får är att "Det går att träna djuren att inte bry sig"
Därför är det tillåtet, i alla fall i min kommun, att fortsätta smälla raketer och smällare kring nyår och dagarna kring det, och det gör mig så arg.

-

Jojaton
12/6/18, 3:31 PM
#10

Jag blev nästan träffad av en raket på nyår för några år sedan, var ute och festade (innan jag hade hund) och stod på torget med några vänner för att titta på raketerna, då är det några idioter som skjuter av en rakt emot oss! Som tur va var det ingen bjässa och den var trasig så smällde nästan precis den skjutits av men fy vad obehagligt det var!

Johanna - Instagram

flocken
12/6/18, 4:34 PM
#11

Här börjas det så fort det blir mörkt på kvällen. Så räkna perioden varje år när det är mörkt.. Min hund har diagnosen posttraumatisk stress. Mkt pga dessa jävla smällare. Det som utlöste allt var när några tonåringar slängde smällare mot oss. Det slutade i polisanmälan. Dexter var rädd o orolig innan. Men när man står där med en hund som man tror kommer dö framför sina ögon.. Nu är han rädd för alla ljud. Även regn. Nyår åker Vi till stugan ute på en ö. Knäpp tyst.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

hemul
12/6/18, 4:53 PM
#12

Sånt är ju för jälvligt. Vad gör ni med rädda hundar som inte har varken bil eller stuga och inte har råd att ta in på hotell som det vid Arlanda?

flocken
12/6/18, 5:54 PM
#13

Hade vi inte haft stugan hade jag fått droga ner Dexter. Varit på gränsen att lägga in honom över natten på klinik O söva honom. Kanske hade funkat i källaren hos svärmor. Med lugnande

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Annons:
hemul
12/6/18, 6:22 PM
#14

Har haft helt obrydda hundar och obrydd katt också, men har funderat på hur det ska gå om nästa hund visar sig vara rädd. Jag bor så nära där det skjuts att jag får in krutröken om vinden ligger på. Och har ingenstans att fly. Får bli taxi rakt ut i spenaten i så fall.

Lussan20
12/6/18, 6:31 PM
#15

Min förra hund utökade också sina rädslor, humlor, flugor, tåg, osv.

En Tv och radio i motljud med varandra och en källare med täckta fönster, fetvadd i öronen och lugnande är väl så långt de flesta kommer i sin nöd. Vi hade ju motorvägen mellan två städer och en parkeringsficka i skogen, men efter hennes operation blev vi helt rådlösa.

Det var en sådan plåga för henne och att stå bredvid hjälplös var gräsligt.

Det skjuts överallt, så jag tänker på alla stackare som ingenstans har att ta vägen. Man får i tid försöka hitta  något som kan funka. En orsak till att jag inte kan ha någon mer hund , man vet inte vem som drabbas.

Mvh/WL🌺

Zadeira
12/6/18, 8:28 PM
#16

Ingen av de hundar jag brukar passa bryr sig alls, och jag själv älskar fyrverkerier och att vara mitt i smeten när det skjuts. Däremot kan jag tycka att det borde förbjudas för privatpersoner och enbart anordnas av kommunen eller företag på vissa platser.

Lussan20
12/6/18, 9:10 PM
#17

#16, ja man vet inte förrän man själv drabbas. Jag har en helt bekymmersfri Labrador nu, så jag vet kontrasterna. Det är inte fråga om ras eller vår kompetens utan anlag för skotträdsla. Deras hörsel är ju extrem i jämförelse med vår dessutom.

Det är ungefär som de som gillar att röka där astmatiker finns, klart de inte kan förstå hur det är då lungorna inte kan pressa ut luften. Som man säger-man är sig själv närmast-. Här i stan dog en valp under hemskt lidande pga fyrverkerier. Men tänk på alla kemikalier som drabbar oss på sikt, plasten i havet och gifterna i marken. Det som bara förstör borde förbjudas. Ett litet fyrverkeri kl 24 i kommunens regi, 30 minuter max, så långt kan jag sträcka mig.

Såg att rökning ska bli förbjuden på uteserveringar. Det går ändå åt rätt håll i vissa frågor…Mvh/WL🌺

Hornslandet
12/6/18, 9:52 PM
#18

Jag skulle bara uppskatta i allmänhet om folk kunde skjuta av raketerna runt tolvslaget på nyår och inte typ kl 11:45 på en tisdag den 27e på den lokala villagatan.

Nu är inte min hund rädd (vad jag märkt förut iaf), men jag utsätter han ändå inte för onödiga smällar. Speciellt eftersom folk skjuter raketer hur som helst ibland, och alla hundar kan bli jävligt skrämda om det smäller några meter bort liksom.

Hade jag en hund som var riktigt rädd för nyårsfyrverkerierna så skulle jag helt enkelt ta den i bilen och dra ut och köra några timmar då istället dock.

flocken
12/7/18, 5:24 AM
#19

Tyvärr tror jag inte att raketer någonsin kommer försvinna. Att hunden kan träna bort sin skotträdsla. Ja i vissa fall. Men min kille som igår hade panik för att grannarna lastade grenar på en kärra.. Att någon i familjen stänger toalocket.. Det blåser, det regnar, en bil startar, en bil kör över ett brunnslock, en påse fladdrar, barnens leksak lät lite för mkt, en mc. Vet inte hur många gånger jag legat över Dexter samt ringt på hjälp för han har fått en anfall ute. O då har han ändå blivit mkt bättre än när hans sjukdom utlöstes. Skulle nästan vara lättad om han bara var skotträdd..

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Lussan20
12/7/18, 5:34 AM
#20

Min förra hund var inte rädd förrän nyåret vid millennieskiftet, då brakade helvetet löst totalt, då fick man skydda hus och hem så gott det gick. Då gick det i lås på Lucky som hon hette. Hon knäcktes mentalt.

Man skottestar alla hundar inom militären, jakt och blindhundar. Man vet inte vilken individ som klarar testen innan. Annars bra hundar faller igenom. Men det finns barn, medelålders och gamla som blir rädda också.

Vi bor mitt inne i stan nu och det är inget läge att ta en ny hund efter denna. Jag är dessutom 70 år och det är ett stort åtagande att ha hund.

Hexaklorbensin ett av världens farligaste miljögifter finns i Svenska fyrverkerier, de kallas -The dirty dozen-världens 12 värsta miljö och giftigaste ämnen. Känner bara sorg över all likgiltighet i frågan.

Tack för era berättelser, det gör ont i mitt hjärta att inte djur och natur kan slippa dessa miljöbovar…Mvh/WL🌺

Annons:
flocken
12/7/18, 5:43 AM
#21

Jag brukar tänka på alla flyktingar som flytt kriget. Nyår måste vara hemskt för dom. O även äldre, barn. Det är en sån liten del av samhället som faktiskt gillar fyrverkerier. Tänk vad vackert det hade varit om alla hade släppt upp lyktor vid nyår.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

hemul
12/7/18, 4:18 PM
#22

#20 Hexaklorbensen har minskat. Antagligen eftersom det nu är förbjudet.
https://www.kemi.se/nyheter-fran-kemikalieinspektionen/2015/farre-farliga-kemikalier-hittades-i-fyrverkerier/

Men det är ett otäckt skit så det borde inte finnas alls. Det är inte så giftigt akut, men det ackumuleras i kroppen.

Rafflan
12/8/18, 1:42 AM
#23

Ordna så bara kommunen får skjuta fyrverkerier så det görs vid rätt tid, och utveckla bra "hörselskydd/öronproppar" till hund så kan folk med smällar rädda hundar "skydda sig" genom att täcka för fönster + "hörselskydd/öronproppar" vid den tid man vet att det kommer smälla.

Det största problemet tycker jag är att det smälls till och från 1 vecka innan och 1 vecka efter nyår, vilket gör det omöjligt för hundägare att "skydda sig", jag har haft 1 smällar rädd hund, mina nuvarande är dock lugna vid smällare.

Lussan20
12/8/18, 5:39 AM
#24

# 23.

Så rätt iakttagelse att man aldrig vet vilka individer som utvecklar denna totala skräck. De blir neurotiska  och ljudkänsliga hela livet.

Det är svårt för hundägare som köpt sin hund för dyra pengar och som vill få en trygg hund att ha  gemenskap med i vardag som i helg. Hundar som vägrar gå ut och göra sina behov, som alltid är på helspänn efter första smällen ger ingen trivsel i deras eller familjens liv.

Få ställen är tysta och Arlanda hotell blir fullt av hundar med sina ägare. Är det så vi ska ha det. Att 1000 tals ska fly för detta otyg?

Då får man ordna platser där det inte får skjutas i anslutning till större städer och samhällen om man inte kan flytta problemen.

Tex stugbyar, campingplatser, mm. Det är mycket begärt för att få skjuta raketer i mitt tycke. Mvh/WL🌺

hemul
12/8/18, 10:06 AM
#25

#23 Precis! Men kan t.o.m. låta vanliga människor skjuta, men bara på angiven plats och tid, övervakat. Och överträdelser blir det spöstraff för! 😉

Är det hela bara starkt tidsbegränsat kan ju t.o.m. såna som jag (ingen bil, inte råd till hotell och långa resor) ta sig ut någonstans och gå brandvakt tills det är över. Med sällskap av ett stormkök och glühwein är några timmar i månskenet en snöig nyårsnatt i skogen inte outhärdligt.😛

Maleficum
12/8/18, 12:42 PM
#26

En ide kan väl vara att skjuta på eller vid militära skjutområden (där sådana finns) för där är de flesta djur ju redan vana med att det smälls och låter. Och såklart ha bestämda tider på det också.

Har själv turen att ha djur som inte bryr sig av smällare (dock var våran labba lite för intresserad förr och kunde sätta av för att försöka jaga raketer om de kom farande längst backen) men tror hon nu på äldre dagar tycker det är lite mindre roligt (ljud verkar vara jobbigare för henne nu) men vi ska troligen till landet över nyår och där brukar det vara lugnt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Honestyisdead
12/8/18, 12:44 PM
#27

Jag tycker raketer kan tas bort helt. Man kan ersätta det med tex lasershower som kommunen anordnar.

Annons:
Milkshake
12/8/18, 1:54 PM
#28

Jag hade helst velat att det förbjöds helt, men jag skulle vara jättenöjd om det bara blev förbjudet för privatpersoner att skjuta raketer. Folk är så oerhört oansvariga och hänsynslösa när det gäller raketer, det är bättre att det sköts av kommunen.

Rafflan
12/8/18, 3:22 PM
#29

#24 fast jag anser inte att någon ska behöva fly pga fyrverkarna, om man vet att det endast smälls emellan kl 00-01 (kommunerna som styr det)
Så kan man hemma mörklägga fönsterna så hundarna inte ser smällarna och sedan ha någon form av hörselskydd som gör att hunden inget hör, så skulle det bli mycket lättare att klara av nyår med en smällar rädd hund utan att det blir traumatiskt, då kan man sitta och titta på film ihop eller något denna timme, för om hunden inte ser smällarna och inte hör dem är det ju inge problem. Idag har jag dock inte hittat bra hörselskydd som hundarna bekvämt kan ha på sig i 1 timme.

Det värsta är som sagt att det smälls i veckor innan och efter nyår, så när man är ute och går med sin smällar rädda hund kan det vips fara iväg en raket kl 14,00 på en onsdag, och det är omöjligt att skydda sig emot sånt.

[Forest]
12/10/18, 9:19 PM
#30

Tycker det är jätte fint med fyrverkerier och det är en gammal tradition. Det finns tystare nu mera. Det som brister är att folk inte håller på åldern 18 år och klockslaget. Vi har idag ingen hund som lider vid smällar och sånt vi har haft tidigare en hund som verkligen led av det samt mycket annat luftpistol som knappt låter fick henne att vilja gå in o gömma sig. Jag hade hoppas på att det bara blir tysta fyrverkerier och att alla "lek-smällare" (såna som bara låter) förbjöds att folk lär sig hålla tiden 😊 11:45-24:30 hade vart mer lagom då behöver man inte springa ut med hundarna.

[~Kollen~]
12/10/18, 10:39 PM
#31

Tycker så synd om hundar och andra djur som måste bli rädda av dom otäcka sprängkaramellerna

Honestyisdead
12/10/18, 10:57 PM
#32

#30 Det är ju inte bra för miljön heller.

hemul
12/10/18, 11:28 PM
#33

Det är konstigt det där med klockslaget, att folk inte håller på det. Hela grejen är ju att allt ska ske precis vid tolvslaget. Samma som med skumpan. Men låter korken flygga klockan tolv, inte flera timmar tidigare. Att pangandet är så utspritt inte bara stör, det förstör ju hela grejen också.

Tarotstollan
12/12/18, 5:12 AM
#34

Min kompis körde alltid ut sin hund till ett pensionat flera mil härifrån, mitt ute i skogen där hade han det tyst och lugnt.
Ett år kunde hon inte och då satt hon nere i skyddsrummet i källaren på det huset hon bodde i. Hade fått lov av fastighetsägaren, då hade hon också radio med sig och det hjälpte lite men var inte tillräckligt bra, så året därpå  fick han åka till pensionatet igen.😕

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
[Forest]
12/14/18, 10:46 PM
#35

32 nä det är det inte tyvärr. Vi anser det är dyrt och att spränga pegnar i luften är inte våran grej. Vi köper svävande lyktor med träring dessa är helt tysta o jätte fina ☺ Vill man tänka lite miljön Miljövänligare fyrverkerier Leta efter pjäser från EU, där kemikalielagarna är något hårdare. Fråga efter miljömärkta produkter för att skapa efterfrågan. Fråga efter fyrverkeripjäser som innehåller vismutoxid istället för bly eller undvik de pjäser som sprakar eftersom bly används till det2. Gå samman i bostadsområdet och köp färre men bättre fyrverkerier. Köp fyrverkerier tillverkade i papper istället för plast. Se på ljus- och lasershower som alternativ. På senare år har rislyktor blivit populära. Kolla efter sådana i trä som kan förmultna i naturen istället för metallkonstruktionerna. Läs mer här https://smasteg.nu/sa-goer-du-fyrverkerierna-baettre

Emki
12/15/18, 9:22 PM
#36

Jag är väldigt spänd inför nyår.. våran första valp. Så får se hur han reagerar. Dock har jag lite förhoppningar då vi bor brevid militärområde där dom kan skjuta och han reagerar inte märkbart på det. Han kan lyfta på huvudet någon sekund sedan återgå till det han höll på med. Samma sak när vi varit ute och dom har skjutit. Så jag ber till dom högra krafterna att han får slippa rädslan! Förra året körde kommunen lasershow istället för fyrverkerier, vilket är mycket bra. Jag hoppas dom kör samma iår igen, och att folk som skjuter håller sig till 12 slaget.

Tant Grön
12/15/18, 10:09 PM
#37

#36 Kan du inte ge något godis varje gång dom skjuter så han associerar det till något positivt? Min pappa hade jakthundar men vet inte hur han tränade dom. Han lever inte längre, så jag kan inte fråga. Vet att hundarna blev glada när det small, då trodde dom att det var dags för jakt.

hemul
12/16/18, 1:52 AM
#38

Då går det säkert bra.

Försök att hålla dig lugn själv också. Jag menar försök att inte oroa dig för hur valpen kommer att reagera. Oro smittar. Har tänkt på det där för egen del.

Trots att jag aldig haft problem med skotträdsla hos mina djur har jag nu läst och hört så mycket om hur illa det kan vara, något jag inte ens visste sist jag hade hund - och alltså var jag själv precis som vanligt, förväntade mig inga reaktioner alls och det var det jag fick också.

Nu kommer säkert att noja över det med nästa hund iom att de skjuter så nära mig och oroa mig för hur han kommer att reagera. Inte bra! Men svårt att styra om man väl börjat tänka så. Kanske det bästa är att ha en plan B ifall det skulle gå åt skogen, så man vet att man snabbt kan ta sig bort om det skulle behövas.

Emki
12/16/18, 2:29 AM
#39

#37 Det kanske man kan testa! Har inte tänkt på det faktiskt . Utan har bara när han tittat upp å lagt märke till ljudet inte låtsats om nånting. Jag tror också det kommer gå bra, då han inte reagerar på när militärerna skjuter eller när det tex går åska å sånt. Men man har ju alltid en liten oro när det är första gången för dom.

Honestyisdead
12/16/18, 5:59 AM
#40

#36 Lovande att han inte är skotträdd. Men tyvärr inte bara smäller raketer, dom sprakar och visslar och blinkar och lyser också.  Så det blir ju helt annat.

Jag hade börjat spela upp ljud och videos på raketer på datorn. Först lågt och med belöning när han förhoppningsvis inte reagerar och ökat volymen successivt med målet mycket hög volym några minuter lite då och då. Aldrig belöning vid minsta oro utan då backar man ett steg. 

Sedan finns det ju idioter som kan smälla nära en när man är ute och går och då får man försöka gå på som vanligt även när man själv blir rädd. Låtsas som att det är helt normalt och ofarligt även om hunden blivit rädd och nervös. Inte börja trösta hunden trots att man vill. För det säger hunden att det var något farligt.

Jag känner få hundar som är rädda. Klart dom blir rädda om det smäller nära helt plötsligt men det blir ju vi med. En väninnas hund lider enormt från det att folk börjar smälla veckan innan nyår och efter. Ligger i garderoben skakar, hyperventilerar och inte kontaktbar på länge efter var smäll. Får bäras hem om det smäller på promenad.

Jag tror det kommer gå bra för er. Ni ska väl inte vara ute när det smäller som värst på nyår eftersom det är första gången. Förstår inte folk som tar med hundar ut vid 12 Även om hundarna är obrydda. Varje år försvinner hundar nyår när något skrämt dom. Läst att det händer att hundar precis som vi också fått skador från felriktade raketer.

 Själv har jag stått med mina och tittat på raketerna från fönstret. Känner mig otrygg utomhus. Folk har noll koll, är fulla och en del as skjuter medvetet mot folk. Och jag får ont i hjärtat av dom hemska ljuden som vilda djuren kan dö av pga skräck. Dom kan inte fly.

Hoppas det blir bra. Berätta gärna hur det går. Börjar väl smällas lite snart.

Lussan20
12/16/18, 8:29 AM
#41

Förbered er, tider på rast, räkna ut bästa tiderna. kl 5 sover de flesta.

Ge aldrig hunden signaler av fara vid smällare. Blir hunden rädd så får man göra det bästa av situationen. Motljud är bra, TV och radio,  samt fälla persienner dra för gardiner. Prata och skratta som vanligt.

Utvecklas rädslan så får man kanske halvårsvis innan planera en plats där man kan vara. Hyra ett torp tex. Hyresvärdarna vet om det är tyst.

En del hundar lugnar sig i bilen med stereon på. Avstånd kan också räcka.

Min förra hund var 6 år vid millennieskiftet då föll hon ihop tungan var blå, sedan blev det bara värre och värre. Antingen åkte vi motorväg eller var på ett torp där vi kunde elda och äta lite.

Hon blev 13 år. Vilket lidande.

Denna labrador 12,5 år har aldrig visat något. Men syrrans katter på 7 år har börjat reagera, de har flyttat in till stan och kanske därför.

Mina Collie rymde till skogs redan på 70 talet. Då var det de där tjutande häxvrålen som skrämde dom. Allt man längtar efter är frid i sitt hem…Mvh/WL🌺

Annons:
Emki
12/20/18, 4:28 PM
#42

#40 Har provat det du sa att spela upp på datorn nu under några dagar. Har gått hur bra som helst, hittade en video på youtube med både lite visslande, sprakande och smällande ljud (kan linka den om någon vill använda). Nu senast idag så ökade jag till väldigt hög volym - resultat? Han låg å tugga på sitt ben och kolla inte ens åt det hållet ljudet kom ifrån trots volymen! Och kommer absolut inte gå ut under 12 slaget. Som tur är kan han hålla sig 5-6 timmar så får planera in våra rastningstider. Klippet jag använder mig av mest: https://youtu.be/Fle7rLvoTK0

hemul
12/29/18, 8:36 PM
#43

För någon timme sedan hörde jag de första smällarna. Mer än två dygn för tidigt…

MyCola
12/29/18, 9:01 PM
#44

De senaste dagarna har det börjat smälla väldigt mycket. Det blir inga långpromenader dagarna före eller efter nyår. För några veckor sedan började någon smälla när vi är på en långpromenad flera kilometer hemifrån, han blev helt okontaktbar och slet sig fram i kopplet för att komma hem.

Tur att vi har en enorm gård han kan springa av sig på, ängar direkt bredvid gården och en promenadslinga som inte går alltför långt hemifrån.

Sugar Mist
12/29/18, 9:35 PM
#45

Hörde smällar igår utanför jobbet och ikväll när jag rastade hundarna var hela himmelen full av fyrverkerier. 
Fattar inte varför man inte kan hålla sina skjutkåta fingrar i styr fram tills nyårsafton.

-

Caeli
12/29/18, 9:45 PM
#46

Även de svävande thailändska ljuslyktorna ställer till problem. Ett är att de kan falla ned långt borta och i värsta fall på betesmark. Många av lyktorna är byggda av ståltråd ( finns även med träkonstruktion). När dessa hamnar på marken kan korna få i sig dem via fodret vilket kan ställa till med svåra invärtes skador och i värsta fall kan kon dö. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=106&artikel=7122461

Tant Grön
12/29/18, 10:12 PM
#47

Läste att raketer kommer att förbjudas nästa år. Man måste ha speciellt tillstånd för att få köpa.

hemul
12/29/18, 11:31 PM
#48

Ja jäklar! Det hade jag inte sett/hört!
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oRgqQa/sista-nyarsafton-med-raketer--2019-blir-det-forbjudet

De där japanska lyktorna, tycker de verkar brandfarliga. Har aldrig sett nån på nära håll, de kanske har nån finess jag inte begriper. Om en sån där landar  där det finns nåt brännbart, borde det inte börja brinna då?

Annons:
hemul
12/30/18, 12:36 AM
#49

Tänkte väl det.
_"Svävande lyktor utgör en brandfara, framför allt om de landar så tidigt att bränslet fortfarande brinner. Därför är deras användning förbjuden i delar av Europa, såsom Tyskland och Österrike."
_https://sv.wikipedia.org/wiki/Sv%C3%A4vande_lykta#Risker

https://www.sbff.se/hem--fritid/elda-och-grilla/svavande-thailyktor/

Fina är de. Men dumt att riskera brand.

Honestyisdead
12/30/18, 4:05 PM
#50

Det bar ju smart att dom gick ut med att raketer på pinne blir förbjudet så här precis innan nyår. Nu kan ju alla köpa på sig ett stort lager 😟

Maleficum
12/30/18, 5:14 PM
#51

#50 Det var precis min tanke. De skulle ha väntat tills efter nyår i mitt tycke…

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lussan20
12/30/18, 6:31 PM
#52

Hörde på Tv om hästar som blir helt knäckta av smällare,skadar sig själva, ryttare och kan orsaka olyckor då de skenar upp på vägarna. Fy så trist detta är…Mvh/WL🌺

hemul
12/30/18, 7:18 PM
#53

#50 #51
Ja, och det blir säkert värsta skjutfesten i morrn. Sista gången gillt…

Rafflan
12/30/18, 8:32 PM
#54

#52 japp, många stallar in sina hästar tidigt sen 31:a och låter dem gå ur först sent på fm den 1:a för att minska risken för olyckor. Man ska även undvika att träna och rida dem närmaste dagarna innan och efter nyår, då det finns risk att folk smäller i tid och otid vilket kan leda till allvarliga olyckor.
I augusti/september någon gång var jag ut i stallet och fixade med hästarna på kvällen, våra gick fortfarande på sommarbete då, när någon idiot drar iväg en sån där låda med fyrverkerier precis på andra sidan vägen från hästhagen, alla hästarna skenade runt i panik, när dem lugnade sig hittade jag bara 3 av 6 hästar, efter att ha letat i 45 min ringde jag ägarna till dem 3 hästar jag inte kunde hitta, dem skulle komma ut och hjälpa mig leta, hittade dem sista 3 hästarna 10 min innan ägarna kom till stallet, inga hästar skadad sig som tur var, men sjukt irriterande.
Vid 12-slaget kan vi förbereda oss, ta in hästarna i stallet, ha lampan tänd, radio på och tussar/luva på dem hästar man vet är rädda/känsliga. Men när det smälls i tid och otid är det svårt att skydda sig själv och djuren :/

Honestyisdead
12/30/18, 8:52 PM
#55

#53 Det är inte sista gången. Endast raketer på pinne förbjuds. Finns gott om annat.

Annons:
Calcifer
12/31/18, 11:01 AM
#56

Om folk kunde hålla sig till att smälla EN timme, mellan 12 och 1, och det enbart fick göras på utmärkta platser, så skulle jag inte ha nåt större problem med det. Men nu kan det ju fyras av raketer var som helst och i en vecka innan nyår och det är fan inte ok. Är så sjukt glad över att ingen av mina katter bryr sig. Förra året låg jag och kollade på film över tolvslaget och båda katterna sov med mig i sängen - ingen av dem ens reagerade över att det smällde. Trots att ALLA grannar samlas precis nedanför mitt fönster på gräsmattan. 

Tycker dock otroligt synd om det höga antal hundägare som bor i närheten.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

hemul
1/1/19, 3:36 AM
#57

Var faktiskt rätt koncentrerat till tolvslaget här. Började väl en tio i och höll på kanske 40 minuter. Bara ett par tre smällar innan, ink den jag nämnde förut. Mkt mindre än det brukar vara.

När jag åkte till Willys vid 19 sköt några föräldrar med barn raketer i en park. Men det var rätt snälla saker. Willys hade f.ö. stängt. Borde ha kollat.😢

Håller med dig, Calcifer. Tror också det skulle funka och alla skulle få det de vill.

Lussan20
1/1/19, 7:28 AM
#58

Hörde att vissa städer där man kastat smällare på räddningspersonal, poliser och vanligt folk tänker förbjuda helt alla former av pjäser. Då har man förverkat rätten att skjuta tycker jag också.

Men en timme kan alla lämna stan om man har rädda djur. Om man nu kan begränsa det till en plats och en timme. När jag var uppe kl 1 och kollade in hunden kom spridda skurar av smällare fortfarande. Hon bryr sig ju inte men var väldigt irriterad över att inte få sova.

Jag tycker när fönstren skallrar då är det inte trevligt. Jag bor ganska centralt i stan. Ja nu är det över för denna gång, tack och lov. Nu väntar vi på ljuset som sakta återvänder. Ha en fin nyårsdag alla! Mvh/WL🌺

Emki
1/1/19, 2:50 PM
#59

Här smällde dom mer eller mindre under hela dagen. Redan vid 2-3 tiden hörde jag dom första, och då såg jag även ett par som var ute med sin vovve. Som tur var verkade den inte bli märkbart påverkad av det. Även några ungdomar som sköt in 2 raketer på vår innergård… respektlöst. Men för våran kille gick det fint. Hoppas det gick bra för alla andra matte och hussar med sina pälsklingar. Gott nytt!

Honestyisdead
1/1/19, 3:02 PM
#60

Till min glädje smällde det nästan inget dagarna innan eller igår på dagen på mitt område. Mycket mindre än vanligt vid 12 också :) Samma sak idag.

[Forest]
1/2/19, 8:32 PM
#61

Det smällde ovanligt lite i år 🎇 Jag gick ut en kortis med hundarna vid 20 tiden mötte 3 män ute vid korsningen. Hann bara runt hörnet så tände dom en mindre tårta o den lät mycket mellan husen. Hundarna brydde sig inte var mer jag som hoppa till då jag inte var beredd på att dom var så 💩. Hundarna sov när det drogs igång o lillkatten satt i fönstret o titta ut o vuxna katten sov i mattes säng. ❤ Frid o fröjd i år igen god fortsättning på år 2019 👍

Upp till toppen
Annons: