Annons:
Etikettraser
Läst 1086 ggr
damdidam
12/4/18, 10:20 PM

Rätt hundras för mig

Nu tänker ni säker "Really? Ännu en sådan här tråd?". Svaret är ja. Självklart. Jag har de senaste två åren försökt välja hundras men ännu inte lyckats. Mitt problem är att jag har högfungerande autism (anledningar om varför människor med min diagnos ej borde ha hund undanbes vänligt, börjar bli ganska trött på det) och därför har en tendens att överanalysera ca. allt samt bli förvirrad när många människor ger mig olika "fakta". Har kommit in i en ond cirkel av att hitta en ras jag gillar bara för att en person sedan säger något som förstör allt haha. Men lite om mig! Är 23 år, bor med min kille som aldrig haft hund i utkanten av Malmös centrum. Har ca. tio minuters gångväg till Pildammsparken men även en mindre park tvärs över gatan. Vi bor i en stor två på 65 kvadrat och det är någorlunda lyhört. Jag jobbar 80% heltid dagtid och kommer hösten 2019 börja plugga, min sambo jobbar 100% kväll/natt. Våra scheman överlappar som mest med två timmar varannan vecka, så det kommer inte vara länge vi lämnar hunden ensam och absolut inte som valp. Jag har tidigare haft en tollare samt en kelpie och har med dessa sysslat lite med dels spårning men också agility. Egenskaper jag uppskattar (inte krav) hos en hund är: 1. Ej många/svåra rasbundna sjukdomar 2. Ej lätt till skall (Men är medveten om att detta handlar en del om träning). 3. Ej för mycket jakt. 4. Inte så pass stor att den inte passar lägenhet och ej liten som i stil med chiuaua. 5. Ej så pass komplicerad hårvård att man inte kan ta det själv med lite tuturials haha. 6. Inte svårt att lämnas ensam som vuxen trots ensamträning. 7. Hängiven. 8. Lättlärd/har en vilja att lära sig. 9. En sådan som kan ligga och mysa på soffan bara för att sekunden senare följa med ut på skogsrunda. Gällande motion och träning tänker jag att jag max kan ge ca: Dagligen: 1 långpromenad på en timme, 4/5 kisspauser på runt 15 min, en timme mental träning. Veckovis: någon typ av övrig aktivering så som spårning, agility, rallylydnad, freestyle. Beror ju lite på vilken hundras och vad den individuella hunden faktiskt tycker är kul. Månadsvis: någon långlång promenad i skog. Samt valpursen och allt sådant i början. Raser jag tänk på är welsh corgi pembroke, men har hört vissa säga att de krämer extrema mängder motion (vad är ens extrema mängder), har lätt till skall samt ej passar till lägenhet. En annan ras jag tänkt på är mellan pudel men blev avrådd då även de ska behöva extrema mängder motion samt ska vara svåra att ensamträna. Och har även hört att det är väldigt svårt att lära sig klippa dem själv. Vad säger ni? Kan även tillägga att detta kommer vara första gången jag skaffar valp (tidigare har varit omplaceringar, båda runt 5 års ålder) så är sjukt nojig över att jag ska göra minsta lilla fel

Annons:
Jojaton
12/4/18, 10:38 PM
#1

Skulle inte säga att varken corgi eller pudel kräver extrema mängder motion, även om båda klarar av otroligt mycket. Dock har båda raserna ganska lätt till skall, och pudlar innebär mycket pälsvård även om de hålls rakade.

Varför skulle corgis inte passa i lägenhet, och vad betyder det för dig att de inte passar i lägenhet? Jag har en Sheltie (skälltie, han är rätt glad i sin egna röst) och bor i lägenhet. Ibland får han lite sånginfall, men jag har inte haft någon granne som klagat under året jag haft honom här. Storleken har inte heller superstor betydelse, man aktiverar hunden utomhus så vilken storlek hunden har behöver inte påverkas av hur ni bor.

Johanna - Instagram

Drakellen
12/4/18, 10:51 PM
#2

En pembrokeägare här! Vi bor i studentlägenhet, min sambo är extremt ljudkänslig och motionerar inte mer än vi anser normalt. Och allt funkar😂! Pembroken har ju vakt i sig, så de kan varna lite men vi har varit stränga från början med att dumskällning inte uppskattas. Han passar super i en lägenhet! Lagom liten för att man ska kunna lyfta runt dem och tillräckligt stora för att de inte ska kännas bräckliga. Gällande motionen så kan jag inte vara helt informativ då min bara är 9 månader, men hittills så kör vi nog ditt schema, fast med två färre kissrundor.  Hundgården är vårt himmelrike och det absolut bästa han vet är att leka med många stora hundar. De är smarta vovvar och vill jobba med huvudet, men det ser jag att du redan tänkt på så inga problem där! De har enkel pälsvård (borsta med en furmaster en gång i månaden så slipper du värsta fällandet), inga problem med ensamhet, ingen jakt (typ överhuvudtaget, Pepsi går lös hela tiden, trots sin unga ålder och aldrig med problem), en mycket frisk ras och helt fantastiskt följsamma. Det enda riktigt negativa när de är fruktansvärda som valpar. Rena helvetesdemoner är de, så mycket värre än andra hundvalpar jag träffat, på alla sätt. Men det går ju över, så välj inte bort rasen bara för det 😂

Om du har vägarna förbi Skövde får du hemskt gärna komma och klappa på min Pepsi och se om han är som du tänkt dig, annars kan du skriva i pm om du vill veta mer om hur livet med en corgi pembroke ser ut :D

[Avenbok]
12/6/18, 10:09 AM
#3

En Papillon skulle nog passa dig jättebra! Den är frisk, långlivad, intelligent, vänlig och aktiv. Pälsvården är enkel och den har låg jaktinstinkt och lätt att ha lös. Jag har själv en Papillon som är avlad för sällskap och agility. Han är i en större storlek, 6kg och ca 33cm i mankhöjd.

Upp till toppen
Annons: