Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1074 ggr
Lejonflapp
12/4/18, 10:17 PM

Sheltie kennel

Hej! Har ni något tips på bra sheltie kennel som arbetar med hundarna och även gör mh och röntgar HD och ed? Helst inom Norrbotten , Västerbotten och Ångermanland men ner till typ Stockholm går också bra😊 Frågar åt en vän

Annons:
Jojaton
12/4/18, 10:31 PM
#1

MH är svårt att hitta på shelties eftersom det framförallt är för bruksraser. Lättare med BPH även om det tyvärr inte heller är jättevanligt. Vet att Brainpools har några hundar som gjort MH, de röntgar höfter och armbågar, och är väldigt aktiva inom agility - både uppfödarna och valpköparna. Ligger i Jönköpingstrakten.

Annars har du ju Kråkeslottets som röntgar sina hundar med fin statistik, vet att nån gjort BPH men tror inte alla hennes avelshundar har gjort det. Lovestain i Dalarna röntgar också och har ett par avelshundar med genomfört BPH.

Johanna - Instagram

Lona
12/4/18, 11:03 PM
#2

#1, Håller med om Kråkeslottets, jag har inte koll på deras statistik men har träffat väldigt trevliga shelties därifrån. Ligger rätt långt norrut dessutom, väl?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Jojaton
12/4/18, 11:16 PM
#3

#2 Haha, för mig som bor i Skåne är allt ovanför Stockholm norra Sverige 😂 Men ja, de finns i Luleå så ligger långt upp i Sverige 😊 Finns säkert fler kennlar som stämmer in, men jag har större koll på kennlar här nere i Skåne/Blekinge upp till Göteborgstrakten - och det är kanske inte aktuellt i första hand för din vän, TS.

Johanna - Instagram

Lejonflapp
12/5/18, 7:26 PM
#4

1# Tack för svar😄 Kråkeslottets har hon kollat på så den ska jag säga att hon kan kolla mer på😃 tror att Brainpools ligger lite för långt neråt men kan kolla med henne men annars låter det ju bra💪🏻 Lovestain har vi inte kollat på men ska tipsa henne om det. 2# Det låter ju bra 👍🏻

Jojaton
12/5/18, 11:21 PM
#5

Hon skulle ju kunna kolla på lite kennlar i Finland också, och eventuellt Norge. Vet att röntgen av shelties är betydligt vanligare i Finland än i Sverige :)

Johanna - Instagram

Lejonflapp
12/6/18, 6:18 AM
#6

5# Ja det ska jag säga😊

Annons:
alltidnordin
12/7/18, 9:53 PM
#7

#6 i Finland är det röntgenkrav på avelsdjuren. Finns många bra och trevliga uppfödare i Finland! 🙂

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

Upp till toppen
Annons: