Annons:
Etikettbeteende
Läst 1643 ggr
SaraTson
2018-12-04 21:52

Rädd för mig

Vi tog hem en ett-årig hund förra veckan som blivit jätterädd för mig. Hur bygger jag förtroende o relation? Går det att lära hunden att jag inte är farlig? Vi satte igång ganska direkt med att belöna tricks, lära tricks, klappa och leka, men också med gränser och regler. Vi tillät t.ex. inte hunden att tokskälla på dörren när det lät utanför. I början skällde hon på mig istället. Nu växlar hon mellan att kunna hoppa på mig när jag kommer hem, gå promenader, ligga i knä, men mestadels vill hon inte komma, börjar skaka när jag håller henne, vägra ta godis. Vad gör jag? Vi måste ju kunna ha regler för hunden samtidigt som vi bygger relation, eller? Måste tillägga att jag varit dagmatte till två lättstressade hundar och vunnit deras förtroende. Fattar nu ingenting!!

Annons:
SaraTson
2018-12-04 21:54
#1

Kan också tillägga att hon inte är rädd för min man, fast han haft samma regler.

Lona
2018-12-04 22:07
#2

Varifrån kommer hunden? Vad har hon för bakgrund?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Honestyisdead
2018-12-04 22:14
#3

Hur gjorde du för att få henne att sluta skälla? Vad har hon för förflutet?

SaraTson
2018-12-05 00:03
#4

Hon är en Mittelspitz. Hennes första familj efter uppfödaren var en barnfamilj, men de omplacerade henne vid 3 månaders ålder. Nu bodde hon hos ett par i 30-års åldern som inte hade tid för henne då båda jobbade på varsitt håll. Min uppfattning var att de inte gav henne så mycket mental stimulans och hade henne mest som knähund. Men på vad de beskrev så lät det som en stabil och bra hund.

SaraTson
2018-12-05 00:13
#5

I början provade jag allt möjligt för att få tyst på skällandet. - Kasta godis på golvet som avledning - Avleda med en boll - Öppna dörren när porten stängts så hon fick undersöka o se att ingen var där - Säga Nej och Fy - Backa henne bort från dörren till vardagsrummet (det var då hon började skälla på mig) - Be henne sitta ner (då satte hon sig och skällde på mig) - Lyfta upp henne (en arm under magen och en i nackskinnet) - Dutta till henne så hon skulle komma av sig - Ropa glatt på henne - Förekomma hennes skall och tala om att det bara är grannarna (funkade faktiskt bäst, fast oftast hann jag ju inte det) - Ignorera Kan säga att de flesta metoder inte funkade överhuvud taget. Då fick vi tips av en hundtränare att spruta med sprayflaska - helt ofarligt, men obehagligt för hunden. Detta gjorde att vi fick tyst på skällandet inne, men försämrade vår relation som redan från start var sisådär. Känner mig ganska uppgiven. Har jag skadat min och hundens relation för livet nu?

SaraTson
2018-12-05 00:19
#6

Kan tillägga att jag också råkat vara i närheten när brödrosten ploppat några gånger, råkat ta sönder en vas, var den som plockade fram den läskiga dammsugaren då. Och så ställa krav på att hunden inte ska skälla varje gång porten går eller nån springer däruppe.

Annons:
JoannaLi
2018-12-05 01:15
#7

#5 Och ni har alltså haft hunden i en vecka?

Rafflan
2018-12-05 02:12
#8

Du har inte skadat relationen för resten av erat liv, men du måste sluta med negativ förstärkning, träna genom enbart positiv förstärkning. Hunden verkar väldigt känslig och extremt känsliga hundar kan ha svårt för negativ förstärkning i träning (även om det inte är elakt eller skadligt)

SaraTson
2018-12-05 07:16
#9

#7 Ja, en och en halv vecka nu.

SaraTson
2018-12-05 07:19
#10

#8 Det var skönt att höra. Jag ska göra mitt bästa. Hon var ju glad att se mig imorse och hoppade upp i famnen. Men då råkade brödrosten i köket smälla igen, så då smög hon iväg under soffan igen. Suck!!

kinjelooo
2018-12-05 08:30
#11

Om du har testat ALLA dessa metoder på en och en halv vecka så kan du absolut inte säga att de inte funkar… inget funkar ända från första försöket, det tar tid att lära hunden att inte skälla. För det första så måste den känna sig trygg i sitt nya hem och det händer inte heller på 1.5 vecka. Alla ljud är nya, grannarnas dofter är ovana och hon känner inte er heller. Ge det tid. Sen är spetsar ganska skälliga så helt kommer hon förmodligen inte att sluta skälla men du kan försöka minska på intensiteten. Lycka til!

hemul
2018-12-05 09:41
#12

_"- Backa henne bort från dörren till vardagsrummet (det var då hon började skälla på mig"
_

Gick du liksom mot henne då, trängde undan henne? Tror i så fall på att det var det, att hon kände sig trängd. Är hon känslig kanske det räckte ihop med att du åstadkommer skrämmande ljud (brödrosten och vasen) och tar fram sugdraken.

Jag skulle välja ut det som funkade bäst, att förekomma hunden. Om hon ändå hinner skälla, beröm jättemycket och visa att du har fattat att det kommer någon och det är OK. Förhoppningsvis kan du utveckla det till att hon t.ex. kommer till dig för att få godis/belöning utan att skälla. Om inte har du ju fått ner det till ett skall istället för ihållande skällande.

Och var konsekvent. Nu har hon på kort tid fått en väldig massa olika signaler och responser när hon varnar för att det kommer nån och är säkert förvirrad. Hon måste lära sig att det alltid blir samma reaktion - en positiv sådan. Förhoppningsvis lugnar hon ner sig och inser att det är helt OK att det går folk i trappen.

hemul
2018-12-05 09:44
#13

Och låt maken/sambon dammsuga ett tag! 😃

Annons:
JoannaLi
2018-12-05 10:32
#14

Precis, #11 säger mycket av vad jag tänker. 

Om man ska testa en metod så ska man fördjupa sig i den metoden ordentligt, i alla fall 2-3 veckor innan man kan utvärdera. Och efter 1,5 vecka i ett hem har hunden inte heller landat. Jag skulle rekommenderat en mjuk metod, som gör att hon enklare kan bonda onto er, och funkar inte det sen, framöver, kan ni välja något annat. Sätt en lapp i trappuppgången t.ex. och förklara situationen, det kan milda mycket irritation. 

Och grattis till nya hunden! ❤️

SaraTson
2018-12-05 12:02
#15

Tack för alla fina tips! Det är ju vår första hund så detta är ovärderligt.

Hornslandet
2018-12-05 14:34
#16

Du har fått bra tips. Kan dock stämma in i att 1,5 vecka är ingenting, du kan omöjligt ha testat ens en av dessa metoder på så kort tid. Med min hund lärde jag mig en sak, att när han nu under sin uppväxt har haft nått slags beteende/fas jag ville träna bort eller förändra så måste jag intala mig själv att detta kommer säkerligen ta 4-6 månader eller så innan jag kan förvänta mig resultat på riktigt. 
 
Ja, det kan gå fortare absolut, men då åldern och hormoner också är en faktor kan man liksom inte tänka sig att det MÅSTE gå fortare.

Maja2
2018-12-06 10:14
#17

När jag tagit in en omplaceringshund (har bara omplaceringar) så har jag inte ställt några krav de första veckorna. Hunden måste få en chans att landa i det nya. Att bryta upp hunden från sitt hem och flytta den till ett nytt, med nya ägare, nya ljud, ny miljö ….. man måste ge hunden tid att vänja sig vid allt nytt. Är hunden inte van vid aktiviteter, kan den bli väldigt stressad om det ska läras in nya trick, lekas, dessutom får den inte säga till när den blir osäker vid nya ljud. 

När hunden landat ordentligt, låt det gå åtminstone 4 veckor, så förändras hundens beteende av sig själv kan jag nästan garantera. Den har då vant sig vid de nya ljuden och lugnar ner sig.   Lycka till med allting

SaraTson
2018-12-06 22:25
#18

Tack! Kan med glädje säga att det redan på en dag blivit mycket bättre. Hon söker mer kontakt med mig och jag har taggat ner också efter era råd. Det känns mycket mer hoppfullt nu. :)

[Forest]
2018-12-10 21:28
#19

Våran Donna var rädd för husse i ca 1 v sen vände det o vart mer överdrivet och överslag hon pussa honom mer som stressigt beteende. Så det fick avbrytas. Srn var hon livrädd för katten han jävlades gärna o la sig i dörröppningen så hon inte våga gå utan pep på hjälp. Sen poff vart dom lekvänner dom jaga varandra i trädgården hon spran med leksak o la den på honom o vänta på att han slulle kasta den. Jag kommer inte ihåg vad han gjorde mer än börja ge nattgodiset förta tiden vägra hon ta den öht sen vände det på 4 dagen. Jag har inte jätte bra tips då det låter som du gör roliga sakerna promenader träning o lek med hunden. Hoppas det vänder det kan ta tid med en omplacering och låt det ta tid 😊

Upp till toppen
Annons: