Annons:
Etikettbeteende
Läst 987 ggr
Sandiy
12/4/18, 1:37 PM

Gå med hundarna tillsammans

Vi har ett problem och det är att vi inte kan gå på promenader med hundarna tillsammans. Vi har 2 hundar och dom liksom triggar igång varnadra och gör utfall, skäller/skriker när vi möter en hund. Den yngre har även börjat gå på den äldre hunden och avreagerar sin ilska på han. Går man med dom en och en så bryr dom sig knappt om att man möter en hund. Hur ska vi få dom att kunna gå tillsammans?

Annons:
JoannaLi
12/4/18, 2:55 PM
#1

Har ni jobbat med strategier för att hantera möten när de är själva även fast de knappt bryr sig? För troligtvis är känslan densamma när de är ensamma, de triggar bara igång varandra när de är tillsammans. 

Så lär dem målbeteendet (t.ex. skvaller om du vill ha det) ensamma först, och jobba sen med det tillsammans.

ipopuma
12/4/18, 3:28 PM
#2

Är de tillräckligt stimulerade? Kommer igen lite liknande beteende när hundarna är understimulerade här hemma.

Elsis matte
12/4/18, 3:50 PM
#3

Håller med #1, även om de inte verkar bry sig så mycket ensamma så träna som om de gör det med motbetingning/skvaller. När det fungerar bra för båda kan man börja gå med dem ihop.

Changrila
12/4/18, 8:11 PM
#4

Eftersom du skriver "vi kan inte gå med dem tillsammans" så antar jag att ni är åtminstone en person per hund. Blir det likadant om en person håller båda hundarna som om ni håller varsin hund?

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

taxarärbäst
12/5/18, 3:26 PM
#5

min granne har två finska spetsar och dem har precis samma problem! hundarna ryker ihop och ryker på andra hundar (och ägare) spetsarna rök på mig idag så jag har hål i benen och tänkte vrida nacken av dem

JoannaLi
12/5/18, 5:07 PM
#6

#5 anmäl om det är så utom kontroll att de går på utomstående.

Annons:
taxarärbäst
12/5/18, 5:59 PM
#7

#6 hundarna har bitit min mormor också så anmäla är nog de ända alternativet

Rafflan
12/8/18, 1:31 AM
#8

Träna hundarna 1 och 1 hur dem ska bete sig vid hundmöte, och sen kör samma när du har båda. 
Det kan vara så att dem känner sig tryggare när dem är hela flocken och därför vågar kaxa mer då.
Hur gamla är dem? kan vara unghundsfasoner också

Upp till toppen
Annons: