Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1118 ggr
Jojaton
2018-12-03 12:45

Kontakt med uppfödare

Jag har börjat planera inför nästa valpköp, tidigast hösten 2019 men väntar såklart på rätt valp, och har börjat titta på intressanta kennlar. Skrev för två veckor sen ett mejl till en uppfödare, väntade en vecka utan svar och skickade sen ett meddelande på Messenger (hon har via sin FB-sida skrivit att hon gärna tar intresse"anmälningar" för tidigare kullar via PM) vilket hon såg/läste inom två timmar från att jag skickade det - men har fortfarande inte fått något svar.

Hur lång tid är rimlig att vänta till nästa gång jag hör av mig, och hur gör man då? Eller är det jag som är alldeles för otålig och tycker att en vecka är tooooklång tid? Hur tänker/har ni tänkt när ni hört av er till uppfödare?

Johanna - Instagram

Annons:
eli1991
2018-12-03 19:13
#1

Prova ring istället :)

Skulle tro att uppfödaren antingen inte har tid, inte är säker på hur det ser ut med kommande kullar eller att du inte är intressant. Men ring och presentera dig. Människan kanske drunknar i meddelanden och telefonsamtal känns mer personligt.

Jojaton
2018-12-03 21:53
#2

Har full förståelse för att man har mycket att göra, men samtidigt står det på både hemsida och fb-sida att man gärna får mejla/skicka pm till henne om man undrar något/är intresserad av valp, och skriver hon något om att ringa står det alltid sist. Hatar att prata med folk jag inte känner i telefon (speciellt när det gäller sånt här, där det faktiskt går ut på att skapa en relation) så hade gärna fått något skriftligt svar först.

Johanna - Instagram

Bellieie
2018-12-04 07:51
#3

Oj, jag vet inte hur det fungerar med uppfödare. Men vissa av de jag skrev till svarade ju inte alls eller efter flera veckor haha :) Jag hade nog gett det tid - men det är bara för att jag själv är en sån som ibland inte har tid eller ork att svara; då läser jag och tänker att jag svarar sen. Låt det gå… 1 månad? Skriv sen igen. Men som sagt så vet jag inte om det finns nån speciell "uppfödaranda" där man liksom ska vara på haha.

Lord Vulcan
2018-12-04 09:20
#4

Jag hade inte väntat mer än ett par dagar. Även om det inte finns valpar inom snar framtid, kan man höra av sej och säga det. Vill man sen ändå ha den kenneln, kan man ju börja bygga en relation. Annars finns ju risken att man som valpköpare går vidare, och inte rekommenderar den kenneln. Det tog nästan 1år innan jag satt med min valp, från det att jag tog kontakt med kenneln. Men vi byggde upp en jättebra relation och idag, nästan 6år senare, hälsar jag fortfarande på ganska ofta. Och jag rekommenderar mer än gärna kenneln.

hemul
2018-12-04 12:07
#5

#2 Synd. Min erfarenhet är att telefon funkar mycket bättre. När man pratar ger ju det ena det andra, så att säga. Och ingen av parterna har tid att fila på snygga formuleringar eller försöker fatta sig kort. Det kommer fram så mycket mer helt enkelt.

Jojaton
2018-12-04 13:25
#6

#5 Jag vet! Får jag ingen respons inom det närmste får jag väl ta mig i kragen och ringa ändå, även om jag tycker det är jobbigt. Får väl tänka att det är ännu jobbigare att bli utan valp…!

Johanna - Instagram

Annons:
Sugar Mist
2018-12-04 13:28
#7

Jag brukar ha is i magen när det gäller kontakt med uppfödare.
Har själv en uppfödare som är väldigt busy och det kan ta en månad att få svar ifrån henne, men det är ju ett bra tag kvar till valp för mig :) 

Har hon lagt upp på facebook? 
Skicka isåfall iväg ett meddelande igen, typ "Hejhej, förstår om du kanske har fullt upp men tänkte dubbelkolla hur det ser ut med valpar framöver :)"

-

Jojaton
2018-12-04 15:28
#8

#7 Det är ju egentligen ingen panik för mig heller, det är ju mest att man blir otålig när man väl börjar planera ordentligt!

Ah men då avvaktar jag lite till och skickar nått liknande längre fram om jag inte får något svar :) Hon har lagt upp på både Facebook och Instagram sen jag hörde av mig sist så det gör ju också att man blir lite mer otålig!

Johanna - Instagram

Bellieie
2018-12-04 16:26
#9

#5 haha, hatar också att prata i telefon. Har i det närmsta telefonfobi så är glad att jag fick kontakt via mail först. Blir väldigt stel i telefon och gillar inte ens att prata med vänner i telefon haha

Upp till toppen
Annons: