Annons:
Etikettuppfödning-och-valpning
Läst 1272 ggr
JoeKristos
11/30/18, 2:40 AM

Uppfödare utan försäkring

Hej! Jag håller på att bestämma mig om jag ska köpa en valp eller inte från en uppfödare i Finland. Det är en Jack Russell terrier. Valpen har stamtavla och är vet besiktigad och även vaccinerad förstås men den kommer inte vara försäkrad mot dolda fel. Och jag undrar om det då är en seriös uppfödare? Är det ett måste att en valp från en uppfödare ska vara försäkrad mot dolda fel. Tack i förhand! :)

Annons:
Lona
11/30/18, 7:00 AM
#1

Frågan är hur Dolda fel funkar om du importerar en valp? Inte samma regler som om du köper en svensk hund så kolla upp det!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

JoeKristos
11/30/18, 7:11 AM
#2

Jag ringde och fråga och reglerna gäller i hela norden.

JoeKristos
11/30/18, 7:12 AM
#3

Men skulle ni köpa en valp som inte är försäkrad mot det? Är det oseriöst? Personen har avlat i snart 50 år.

Jojaton
11/30/18, 8:38 AM
#4

En dolda fel-försäkring är en trygghet för uppfödaren - inte för dig som köpare. Visar det sig att valpen har ett dolt fel är det uppfödaren som ska stå för det, har uppfödaren ingen dolda fel-försäkring får den betala ur egen ficka, annars tar försäkringen det. Så för dig gör det egentligen ingen skillnad.

Johanna - Instagram

kinjelooo
11/30/18, 8:45 AM
#5

Precis som #4 skriver , det har ingen betydelse för dg som köpare. Dessutom är dolda fel svåra att bevisa och ganska få åkommor faller under den kategorin vad jag har förstått.

JoeKristos
11/30/18, 9:21 AM
#6

Okej tack för era svar. Trodde det var viktigt för köparen :).

Annons:
Rafflan
11/30/18, 12:13 PM
#7

Om jag fattat det rätt är det ovanligt med försäkring på hundar i Finland, många har hellre sparpengar och betalar kontant om olyckan är framme

koppargaller
11/30/18, 2:44 PM
#8

Det är att föredra för köparen att uppfödaren inte har DF, om försäkringen finns betalar den inte ut mer än valppriset, utan DF får uppfödaren stå för hela kalaset.

hemul
11/30/18, 4:43 PM
#9

Det borde uppfödaren få oavsett. Försäkringen kan väl inte påverka uppfödarens skyldighet att ersätta köparen.

koppargaller
12/1/18, 1:00 PM
#10

#9 Med DF köper sig uppfödaren fri.

Rafflan
12/1/18, 1:29 PM
#11

#8 fel, uppfödaren är bara skyldig att ersätta upp till valppriset, oavsett om dem har dolda fel försäkring eller inte.
Problemet är att har uppfödaren ingen DF och vägrar betala måste man gå via rätten för att kunna kräva uppfödaren på pengarna = dyrt och tar mycket tid. 
Med DF betalar ju försäkringen ut pengarna utan krångel (om det faktiskt är ett dolt fel)

Lona
12/1/18, 1:49 PM
#12

Sen gäller det iofs att försäkringsbolagen är överens om huruvida det ÄR ett dolt fel eller inte. Min förra hund hade ett klockrent DF som Agria av någon anledning bedömde annorlunda. Tur för oss, istället för de 10 000:- som hunden kostat i inköp fick vi bortåt 200 000:- (!!!) i ersättning under de drygt sju år hon levde. Numera brukar dock hundens vanliga försäkring ta över efter att uppfödarens DF-försäkring ersatt sin bit, förutsatt att valpen/hunden varit oavbrutet försäkrad. Där blir det ett problem om uppfödaren inte har DF-försäkring, det hjälper inte att hen betalar tillbaks inköpspriset.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: