Annons:
Etikettbeteende
Läst 2436 ggr
Sasha W
11/29/18, 10:43 PM

Få hunden att gå på promenader?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag är delägare på en 8årig Chihuahua(Rexi) som är hos mig varje helg, och min mamma är andra ägaren. Min mamma går aldrig ut med hunden på prommenad, och hennes pojkvän beter sig som en idiot och jagar henne med damsugare osv, detta har resulterat i att hon går väldigt långsamt på promenader(när hon är hos mig promeneras hon tre gånger om dagen) och hon totalvägrar att gå framför mig när vi går, det vill säga att på smala stigar måste hon gå bakom mig för att inte börja gnälla, dra svansen mellan bena och krypa ihop, vilket inte blir bra för mig för då kan inte jag både se henne och ha koll på vart jag går, när vi går på större sigar så går hon bakom också. Har nån nån aning om hur jag kan få tillbaka den Rexi som flyttade till mig och mamma för länge sedan? Innan hennes pojkvän kom in i bilden och jag flyttade? Jag ber er att undvika att kommentera om vilken skithög hennes pojkvän är för det vet jag redan. Frågan är: Hur ska man få fram ett driv hos en hund som inte ens vågar gå framför en på prommenader?

Annons:
Rafflan
11/29/18, 11:07 PM
#1

Om den inte var så tidigare funderar jag direkt på sjukdom/smärta. Tycker ni ska göra en veterinär koll då hon börjar bli lite äldre också.

Ang att gå bakom, min chihuahua går alltid bakom eller bredvid mig, hon trivs bäst med att gå där och ser inga problem med att hon går bakom mig :)

Duvethon
11/30/18, 12:21 AM
#2

Jag råder dig till att ta över hunden på heltid om du har möjlighet. Aktiverar din mamma hunden på något annat sätt? Hunden skall givetvis inte vistas i ett hem där den inte får promeneras. Som hundägare har man ett strikt ansvar.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Elsis matte
11/30/18, 7:11 AM
#3

Jag håller med om att ni allra först ska börja med ett veterinärbesök, för det kan mycket väl vara artrossmärta eller en skada som gör henne ovillig att gå. Sedan tycker jag också att hunden måste bort från pojkvännen, kan inte du skaffa dagmatte och ta henne på heltid?

Frida B
11/30/18, 8:35 AM
#4

Först och främst, prata med din mamma som i sin tur kan prata med pojkvännen.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Sasha W
11/30/18, 2:39 PM
#5

Tror ni inte jag försökt prata med henne? Hon var hos veterinären för några dar sedan och hon är frisk. Tyvärr kan jag inte ta över rexi på heltid då jag har skola och kan därav inte vara hemma med henne, och hon kan ju inte lämnas ensam i 8 timmar(som min mamma gör 😡😡😡) Hon är redan hos mig varje gång jag är ledig(dvs lov och helger) å jag gör mitt bästa för att hon ska ha det bra Jag skulle gärna men jag kan ju inte lämna henne ensam i 8 timmar(trots att mamma lämnar hunden i 9,5 timmar men iallafall) Nej min mamma aktiverar inte hunden på annat sätt.

Jojaton
11/30/18, 2:48 PM
#6

Är hunden redan hemma så länge men blir utsatt för din mammas pojkväns hemska påhitt är det kanske bättre att hon är hos dig ändå? Då får hon ju i alla fall en trygg tillvaro i övrigt. Det låter annars som att hon (mycket förståligt) har ett väldigt dåligt självförtroende och är mycket osäker - så att jobba med mycket positiv uppmuntran och belöningar både på promenader och hemma kan vara en bra början. Dog parkour höjer också hundens självförtroende och gör promenaderna lite roligare.

Johanna - Instagram

Annons:
Drakellen
11/30/18, 3:10 PM
#7

Om hunden är hemma själv 9 timmar i nuläget och det inte finns någon plan att ändra det, så kommer hon ju inte ha det sämre hos dig. Hellre att hon är ensam med någon som behandlar hunden rätt än att hon blir ensam hos någon som inte verkar kunna ta hand om henne. Hoppas det löser sig för er!

Elsis matte
11/30/18, 4:38 PM
#8

Vi är många som jobbar heltid och har hund, självklart lämnar i alla fall inte jag hunden ensam hela dagarna utan använder mig av dagmatte.

Elsis matte
11/30/18, 4:40 PM
#9

Och det är väl i så fall bättre att hon är ensam 8 timmar hos dig än 9,5 timmar hos din mamma?

hemul
11/30/18, 4:50 PM
#10

Håller med. På sikt kanske du kan hitta någon som kan ta hunden en del av timmarna eller utminstone ta ut den på en promenad.

Sasha W
11/30/18, 6:39 PM
#11

oklart om pappa är med på det

hemul
11/30/18, 10:16 PM
#12

Jaha, du bor hos pappa så klart. Men snacka med honom. Med tjat och lite tårar kommer man långt med pappor. 😉

Sasha W
12/3/18, 11:15 PM
#13

#15 haha jo min stackars pappa har nog blivit immun vid edhär laget haha

man får arbeta in det långsamt

Annons:
Bellieie
12/4/18, 7:47 AM
#14

Åh ja, tårar brukar funka mycket bra med pappor! Jag håller tummarna att han går med på det så den stackars hunden kan få det bättre med dig/er. Sen kan ett tips vara att kolla i grannskapet om det finns någon som kan tänka sig ta hunden ut på promenad på lunch eller nåt när du är i skolan, antingen mot en liten peng eller för att de helt enkelt tycker det är kul. Pensionärer kan vara intresserade ibland :)

Rafflan
12/4/18, 12:16 PM
#15

#13 fast kan ni inte lösa lunch rastningen så kanske det finns en anledning att din pappa säger nej? och hunddagis är inte jätte billigt…

Jojaton
12/4/18, 12:41 PM
#16

#15 Bättre att hunden är hemma 8 timmar själv utan lunchrastning än 9.5 timme utan rastning eller promenader, plus att där bli skrämd och jagad!

Johanna - Instagram

Rafflan
12/4/18, 9:44 PM
#17

#16 så vi ska välja emellan att den bor hos mamman, ensam i 9,5 timme med dåliga ägare, eller hos pappan, ensam i 8 timmar, dock vill inte pappan ens ha hunden? varför välja emellan dåligt eller dåligt? 

att ha hund är ingen rättighet, det är ett ansvar, ta hand om den, eller omplacera den, TS kan ju börja dela ut reklam på helgerna så kanske hon har råd med dagmatte eller liknande. Men man måste planera så hunden får ett bra liv innan man börjar flytta runt hunden…

Sugar Mist
12/4/18, 9:53 PM
#18

#17 Jösses. Världen måste vara väldigt svartvit och tråkig för dig va?

-

Rafflan
12/5/18, 2:08 AM
#19

#17 jag tycker bara det är fel att ha hunden ensam i 8-9,5 timme utan rastning eller sällskap, men det är ju bara min åsikt… tycker du det är okej får det stå för dig.

Sugar Mist
12/5/18, 3:00 AM
#20

#19 Jag tycker inte det är okej att hunden är ensam 9,5h och under resterande tid av dygnet behandlas illa. 
Jag tycker däremot att det är okej att hunden lämnas 8h och behandlas bra resterande tid. 
Du verkar dock jämföra det som dåliga lösningar båda två, för gud nåde om någon lämnar sin hund själv längre än 4h :p

-

Annons:
Jojaton
12/5/18, 9:45 AM
#21

#19 Ingen av lösningarna är kanske optimal (men det finns en lösning som absolut är att föredra), men ibland är inte livet optimalt och allt går inte att lösa över en natt.

Johanna - Instagram

Jollan1208
12/5/18, 6:38 PM
#22

Någon får gärna rätta mig om jag har fel för jag är långt ifrån kunnig på sånnahär problem. Din hund är alltså numera rädd att bli jagad? Hon känner sig troligtvis jagad när hon går framför dig på promenad (hon kopplar kanske dig med dammsugaren/pojkvännen). Hur djupt sitter rädslan? Kan du stå bakom henne i fritt utrymme som tillexempel vardagsrummet utan hon blir rädd? Vad händer när du går bakom henne utan att jaga, endast gå bakom i hemmets större utrymmen? När du går bakom henne i trängre utrymmen, blir de värre då? För antingen så sitter rädslan i att inte kunna se bakom sig och att bli förföljd/jagad. Eller så finner hon ingen utrymningsväg på stigen där ni går (endast rakt fram men där är enda hållet som du går åt) och blir rädd utav det. Har svårt att förklara mig och detta kanske inte stämmer alls. Var bara en teori men hoppas du finner en lösning på problemet! Lycka till

Jollan1208
12/5/18, 6:38 PM
#23

Någon får gärna rätta mig om jag har fel för jag är långt ifrån kunnig på sånnahär problem. Din hund är alltså numera rädd att bli jagad? Hon känner sig troligtvis jagad när hon går framför dig på promenad (hon kopplar kanske dig med dammsugaren/pojkvännen). Hur djupt sitter rädslan? Kan du stå bakom henne i fritt utrymme som tillexempel vardagsrummet utan hon blir rädd? Vad händer när du går bakom henne utan att jaga, endast gå bakom i hemmets större utrymmen? När du går bakom henne i trängre utrymmen, blir de värre då? För antingen så sitter rädslan i att inte kunna se bakom sig och att bli förföljd/jagad. Eller så finner hon ingen utrymningsväg på stigen där ni går (endast rakt fram men där är enda hållet som du går åt) och blir rädd utav det. Har svårt att förklara mig och detta kanske inte stämmer alls. Var bara en teori men hoppas du finner en lösning på problemet! Lycka till

[Forest]
12/6/18, 9:18 PM
#24

Ts vi har hund som gärna går bakom helt okej för mig. Hon har fått lära sig hålla viss avstånd för inte få en häl på nosen. När vi går hemåt så pinnar hon på bättre o går då med dom andra hundarna brevid mig. Går jag med henne själv så kan jag lättare locka fram henne men det är inte så ovanligt att små hundar håller sig bakom än ser ofta andra o känner flera andra som gör så. 😊 Jag håller med om att du ska försöka med ta över hunden på heltid din mamma får träffa hunden när du är med för undvika helt denna otroligt trevliga hundjagaren.😣 Då kan du testa med positiva övningar o ös beröm så kanske hon blir lite glad av sig. Jätte söt liten hund. Lycka till

Sasha W
12/9/18, 8:12 PM
#25

Oavsett vart vi går blir det att krypa ihop och hasa sig åt sidan…. Denna helg kunde jag inte ha rexi här då mamma glömde å ta med henne, men hon ska vara här över jullovet! Ska även testa ha sele på henne, ist för halsband….

Therese
2/7/19, 11:37 PM
Sasha W
2/9/19, 3:59 PM
#27

#26 Hej! jag valde att flytta till mamma för att ta hand om hunden bättre och komma närmare skolan, vi har gjort stora framsteg, hon går framför mig i början och när hon börjar bli trött går hon brevid, var bara o jobba och byta till sele….

Annons:
[Forest]
2/12/19, 1:20 PM
#28

27 Trevlig uppdatering 👍

Upp till toppen
Annons: