Annons:
Etikettklicker-shaping
Läst 1313 ggr
Duvethon
2018-11-26 14:33

Klicker och belöning

Hej, Har precis börjat klicka in min hund och börjat fundera på det här med belöning. Klickträning bygger mycket på godis som belöning. Är orolig att klickerträning gör att godis blir det enda som hunden vill ha. Hur tänker ni kring detta? Använder ni godis som belöning enbart i inlärningsfasen? Hur belönar ni när ett beteende/kommando är befäst? Låt oss säga att ni befäst kommandot sitt med godis. Ger ni godis varje gång hunden sitter därefter eller varierar ni belöningen?

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Annons:
Jojaton
2018-11-26 16:04
#1

För detaljjobb är godis mycket enklare, men kan även belöna med lek vid klickerträning. När ett beteende är befäst varierar belöningarna och frekvensen, ibland får han sitta utan belöning, ibland för han göra en hel kedja innan belöningen kommer och ibland blir det belöning direkt. Har dock en hund som har både stort leksaksdriv och godisdriv naturligt, så har aldrig behövt jobba med något av det eller varit orolig för att för mycket godis ska slå ut leken, snarare tvärtom att mycket av en sorts belöning ger ett större värde av den andra sorten.

Johanna - Instagram

apportbocken
2018-11-26 18:48
#2

Vad jag vet ska klicket alltid följas av godis. Själva ljudet ska betyda ”det var rätt, nu kommer belöningen” om det var det du menade. :) Skulle inte säga att det är ett problem att hunden tänker på godis, det är ju belöningen som är hundmotorns bränsle i träningen. I alla fall vid inlärning är det helt ok att hunden jobbar för godiset enligt mig.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Jojaton
2018-11-26 18:50
#3

Som ett litet tillägg till både mitt och apportbockens inlägg så fasar man ju ut klickern på kommandon hunden redan kan, och kan då samtidigt fasa ut belöning.

Johanna - Instagram

Duvethon
2018-11-26 19:21
#4

#2 Hej!

Jag vet att man betingar klicket med belöning, det vill säga godis. Frågan var ifall man skall fortsätta belöna med godis när kommandot är befäst eller ifall man kan variera belöningarna.

#3 Ja det har du rätt i. Klickern antar jag ska användas som en metod för att lära in. När kommandot är befäst så använder man inte klickern längre och kan därefter använda andra former av belöningar?

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

apportbocken
2018-11-26 19:39
#5

#4 Jag brukar fortsätta belöna för säkerhets skull men framför allt höja kraven. Istället för att sätta sig på rumpan när jag säger sitt för att få en godis ska hunden sitta kvar medan jag går iväg, gör en liten dans och viftar med godis innan belöningen kommer. Alltså mer prestation istället för mindre belöning, typ. Att belöna mer sällan funkar också så länge det blir oförutsägbart vilken belöning som kommer och när.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Jojaton
2018-11-26 19:49
#6

#4 Klickern i sig är inte en belöning - bara löfte om att belöning kommer. Med fokus på ordet belöning, och inte godis - för som sagt kan belöningen vara vad som helst. Godis, dragkamp, brottning, jaktlek, kel och gos, vad nu din hund svarar bäst på. Det kan ju även variera mellan vad det är ni tränar, för vissa grejer funkar godis bäst, för andra måste man kanske använda sig av leksak för att få rätt känsla osv.

Johanna - Instagram

Annons:
Elsis matte
2018-11-26 21:03
#7

Du väljer själv hur du vill betinga klickern, den kan lika gärna betyda lekbelöning, eller att någon slags belöning kommer. Men jag tycker det är bäst att ge hunden tydligt besked om vilken belöning som kommer, så jag skulle välja att ha en annan signal för lekbelöning. Klickern är ju främst användbar för att få bra tajming vid inlärning och detaljpet, när hunden väl kan ett visst beteende behöver du inte klicka.

hemul
2018-11-26 21:21
#8

Bodfeldt tycker också hunden ska veta vilken belöning som kommer. Men hon varvar och hojtar "bus" eller "gott". Alltså inte just när hon klickar utan när belöningen kommer.

Changrila
2018-11-26 21:26
#9

Jag belönar bara med godis när jag använder klicker, för jag tycker att det är enklast. Men, jag använder också bara klickern vid inlärning. När hunden kan något, då struntar jag i klickern och använder olika belöningsformer.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Elsis matte
2018-11-26 21:49
#10

#8 Smart lösning!

hemul
2018-11-26 22:00
#11

Ja, kanske. Har funderat mycket på det där. Varför hon tycker det är nödvändigt. Hundar har ju snabb uppfattning. Jycken ser väl både på kroppsspråk och vad man gör vad som är på gång. Handen i ficken eller börjar dra fram kampsnöre eller boll. Men kanske blir hunden mer peppad om man tjoar till?

gangstertant
2018-11-27 15:18
#12

hemul: Jag tycker Bodfäldts belöningssystem verkar jättebra. "Bus", "gott" och "varsågod". Är inte så bra på detta med träning men jag tror att med "varsågod" så kan man belöna hunden när man tränar den på avstånd och inte vill att den ska komma för belöning. "Gott" och "bus" sker nära en själv och vilket man väljer kanske har att göra med vad man vill lära hunden? Men "gott" kanske man får ner hunden i varv, medan "bus" är mer att behålla gnistan? Äsch jag vet inte. Jag har boken Kontaktkontraktet men jag har inte läst den så noga än. :)

hemul
2018-11-27 19:21
#13

Jo, de olika belöningarnas funktion förstår jag, men kanske inte just varför det är bra att säga vilken belöning som gäller. Som jag sa, de märker väl det ändå.  Hon har säkert rätt, hon brukar ju ha det, men jag skulle vilja förså tänket bakom.

Annons:
Elsis matte
2018-11-27 20:11
#14

#13 Om hunden verkligen förväntar sig en viss belöning efter en signal kan den bli besviken och inte ta emot en annan, även den normalt gillar den. Förvirring/ovisshet är en stark aversiv och kan påverka hundens inställning till träningen. Och om du vill vara "ren" i din träning vill du kunna styra hundens förväntningar - att de avgörs av dina signaler, inte prassel i fickan eller att du gräver efter bollen. Jag vet tränare som är ännu mer nitiska, har olika signaler för godis ur handen, från skål eller om det kastas, och motsvarande leksak i handen, liggande på marken eller kastad.

hemul
2018-11-27 20:58
#15

Fattar det om man plötsligt byter till alternativa belöningar, men om man alltid kört olika? Men jag tror dig om du säger att det är så.

Upp till toppen
Annons: