Annons:
Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 1351 ggr
Belzebubble
2018-11-23 16:12

Burträning

Alltså, hjälp. 

Jag har uppmärksammat att i hundsammanhang (t.ex. hundkurs eller tävling) är det acceptabelt att lämna hunden i bur, kanske till och med lämna den där och gå iväg. Jag själv har börjat komma i behov av liknande, jag vill att min hund i det fallet den behöver lämnas på främmande plats ska känna sig trygg i sin bur. 

Så två frågor. Är det överhuvudtaget lagligt att lämna hunden i en bur och exempelvis gå och köpa fika i klubbstugan? Och hur kan man träna hemma för att hunden ska känna sig trygg i en bur när burförbud finns? 

OBS. Jag har läst paragrafen men verkar tolka den annorlunda än många andra.

Annons:
hemul
2018-11-23 16:20
#1

Ja, det tror jag att det är. Det skulle väl inte gå till så annars. När det gäller träning får man väl tänja lite på gränserna. Man måste ju kunna träna. Verkar ju knäppt att åka iväg någonstans bara för det.

Elsis matte
2018-11-23 17:05
#2

Ja, det är lagligt att lämna hunden i bur vid träning och tävling, och det skulle nästan vara omöjligt annars. Självklart måste man vänja/träna hunden vid buren i lugn och ro. Visst, det är otillåtet att ens ha en bur uppställd hemma, men för att det skulle bli något lagligt problem behöver ju någon anmäla det, och vad är oddsen?

hemul
2018-11-23 17:54
#3

Nä, det är bara olagligt att stänga dörren när hunden sitter i buren. Men den kan ligga i buren med öppen dörr.

Elsis matte
2018-11-23 18:48
#4

#3 Enligt SKK är det inte tillåtet att ha en stängningsbar bur inomhus. Nu är det inte de som sätter och upprätthåller lagen, men jag fattade det som att tolkningen av lagen hårdnade för ett par år sedan… https://www.skk.se/sv/hundagande/tips-och-rad/skotsel/hund-i-bur-vad-galler/

hemul
2018-11-23 19:25
#5

Visste jag inte. Inte heller att lekhage var förbjudet. Det säljs ju t.o.m. såna. Lite fånigt. Klart man inte ska ha en hunden i en hage hela tiden, men som en säkerhetsgrej. Om man t.ex. har en valp som kan ge sig till att tugga på sladdar och inte har möjlighet att stänga av ett rum kan man ju sätta den i hagen medans man duschar eller liknande. Inte tycker jag det är djurplågeri.

hemul
2018-11-23 19:27
#6

Men ändå och för att återgå till ursprungsfrågan, nog måste det väl vara OK att vänja hunden vid buren hemma? Alltså stänga dörren bara ett par minuter kanske. Fattar inte hur man annars ska göra.

Annons:
Belzebubble
2018-11-23 20:45
#7

Det står ju inför tävling och träning inför tävling. Så gissar att utgångspunkten är syftet? Typ om syftet är att förvara hunden där när man inte är hemma så är det olagligt. Men om syftet är att träna hunden att trivas i buren under tävlingar, då är det okej.

Jojaton
2018-11-23 21:38
#8

#2 Ha bur uppställd är väl lagligt? Det är dock olagligt att ha en dörr som går att stänga (eller ens monterad?) 😊 Edit: jag var visst kass på att uppdatera och såg inte att andra svarat!

Johanna - Instagram

hemul
2018-11-24 01:38
#9

#7 Jamen så måste det ju vara. Då är det ju lagen kanske OK då. Utom det med hagen som är fånigt. 😉

Herrejävvlar, men kan ju sätta ett barn i en hage.

Rafflan
2018-11-24 05:53
#10

Har hunden problem att vara i buren?
Mina hundar har aldrig burtränats, men har heller aldrig haft problem att lämnas i bur vid träning/tävling. Så prova först och se hur hunden reagerar, den kanske är lugn i buren :)

Hornslandet
2018-11-24 23:34
#11

Jag lämnar min hund i bilen under träning, spårläggning, handling i butik. Osv. När han var yngre började jag med att göra det då o då på olika sätt korta stunder. När jag märkte att han var lugn började jag göra det längre stunder, vid behov. Tex vid teori efter träning. 

Ofta när man tränar med en grupp så är man kanske 5 pers/hundar och kör en hund i taget. Då måste de andra liksom sitta i bilarna, annat funkar inte. Och inga problem med det. I början när jag lämnade min hund i bilen ville han vara med (skällde en stund) - men nu verkar han ha vant sig och är lugn och vilar i bilen. Det är ju lite av en av/påknappsträning med.

EH_
2018-11-26 10:02
#12

Vi har burtränat våra hundar genom att alltid ha en öppen bur inomhus, utan att stänga in hunden. Målet är att hunden ska se buren som sin alldeles egna, mysiga och trygga plats. Det har fungerat väl, båda våra hundar hoppar in i buren med nöje.

Belzebubble
2018-11-26 10:29
#13

#12 Vi har våra framme också, katterna älskar dem och hunden lägger sig i där någon gång. Men det är det där med att inte kunna gå ut när man vill som är svårt…

Annons:
Hornslandet
2018-11-26 19:59
#14

Kan tillägga att jag också testade burträna med en (stor) canvasbur genom att ha den stå framme, öppen. Min valp/hund tyckte den var totalt ointressant som sov/viloplats så jag gav upp den grejen sen.. :P

Upp till toppen
Annons: