Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 1565 ggr
CayKantos
11/22/18, 7:43 AM

Hike Foder

https://www.hike.dk/ Ngn som känner till? Tycker det ser rätt bra ut faktisk. Hade önskat dom hade haft möjlighet för foder utan fisk till valp (inte kollat alla vuxen än) men det är nästan alltid omöjligt att hitta.. Letar annat torrfoder till vovsingen

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
hemul
11/22/18, 4:12 PM
#1

Är förvånad över att det sällan deklaras varifrån köttet kommer. Men i det här fallet får man väl anta att det är danskt. Då går det bort för mig p.g.a. hur grisarna plågas, peppras med antibiotika och att eländet gett oss resistenta bakterier.

CayKantos
11/22/18, 7:50 PM
#2

#1 well enligt mig går allt kött bort. Ett mord är ett mord.. Ja det är dansk, men skulle väl inte säga att en gaskammare låter så mycket bättre vart grisarna inte kan andas och skriker i flera minuter förran dom svimmar av syrebrist för att sedan få huvudet skärt av, hängs upp o ner och töms pp blod och organ.🤷‍♂️ Men det finns ju foder utan gris.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

hemul
11/22/18, 8:14 PM
#3

Nu var det ju inte det faktum att grisarna slaktas jag syftade på utan hur de har det medan de lever och att danskarnas djurhållning orsakat resistanta bakteriestammar som sprids över sundet.

Är det inte rätt konstigt att ha hund med den inställning du har till att äta kött? Ju fler hundar, desto flera mord blir det ju.😉

CayKantos
11/22/18, 8:39 PM
#4

#3 nej tycker jag inte. Eftersom kött är en hunds naturliga föda, inte våran. Men jo jag försöker ändå se till att djuren har mått bra och undviker vissa djurslag helt såsom; fisk, kyckling och gris. Försöker köpa från gårdar jag känner och stödja dom som slaktar till djuren och inte för människans konsumption. MEN just dessa sistenämnda är rätt omöjligt i torrfoder, vilket jag behöver nu när jag ska åka iväg en vecka med hunden. Jag kommer fortfarande försöka undvika ovanstående djurslag men kommer ju inte svälta min hund heller.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

hemul
11/22/18, 9:19 PM
#5

Jag unviker också kycking (till mig själv). Ägg klarar jag inte att avstå. Men varför undviker du fisk? om det är av etiska skäl alltså. Är nyfiken bara.

Men slakt var ju mord, sa du? Kött kanske är hundars naturliga föda, men hundar är inte naturliga djur och speciellt är inte inte sällskapshundar det. De är inte nödvändiga öht.

Sen har vi nog olika uppfattning om vad som är naturlig föda för oss människor. Hade jag råd skulle jag enbart äta vilt och gräsbetat nötkött och kött från bra uppfödda utegrisar och likadant med kyckling och vildfångad fisk och skaldjur. Men nu är det som det är och man vill ju överleva så…

Nu ska jag vara tyst så du kanske får svar på din fråga. Men det är intressant att höra hur andra tänker kring mat. 😃

CayKantos
11/22/18, 10:33 PM
#6

#5 och det är omöjligt att leva utan kött.. Men det är sant. Vi människor är sjukt själviska, och då menar jag mig också, för jo jag tycker det är väldigt självisk av oss människor att hålla djur. Om vi kollar lite på några grejer hos oss människor då har vi tänder som en kossa, inga klor och inget överhuvudtaget som ens skulle kunna ge oss chansen att jaga ner ett djur, döda den, slita av bitar med tänderna och sedan äta det rått. Utan såklart att använda oss av vår "övre intelligens" och använda vapen. Angående fiske är det lätt att se efter en liten googling. När man fångar fisk sslänger man ut stora nät i vattnet som ska fånga dessa fisken, säg tonfisk fx. Men hur kan ett nät se till bara att fånga ett djurslag? I dessa nät fångar man delfiner, hajar, rockor och massor med annan fisk. Många av dessa fisker skadas och kan därför inte överleva längre då dom knte kan simma ordentligt längre, inte kan se, inte kan fly, försvara sig eller faktisk även dör i nätet. Fiskerna blir då laggt upp på båten och sorterad vart 10% glider ut på golvet och dör av syrebrist, en långsam och plågsam död. Vissa har en förvaring för dom tilltänkta fisken vart dom ligger i, vissa är fyllda med vatten, vissa is och vissa ingenting alls. Så pga man ville ha sin tonfisk har tonsvis andra arter skadats, dödats och blivit traumatiserade. Många fiskarter är utrotade eller nära utrotning, både pga vi äter dom men också pga vi fiskar med stora nät och får in alla dessa fiskar som inte är "önskvärda". Jag startade inte denna tråden för att prata etik för det kommer aldrig se öga till öga. Alla har sin uppfattning om allt och jag personligen kan inte se hur folk inte kan se att den största massakren i världshistorien händer varenda dag och bara ökar som en lavin..

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
hemul
11/23/18, 12:50 AM
#7

Jag försökte ju avsluta etikdiskussionen och det ska jag. Några rättelser bara.

Vi kan överleva utan kött, men inte helt utan animalier om vi inte får det som saknas ur en burk. Urfarfar hade inget apotek.

Men det var inte det jag sa. Jag sa att jag inte delar din uppfattning om att kött inte är naturlig föda för oss. Att det kött vi äter i dag sen inte är särkilt naturligt är ju en annan sak och ett annat problem…

CayKantos
11/23/18, 12:59 AM
#8

#7 vad är det vi inte kan få? Jag äter inga tillskot??

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

hemul
11/23/18, 1:02 AM
#9

B12 fr.a. Äter du veganskt då? Är det bara vegetariskt och du äter typ ägg och/eller mejeriprodukter är det grönt.

CayKantos
11/23/18, 1:16 AM
#10

Jag är vegan. Och vet man vad man stoppar i sig då vet man att det finns B12 I många veganska drycker, havredryck, soyadryck, i flera andra färdiga produkter såsom soya produkter och även i en del morgon"strössel". Det endaste tillskottet jag tar är D-vitamin då jag är grottmänniska.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

hemul
11/23/18, 1:46 AM
#11

Då är de "berikade" med B12. Inser inte riktigt skillnaden mellan att ta tillskott och äta högprocessade produkter som berikats med ofta syntetiska vitaminer. Sådant fanns inte heller på urfarfars tid. 😉

Vet du förresten vad Oatlys ekologiska havrefält gödslas med? Kött- och benmjöl. Wow no cow! 😛

CayKantos
11/23/18, 5:24 AM
#12

Jag skrev ett långt svar men råkade klicka bort och orkar inte skriva igen. Kortfattat. Ingen orsak att bli otrevlig, du delar dina åsikter i en tråd som inte alls handlar om detta. Jag ville enbart höra om innehållet låter bra. Sen har jag mina åsikter. Vi kommer aldrig se öga till öga, för jag ser inte vitsen i ens försöka "försvara" MITT val som vegan då jag tycker det är vidrigt hur folk knte kan inse att vi människor leder världens största döds och tortyrplats någonsin. Angående Oatly, nej det visste jag inte men jag köper ej deras produkter ändå, men hade gärna sett lite källor. Om vi ska prata naturligt.. tvinga tjurar rida på varann eller en docka, ta deras sperma, stoppa in det i röven på kossan, alltså överfall, kon föder, vi tar kalven från kossan inom 12timmar vanligast, tar KALVENS mjölk, ger kalven ersättningsmjölk, kon tar slut på mjölk och processen gpr om. Kossor som naturligt kan bli runt 25 år dödas vid 5 då dom är så utslitna och deprimerade samt inte producerar nog mjölk till oss VUXNA MÄNNISKOR, som inte ens bör dricka mjölk, speciellt ej från andra djurslag. Det finns orsaker till att jag ger färskfoder och försöker BARFA så gott det går. Men då jag har tagit ansvaret för dom djuren jag pga mina själviska tankar har boende hos mig kan jag inte låta dom svälta bara för att vi ska åka iväg.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Belzebubble
11/23/18, 8:16 AM
#13

Vad man än anser om att äta kött bör man se upp med danskt kött. 

Det finns bra kött och det finns mindre bra kött. Danskt kött är absolut inte bra. Det var inte länge sen det uppmärksammades hos de danska grisbönder att resistenta svinbakterien MRSA spred sig och människor blev sjuka. Och då handlar detta om kött som slutligen handlar på människans tallrik. Jag kan lova att det som finns i hundfodret prioriteras inte alls lika högt.

Vad är det i det fodret som du reagerar på som är så bra?

Annons:
CayKantos
11/23/18, 2:25 PM
#14

#13 få ingredienser, allt mätad i torrt. Jag tycker jag letar överallt och försöker hitta svensk foder… men hittar inga jag tycker är bra. Jag kan inte mycket om vad som bör finnas i ett foder och inte finnas i ett foder heller.. därför jag söker hjälp här

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

hemul
11/23/18, 3:26 PM
#15

Jag har ju bett om ursäkt för vinklingen och inte blev jag väl otrevlig? Det var i varje fall inte meningen. Tycker bara det är så himla intressant så jag hade svårt att sluta bemöta det du sa. Och det jag skrev är sant. Tänkte att du antagligen inte visste och kanske ville veta att så du kan undvika havremjölk också.

Belzebubble
11/23/18, 4:09 PM
#16

#14 Varför tycker du få ingredienser är bra? 

Jag tycker ju exempelvis jättemycket om Acana, delvis för variationen av ingredienser och att det inte bara är restprodukter från köttproduktion och kanske lite utfyllnadsprodukter.

hemul
11/24/18, 3:41 PM
#17

#12 Förlåt, läste inte hela ditt inlägg då jag tänkte dra mig ur diskussionen, men nu läste jag det.

Du ville ha källor. Duger SVT och Oatly själva? Obs att de senare blivit öppna med det först efter att dokumentären sändes.

https://www.youtube.com/watch?v=32VvCdT3sgg
https://forum.oatly.com/org/oatly/d/ar-det-svensk-havre-i-oatlys-produkter-707n/

Obs också att detta inte gäller bara Oatly. Men vad jag vet det är bara Oatly som gått ut med att inga kor är inblandade i processen. Så vad som helst som är odlat ekologiskt kan vara gödslat med slaktavfall. Och det kan givetvis vara gödslat med dynga. Och tydligen får det ändå märkas som vegan-safe. Världen är knäpp!

CayKantos
11/25/18, 12:43 PM
#18

#17 pratsfe med en kompis om det där och hon sa "Det måste gödslas med något och varför inte gödsla med det. Om vi inte skulle slakta djur skulle det inte heller finnas skaktavfall att gödsla med. Alltså det är ingen industri som klarar sig själv, den är beroende av slakt." Jag tycker verkligen inte SVT funkar som källa nej. Men om Oatly själv har gått ut med det ja. Men som sagt. Jag gör för det mesta egen havremjölk eller håller mig till vatten. Jag känner väl lite eftersom slakten händer idag på så stort plan vaf skulle vi annars göra med alla rester och mat som inte äts? Det är la bra att dom används istället för att slängas i havet. Det är ju faktisk en naturlig process att djur OCH människor blir till jord och kan gynna växter som sedan gynnar både människor och djur. #14 för att många foder wyoppat i såå j*******vla mycket skit i sina foder. Jag tar jätte gärna emot tips på svenska foder som är bra.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Sasha W
11/25/18, 7:39 PM
#19

#17 förlåt men du är ute å cyklar lite här… Oatlys EKOLOGISKA Produkter gödslas med benmjöl, resten är good to go

hemul
11/26/18, 1:01 AM
#20

Jag har väl inte sagt något annat? Inte för att jag tror det finns nåt hinder mot att gödsla traditionella odlingar med slaktavfall heller, men det har vi inte pratat om.

Annons:
Upp till toppen
Annons: