Annons:
Etiketthälsa
Läst 1092 ggr
Lona
11/21/18, 11:27 AM

Inte ge smärtstillande?

Obs, det här gäller inte min hund och det är inte aktuellt längre.

Min kompis 8-månaders labbe opererades för ett par veckor sedan, han hade satt i sig en disksvamp som fastnat.
Veterinären ansåg att det inte var lämpligt med smärtstillande efter hemgång eftersom han är en livlig unghund och nu måste vara i stillhet. Med andra ord, om det gör ont när han rör sig så hoppar han inte omkring.

Jag (och min vanliga veterinär) anser att det är ett förlegat synsätt, givetvis ska hunden inte behöva ha ont?! Ska han hållas i stillhet får man lösa det på ett annat sätt.
Dessutom ansåg tydligen veterinären att när stygnen är borta efter två veckor så behöver hunden inte vila längre. Mina hundar har visserligen inte gjort samma operation men andra bukingrepp som kastrering och då har det varit vila i minst en månad och ingen rejäl påfrestning förrän bortåt 3 månader efter ingreppet.

Tycker att det här låter rätt knepigt och tror heller inte att min kompis har missuppfattat något då hon är erfaren när det gäller djursjukvård.
Vad säger ni?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
JoannaLi
11/21/18, 12:01 PM
#1

Men givetvis ska hunden ha smärtstillande 😡 För mig närmar det sig djurplågeri att säga att hunden inte ska få smärtstillande för att hålla sig lugn, nästan som att medvetet tillföra hunden smärta/inte lätta hundens smärta, för att reglera något som hunden inte har kontroll över egentligen… 😢

Vila kan jag inte uttala mig om.

Elsis matte
11/21/18, 4:42 PM
#2

Låter som veterinären har legat i en garderob i 20-30 år sisådär, men tyvärr har jag stött på liknande tidigare. Självklart ska hunden ha smärtlindring postoperativt, det har positiva effekter på läkning och återhämtning. Han kommer ju inte bli totalt smärtfri utan fortfarande känna av operationssåret i rörelse. Ger man NSAID-preparat är det dessutom inflammationsdämpande. Efter bukkirurgi har jag lärt mig att hunden ska vara kopplad i en månad, med bara rastningar första två veckorna, sedan gradvis ökande. Efter en månad får den börja röra sig mer fritt, men man ska vara försiktig med häftiga rörelser i ytterligare några veckor. Och man måste förstås tänka på att bygga upp hunden gradvis igen.

Rafflan
11/21/18, 5:24 PM
#3

Beror på, med smärtstillande finns ju risk att hunden hoppar runt och far så operations såret går upp, och verkar hunden ej ha ont utan smärtstillande behöver den ju inget.
Dock antar jag att hunden inte gick hem samma dag utan var kvar dem första dagarna och fick smärtstillande på kliniken? för dem första dagarna efter en operation behöver den självklart smärtstillande. Med sedan är det olika från patient till patient vad den behöver. Den vanligaste smärtstillande att ge hemma är ju NSAID tex rimadyl och det är egentligen ett ganska svagt smärtstillande effekt.

Ang vila, när min hund buköppnades (livmoderinflammation) fick hon koppelvila tills stygnen togs och 5-7 dagar efter stygnen tagits, sen fick hon springa löst som vanligt, det var ju inte så att jag tränade henne så hon ansträngde sig, men hon behövde inte koppelvila eller bäras längre utan fick röra sig som vanligt.
Om jag hade joggat med henne eller kört tex agility hade jag nog väntat 3 månader dock.

JoannaLi
11/21/18, 7:36 PM
#4

#3 fast hundar kan ha ont utan att visa det.

Lord Vulcan
11/22/18, 10:06 AM
#5

Mina hundar har alltid fått smärtstillande. Det har gällt kastrering och tandutdragning. Stillhet får man lösa på annat vis.

Lona
11/22/18, 10:03 PM
#6

Tack, jag resonerade likadant som er. Visst, valpen låg inne de två första dygnenmen var uppenbart påverkad hela första veckan. Hade det varit min hund så hade jag propsat på smärtstillande men nu var det inte mitt beslut. Tycker för övrigt att det var flera saker på kliniken som jag hakade upp mig på - där kommer i alla fall inte mina hundar bli kunder!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Upp till toppen
Annons: