Annons:
Etikettbeteende
Läst 1437 ggr
CayKantos
11/21/18, 8:32 AM

Lugna ner ätandet

Finns det verkligen inga sätt att lära en hund att lugna ner sig med att äta? Min kille SLÄNGER i sig stora bitar mat.. Och nrj hetsskålar funkar ej för det lär han sig inget annat av än att äta fortare.. Eller någon riktig bra bukfylla kanske kan hjälpa, tips på några bra?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Lussan20
11/21/18, 8:41 AM
#1

Söka maten ute? Ge honom lite bitar i taget så han får vänta på nästa bit.

Vi har en hungrig Labrador, vi tar 1 dl av maten och delar ut vid Tvn på kvällen, hon får vänta på nästa kula. Ibland tar vi sök inne.

bara lite tankar…Mvh/WL🌺

kinjelooo
11/21/18, 8:43 AM
#2

Gräsmatta eller snö, beroende på säsong. Sprid ut matgivan över en större yta så han får söka. Annars finns det sk snuffelmattor att köpa eller göra själv, det funka också jättebra!

Sugar Mist
11/21/18, 9:54 AM
#3

Eftersom du ger färskfoder så hade jag fryst ner det i ett par kongar, han måste då slicka i sig för att få något och slickande är lugnande :)

-

Amandla
11/21/18, 10:26 AM
#4

Jag hade en dvärgpudel som var hysterisk med maten, han fick inte äta torrfoder i skål för då inhalerade han kulorna på någon sekund, så dem strödde jag ut över golven istället, då tog det någon minut istället för honom att äta upp dem. Färskfoder fick han också, antingen tog jag en skål och smetade ut maten längs kanterna på den så han fick anstränga sig lite för att kunna slicka i sig, eller rörde ut med såpass mycket vatten att han inte kunde glufsa i sig utan var tvungen att slicka upp det.


Sajtvärd på Healing och Pudel, medis på Tarot och Övernaturligt
CayKantos
11/21/18, 11:27 AM
#5

#1 #2 #3 ger färskfoder. Och han blir bara mer stressad och hetsande om man ska sitta och vänta/leta upp godiset, jovisst han får inte i sig maten lika snabbt.. men STRESSEN för att få allt så snabbt som möjligt finns ju kvar. Blandarjag i vatten slänger han ändå i sig och sätter det i halsen. #3 jag gjorde det ibland.. men jag lyckades aldrig få dom jävla kongarna Rena så av hygienisk orsak slutade jag.. och som sagt, stressen finns kvar där för att få tag på maten så snabbt som möjligt trots slickande..

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Ambrose
11/21/18, 6:13 PM
#6

Blir det lugnare om du blandar med lite vatten så det blir mer slick än "2 tuggor så är 300g färskfoder slut!"? Funkar på Nita

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Annons:
Maleficum
11/21/18, 7:06 PM
#7

#5 Jag brukar köra kongen i diskmaskinen, brukar bli ren och fin då.

Hur skulle det gå att dela upp fodergivan i mindre portioner och ge flera gånger under dagen?

Vår labbe äter lugnt så länge ingen annan hund är i närheten för då inhalerar hon maten! Tänkte om det är något i situationen omkring som stressar upp mer?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Isalel
11/21/18, 7:16 PM
#8

Vet inte var jag läste det men nån la ut maten på en bakplåt och la en hel del bestick på plåten, då var hunden tvungen att ta det lugnt och vara lite strategisk när den åt upp sin mat? Kanske funkar om den inte är känslig för ljud och nya saker :) Kostar ju iaf inte att prova :)

CayKantos
11/22/18, 5:07 AM
#9

#7 kan enbart föreställa mig mer hets. Men är även omöjligt med tanke på hur jag jobbar.. kommer katterna i närheten blir en en sluka istället för 2… men försöker stänga bort dom eller ge dom mat först. #8 gjort liknande saker, ökar bara motivationen eftersom han måste jobba för det :/

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

CayKantos
11/22/18, 5:08 AM
#10

#6 jag gjorde ju det med ponfus förr.. men han satte det i halsen helatiden.. men kanske bör skaffa en större skål så jag kan ha mindre vatten i men det liksom blir ett tunnare lager.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

CayKantos
11/22/18, 5:09 AM
#11

Inga tips på bra bukfyllnad? Han får nästan alltid grönsaker till maten. Men om det ev fanns vissa saker som fyllde bättrw än andra. Han är ju ALLTID hungrig..

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Lord Vulcan
11/22/18, 10:13 AM
#12

Vitkål gillar mina. Får han mat före eller efter ni går ut?

Maleficum
11/22/18, 10:16 AM
#13

Vår labbe  har alltid  fått morötter som bukfylla.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Jojaton
11/22/18, 10:34 AM
#14

Vitkål, sallad, rivna morötter och broccoli brukar va vanlig rekommendationer 😊

Johanna - Instagram

CayKantos
11/22/18, 3:54 PM
#15

#12 olika. För det mesta innan, men ser ingen skillnad. Ger han vitkål varje dag morot kommer då och då. Brocoli också..

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Jojaton
11/22/18, 4:18 PM
#16

Kan du öka mängden bukfylla då? Har läst om någon som tog över en golden(!) som hetsåt utan dess like, och ägaren provade att fylla på matskålen med lika mycket mat till när det var slut - detta resulterade i att hon åt ett par tuggor till och sen var det bra - för då hade hon fått i sig så mycket mat hon kände att hon behövde.

Johanna - Instagram

CayKantos
11/22/18, 7:47 PM
#17

#16 testade det. Det hetsade han mer.. för ju snabbate man åt ju snabbare kom det mer mat. Jag brukar proppa matskålen full med vitkål och hans mat… det har vart det mest effektiva.. men han slänger fortfarande i sig.. så får se om jag ska köpa en jättestor skål så jag kan lägga i mera eller ngt.. 🤔

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

One.Gibbis
11/23/18, 11:35 AM
#18

Har också en hetsätande hund. Kong är det som fungerar bäst, men eftersom det inte är ett alternativ kanske du ska prova att portionera ut maten under ett träningspass? Gjorde det ett tag, och tyckte det fungerade helt ok. Vi körde igenom alla kommandon han kunde, och fortsatte sen tills maten var slut. Sen tycker ju jag att det finns grader på hur hungrig en hund är. Floki är alltid hungrig, vill alltid ha lite extra mat, men han är inte så hysterisk att han spenderar hela promenader med att ha "fodersök" (som en labrador jag känner). Fast nu tycker jag inte att det är hemskt med en hund som aldrig blir verkar bli mätt, det ser jag snarare som naturligt i och med att det aldrig är gynnsamt för ett djur att "rata" mat i det vilda för att den var mätt. Sen är ju inte det ett enkelt beteende för oss att hantera all gånger, men det är något annat. Nu kom jag på något ytterligare som kanske kan hjälpa. Hur är det med tuggben och liknande? Råa? Upplever att Floki blir mycket nöjdare när han kan få ett köttigt ben att tugga på. Det räcker ju ofta längre, menar jag. Kanske har det något effekt! :)

~Hjärta Mitt något röriga catstagram Hjärta~

CayKantos
11/23/18, 2:30 PM
#19

#18 Han får ibland en hel oxhals istället för måltid. Det funkar toppen. Men endaste ben han äter upp på en gång. Han har revben, horn, mm liggandes överallt eftersom han e långsam på att äta det. Jag tränade alltid med mat när han var yngre men har vart tvungen att göra hans mat kravlös då jag har haft lite problemwr med att han tyckte mat blev en resurs han var tvungen föesvara.. Han blir så in i h*lvete stressad och vräker i sig ännu snabbare.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

tiger tok
11/23/18, 5:32 PM
#20

Hittade ett tips nu precis. Talus.staffies på instagram har tagit en stor burk och lagt färskfoder i botten. (Du får väl anpassa burk efter omkrets och längd på hundens näsa) På så sätt når hunden inte riktigt ner och måste då slicka i sig.

Annons:
CayKantos
11/23/18, 5:46 PM
#21

Smart. Men ser bara kantos välta den. Så frågan är hur man lyckas hålla den så🤔 kanske en antispill skål, men då blir det kanske liye väl svårt

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

tiger tok
11/23/18, 5:51 PM
#22

Lägg burken i en kartong eller nåt, så blir det kanter runt. Kläm fast den mellan soffkuddarna om han får vara i soffan. Håll i den

Upp till toppen
Annons: