Annons:
Etikettbeteende
Läst 1555 ggr
stiige
2018-11-20 19:16

Mörkrädd hund

Vi blev förföljda av en människa på en kvällspromenad för ett par veckor sedan, vi sprang hem och han kände ju av min panik förstås. Ända sen dess är han vettskrämd när vi går promenader i mörker. Kollar bakåt var 5 minut och hoppar till vid minsta ljud. Vad kan jag göra?

Annons:
Rafflan
2018-11-20 22:13
#1

Hur gammal är hunden?
är det en unghund är det nog bara en fas som går över, är det en äldre hund behöver du tänka på att du sänder ut lugna signaler och tids nog kommer hunden bli lugn igen :)

hemul
2018-11-20 23:54
#2

Känner du dig själv rädd efter det som hände? I så fall är nog det bästa att jobba med det först, så hunden känner din trygghet.

Läskigt att råka ut för nåt sånt. Tur det gick bra.

stiige
2018-11-21 05:20
#3

Han är strax efter året så spökåldern är väl också igång. Känner inte mig särskilt rädd själv så borde inte kunna smitta honom.

hemul
2018-11-23 03:02
#4

Då är det nog bara att traggla på. Kanske prata med honom med lugn och positiv röst och bara fortsätta prata när det hörs nåt läskigt ljud, kolla in olika grejer och så så han får annat att tänka på?

EllaJ
2018-11-23 11:18
#5

gå inte ut med han om han är rädd då!!

Sugar Mist
2018-11-23 11:30
#6

#5 Vet inte om du har upptäckt det men det är mörkt redan vid 16-17. 
Är det verkligen rätt att hålla en hund inomhus från 16 till 7-8 på morgonen?

-

Annons:
One.Gibbis
2018-11-23 11:45
#7

Gå ut och sätt dig ner utomhus. Om du har en uteplats kan du börja där. Bara gör det till en så mysigt stund som möjligt och försöka att inte stressa upp dig om du märker att hunden reagerar på ljud, rörelse etc. Prata lungt med hunden, eller kommentera på det som hunden lägger märke till med en positiv röst. Har gjort så med min unghund och det har hjälp mycket. Han kan fortfarande vara lite "spökig" när vi är ute på kvällarna, men på det stora hela går det framåt. Att undvika det som är otäckt hjälper sällan, utan möt det istället. Om du dessutom är orädd så kommer det säkert gå över. Lycka till! :)

~Hjärta Mitt något röriga catstagram Hjärta~

EllaJ
2018-11-23 12:18
#8

#6 man ksk ska gå ut med hunden innan det

Sugar Mist
2018-11-23 12:30
#9

#8 Men är det okej enligt dig att inte ta ut en hund på nästan 16h?

-

hemul
2018-11-23 15:29
#10

Det går ju inte. Blir också väldigt begränsande för en själv om man inte kan förflytta sig när det är mörkt.

Elsis matte
2018-11-23 15:59
#11

Jag skulle ta ut hunden på exakt samma kvällsrunda varje dag en period, helst om möjligt inte där han blev skrämd. Ta med smaskigt godis och sprid då och då diskret ut godis framför er som han kan nosa upp - nyfikenhet/sökbeteende motverkar rädsla. #5 Vilket märkligt råd. Om man bor över polarcirkeln ska man alltså inte ta ut en mörkrädd hund på sisådär en vecka till en månad?

Zadeira
2018-11-25 21:05
#12

Har du möjlighet att promenera tillsammans med någon så att du själv får tillbaka trygghetskänslan ordentligt och så att du kan stärka hundens självförtroende genom att helt enkelt bara vara lugn och trygg tillsammans med någon? Annars är det en tanke att du väljer en runda där hunden känner sig trygg dagtid, och så går du bara den tills hunden är trygg på den rundan i mörkret, sen kan du utöka till en annan runda och på så vis stärka hunden.

Försök också att inte själv göra någon sak av det. När man vet att hunden reagerar på ett visst sätt är det lätt att man instinktivt ex håller utkik efter just den saker och på så vis spänner man sig omedvetet. Gör något som lugnar dig själv, tex prata lugnt och jämnt med hunden och försök att släppa tanken på att hunden verkar rädd.

Hanna.siri.saijo.
2018-12-02 20:35
#13

Det tar längre tid för en hund att anpassa sig till mörkret om det varit ljust inomhus, det kan ta 10-15 min innan hunden ser bra ute då. Bara lite info :)

Annons:
hemul
2018-12-02 23:43
#14

Ännu längre. Kommer inte ihåg exakt, men snarare uppåt trekvart. Vi har nog ungefär den adaptionstid du sa. Absolut idé att testa att låta hunden vara i ett mörkt rum eller ivf ett rum med väldigt dämpad belysning timmen innan kvällspromenad. Märker du skillnad så är det ju bra och gör du det inte har du ivf sparat lite el. 😉

Upp till toppen
Annons: