Annons:
Etikettbeteende
Läst 1001 ggr
Princessss
2018-11-19 17:07

Valp som inte äter.

När vi fick hem vår lilla valp så åt hon upp sitt foder direkt när vi satte ner skålen till henne. Vi fick sedan byta foder då vi fick problem med att hon kliade sig och fodret kunde därför vara orsaken. Fodret som hon har nu åt hon bra i några veckor både uppblött och torrt. När hon inte ville äta så fick hon lite fil på och då slank det ner direkt. Hon har sedan börjat ogilla fodret mer och mer. Hon äter det aldrig när vi sätter ner skålen. Det går typ någon timme och sedan äter hon pyttelite men struntar sedan i det. När vi provar med fil så äter hon maten men spottar sedan ut den då hon bara äter filen. Hon är matglad när det gäller annat men inte hennes foder. Har ni några tips på hur man får henne att äta det? Hon är ca 8 månader nu och hur ofta anser ni att hon ska äta då? Vi ger henne frukost, lunch och middag men det är sällan som hon äter tre gånger då maten från frukosten kan vara kvar till kvällen ibland. Ska prova att ta bort maten om hon inte äter och sedan prova om hon är hungrig vid nästa tillfälle.

Annons:
hemul
2018-11-19 17:26
#1

Har du provat något annat foder?

Tissetass
2018-11-19 17:26
#2

Vad säger veterinären?

Namiko
2018-11-19 18:27
#3

Jag tycker att du borde läsa den här tråden. Det verkar vara vanligt att hundar äter dåligt i den åldern.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Jojaton
2018-11-19 18:30
#4

Många hundar tappar aptiten i den åldern, men har hon aldrig ätit bra av den maten så hade jag frågat veterinären om det finns något alternativ (om hon går på allergifoder?) 

Sen hade jag också gått ner till två portioner om dagen istället för tre, och tagit bort maten när hon inte äter (inte lägga i massa gotta)

Johanna - Instagram

[Forest]
2018-11-19 21:14
#5

Vi har fått svar hundar äter när dom blir hungriga men när jag tröttna på höra detta från veterinären så boka jag in en tid. O väl där så sa jag denna hund äter hon var smal väldigt smal. Vart genom koll blodprover som var fina. Kolka tänder hals o svalg bra öven här. Våran ena hund ville inte ha sitt foder i skål inte i en större hög. Nä jag fick börja ge blandat med färskfoder o lägga ut i små högar på en bricka då smummsa hon i sig maten 😋 Är det någit ni undviker att ge ? Speciellt allergifoder? Finns det som våtfoder kanske ni kan blanda det o dör med blir det godare? Sen som andra säger valpar får en mat dipp o äter mindre. Men jag tycker inte dom ska magra av mycket. Jätte fustrerande när dom smp liven ska få för sig matvägra. Lycka till med eran fis 😉

Kiwi2024
2018-11-20 08:55
#6

Tror det är väldigt vanligt att en hund matvägrar/äter mindre i den åldern. Det gjorde vår hund och har hört många fler. Däremot om det alltid har varit problem kanske man får byta foder :)

Annons:
Princessss
2018-11-23 20:36
#7

Vi har bytt foder många gånger innan och det är detta fodret och några andra som hon matvägrar på. Hon har inget allergifoder då vi inte tror att de beror på det men vi valde bort kyckling då de var det i det första fodret. Det fodret åt hon bra. Ska man byta tillbaka till det?

[Tisstassen]
2018-11-24 10:17
#8

#3 haha jaa jag tänkte också tipsa om min tråd ^^ min unghund slänger i sig maten nu igen, även när de bara är uppblötta torrisar :)

malinroth
2018-11-24 10:45
#9

Har ni provat att ge veterinärfodret gastro intestinal? Ett foder för känsliga magar som är välsmakande, många hundar gillar det. Mina hundar fick det tillfälligt då dom hade haft magsjuka som var svår att få bukt med för att stabilisera magarna efter en tid av diarréer och kräkningar. Till och med min äldre hund som har varit dålig att äta hela livet i princip åt detta foder med god aptit. 🙂 Vi bytte till detta foder rakt av på veterinärens ordination men när vi bytte tillbaka till ordinarie foder gjorde vi det lite i taget. Kan vara värt att prova!

Upp till toppen
Annons: