Annons:
Etikettoff-topic
Läst 14000 ggr
Ambrose
11/18/18, 10:35 PM

Babbeltråd del 13

Som svar på nr 300 i Förra tråden. Vadå skippa?!?! Då skulle jag ju inte ha någon att spåra med alls! Du hade däremot gärna fått hänga på 2 dagar till varje vecka 😇

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Annons:
CayKantos
11/18/18, 11:15 PM
#1

Jag hade gärna hängt med flera dagar i veckan även.. men problemet ligger i pengarna 😬😬😬😬 och ibland tid, men det kan man jobba runt för det mesta 🤷‍♂️

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Frida B
11/18/18, 11:41 PM
#2

Har vettigare saker för mig vet du ju, som att jaga folk som vill träna lydnad ;) meen hade man fått spårkaffe varje gång hade det varit ngt att överväga…

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Ambrose
11/19/18, 12:55 PM
#3

#2 Jag äger nog inte ens en kaffekokare… tar du pulverkaffe?
Eller hade du kunnat tänka dig hembakat istället, så tar du med eget kaffe?

#1 Yup. Pengar är mitt problem med! Du får flytta närmare så det inte kostar 250kr varje gång man ska hälsa på dig! Även om jag hade kunnat mörda för att ha dina spårmarker….

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

CayKantos
11/19/18, 1:53 PM
#4

#3 du som får flytta då 😉😉 ska ju ändå byta jobb snart 🤷‍♂️😘

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Garm
11/19/18, 5:45 PM
#5

Det här med att planera ny hund alltså… Min nuvarande hund är mycket snart 12 år gammal, hon är av en ras som kan bli 15+. Rasen på den nya hunden börjar närma sig slutgiltigt val, det står mellan tre raser. Jag vet dock inte hur lång tid det tar för oss att spika ras och hitta uppfödare och sen valp på det. Det jag funderar över är väl hur snabba vi behöver vara? Vad är bäst, att vänta till gammelhunden är borta, eller skaffa valp innan hon går bort? Så svårt! Gissningsvis kanske min hund hinner gå bort innan vi blir med ny hund, men en vet ju inte säkert. Väldigt gammal hund plus valp, funkar det? Tankarna går i kors.

JoannaLi
11/19/18, 5:51 PM
#6

#5 Nog går det väl, beroende på individen. Är hon pigg och glad, öm i kroppen, gillar hundar, gillar valpar?

Annons:
Maleficum
11/19/18, 5:59 PM
#7

#5 Tycker det beror helt på individ! Vi avvaktar tex med att skaffa ny hund tills vår gått bort och det är för att, trots att hon älskar andra hundar man möter ute, gillar hon inte att dela sitt hem med en annan hund utan det gör henne bara superstressad (och det känns verkligen inte snällt att utsätta en 14 årig hund med ryggproblem och numera njurproblem för det).

Den gamla inneboende hunden jag tog hand om förut hade det säkerligen gått mycket bättre med då han gillade annat hundsällskap hemma (speciellt älskade han vår labbe och ville gärna krypa ner i samma säng som henne till hennes stora fasa :P nu bodde de ju som tur var bara i samma hus under sommaren och då jag passade labben). Och han gillade för det mesta min kanin när jag skaffa honom som unge, förutom när kaninen blev för på, då tyckte han det var lite jobbigt och man fick hjälpa honom så han fick vara lite i fred men de låg ofta bredvid varandra och sov och de lekte ibland med varandra :D

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Frida B
11/19/18, 9:25 PM
#8

#3 deal, då förväntar jag mig hembakt ;)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

ipopuma
11/19/18, 10:58 PM
#9

Hade gärna också velat ha fler spårkompisar! Har helt ok marker här för ett eller två spår men det bästa är att nu kommer jag snart få jättemycket jordfält ihop ihop. Så då har man två gräsfält och 3 jordfält ev fyra :D plus lite allmänna marker och det ena fältet borde man kunna lägga tre ipo 3 spår på eller ett fh och något kortare :D :D

CayKantos
11/20/18, 12:21 AM
#10

#9 farligt att säga, TS är desperat när det kommer till jordfält 😅😅

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Ambrose
11/20/18, 12:38 AM
#11

#9 Jooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooord 🤤🤤🤤🤤🤤🤤🤤🤤 Snälla ge mig? :/ Vart bor du?!

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

ipopuma
11/20/18, 9:53 AM
#12

Skåne is The shit B) är ganska lyxigt att ha 150 meter till närmsta jordfält och kanske 300 till närmsta gräs :) . Nackdelen är att det är mörkt nu :( o man pendlar 1,5 timme enkel väg. Dock hoppas jag på inte bara gegga i år (alltså rip vader hahahhaha) utan även snö så man kan spåra snöspår

Garm
11/20/18, 1:33 PM
#13

#6 Hon är väldigt pigg och frisk, men är inte överdrivet förtjust i valpar. Hon går bra ihop med andra hundar. Det är ju egentligen hennes ålder som talar emot en valp medan hon fortfarande lever, trots att hon är pigg.

Igår fick jag lite "hundångest". Skulle jag orka en ny/till hund? Rent mentalt alltså. Det finns för- och nackdelar både med att skaffa före och efter hennes bortgång. Konstigt nog kan jag nästan bara se nackdelarna just nu.

Annons:
Ambrose
11/20/18, 10:00 PM
#14

#12 Så  avis! Älskar Skåne.. ska bo där i framtiden!

Har eventuellt hittat en harvad jordåker, men ca 1h 15  min bort.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

ipopuma
11/21/18, 8:44 AM
#15

#14 stackare. Mår lite dåligt att jag spåra alldeles för sällan nu 😅😂. Valpen är duktig men valpen vill hälsa på allt och alla. Matte vill inte att valpen ska hälsa på allt och alla… Lite valpklag hahahhaha

CayKantos
11/21/18, 11:28 AM
#16

#15 som min då🙄

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

[IdaSoren]
11/22/18, 8:54 PM
#17

Så stilig i sin nya gula metizosele 😍

Har haft en liten svacka i hunderiet sedan rätt lång tid tillbaka, har känt att jag och Jackie inte klickar som jag vill och har varit väldigt överväldigad av  min nya tjänst på jobbet, vilket har gjort att jag har känt mig lite kvävd av ansvaret hund innebär. Då är det tur att man är två, och att sambon har tagit största lasset med Jacks under tiden.

Nu börjar det lätta och den senaste tiden har hjärtat svämmat över av kärlek till den här fantastiska fyrbeningen. Hon och jag har lite omedvetet fått en rutin när jag kommer hem från jobbet, total-kaos-BUS då vi rusar omkring och brottas i hela lägenheten, kastar omkring leksaker och har oss. Nu behöver jag bara sätta nyckeln i låset så står hon redo på andra sidan med sin favoritanka i högsta hugg i munnen, med svansen snabbt dunkande mot väggen. Bästa stunden på dagen ❤️

Turast
11/23/18, 2:00 PM
#18

Skoter i att jag tycker om rävar. Idag ska jag gå till grannen som äg jägare och ge honom tillåtelse och be honom skjuta räven på våra ägor. Förstår inte att hon är borta.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Zadeira
11/23/18, 2:09 PM
#19

Nu har man 9 månaders fralla boende här i 2 veckor. Jisses vilken hemsk period han är inne i. Jag tyckte han var jobbig som 20 veckors när han bodde hos mig sist i somras, men nu har han verkligen kommit in i trotsåldern och testar gränser varje vaken timme av dygnet. Blir en enorm träning för mig, och ytterligare ett test för om jag kommer klara av egen hund i framtiden.

apportbocken
11/23/18, 5:47 PM
#20

#18 Inte Marcy va?! 😞

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Annons:
Turast
11/23/18, 10:08 PM
#21

#20 nä inte Marcie. Det var min lilla Unna :'(

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

apportbocken
11/23/18, 10:21 PM
#22

#21 En höna va? Smart av mig att tänka att en räv kunde döda en medelstor hund… Så sorgligt, höns verkar som härliga djur. Beklagar.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Sugar Mist
11/25/18, 9:39 AM
#23

Var iväg och vallade igår, hade med mig båda hundarna. 
Jack var jättehet på fåren så vi gick tillbaka på ankorna och där kändes han supercool, han svarar mycket bättre på press nu, vi körde balansträning och han var verkligen så cool.
Salt körde också ankor, men hon är för het där och vill gärna plocka dom så vi gick till fåren istället. 
Hon är SÅ mjuk och förig, svarar jättebra på pressen och använder verkligen huvudet.

Fick dessutom köra 4 andra aussies av varierande ålder, ursprung och erfarenhet vilket var jättenyttigt och så roligt, men kroppen är väldigt öm och har dragit på mig en jätteförkylning som inte blev bättre av att stå i snöstorm i 5-ish timmar.. 🤪

-

Jojaton
11/25/18, 8:22 PM
#24

Sam (och jag haha) nollade 3 av 3 lopp på blåbärsagilityn idag 🙌🏼 Första gången vi är i hall på ett halvår, och på tidigare tävlingar har han blivit såå störd av omgivningen men idag var nemas problemas 😍 tyvärr inte tillräckligt snabba för placering, men guud vad stolt jag är ❤️

Johanna - Instagram

Jojaton
12/3/18, 12:20 AM
#25

Postade fel

Johanna - Instagram

Ambrose
12/4/18, 11:31 AM
#26

Har bara 7 spår kvar innan jag ska ned till Danmark och försöka ta kvalpoäng till IFR, IPO-FH VM… Usch! Nervöst! 😣

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

JoannaLi
12/4/18, 11:48 AM
#27

#26 Ih! Heja, heja, heja!! 🥳 Uppdatering efteråt!

Annons:
ipopuma
12/4/18, 12:20 PM
#28

#26 heja heja håller tummarna!

CayKantos
12/4/18, 5:37 PM
#29

#26 Woop! Det blir så bra så😍😍

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

tiger tok
12/7/18, 10:31 PM
#30

Ett sådant där riktigt riktigt underbart pass idag! Bästa bästa killen! Riktigt fint samarbete, och vilken power i fotgåendet! Och att han klarade störningarna så bra!

CayKantos
12/8/18, 2:28 PM
#31

Vad ska JAG göra för att inte förstärka min saks gnällande när andra har kul? Tex när andra tränar hund, när han ser bågon rida på hästar mm? Han gnäller och blir avendsjuk, blivit värre nu med tonåren.. Vad ska jag tänka på för att få bort det/förebygga det/ej förstärka det.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

ipopuma
12/8/18, 10:11 PM
#32

Jag taggar inför den dagen jag tar hem en Brumilla! Gjort sedan jag var runt 13 och börjat nu leta lite smått efter vad man ska leta efter. Dock riktigt svårt att veta vad man ska tänka på och letar efter!

apportbocken
12/9/18, 7:55 AM
#33

#32 En katt?! xD Jag kör heldag nr 2 på mässan idag!

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Frida B
12/9/18, 4:31 PM
#34

Andra 1:a priset i klass 1- check! Ett till och vi har ld1 titeln :D

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Hornslandet
12/9/18, 9:10 PM
#35

Nu har min blitt galen tonåring. Luktade visst upp en riktigt fin löptik utomhus och blivit riktigt gnällig av det här inne, bläh.

ipopuma
12/9/18, 10:10 PM
#36

#33 ja men de är ju så fina <3! Fast är så svårt! Hundar finns det en kennelsida, rassida, hälsotester, meriter osv osv men katter i dont know. Vad ska man tänka på liksom xD? Varit en drömras i 6 år! Men får bli en om några år i framtiden :)

ipopuma
12/9/18, 10:11 PM
#37

#34 stort grattis!!!!!! Lev på detta lääääänge nu!

Ambrose
12/13/18, 5:37 PM
#38

Nu har vi tagit oss ned till Danmark, och även passat på att gå ett litet spår. Allt har gått super.. förutom en liten detalj… De säljer BADDARE på Göteborgskex i helgen.. och jag är i Danmark!!! Vad i hela….?!?! Av alla helger de kunde välja 😭 Nästan så jag har lust att åka tillbaka hem så jag kan köpa… så jäkla orättvist 😢

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Bjornberg
12/13/18, 6:05 PM
#39

Äntligen börjar hunden förstå vad hon ska göra då vi tränar, och dessutom tycka att det är riktigt roligt! 😍 Så skönt också att hon slutat skälla på varenda hund och människa hon ser på promenader, var ett tag man bara ville lämna tillbaka kräket haha Världens bästa gamla dam❤

CayKantos
12/13/18, 11:43 PM
#40

#39 wka inte frida dit då?😂😂

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

ipopuma
12/14/18, 8:19 PM
#41

Man vet att det är dags att åka in på psyk snart när man tar bussen innan 6 för att träna hund innan jobb/skola. Är glad att jag har träffat en som är lika galen 😂😂😂

Annons:
JoannaLi
12/15/18, 12:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Skithund 😡😭 (han är troligtvis helt ok, men skrämda skiten ur mig)

Turast
12/15/18, 11:07 AM
#43

Kan det inte bli en riktig snövinter snart? Vill köra draaaaaag

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Ambrose
12/15/18, 4:30 PM
#44

#42 Vad har han gjort?

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

JoannaLi
12/15/18, 5:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

#44 oklart, nuvarande teorin är en lokal allergisk reaktion :/ Det är i alla fall bra nu, äntligen!

Ambrose
12/15/18, 5:17 PM
#46

#45 Stackaren! Hoppas det inte var mer än så!

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Ambrose
12/16/18, 10:16 PM
#47

Vilken underbar tävlingshelg vi har haft nere i Danmark!

Vi åkte ner på Torsdagen och la ett spår på klubbens appellplan eftersom vi inte hade tillgång till andra marker. Eftersom vi skulle tävla FH så ville jag verkligen se till att Nita fick möjligheten att spåra på Dansk mark innan själva tävlingen. Mineralerna i marken är ju annorlunda, och det kan absolut påverka spåret när man jobbar med sådan precision som man gör i FHt.

På Fredagen samlades vi hela gänget som skulle tävla under helgen, och tränade tillsammans på marker liknande de vi skulle ha på tävlingen. Höstsådd!
Vi fick till ett riktigt bra spår, och uppladdningen, som ditintills hade varit något krokig med ett par riktigt pissiga spår veckan innan, började kännas lovande.

Sedan på lördag var det dags. Tävlingar i Danmark är betydligt mer chill än här i Sverige! Vi kom tillsammans överens om när och var vi ville samlas, och startordningen gjorde vi upp själva.

Vi fick jordspår på riktigt fin och frodig jord, och Nita spårade som en gudinna! Djup och fin, och med klockrena vinklar. Trots att vi hade en lös hund som sprang fram och hälsade på förstasträckan, och trots att någon annan hade knatat rätt över spåret, troligtvis precis innan utgång vilket resulterade i att vi fick förledningar på alla sträckorna utom första och sista, och t.om. en förledning direkt efter bågen, så kammade vi ihop 95p!!! 😍

Idag gjorde vi spår nummer 2 i betydligt svårare förhållanden. Höstsådd som var stelfrusen då spårläggaren gick ut spåret + rejäl blåst på det. Usch! Hon spårade fint, men vinklarna ska vi inte prata om 😛Dessutom en asnervös matte som lyckades korrigera henne i 2 av vinklarna p.ga. osäkerhet och kass linhantering. Det slutade ändå med 84p!
Totalt 179p, alltså bara 1p från certpoäng!(Förutom den detaljen att de inte har cert i Danmark)

Förhoppningsvis så kommer spåren att reggas som IPO-FH i DKK, men IPO-FH är tydligen väldigt sällsynt där, så vi får se om kennelklubben kan göra det.. Tävlingen uppfyller dock alla kraven med 2 olika domare, spår 2 dagar, olika underlag, olika spårskisser, olika spårläggare etc.
Annars kommer de att räknas som 2st FH2 spår. Hur som helst så har vi nu riktigt goda förutsättningar för att plocka den enda platsen till Rottweiler VM nästa år!

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

JoannaLi
12/17/18, 1:29 AM
#48

#47 Men stoooort grattis, och heja er! 😍

Annons:
ipopuma
12/17/18, 7:56 AM
#49

#47 stort grattis!

apportbocken
12/17/18, 8:05 AM
#50

#47 Wow, vad inspirerande. Grattis!

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

ipopuma
12/17/18, 8:56 AM
#51

Så nu är vetrinärtid bokad. Håller alla mina tummar! Både att hon är frisk eller att de hittar något 💓😭.

CayKantos
12/18/18, 11:57 AM
#52

Imorgon kör vi småträning inför fyra dagar i kph.. det innebär koppel på, långlina i PARKER fyllda med MÄNNISKOR och och örn-ögon på marken i letan efter glas 😪 Kommer bli supertråkigt.. men ser dock fram emot att lägga ett spår i en av köpenhamns mest använda parker. Det ska bli spännande o se vad vovvis säger till det. 😊 mycker möjlighet till Parkour oxå. Men ahh fyfan så tråkigt med koppel 😂

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

[Fluffymarshmallow]
12/18/18, 12:01 PM
#53

Längtar till långpromenaden vi ska ta idag :D

Ambrose
12/18/18, 12:39 PM
#54

#48 #49 #50 Tack så jättemycket! :D Dessutom fick jag kommentaren från en av spårläggarna "Det där var nog det finaste spårarbete jag någonsin sett hos en Rottweiler!" 😍 #51 Vad är fel med den lilla? :(

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

ipopuma
12/18/18, 5:15 PM
#55

#54

antingen är hon halt eller så är jag hyprokondiker (stav?) skadade ju sig i våras och gick på rehab o vila i 3 månader. började träna och tog ju min ipo 3. Låg ju sedan i hårdträning och usch 3 veckor innan ras-VM så gick hon orent igen. Tycker hon är lite förändrad (fast kan ju vara inbillning) och går ibland orent vid längre och hårdare ansträngning. Så är rädd att hon har ont. Lagt ipot på hyllan för henne och nu blir det veterinär som får söka genom henne. 

Funderar även om man kan testa att låta henne gå på smärtlindring (fast ska först rådfråga veterinär såklart) och se om hon förändras. Ja bara sådant blääääigt just nu med henne. Håller egentligen bara tummarna att jag inbillar mig

Annons:
Ambrose
12/18/18, 11:24 PM
#56

#55 Oj då, det låter inge vidare :( Ja IPOt sliter ju… och speciellt med tanke på hur försiktiga en riesen är 😛 Bästa vägen är rakt igenom 😅 Hoppas de hittar nått, och att det bara är vila och rehab som gäller. Går hon orent direkt efter ansträngning, eller efter vila efter ansträngning? Nr1 brukar tyda på skelett eller leder.. typ artros. Nr2 är oftast en muskelskada.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Turast
12/19/18, 12:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

Inatt byggde vi ett höghus till hundarna plus katten 😂

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

ipopuma
12/19/18, 9:28 AM
#58

#56 ja Men precis 😅fy Fabian när hon gör sitt modprov och man bara "snälla sakta ned! -" 😂😅 Är ju inte säker att det är något och vet faktiskt inte då hon under sitt lång liv har lärt sig att dölja hältor 🤦‍♂️. Jag skämtar inte! Så man märker liksom inte "oj hon är halt" utan blir mer att man har bara lärt sig att se det på henne. Och Har liksom fått någon slags taktik för att se det i guess. Tror dock det är. Nr två och jag hoppas på det OM det är något. Mest hoppas jag bara på att "du har fel hon är frisk" Blev ett rörigt inlägg känner jag 😅

Ambrose
12/19/18, 9:47 AM
#59

#58 Håller tummarna för muskelskada då! Sådant läker ju lätt :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

ipopuma
12/19/18, 12:13 PM
#60

#59 nja, är då en gammal skada. (pessimist.se här XD) hon fick ju en skada i våras och är nog den som spökar tror jag. Och om det är det är det nog behandling, lite mer rehab och sen acceptera att skadan var förjävlig. (sprang på fruset jordfält och skadade handleden upp till bogen (ligamentet eller något tog tryck inte bara muskler) och var under rehab och vila i kanske 4 månader sedan startades hon igång försiktigt) . Trott att det var bra men är osäker, hon som hjälpte mig förvarnade att det kanske inte skulle bli bra. Alltså är en lång historia det här och känner mig bara rörig XD Men tack för tummhållningen.  

Känns lite dumt att skriva ut det på nätet innan man vet allt men vill bara kräka ur mig! Detta år har inte varit vårt år! Eller jo på ett sätt har det väl det men i stora drag nej.

Joyous
12/19/18, 12:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#61

Lilla valpen som jag hämtade hem i februari har nu blivit ett år. Med sina 20 kg och runt 57 cm får han nog klassas som en rätt liten malinois hane, håller dock tummarna för att han ska växa nån cm till. Tycker mest det är skönt att han börjar bli lite mer vuxen, förvisso värsta sortens unghund men ingenting i jämförelse med det monster han var som liten valp.

Jojaton
12/19/18, 1:15 PM
#62

#61 Vad snygg han blivit! Fantastiskt uttryck :)

Johanna - Instagram

Annons:
CayKantos
12/19/18, 1:38 PM
#63

#57 såg på facebook! Tänkte göra ngt likadant för katterna. Hunden ska få sovplats ovan på frysen när jag får tag på en :p

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

[IdaSoren]
12/19/18, 6:24 PM
#64

Man får sätta bålstyrkan på prov när man är ute och promenerar i ishalka med en löptik 🥵 Näsan ligger klistrad som en snöplog i backen och skallen är tillsvidareinställd på "vad som än händer, ignorera mattes instruktioner". Sätter på mig skridskorna nästa gång vi ska ut i detta väder.

ipopuma
12/21/18, 8:06 PM
#65

När man leker med hunden och blir biten i handen. Samma hand brände jag idag på labben. Så nu har jag en blåsa och svullen hand hahahhahaha.

Joyous
12/26/18, 6:28 AM
#66

#62 Tack! Tycker själv att han är rätt snygg men typiskt ”unghund” i kroppen…

ipopuma
12/26/18, 7:31 AM
#67

Kollegan skrev runt halvniotiden igår om jag kunde ta hennes pass idag. Jag sa ja, nu sitter jag här på morgonen och tänker "varför sa jag ja?" Hahahahahahha.

CayKantos
12/29/18, 6:50 PM
#68

Fyfan va äckligt bra denna dag har varit.. det har vart svårt men han är värd mera än vad pengar kan ge..! Vi var ensamma i ringen men vi hade bara så kul tilsammans, han och jag! BIR, HP och Bästa Junior. Fantastisk kritik från domare endaste anmärkning är hans låga svansättning vilket jag har vetat om sedan han var helt liten. Vi tvekade om vi skulle stanna till Bästa Junior samt bästa inom grupp 1 och är så glad att vi gjorde. För han var så duktig och är så jävla stolt av hur han presterade, ngt jag e glad vi gick igenom tsm! Lite bilder och videos 😍 https://www.instagram.com/p/Br-jg1yBYp7/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=1ou0qrsx0tlh4

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Sugar Mist
12/29/18, 9:32 PM
#69

Idag firar jag två-årsdag men Jack, min fina fina fina lilla svartvit. 
Det känns som så mycket längre, och jag ser fram emot så många fler år❤️

-

Annons:
Turast
12/31/18, 3:13 PM
#70

Har fått hem min gamla katt Pysen igen!😍 ungkatten Ernst är inte direkt glad att ha fått en äldre bror haha. Om någon har tips att hjälpa katternas relation på traven så tas det tacksamt emot. Det är inte att de bråkar utan mest fräser när de ser varann och Ernst verkar vara den som är mest rädd, men hon är typ hälften så stor som gammelkatten Pysen så jag förstår henne haha..

Pysen blir 9 i vår och är en stor kastrerad hane,  och Ernst blir 2 i vår och är en liiiiiten kastrerad hona.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

ipopuma
1/1/19, 2:32 PM
#71

#70 så mysigt! blir som en riktig bondgård nu med flertal höns, katter o hundar <3

Fridaaaa
1/1/19, 7:58 PM
#72

Hoppas alla får ett bra nytt år! :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tiger tok
1/2/19, 12:36 AM
#73

Varit på semester i tio dagar nu, om bara 1 dygn är jag hemma hos godingen igen, längtar!

Turast
1/2/19, 5:02 PM
#74

Skulle hemskt gärna bli dödssjuk för jag är för feg för att ta mitt liv.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

tiger tok
1/6/19, 2:11 PM
#75

Riktig blä dag idag. Kanske lite jet lag som spelar in. Gick bra på träningen, men jag vet inte. Börjar tvivla på mig själv som tränare, alla är mycket längre fram än oss, tvivlar på min och vovves relation även fast jag vet att jag älskar honom och vice versa. Nu blir det hem och sov och sedan lite klicker lek ikväll.

ipopuma
1/6/19, 5:41 PM
#76

Första gången på länge man har en "hundfridag" eller ja har ju gått promenader, kelat och så. O jobbet är ju en massa hundar. Men utan något större. Bara få vara hos kompis och ta det lugnt! Är faktiskt lite skönt att ta paus från träning och allt galenskap någon gång då och då hahahhahaha

Annons:
Frida B
1/6/19, 6:28 PM
#77

Överväger nytt foder till dobby, acana är så svindyrt.. Funderade en kort stund på min värsta fiende färskfoder, men insåg direkt att det inte går i praktiken. Tillbaka på ruta 1.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

ipopuma
1/6/19, 7:19 PM
#78

#77 testat nutrima, barking heads (fast är typ lika dyrt) eller profine? Sams field har ett spanmålsfritt som är billigt (anledning skulle jag tro att mycket är från Tjeckien). Hört att många är nöjda med brit cares spannmålsfria. Dock vilken acana behöver du? Finns en acana som har 17 kg säck för 799 vilket jag inte tycker är så farligt. Kolla in den, skillnaden från andra (har jag för mig) är att den innehåller potatis. Den heter praire poultry :). Rörigt som tusan men hoppas det hjälper dig lite i alla fall

ipopuma
1/6/19, 7:23 PM
#79

Pure natural har ju också något spannmålsfria för helt ok pris :) beror på vad du kräver av fodret och vad din hund kräver :)

JoannaLi
1/6/19, 7:25 PM
#80

Åh, gud, jag blir så provocerad på rastråder på fb. 

"Jag vill ha en hund som kan vara ensam hemma och som kan vandra på helgen." DET VAR ALLT. Inga frekvenser, distanser, ingenting. Ingenting mer om vad som erbjuds, vad som söks. 

Och folk rekommenderar sina raser? Allt från typ chihuahua till arbetande hundar? Liksom? Va?

Frida B
1/6/19, 7:46 PM
#81

#78 spannmål har jag inga problem med, absolut inte. Kruxet är att han förmodligen är känslig mot fågelprotein vilket försvårar allt avsevärt…

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Sugar Mist
1/6/19, 7:57 PM
#82

#81 Vad har du för budget per månad för foder?

-

Frida B
1/6/19, 8:26 PM
#83

#82 månadskonstnad blir svårt, har ej räknat på det. Däremot köper jag min 11,4kg säck just nu för 899, vill ha billigare än det. Eller absolut inte dyrare iaf..

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Jojaton
1/6/19, 8:29 PM
#84

#80 saaaame! Blir tokig! Dels för att folk är så fruktansvärt dåligt pålästa på raser, dels för att de skiter i en massa grejer i inläggen också (”Vi vill ha en större hund, inte mindre än en labbe” ”faaaast har ni funderat på jack russel?” 🤦‍♀️) för att få tipsa om sina icke rastypiska hundar…

Johanna - Instagram

Sugar Mist
1/6/19, 9:33 PM
#85

#83 Är han känslig mot fågelprotein så hade jag försökt köra på typ Acana Classic Red, den kommer ändå i 17kg för runt 950, kilopriset där är 55,8kr/kg jämfört med det du köpet nu, som ligger på 78,9kr/kg. 
Brit Care är också ett ok foder för priset, men det är kycklingfett i alla deras foder, och är osäker på hur känslig han är, brits sensitive(hjort och potatis) ligger på 699kr för 12kg, dvs 58,3kr/kg
Arion har en spannmålsfri variant med Lax och Potatis om du vill kika på det, men har "animaliskt fett" vilket kan betyda i princip vad som helst, det ligger på 539kr för 12kg, dvs 44,9kr/kg

-

Frida B
1/6/19, 9:36 PM
#86

#85 just det, arion skulle jag titta på. Tack för tipsen!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

CayKantos
1/7/19, 12:18 AM
#87

Inte alls förtjust i Brit. Kantos mådde inte alls bra på det..

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Sugar Mist
1/7/19, 12:37 AM
#88

#87 Ja alla hundar fungerar och tål inte samma saker tyvärr, så man får pröva sig fram🙂

-

Turast
1/8/19, 7:16 PM
#89

Jag tror jag kommer tappa det snart. Någon som vill ha en kh collie och en aussie? Gratis mot bra hem typ. Jag orkar inte mer. Jag vill dö men hundjävlarna gör att jag inte ens kan försöka då de skulle stå utan matte då. Allt är ett jävla piss

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Ambrose
1/9/19, 10:29 AM
#90

#89 Vad händer? Vi här är nog rätt glada över att du har hundarna i så fall 🙁 Skicka PM om du vill prata.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Annons:
CayKantos
1/9/19, 2:43 PM
#91

#89 säger samma som Ambrose. Jag finns också här om du bara vill ösa alla frustrationer och känslor på någon. Toppen om hundarna håller dig igång om bara lite 🧡 du kan ju skriva på fb oxå om det e lättare, vi är vänner, sök på Lermark då dyker jag nog upp

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

ipopuma
1/10/19, 12:09 AM
#92

När man ska upp klockan 4 och kan inte sova! Suck

CayKantos
1/10/19, 7:56 AM
#93

När man har avtalat NoseWork träning på söndag men inte ens har börjat lära in doften än😂😂😂 4 pass igår och blir väl 2-3 idag😂😂😂

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

CayKantos
1/12/19, 4:47 PM
#94

Älskar när man skickar meddelanden till folk och dom läser det men ej svarar.. Speciellt när det är uppfödare för då blir jag osäker på hur jag ska agera😂 vill respektera dom iom många skriver, men samtidigt tycker jag ut av ren respekt man bara kan svara "återkommer" eller likn 🙈🙈

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Duvethon
1/13/19, 7:36 PM
#95

Fy. Kursen idag gick verkligen inte bra. Unghunden gjorde utfall mot en annan hanhund, vid flera gånger. Han visade verkligen upp sin sämsta sida. Var tvungen att gå ut så jag kunde samla mig. När vi skulle gå ut stod flera hundar där och han blev helt okontaktbar, skällde sönder. Jag tränar kontakt hela tiden känns det som, men vid dessa situationer blir han helt kaos. Känner mig som världens sämsta hundägare. Efter idag känner jag inte för att fortsätta kursen.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Jojaton
1/13/19, 8:01 PM
#96

#95 Unghundar är så ibland, alla har någon gång varit med om att man hamnat i en situation som man inte riktigt kan hantera och där man bara vill ge upp, men det går att lösa :)

Johanna - Instagram

Turast
1/13/19, 9:48 PM
#97

Katten som varit borta i över en vecka kom hem idag, yey

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
ipopuma
1/13/19, 9:54 PM
#98

#97 så glad för din skull <3 <3

Jag borde plugga men kollar på bc omplaceringar och kullar. Man bara WHY? Ska inte skaffa valp och de jag har ska leva tills jag är pensionär och vem orkar ha tre arbetande hundar hemma som man ska träna? Inte jag i alla fall hahahahaha räcker med de två duracellerna som har luft som bränsle typ hahahaha

Hornslandet
1/13/19, 10:02 PM
#99

#95 Min unghund är lika jävla omöjlig ofta att träna med bland andra hundar. Har han iofs varit hela sitt liv mer eller mindre.. Men nu mer brötig.

Duvethon
1/13/19, 10:22 PM
#100

#99 På vilket sätt är han jobbig? Jag blev ändå positivt överraskad över att han kunde sitta still längre stunder utan att få överslag. Problemet uppstod när den ena hunden skulle passera, då blev min unghund helt galen och jag fick kämpa för att hålla fast honom. Det är så lustigt. På promenader skiter han fullständigt i andra hundar. Full kontakt med mig. När vi är inomhus mellan 4 väggar klarar han inte av andra hanhundar har jag märkt

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Hornslandet
1/14/19, 8:15 AM
#101

#100 Främst svår att få kontakt med. Uppe i varv, spänd, igång.. Stirrar på de andra hundarna. Skäller ibland. Men märkt att han kan skälla lite mer "argt" om det just är en annan hanhund som stirrar tillbaka, tex. I övrigt vill han ju springa fram till alla hundar först och främst - inte göra utfall eller nått för att de ska hålla sig borta. Däremot skulle det säkert kunna bli tjafs om han väl kom fram till en hund som inte ville ha honom där.

Min hund skiter absolut inte i andra hundar på promenad.. Han stirrar. Skvaller funkar rätt okej om det är lite avstånd. Små plutt-hundar är han mycket mindre brydd för än större, av nån anledning. Vi går rätt ofta förbi små huahor eller dyl som skäller halsen av sig på honom utan att han verkar bli särskilt berörd av det..då kan han hålla kontakten med mig fint.

Att det är svårare inne så för er är väl inte så konstigt? Mkt färre andra distraktioner, dofter osv. De andra hundarna kan bli större störning så att säga eftersom han inte har annat att göra.

Fridaaaa
1/14/19, 10:17 AM
#102

Tur att man har hundarna.
Snart 2 veckor sedan sonens pappa sa att han ville separera. 1 vecka sedan idag som jag flyttade. Känns fortfarande tungt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hornslandet
1/14/19, 2:11 PM
#103

#100 glömde säga, han har markeringspinkat två gånger inne på djuraffär med, den jäkeln. Första gången  skyllde jag på att han var rätt orastad..andra gången märkte jag att han är mer markeringsgalen..

Frida B
1/14/19, 9:55 PM
#104

När man har så ont i magen att man måste aktivt tänka på att andas… och ändå erbjuder sig att jobba över på kvällen… kollegorna skickade hem mig… :p

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
ipopuma
1/14/19, 10:19 PM
#105

#104 Frida ta hand om dig själv! Inte kul den dagen kroppen säger STOPP <3

MyCola
1/14/19, 10:50 PM
#106

Vi hälsade på i stallet idag och han var en helt annan hund. Lyhörd, följsam, orädd, alert. Trots hästar, hundar, katter, kaniner, människor, lukter och ljud var han så otroligt lugn. Hans ljudkänslighet var som bortblåst, han reagerade inte överhuvudtaget när hästar sparkade i väggarna och bet i gallerna utan tittade upp på mig som om det vore fel på mig som reagerade på det.

Är så otroligt glad över att ha en hund som honom.

Duvethon
1/19/19, 10:28 PM
#107

Imorgon ska jag gå på kurs igen och jag mår riktigt dåligt över det, överväger till och med att ställa in. Han klarar inte av den andra hunden där och slog över totalt så fort den hanen skulle passera… Å andra sidan vet jag om att jag är där för att lära mig och för att förbättra vår relation. Faktum är att jag har fått en psykisk dipp pga detta och det är tråkigt med tanke på hur bra jag mått det senaste.

Behöver lite pepp känner jag. känner mig som världens sämsta hundägare just nu.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Jojaton
1/19/19, 10:39 PM
#108

#107 Har du bra förtroende för instruktören och tagit upp dina tankar med denne? Tänker att om det är en vettig instruktör bör hen kunna hitta en lösning för hur ni ska kunna träna på era svårigheter utan att förstöra för varken er eller de andra på kursen!

Johanna - Instagram

Duvethon
1/19/19, 10:44 PM
#109

#108 Jo det tycker jag, hon hjälpte mig undvika ett "utfall" och det fungerade bra :) Vid ett annat tillfälle kände hon av hans energi och vi fick gå ut ur rummet när hon skulle göra en övning med en hund, instruktören kände på sig att min hund skulle "dra igång" på en sådan övning och det hade hon rätt i ;) Han slog över vid två-tre tillfällen ungefär, resten av tiden satt han passivt..

Jag tänkte stanna kvar en stund efter kursen imorgon och förklara hur jag tänker och vara ärlig med att det känns jobbigt.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Ambrose
1/20/19, 9:15 AM
#110

#107 Testa att se på den andra hunden som en störning? Och lägg det som målet och syftet med eran kurs? "Vi är här för att träna på att träna i samma miljö som…. den där…" Ni behöver ju inte ha samma mål som de andra i kursen, och troligtvis skulle eran utveckling bli mycket större om ni sätter detta målet istället :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

ipopuma
1/20/19, 10:39 AM
#111

Jag är trööööött jag som skulle göra en massa saker. Jobbat nu direkt efter tentan och sen har jag sovit sammanlagt 21 timmar på 48 timmar. Är faktiskt sjukt irriterad på mig själv. Ska det vara så svårt att säga ett enkelt (förlåt för att jag svär) jäkla nej?! Och vad gör folk när de är lediga? Jag vet inte. Värsta är att le dogs blir lite lidande och mitt spår 😭. Nä vill bara smälla till mig med en stekpanna o skrika skärp dig XD. Är så velig och snurrig. Blev värsta skriva av sig tråden nu ju hahahahha. Behöver hjälp med min träning också eller typ med allt. Ibland känns det som nada fungerar o man bara…… Jahap…… Ska tävla med lillskägget i alla fall o det ska bli kul. Vi har en hel helg för oss själva <3. Nä nu beger det av till bästa jobbet, sen får jag väl se om jag orkar ta mig ut till klubben med långöra i alla fall. Sen imorgon börjar det igen.

Annons:
Duvethon
1/20/19, 7:42 PM
#112

UPPDATERING!

Kursen idag gick betydligt bättre! Han fick fortfarande överslag och idag var det dessutom många fler störningar, lösa hundar, lekfulla övningar osv. Däremot kunde jag snabbt avvärja överslagen, det kunde jag inte förra gången. Överslagen var färre och mer lätthanterliga. Vi fick mycket beröm för detta :) Nästa gång kanske inte går lika bra MEN jag är mycket glad över att jag kunde avvärja överslagen och nu vet jag hur vi ska fortsätta för att bli bättre på detta.😃GLAD!!!

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Jojaton
1/20/19, 7:50 PM
#113

#112 Woho, heja!

Johanna - Instagram

CayKantos
1/21/19, 8:50 AM
#114

#112 grattis! Glöm inte den känslan och plocka fram den om det skulle kännas svart igen

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Duvethon
1/21/19, 11:54 AM
#115

Tack så mycket<3 Jag kände att vi båda två behövde detta❤️

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Hornslandet
1/21/19, 1:39 PM
#116

Jaha nu har min strax-över-tvååring plötsligt blivit lite 8-månaders igen. Ska försöka ta mina handskar på promenaden, och när han inte får dem blir reaktionen tydligen att börja skälla och försöka ta dem igen. Suck.. -.-

Sugar Mist
1/21/19, 9:05 PM
#117

Att trappa ner på sockret, dricka mer vatten och äta d-vitamin kan typ vara det smartaste jag gjort hittills. 
Mina mörka ringar under ögonen är nästan borta, min acne är mycket mer kontrollerbar och har fått så mycket mer energi :)

-

Frida B
1/24/19, 9:57 AM
#118

I väntan på spår-tankar. Värt att anmäla oss till nose work tävling trots att det kostar 480kr!? Helt sjuka pengar. Men har ju tänkt tävla nosework någon gpng… jag har 3 min på mig att bestämma mig haha.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Frida B
1/24/19, 4:07 PM
#119

Anmäld… får se om vi kommer med :s

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

ipopuma
1/25/19, 5:44 PM
#120

Ooouuu spännande #119 jag håller mina tummar!

ipopuma
1/25/19, 5:46 PM
#121

Anmäld till rally nybörjare Med mitt lilla skägg. Kanske dags att börja träna snart? Dubbelklass men syns gång hoppas jag bara på en 70 runda men måste ju fortfarande träna i alla fall någon gång innan. Reglerna vet jag om att jag inte kommer att läsa… Jag är lat 😂 varför var hon tvungen att tycka rally är roligast?

tiger tok
1/25/19, 6:38 PM
#122

Det är dyyyrt med hund! Nä, men dessa kurser är inte billiga alltså! Tur att hunden är söt och att lydnad är roligt;)

Frida B
1/25/19, 9:07 PM
#123

#120 tack, jag med! #121 rally är ju roligt! Men supersvårt haha, går alltid in i skyltarna..

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Garm
1/26/19, 1:38 PM
#124

Aldrig mer trimras… Det är så mycket jobb! Evighetsgöra att rycka, så lejde bort det denna gång. Kostade 800 spänn! Kunde blivit dyrare, men hon är lättrimmad. Blev riktigt bra gjort dock, så är väldigt nöjd med resultatet. Mycket bättre än när jag gör det själv. Men, aldrig mer trimras. Uff!

tiger tok
1/26/19, 2:55 PM
#125

#124 vad har du för ras?

Annons:
Garm
1/26/19, 4:24 PM
#126

#125 Jag har en borderterrier.

JoannaLi
1/26/19, 8:15 PM
#127

Alltså folk. Blir så förbannat less. Vill flytta till mitt hus i skogen med hundgård. Nu. Nyss. Förra veckan.

CayKantos
1/26/19, 8:21 PM
#128

#127 dörrarna e öppna bara o komma hit ;) Skämt åsido, vad har hänt.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

ipopuma
1/26/19, 8:56 PM
#129

#123 håller med är imponerad av de som tävlar rally och tränar det! Egentligen är det ingen sport för mig men dvärgshnauzern tycker det är så kul och är så roligt att se henne så glad när vi tränar och tävlar och vill tävla mer. Flytta året hann jag tävla 2 gånger pga jag var tvungen att jobba alla helger på mitt jobb då så nu vill jag verkligen bara komma ut igen o tävla mycket för att det är kul o få bukt på prestationsångest och nerver. Flest disk vinner 😂😂😂😂

JoannaLi
1/26/19, 9:05 PM
#130

#128 frestas inte, jag kanske dyker upp!😅 Hundvaktshaveri. Jävla massa grejer som jag kanske inte vill skriva, men folk har lite mage alltså. 🥊🥊

ipopuma
1/26/19, 9:12 PM
#131

#130 Ja människan är en vääääääldigt speciell art. Synd vi inte bor närmre varandra o kunde hjälpas åt!

Bjornberg
1/27/19, 2:06 AM
#132

#130 Bara att flytta till UÅ!

Annons:
JoannaLi
1/27/19, 2:30 AM
#133

#132 SLUTA LOCKAS SÄGER JAG JU 😡 Dock tittat på ett hus nästan åt Ipopumas håll 🙈 Tycker du kan komma tillbaka hit, Bjornberg! Världens snällaste scheeefer ju 😍

JoannaLi
1/27/19, 2:30 AM
#134

#132 SLUTA LOCKAS SÄGER JAG JU 😡 Dock tittat på ett hus nästan åt Ipopumas håll 🙈 Tycker du kan komma tillbaka hit, Bjornberg! Världens snällaste scheeefer ju 😍

CayKantos
1/27/19, 7:20 AM
#135

#133 kan köpa det tsm ;) en stor gård hoppas jah!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

JoannaLi
1/27/19, 8:05 AM
#136

#135 Det var så perfekt så du förstår inte. Typ 3-4 sovrum, 15 minuter från närmsta stora stad, och långt mellan grannar (du vet när husen inte ligger längs en väg, utan det går som små avsticksvägar från den stora vägen där det i änden av varje avsticksväg ligger ett hus), stor fin tomt med stall (som man om man inte vill ha hästar/hyra ut kan göra om till hundstall), gräsmattor som passar för träning etc. 

Varmgarage och inglasad altan 😢

CayKantos
1/27/19, 8:36 AM
#137

#136 åhh drömmen ju! Endaste som fattas är en sjö i trädgården ju.. länka snälla 😍 måste se.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

ipopuma
1/27/19, 11:02 AM
#138

Ja för tusan, bara kom!

Ambrose
1/27/19, 12:41 PM
#139

#136 Jag hakar på!!

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Annons:
Turast
1/27/19, 1:08 PM
#140

Så jäkla najs med all snö och att det börjar bli ljusare, kunnat köra drag med sparken 2 dagar i rad nu och blir nog ett till pass idag.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Jojaton
1/27/19, 4:19 PM
#141

Vi fick typ en halv decimeter snö inatt, minst! Sam blir helt galen av snö, så jäkla lycklig och bara springer, jagar snöbollar och doppar huvudet i drivor, heela långpromenaden!

Johanna - Instagram

Sugar Mist
1/27/19, 4:56 PM
#142

Vi fick också en massa snö under natten till min besvikelse.. 

Skulle köra Göteborg-Skåne under morgonen för vallningsträff men jag hann bara 2-3 mil innan jag fick stanna i väggrenen på motorvägen pga stressade lastbilschafförer som kör som idioter på oplogade vägar.. 

Så vi har stannat hemma idag, vi som hade sett fram emot vallningen sååå mycket :(

-

Turast
1/27/19, 6:13 PM
#143

Hur ska jag kunna börja sälja min konst om jag inte ens kan sätta priser 😭 Alla riktiga konstnärer jag bett om tips säger typ "det blir bara ett pris typ", jaha, tack för hjälpen typ 😂

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Garm
1/27/19, 7:28 PM
#144

#143 Inte mycket till hjälp kanske, men tänk ut en för dig rimlig timtaxa så att säga? "Vanliga knegare" får ju ofta runt lite över hundralappen i timmen, beroende på. Konst tar ju tid och kraft att producera och den timtaxan är inte fel att ta, tycker jag. Mer än så är förmodligen rimligt, med tanke på vad konst kan kosta. Då blir det kanske lättare att sätta ett pris på konsten?

Maleficum
1/27/19, 7:34 PM
#145

#143 Känner igen det där problemet! Har också supersvårt att sätta pris på det jag gör (därför jag så sällan målar saker åt andra om det inte är tänkt som present).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

ipopuma
1/27/19, 9:14 PM
#146

När man inser att Puma ska paras och man kollar på alla hennes valpar och inser hur bra dem är! Och man blir valpsugen och sen ser man på sig själv i spegeln och på de två galna man har och resonerar klokt att det kommer inte in en till på minst 6 år XD

Annons:
Ambrose
1/29/19, 8:15 PM
#147

Nita har p.ga. muskelinflammation gått på koppelvila sedan julhelgen, och vi båda har varit nära på att dö av tristess…
Inflammationen har suttit jättedumt till i triceps ena fäste, så minsta lilla spring, hopp, studs etc har irriterat den. Så hon har i princip fått leva i sitt BoT täcke.
Kul att behöva tala om för den överlyckliga studsbollen(som ansett sig vara fullt frisk) att man måste ta det lugnt och vara försiktig…

Men efter en massa massage och ett par laserbehandlingar + kosttillskott så är den äntligen borta, och idag har vi kampat ordentligt igen för första gången på en månad. Snacka om glad hund! Och imorgon kommer vi dessutom påbörja rehab med simträning!

I och med skadan så har vi istället fått träna en hel del Nose Work och hon har blivit grymt duktig på det så nu är vi även anmälda till tävling!
Är man NW och Specialsökinstruktör så kanske man bör träna och tävla lite med sin egen hund också? 😊Men det har liksom legat allra längst ned av alla våra 7 sporter i prio ordningen 🤪

Här är en liten film där vi tränar finsök, vilket vi har gjort en hel del eftersom det kräver mycket nosarbete, men väldigt lite benarbete, av hunden.
Min vägg nere i källaren är helt perfekt för detta! Den är vit och har pyttesmå hål där man kan stoppa in 1/4 möbeltass. Vilket innebär att även doftbilden blir väldigt liten!

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

ipopuma
1/30/19, 7:27 AM
#148

#147 sådant är så jobbigt :( kan de liksom inte vara friska?

Sugar Mist
1/30/19, 8:49 PM
#149

Ikväll tatuerade jag in min första hunds tassavtryck som jag sparat i nästan 6 år, plus två stycken mindre.

Det första systerdottern till första hunden, Salt, gör när jag kommer hem är att hoppa och slå i tatueringen på benet. 
Som om det inte redan gör ont liksom 😭

-

CayKantos
1/30/19, 10:50 PM
#150

När man vill flytta men inte vill flytta.. ja men vad fan gör man då?😂

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Jojaton
1/30/19, 10:51 PM
#151

#150 Åker på semester ett tag! 😃

Johanna - Instagram

CayKantos
1/31/19, 6:51 AM
#152

#151 har jag inte råd med🙈😅

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Turast
1/31/19, 10:11 PM
#153

Veckar få 3 av mina tavlor sålda samma dag som jag la ut priserna, helt sjukt. Och då räknar jag inte med den beställda tavlan som ska till Spanien. Tror jag är i någon form av chock 😂

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Annons:
Turast
1/31/19, 10:11 PM
#154

Verkar* skulle det ju stå heh

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

tiger tok
2/1/19, 6:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#155

Älskade hund! Har ingen inspiration till träning, det är kallt, hyra hall är dyrt osv. Vi små tränar inne på kvällarna, går promenad och myser tillsammans!

Maleficum
2/2/19, 9:20 PM
#156

Min nya hund är lite tokig tror jag.

Han vill inte äta sin mat ur skål (provat olika) och är väldigt kräsen (sa tidigare ägare också). Sprider jag ut maten på mattan går den oftast ner efter ett tag men inte alltid. Varit några dagar han helt vägrat äta sin mat.

Men så idag så stoppa jag ner några pluppar i godispåsen innan promenad och under promenaden vart han som tokig och gick nästan och tiggde att få av sin mat! Så tog med resten av portionen på kvällsturen och vips är all mat slukad.

Någon som kan förklara psykologin bakom detta? Tidigare erfarenhet av kräsen hund är att de är kräsna oavsett vad man gör :P

Nu är det väl iof bra om han kan villa ha sin mat som godis ute för det ger ju mer möjlighet för träning så hoppas det håller i sig att han vill ha maten ute även i fortsättningen och det inte bara var ett nyhetens behag :P

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

malinroth
2/2/19, 9:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#157

Här har vi också haft riktigt kallt, lite mildare nu bara -18 så idag fick hundarna sträcka ut sina lurviga ordentligt. Skönt med nöjda hundar, speciellt unghunden som blir ganska så rastlös när hon knappt kan vara ute.

CayKantos
2/2/19, 9:26 PM
#158

#156 för att man får jobba för maten. Jobbat på hund pensionat tog jag alltid med dom kräsna hundarnas dagsransion med ut och körde små väldigt enkla saker. Vups då var maten borta. Ibland bara det att vara ute och att kunna ta en del av upplevelsen tsm istället för att äta ur skål kan göra det mckt mer intressant.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Maleficum
2/2/19, 9:32 PM
#159

#158 Kan förstå iden att jobba för maten men har ju försökt göra det inne också, lagt i aktiveringsleksaker och försökte ge ur handen vid "träning" men det funka inte alls lika bra. Men är ju som sagt positivt att kunna använda det ute som godis även om jag inte gillar att hantera maten han har nu eftersom den är så fet och kladdig så känner mig alltid jätteäcklig om fingrarna efteråt.

När jag hade slängt mat på mattan tidigare så åt han inte förrän vi precis var på väg att gå ut på promenaden, då blev han av nån anledning triggad och tryckte i sig några bitar :P

(Däremot är det inget som funkat på min mosters kräsna hund :P men sen är han van från valpstadiet att det alltid kan komma något godare på maten om man vägrar äta så det kan ju ha något med saken att göra också.)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

tiger tok
2/2/19, 10:36 PM
#160

Kan ju vara för att det blir en belöning, som automatiskt blir av högre värde? Vet en med kräsen hund, hon tar skålen med hundmat, ställer den i mikron (utan att mikra den), tar ut den, och vips så var den jättegod! För det som kommer från mikron är människor mat och har högre värde;)

Annons:
ipopuma
2/3/19, 9:20 AM
#161

När man köper färskfoder o sen inser att man inte har plats i frysen…………… smart drag där……….. 

aja de får väl bara käka färskfoder framöver nu i några dagar XD

JoannaLi
2/3/19, 10:13 AM
#162

Usch vad jag saknar Arrak.

CayKantos
2/3/19, 10:45 AM
#163

#162 var ät han då? #161 Jag var såå nära o glra samma. Fixk som tur plats efter mycket nerklämmande 🤣

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

JoannaLi
2/3/19, 10:58 AM
#164

#163 Han fick somna in den 23/1, tyvärr.

Jojaton
2/3/19, 11:04 AM
#165

#164 skickar världens största styrkekram! 😔💕

Johanna - Instagram

JoannaLi
2/3/19, 11:31 AM
#166

#165 Tack ❤️🤗

Jag brukar inte må så dåligt över det, det var verkligen rätt beslut och till mångt och mycket så känner jag mest en lättnad - för oss båda. Men så kom fel låt på radion, och jag bröt ihop över att jag ville krama honom en gång till och sen aldrig släppa igen.

apportbocken
2/3/19, 11:47 AM
#167

#164 Beklagar verkligen ❤️❤️❤️

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Annons:
[IdaSoren]
2/3/19, 3:34 PM
#168

#164 Beklagar 🌺

Norrbottningen i mig har verkligen innerligt hatat äckel-vintern som Stockholm hittills bjudit på, men NU LEVER MAN IGEN. Jackie håller med:

Ambrose
2/3/19, 9:00 PM
#169

#166 Oj va tråkigt 😟 Beklagar verkligen! Var han sjuk eller hade han andra problem? 😢

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

JoannaLi
2/3/19, 9:16 PM
#170

#169 han hade en jädra stress problematik, ända från start egentligen. Till slut lovade jag att nu ska han inte medicineras mer, behöver han mer medicin för att klara vardagen så ska det få vara slut. Och så kom den dagen :( så det var ju inget oväntat, och jag hade egentligen flera år på mig att förbereda mig. Det var ju bara till att ta beslutet. Tack ❤️

CayKantos
2/3/19, 11:35 PM
#171

#170 fytusan också. Stor styrkekram till dig🧡

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Frida B
2/4/19, 12:12 PM
#172

#170 beklagar sorgen :(

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

ipopuma
2/4/19, 2:54 PM
#173

#163 ja och så bor man i den delen av Sverige där det inte heller blir riktigt kallt så det kan inte ligga i garaget under en lång tid heller hahahahha suck… Beklagar joannali. Tycker du är så stark som kan ta det beslutet

CayKantos
2/4/19, 3:32 PM
#174

#173 ja fan. Här e det rätt kallt men kan inte litw på det för fem öre 😂

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Ambrose
2/4/19, 3:34 PM
#175

#170 Ett bra beslut, och modigt av dig att du vågade hålla det löftet som du hade gett honom ❤

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

JoannaLi
2/4/19, 4:26 PM
#176

Tack allihop! Jag är egentligen inte så uppskakad som jag trodde, som sagt, men just då slog det mig så hårt att hans plats intill mig i sängen var tom, och just där och då blev jag riktigt skakad. Nu är jag back on the baseline. Just att jag är så trygg i beslutet gör att jag står rätt stadigt på jorden i det hela. ❤️

Lona
2/4/19, 9:16 PM
#177

#170 /176, ❤️
Att ta bort en hund på grund av att mentaliteten på ett eller annat sätt brister är så innerligt svårt och man möter ofta förutfattade meningar från folk som inte fattar vad det innebär för en hund att leva med rädslor eller stress. Jag instämmer med de andra, starkt gjort!🌺


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lona
2/4/19, 9:24 PM
#178

Jag beställde en del hundgrejer på nätet förra veckan och i fredags fick jag avisering om att paketet är på väg. Lite intressant att det väger 1 kg och jag bland annat beställde 6 kg hundmat.
Som en kompis skrev på Facebook, de kanske har packat det i helium?🤔😃 Innebär det i så fall att Charlie kommer att skälla på Kalle Anka-vis och flyga iväg som en heliumballong efter att ha ätit det?😂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

ipopuma
2/4/19, 10:04 PM
#179

#178 hahahahah alltså va?! XD Jadu de brukar ju nästan aldrig ha fel på det hållet så låter konstigt!

Bjornberg
2/4/19, 10:22 PM
#180

#178 Haha har hänt mig också, stod att paketet vägde 3kg, men i det fanns 14kg mat och nått kg godis. Stöd även att ett annat paket vägde 5kg men i själva verket vägde det bara några hundra gram haha. Funderar på att lite smått börja drag med min hund, hur tänker ni kring det när det gäller en äldre hund?

ipopuma
2/5/19, 9:12 AM
#181

#180 hur gammal är hunden. Körde drag med min hund och hon är 7 blir 8(får se om jag kan starta upp henne o se om hon klarar den belastningen efter skadan samt mitt knä skabli bra, suck… 😂. Är hunden frisk o man börja lugnt varför inte?

Annons:
Bjornberg
2/5/19, 9:19 AM
#182

#181 hon fyller 10 nu i februari men det är ingen som tror att hon är så gammal, veterinären gissade på 5 år. Så hon är väldigt fräsch!

Ambrose
2/5/19, 12:27 PM
#183

#182 Ha bara i åtanke att hundar oftast har svårt att bygga nya muskler efter ca 7-8 års ålder. Man kan endast underhålla de muskler som redan finns där. Så visst kan du börja med drag, men hennes kapacitet/ork etc kommer att vara begränsad och svår att träna upp :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Bjornberg
2/5/19, 1:13 PM
#184

#183 Det förstår jag, tänker mer att det blir en kul grej då hon gillar att springa! Kommer även dra med en annan hund (galen bc) då jag har möjlighet (inte min hund, svärmors) och då får hon springa med bredvid som sällskap utan större krav. 😊

Turast
2/5/19, 11:47 PM
#185

Marcie lyckades köra in båda framtassarna i min mun idag (fråga mig inte ens hur hon lyckas…) och rev upp halva mitt tandkött. Skönt osv. Funderar på att gå till psyk igen bcz behöver spy ut skit och kan inte riktigt göra det till folk i min närhet. Dock vet jag att det inte hjälper så känns bara som bortslösad tid. #inteallsomhundarheh

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Hornslandet
2/6/19, 10:45 AM
#186

Igår kväll åt min hund upp en bit av en roadkill som låg i en snödriva. Mysigt värre. Var vad jag kunde se ingen större bit och inte ben.. han inhalerade det nästan, så jag är inte orolig. Tänkte att han eventuellt skulle kräkas upp det… men han verkar snarare ha bara fått ett gott kvälls-snack och är glad och pigg som vanligt.

Ugh dock. På ett sätt är det bra med sommarhalvåret, döda djur ligger oftast inte kvar så länge och de SYNS.

CayKantos
2/7/19, 11:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#187

Hurra hurra! Idag fyller Kantos år😍 Det har vart en lpng resa för att hitta dig men hoppas vår resa blir ännu längre och roligare, tilsammans🧡

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

ipopuma
2/9/19, 6:37 PM
#188

Omg träffat kusinens pomeranian och vilken söt och underbar hund 😱. Fick "vill ha känslor" en liten lydnad och Agility pomeranian alltså ja! Jag vill skaffa en pomeranian!

Annons:
Ambrose
2/9/19, 9:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#189

Så jäkla stolt! Nita plockade hem 3st rosetter på SBK Göteborgsavdelnings årsmöte! Vi fick pris för Årets IPO-ekipage Årets Rallylydnadsekipage Och Årets Allroundekipage 😁 Mest stolt är jag över den sista… att plocka hem det priset på västra Sveriges näst största klubb är helt otroligt! Nita visar hur en Rottweiler ska vara! Riktigt bra på det mesta, men kanske inte absolut bäst på något :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Maleficum
2/10/19, 10:31 AM
#190

#189 Grattis! Alltid drömt om att äga en rottis och har känt några riktigt mysiga genom åren (bla en som jobba som räddningshund/sökhund vid katastrofer) men känner att jag tyvärr just nu så passar det inte med mitt liv :(

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Majken!
2/10/19, 10:35 AM
#191

#189 Stort grattis! Vad häftigt att bli uppmärksammad för alla timmar av träning som man lägger ner!

Bjornberg
2/10/19, 11:32 AM
#192

#189 Grattis! Sjukt häftigt! Är så trött på de som har sina hundar lösa men inte har någon som helst kontroll på hunden. Blev en lite väl spännande morgontur heh. Hur många som inte är "inne inne" i hundvärlden tror ni förstår vad ett gult band på kopplet betyder? Har inte haft något då jag tänkt att det är väldigt få som skulle förstått vad det betyder men funderar på att sätta dit ett efter idag

Maleficum
2/10/19, 12:42 PM
#193

#192 Har tyvärr noll koll på vad ett gult band på kopplet betyder har bara koll på färgade band i hästars svansar betyder så antar det är något liknande?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Fridaaaa
2/10/19, 1:29 PM
#194

Jisses vad helgerna går fort!
#192 Att man ska hålla avstånd :) Tex osäker hund.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Bjornberg
2/10/19, 1:38 PM
#195

#193 Precis som Frida sa, håll avstånd. Liknande som på hästar alltså. Får försöka komma på någon annan lösning då det nog inte är så många som har koll på vad det betyder.

Annons:
apportbocken
2/10/19, 1:44 PM
#196

#195 Det finns ju skyltar där det står typ ”STOPP” som kan fästas på kopplet. Kanske vore något?

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Maleficum
2/10/19, 2:41 PM
#197

Som jag misstänkte då :) Är synd det inte är mer utbredd kunskap (som det är med hästar där väl nästan varenda människa som håller på med dem fått lära sig vad det betyder). För är ju bra för alla parter att ha nåt bra "signalsystem" när man är ute och går.

Men jag har ju lärt mig dagens nya kunskap så då behöver jag inte lära mig något mer nytt idag ;)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Bjornberg
2/10/19, 3:03 PM
#198

#196 Har du nån länk? Hittade en då jag googlade men var väldigt liten text och så ledde länken från bilden ingenstans. Vet inte riktigt vad jag ska söka på. #197 Jo det är synd att det är så få som har koll på det, du får sprida din nya kunskap vidare hahaha 😉

apportbocken
2/10/19, 4:03 PM
#199

#198 Verkar som att Helping Dogs (som jag sett skyltarna hos) webshop är stängd så det är förståeligt att du inte hittar den…

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

ipopuma
2/10/19, 4:49 PM
#200

#189 stort grattis! Idag har min lillplutt tagit sin titel rldn så stolt liten matte hon har nu <3 sen att vi fick en första placering o en fjärde var en stoooora bonus!

Frida B
2/10/19, 4:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#201

#200 wow grattis! 1. Nervös som sjutton då vi kommit med på nw tävling, på riktigt, helgen som kommer. Hur ska detta g. 2. Måste visa upp min guilty pleasure hörna. Världens bästa läshörna!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Duvethon
2/10/19, 6:57 PM
#202

Hej.

Kurstillfället idag gick sådär. Han tappade fokus vid flera tillfällen och glömde bort att jag existerade, samtidigt som han skällde på de andra hundarna han såg… Det gick väl ungefär som förra tillfället (då var jag nöjd) men idag känns det inte så bra. Inte alls..

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Annons:
Garm
2/10/19, 7:03 PM
#203

Sitter med ångest. Ska jag våga ta kontakt med en uppfödare av rasen jag är intresserad av, på orten där jag bor? Vill ju gärna träffa några individer av rasen, men vet inte om jag vågar ta kontakt. Dumma ångest! Brukar uppfödare rent generellt vara ok med att bli kontaktade av folk som vill träffa rasen?

Hornslandet
2/10/19, 7:08 PM
#204

#203 Ja, självklart! Ring dem nu!

Garm
2/11/19, 12:01 PM
#205

#204 Då gör jag det :)

CayKantos
2/11/19, 12:12 PM
#206

Trött på att flytta.. men hoppas nästa gång blir sista gången på länge

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Frida B
2/11/19, 2:38 PM
#207

#206 ska du flytta igen??

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

CayKantos
2/11/19, 9:01 PM
#208

#207 funkar inte här.. dyker upp saker lite hela tiden som inte riktigt funkar som det ska och sedan inte blir åtgärdat ordentligt.. det funkar inte med den hyran jag har..

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Hornslandet
2/12/19, 7:51 PM
#209

Nu ställer jag en fråga till er..

Jag har en unghund på strax över 2 år med allt vad det innebär. Jag säger unghund, för jag är rätt övertygad på att han är rejält seg i utvecklingen, han har verkligen varit valpig fram tills senaste månaderna ungefär.. först nu han känns mer "tonårig-unghund". All in all är det mest att han är tokig i dofter, svår att få kontakt med.. reagerar annorlunda på andra hundar (kan vara gruffig, blåsa upp sig vid möten mer osv).

Men en sak jag inte riktigt fattar. När vi går hemmavid på lugnare gator, runt bostadshus, villor mm på små/mellangator så har jag sisådär kontakt med honom..han söker inte mycket kontakt och är inte så alert på kommandon eller mina signaler. Men när vi går i centrum där det är folk kors och tvärs, cyklar, bilar runtom oss hela tiden, andra hundar, osv osv - där är han plötsligt med på noterna på ett HELT annat sätt. Jag förstår ju att han "går igång" mer och blir mer alert i den miljön, men samtidigt borde det vara störning som gör att jag fick sämre kontakt (hade jag gissat mig till om jag inte visste!). Men nej, han blir alert, mycket mer "med mig". Annars kan man ju prata om zebraeffekt eller flooding typ, men då tycker jag ju han borde "stänga av" istället för att plötsligt bli väldigt lyhörd för kommandon och lydnad.

Nån som har varit med om samma mönster? Tycker det är lite spännande.

Annons:
JoannaLi
2/12/19, 7:58 PM
#210

#209 Kan det vara att ni arbetar mer konsekvent i stadsmiljöer t.ex.? Att det är lite mer si-så-där hemma, som det brukar vara. 

Kanske även en viss osäkerhet kanske? Att det är en trygghet att jobba med föraren när det är liiite mer jobbigt, för då vet han att han inte är själv? 

Håller med, lite spännande är det 😊

Basunen
2/12/19, 8:51 PM
#211

#209 så är det för oss också. Funderat på om det är för att han är tryggare hemmavid och också vågar vara mer självständig. Också om det vaktinstinkten är större i välkända miljöer, mot andra hundar och ha koll på allt runt omkring. I andra miljöer med folk o hundar känner han sig nog inte lika trygg och lyssnar därför bättre. Inte för att han på något sätt beter sig exemplariskt då heller, men han är mer alert o kommunikativ.

Frida B
2/12/19, 9:03 PM
#212

#209 Dobby är likadan. Tränar jag lydnad på centralstationen här i  Göteborg, så har han superfokus. Tror det är att det blir på tok för mycket störningar att dom stänger av, man kan inte titta på allt och alla i centrala göteborg. Till exempel.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Hornslandet
2/12/19, 9:20 PM
#213

Tack för kommentarerna! Hm. Om jag får spekulera tror jag det är flera saker. 

Nej, det är inte att vi jobbar mer konsekvent. I dessa fall jag nämner är det aldrig nån väldig arbetsinsats. Jag märker en klar skillnad på hur han söker kontakt och lyssnar på mig, men inte pga att jag jobbar bättre i stan. Däremot får jag ju jäkligt mycket mer tillbaka för allt det jag gör i den miljön.

#210 Osäkerhet.. ja kanske. Eller iaf att man får ett större värde för sin hund eftersom man är det enda i den miljön som han liksom är "van vid" och det är så mycket runtomkring att de tär för svårt att fokusera på en enda annan sak, förutom kanske mig som är välkänd? Vettesjutton. Kanske var det du menade  iofs:)

#211 Ja.. liknande så märke rjag. Alert och kommunikativ, mottaglig liksom. Men han är också alert på det sättet att han har koll på det som händer runtomkring, däremot kanske mindre..utåtagerande så att säga? Kanske blir mindre självständig när miljön är krångligare? Som att han blir mer frågande om hur han skall agera? Det intressanta är ju att de inte istället bara blir så störda att de far åt alla håll hela tiden utan att kunna kontrollera sig.

#212 Ja, jag tänkte så först.. men jag skulle inte säga att han stänger av. Iaf om jag tänker på den termen så känns det inte så, dvs jag upplever han som alert och medveten om allt som händer runtomkring, bara att han söker betydligt mer kontakt med mig och bara lyssnar bättre. När jag tänker "stänger av" så känns det mer som en hund som lunkar runt i sin egna lilla bubbla och blir mer..loj.

En sak jag tänkte på är även bara med detta jag kallar "varva upp". Om man tänker att hunden har en motor så bara känner jag att den optimala situationen för att lydnad skall funka bäst är att den ligger på rätt högt varv utan att övervarva. Även på bruksklubben märker jag detta. Slår det över får jag ingen kontakt, men till viss del hjälper det även att han går igång och varvar upp av den miljön. Tex hemma i lägenheten är han lugn och lågvarvad, där kan jag få kontakt med honom enkelt men lydnaden går inte alls lika bra eftersom han inte riktigt varvar upp här. Allt blir långsammare, segare, osv.

Ursäkta textväggen :P

CayKantos
2/13/19, 7:16 AM
#214

#213 tror inte frida menade stänga av på det sättet. Kantos gör samma nämligen. Han kastar sig gärna mot varenda människa men i stan kan ha gå cool lugn utan att bry sig om speciellt mycket människor och även bjude på lite trix :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Frida B
2/13/19, 3:42 PM
#215

#212 nej, dom stänger ute störningsr för att det blir för mycket. Dom kan inte fokusera på allt samtidigt, så dom stänger av det som stör.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Duvethon
2/13/19, 6:52 PM
#216

Måste berätta vad som hände idag!

På långpromenaden blev han väldigt busig och bet sönder min vante, därefter började han bita mot mina händer vilket jag inte accepterar. Jag tog tag i honom och satte mig i sittande fosterställning (min variant av ryggsäcken) och lät han sitta framför samtidigt som jag höll i hans sele. När han varvade ner släppte jag honom och han traskade vidare. Sen brusade han upp igen och ville bita men då gick han nästan självmant in i min famn? what?! så vi satt där och gosade en stund, jag pratade med lugn röst. Ska fortsätta med den här metoden, verkade faktiskt funka

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Annons:
Joyous
2/13/19, 6:53 PM
#217

#213 Håller med Frida. Jämför det med dig själv. Om du går på stan och det är fullt av människor eller en skogspromenad där du möter någon enstaka. Du lär registrera människan i skogen men knappt lägga märket till personer som går bredvid dig på stan. Har man en hund som är intresserad utav omgivningen så blir det lättare för hunden att fokusera på enstaka förändringar i omgivningen. Den kan gå in med allt fokus på just den hunden eller den människan. I stan är förändringen konstant.

Hornslandet
2/13/19, 7:14 PM
#218

Fattar hur ni menar. Absolut blir det ju mycket svårare att fokusera på tex en enskild person på stan än en i skogen, det märks ju TYDLIGT. Men förut har störningen på stan av "allting överallt" gjort så att han ska hit, ska dit, ska hit igen, ska dit igen, stirra stirra titta titta överallt utom på mig. Men nu på senare tid så är det som han återgår till mig mer liksom och lyssnar, därav lite spännande utveckling. Jag upplever det ju som han är alert och registrerar alla personer runtomkring, men släpper varje rätt fort så att säga (vilket väl är precis vad ni sa).

Vad kul att höra att det är nått ni också upplever! Man blir ju riktigt sugen på att gå på stan oftare haha. Han blir rätt trött också av det när man väl kommer hem efter ett sånt lite halv-lydnadspass i stökig miljö ;)

CayKantos
2/13/19, 10:29 PM
#219

Då har vi börjat träna IGP.. (IPO) .. Ska bli spännande att se vart detta tar oss, väldigt taggad och om inget annat kommer detta nog bli en riktigt bra boost i vårt förhållande och hhälpa mig lära känna Kantos bättre via träningen och bra support 🧡

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

ipopuma
2/14/19, 11:05 AM
#220

#219 gud så roligt 😍

ipopuma
2/14/19, 5:55 PM
#221

När man bara kan ha 6 titlar på skk hunddata så min rldn titel syns inte alltså 😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭

apportbocken
2/14/19, 6:41 PM
#222

#221 Vilket otroligt lyxigt problem! 😑😂 Men säkert frustrerande, det syns la iaf om en kollar på tävlingsresultaten?

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

ipopuma
2/14/19, 7:44 PM
#223

#222 hahhahaha kanske lite men lillskiten har ju typ 100 utställningchampiontitlar 😂😂 Man ser tävlingsresultat men inte atthon har erhållit en titel 🙄

Annons:
Ambrose
2/14/19, 8:32 PM
#224

#221 Det är bara att kontakta SKK på reg@skk.se
De kan lägga ihop titlarna på samma rad, och då funkar det!

Jag måste "bråka" med dem varje gång numera eftersom Nita har typ 9 titlar 🤪

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Sugar Mist
2/14/19, 8:43 PM
#225

Jag har ingen motivation till någonting, har typ femtiosjumiljoner skolinlämningar och prov och blä, och hundarna är understimulerade och går mig på nerverna.

-

ipopuma
2/14/19, 10:15 PM
#226

#224 tack så mycket det ska jag göra! 😁

Hornslandet
2/15/19, 10:28 AM
#227

Abropå duktig på stan.. Var lite för avslappnad häromdagen eftersom (som jag nämnde) min hund sköter sig så bra mitt i smeten. Plötsligt var vi fast mellan flera personer som gick åt olika håll inne i en galleria. Stannade till för att vänta ut en så vi kunde passera..men då fick min hund några sekunder att studera en tjej, som han förstås fattade tycke för. Och då var det kört, vips fick han impulsen att hoppa upp och slicka henne i ansiktet.. Hann precis avstyra det, men riktigt dåligt förstås! 

Tänkte säga förlåt, men hon försvann så fort vidare att hon var borta när jag styrt upp min hund. Skämmigt! Hoppas inte hon blev för rädd.

apportbocken
2/15/19, 12:37 PM
#228

#223 Ahaa då förstår jag! Ändå kul att ha en så tjusig hund men det är ju roligare att se och visa upp ”teammeriter” såklart.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

ipopuma
2/15/19, 2:29 PM
#229

#228 ja det är jätteroligt! Dock inte jag som är insatt i det där (är uppfödaren) håller med gillar arbetsmeriter mycket mer B)

Werifesteria
2/15/19, 3:25 PM
#230

Hände en så jävla sjuk grej häromdagen..

Min släkting är ute på kissrunda med min hund. Min släkting är ingen "hundmänniska" och lyssnar inte riktigt på reglerna jag har gällande min hund. T.ex inte hälsa på andra hundar, inte låta främlingar hälsa på henne. Men jag kunde verkligen inte rasta hunden just då, så behövde hjälp. 

Släktingen möter en gammal gubbe med en liten Yorkie. Hundarna börjar gå mot varandra och hälsar. Min hund har en VGW-sele på sig, alltså med en ring på bröstet. Yorkien hoppar upp mot min hunds bröst, och då händer det sjukaste. Yorkiens koppelhake(en sån där BGB-hake) fäster sig i min hunds ring på selen! Yorkien hänger fast på min hunds bröst och håller på att strypas! Gubben skriker lungorna av sig "DIN HUND ÄTER UPP MIN HUND!!" om och om medan min hund i panik försöker skaka av sig Yorkien. 

Tillslut inser min släkting vad som har hänt och kopplar bort Yorkien som är medvetslös men sedan vaknar til, tack och lov! Min hund, som har haft stora problem med främmande människor(men som vi gjort framsteg med), får panik eftersom gubben skrek så mycket och det bildades en folkmassa runt hundarna. Nu dagarna efter har hon gjort utfall på två grannar och skäller så fort det kommer en människa på TV-rutan.. Önskar jag kunde spola tillbaka tiden och gått den där kissrundan med henne själv så hade det här aldrig hänt 😭

Annons:
JoannaLi
2/15/19, 3:45 PM
#231

Jag är helt omöjlig på att falla head over heels för hundar jag passar 😭

Ambrose
2/15/19, 8:14 PM
#232

#230 Det låter ju helt absurt! O.o Förstod gubben och folksamlingen vad som hade hänt efteråt? Tyvärr händer sådan skit ibland :( Man kan inte hålls på och gräma sig över det, utan bara ta nya tag och utgå därifrån man står nu. Förhoppningsvis kanske i alla fall din släkting lärde sig något? Om inte annat får du försöka se detta som en chans att lära dig så mycket som möjligt kring hur man arbetar med osäkra hundar och rädslor, och hur man vänder en känsla.. Jättenyttig kunskap att ha, men man hade helt sluppit få den från sin egen hund :(

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Jojaton
2/15/19, 11:51 PM
#233

Sams uppfödare fick en kull valpar för några dagar sen, och det är en himla tur att hon bor ca 5 timmar bort för annars hade jag nog åkt och kidnappat hela högen 🙃 #valpsjuk

Johanna - Instagram

Frida B
2/16/19, 9:38 AM
#234

Nosework tävling idag! Tur att jag bor 10 min bort från tävlingsområdet… När händer det lixom?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

JoannaLi
2/16/19, 12:08 PM
#235

#234 Lycka till!

CayKantos
2/16/19, 4:36 PM
#236

Fråga till er som tränar brukssök! Vi är i ett stadie just mu vart halva djupen är för lätt men hela är för svårt. Hunden går in i rutiner så JÄVLA fort… så jag personligen vill lägga djupt så att han inte börja avvika vid en viss djup, vilket han har gjort förr. Jag måste variera mycket så tänker om man kör ca två längst ut (50m) och sedan varierar man med största delen mellan hälften av längden (25) och mellan hälften och djupen (ca 35-40). Sen en enstaka eller så närmre. Vi måste få ut han nu nämligen :) sen kan vi börja jobba på tomslagen. Tackar för hjälp😁

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Duvethon
2/16/19, 4:38 PM
#237

Var ute med hunden som var lös i magen, min sista bajspåse var sönder och kunde därmed inte plocka upp - hade bajset varit hårt hade jag givetvis gjort det. En kvinna såg att jag gick vidare (efter att ha stått vid bajset ett tag) och käringen hotar mig, skriker och trakasserar mig. Mycket obehaglig upplevelse..

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Annons:
Maleficum
2/16/19, 4:39 PM
#238

Har nyligen fått reda på att den nyinflyttade hunden i princip blivit tränad under åtta år till att bitas som en tok vid borstning och kloklippning, är ju glad det inte är en ren "pälsras" som kräver daglig borstning men vore ju skönt att kunna kamma vid fällning iaf (utan att bli tuggad på).

Är väl iof trevligt att ha nån form av träningsmål att satsa på :P

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

JoannaLi
2/16/19, 5:12 PM
#239

#236 Vår grupp tränar aldrig på annat än "fullt" djup (vi kör 60m, så att hunden kan dra in lite på tävling utan problem). Kör ni halvdjup?

CayKantos
2/16/19, 5:14 PM
#240

#239 Ja tyvärr blir jag lite "tvungen". Det är ju vid inlärning.. men jag som kände min hund tyckte jag kunde ha kört mycket djupare mycket snabbare med tyvärr blir man inte riktigt hört eller respekterad i en grupp med erfarna..

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Ambrose
2/16/19, 6:58 PM
#241

#236 Nu är jag ju inte sökmänniska, men smått besatt av hundens luktsinne…
Jag tycker att man bör träna ända ut på 60-70m för om vinden ligger i ryggen och legan har "fel" utformning så kan hunden mycket väl behöva komma utanför sökområdet för att fånga vittringen.
Det kan ju mycket väl hända på tävling.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

CayKantos
2/16/19, 7:24 PM
#242

#241 jodå nu är det inte det som jag menar. Det är mera om han typ är.. "redo". För att risken är att han teknik inte blir bra. Att han apringer runt o runt iställer för rakt ut.. vilket dom helst inte ska dådådet är svårt att veta vad dom har fått med.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Majken!
2/16/19, 8:57 PM
#243

#236 Du kan öva in dina skick genom att plantera trasor på djupet, dvs du tar med hunden ut, hänger trasa i mun-höjd, går tillbaka till stigen, gör din förberedelse och sedan skickar du. Så hjärntvättar jag mina hundar på ut-kommandot, man ska springa rakt. Då hjälper det på gröna hundar att först veta exakt vart dom ska.

CayKantos
2/16/19, 10:03 PM
#244

#243hmm.. osäker om det e ngt för oss då saken gärna går på syn om han kan. Rädd han ska börja springa runt o leta på så sätt istället för att använda sin fina nos 😅

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Majken!
2/16/19, 10:06 PM
#245

#244 Det är helt omöjligt att gå på syn eftersom trasan ligger på fullt djup, det finns ingen retning utan de går bara på minne och de blir väldigt målmedvetna.

JoannaLi
2/16/19, 10:27 PM
#246

#240 vi kör fullt djup från första gången utöver specialfall.

Ambrose
2/16/19, 10:30 PM
#247

#242 Kan man inte bara träna på samma sätt som man lär in uppletandet?
Smala korridorer och bara massa raka skick?

Då lär ju sig hunden att det inte lönar sig att rusa runt åt alla andra håll

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

CayKantos
2/16/19, 10:35 PM
#248

#247 nja inte helt.. #246 ok men då är jag inte orolig.. ville oxå köra med djup i början men nejnej.. och nybörjare som jag var gjorde jag allt dom sa.. Så i början hade jag en hund som var ute djupt och letade snyggt men numera en hund som gärna viker av.. :/ tråkigt att man inte kan se längre än sin egen näsa och inte kan anpassa efter individen. Nu är jag lite klokare och stårfast med vissa saker jag vet inte funkar för honom. #245 ok kanske ska testa det ibland när träningen är över då och området är uppvallat :D kan köra hemma xå i skogarna. Tack för all hjälp! Bra med input från andra!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Majken!
2/16/19, 11:04 PM
#249

#245 Jag vallar inte för den träningen, vallningen spelar ingen roll. Det enda som spelar roll är att hunden vet vart den ska, det är väldigt smidig mängdträning att göra på egen hand utan krångel.

CayKantos
2/17/19, 7:45 AM
#250

#249 jo men jag tänker variation. Som jag skrev kan jag göra det där vi redan har tränat men även hemma. Då kommer jag ju inte valla upp ensam 😂

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

ipopuma
2/17/19, 7:47 AM
#251

Är så glad 😍 har blivit antagen på min drömutbildning 😭❤️

Annons:
Majken!
2/17/19, 7:59 AM
#252

#250 har jag figgar så använder jag dom på precis samma sätt. Tar med hund och figge, planterar figgen på fullt djup, går tillbaka till stigen, skickar.

Frida B
2/17/19, 8:54 AM
#253

#251 grattis, vad roligt :D

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Frida B
2/17/19, 8:55 AM
#254

#251 grattis, vad roligt :D

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

ipopuma
2/17/19, 4:16 PM
#255

#254 tack så jättemycket <3

tiger tok
2/17/19, 5:27 PM
#256

Bra dag! Lång sovmorgon, riktigt lång promenad, handla hundgrejer, hunden tuggar rått ben och är nöjd!

Hornslandet
2/17/19, 7:05 PM
#257

Riktigt dålig dag. Inget mer att säga om det och behöver inga kommentarer, ibland vill man bara spy ur sig lite.

CayKantos
2/17/19, 7:31 PM
#258

Och jag som trodde vi hade en bra dag. Han betedde sig konstig efter ett lydnadspass tidigare på dagen men verkade släppa vad det nu än va för konstigt.. men nej då visade han det i morr och matförsvar (som han kan göra när något har hänt eller han är/har varit väldigt stressad) så nu vet jag inte riktigt vafan det är som har triggade det.. vilket jag vanligen vet så detta känns udda för mig. Det brukar försvinna efter en dag eller så men så konstigt så konstigt..

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Majken!
2/17/19, 8:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#259

Tävlingsåret 2018 sammanfattas med kvällens fina utmärkelse som årets bästa bruksekipage 2018 för mig och min fina hund ❤️

CayKantos
2/17/19, 9:43 PM
#260

#259 Stort grattis!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Duvethon
2/18/19, 12:07 AM
#261

Kursen gick inte bra idag alls men känner mig inte särskilt ledsen för det… vi fick träna hundarna utomhus och då märkte instruktören vilken skillnad det blev - han är otroligtvis följsam i utomhusmiljöer Det fanns en löptik bland hundarna vilket min hund inte klarade av

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

ipopuma
2/18/19, 9:07 AM
#262

#259 stort grattis! Just nu skulle jag verkligen behöva träffa peppiga träningskompisar :/ eller så skulle jag behöva gå en kurs eller något. Det är lite si och så med allt nu 😅 ganska sjukt att ens självförtroende kan bara sjunka lååångt ner i marken ibland 😅 och man bara jahap…. "jag är sämst och en misslyckad människa" 🤦‍♂️

CayKantos
2/18/19, 9:18 AM
#263

#262 förstår känslan. Hoppas du hittar ngt eller ngn som får er tillbaka på banan igen! Jag är helt utmattad.. Känner det i kropp och huvud och somnar nästan hela tiden under dagen.. ska nog ge mig själv en dag med bara sovande och inget annat 😣

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Hornslandet
2/18/19, 9:52 AM
#264

Tänk om man kunde ta en hel dag att sova… fy fan vad skönt det vore just nu. (skrivet från det här jävla kontoret)

Majken!
2/18/19, 9:53 AM
#265

#260 #262 Tack!

Annons:
ipopuma
2/18/19, 4:47 PM
#266

#263 tack så mycket <3

sov! Är inte bra på att ta det lugnt men ta det lugnt i en eller två dagar :)

CayKantos
2/22/19, 8:38 AM
#267

Då fick vi äntligen svar! ED 0 och HD B! Känns skönt när det blev som vet och jag tyckte! Oavsett visste jag att vi skulle ha noll problem med att utöva sporter och aktiviteter vi vill hålla på med efter bilderna jag fick av vet 😁

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Joyous
2/22/19, 9:39 AM
#268

#267 Vad skönt att allt såg bra ut! Grattis :D

CayKantos
2/22/19, 11:33 AM
#269

#268 tack! Nu bara MH kvar 😍

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

ipopuma
2/22/19, 3:12 PM
#270

#269 och det längtar jag till 😍

ipopuma
2/22/19, 3:12 PM
#271
CayKantos
2/22/19, 6:01 PM
#272

#270 vi med🙂 av flera skäl😉

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Garm
2/24/19, 7:39 PM
#273

Skickade just ett meddelande till en uppfödare av rasen jag är intresserad av. Blev plötsligt nervös!

Achillcs
2/24/19, 9:29 PM
#274

#273 spännande! Vad blev det för ras?

Jojaton
2/24/19, 10:03 PM
#275

#273 Va kul! Lycka till :) Undrar också vad det är för ras? :)

Johanna - Instagram

Garm
2/25/19, 10:41 AM
#276

#274 och #275 Det är whippet. Vill så gärna träffa några (fler) individer av rasen innan jag kan bestämma mig på riktigt om det är en ras för mig. På papperet verkar den vara det, men det kan vara svårt att veta innan man umgåtts med dem lite mer än bara flyktigt. Att prata med en uppfödare är ju guld värt när man vill veta så mycket som möjligt om rasen. De lär ju även kunna bedöma om man passar med rasen också.

CayKantos
2/25/19, 7:58 PM
#277

När en viss människa, host host, fick en att gå in i avelsplaner, rastänkande och linjeuppdatering igen när man precis hade lyckats lägga det på hyllan (iom jag inte ska ha valp på iaf ett tag och ändå bara går runt i cirklar då jag inte kan ta hem någon valp trots det är en kanonkull på g). Så nu är jag fast här igen.. hur slutar man? 😬😂

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

ipopuma
2/25/19, 8:09 PM
#278

#278 hahahaha ingen aning. Du får säga upp kontakten med människan ;) . Vilken ras var du inne på nu? :) och vilka linjer, alltså skicka pm är nyfiken XD

tiger tok
2/25/19, 9:10 PM
#279

Gah! Ska man våga sig ut och tävla eller? Känns som att jag borde pröva, men vet inte om jag vågar, är ju världens största självkritiker:( Har ju inte ens tagit reda på hur man flyttar uppåt i klasserna.. Men ja, man ska väl leva lite också?

Annons:
Jojaton
2/25/19, 9:22 PM
#280

#279 JA klart du vågar tävla! 😃 se det som utvärdering av din träning 😊

Johanna - Instagram

Hornslandet
2/26/19, 9:30 PM
#281

Vi har varit ute och lekt med drönaren :)  Kul!

https://www.youtube.com/watch?v=in5J3y3n1XY

Ambrose
2/26/19, 9:45 PM
#282

#281 Va coolt!
Följer den dina rörelser, eler är det någon som styr?

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Hornslandet
2/26/19, 9:50 PM
#283

#282 Den har några autofunktioner.. tracking funkar inte hela tiden men relativt bra (bäst om det är kontrast mellan det den ska följa och bakgrunden). Här var den på activetrack (autofölj) !

Bäst är det ju om nån kan flyga den så man kan fokusera på en sak dock! :)

Jojaton
2/26/19, 10:09 PM
#284

#281 fräckt! Vilken fluff han är!! Alltså, huuur sätter man sig in i linjer på en ny ras utan att bli helt knäpp?? 😩😂

Johanna - Instagram

Hornslandet
2/26/19, 10:21 PM
#285

#284 Haha, ja till och med som skitig och okammad :P

Vilken ny ras?

Jojaton
2/26/19, 10:34 PM
#286

#285 Border collie. Skulle behöva sätta mig in i Rottweilers också åt en kompis, men det känns som ett megaprojekt när det inte alls är den typ av hund man själv vill ha 😂

Johanna - Instagram

Annons:
CayKantos
2/26/19, 11:29 PM
#287

#286 sitter i nästan exakt samma sits.. dock har jag tre till mig själv och en till kompisen.. som gärna blir nyfiken på nya raser konstant 😅

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Jojaton
2/27/19, 12:26 AM
#288

#287 det är värdelöst… speciellt när jag känner att jag kan min ras rätt bra - men just på bc finns det ju typ tusen olika brittiska importer med samma namn - skitsvårt att få en överblick 🙄 hahahah såklart, finns ju så många fina raser! Jag hoppas kompisens kille ändrar sig och går med på att skaffa amstaff istället för då har jag iaf en jag kan fråga om som är bra på linjer. Tror inte jag känner en enda med rottis.

Johanna - Instagram

CayKantos
2/27/19, 7:53 AM
#289

#288 Nä det e skitsvårt. Jag tittar på malle, riesen och rottis.. känner igen det där med överflödet av hundar att titta igenom hos mallen.. Varför just BC då? :) Jag känner en liten handfull som äger och även föder upp rasen.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Ambrose
2/27/19, 8:42 AM
#290

#283 Kan man även ställa in avståndet den ska följa på etc? Går ju verkligen att få häftiga filmer :) Fast hur dyr är en drönare egentligen? #288 Som Rottweilerägare kan jag säga att den uppgiften är jättesvår. Fast det beror självklart på vad man ska ha hunden till. Sällskap, rätt lätt att hitta(tyvärr), bruks/lydnad(finns ett par vettiga), IPO(helt jäkla hopplöst, förutsatt att man även vill ha en trevlig och frisk hund).

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Hornslandet
2/27/19, 8:50 AM
#291

#290 Ja, man kan flyga den fritt så att säga till en valfri startposition. Fast på autofölj så kommer avståndet variera lite eftersom den samtidigt försöker ha mjuka rörelser (tex om man plötsligt vänder och joggar mot den). Den håller sin höjd dock och generellt avstånd. Men det är lite tricky, det går bäst om förhållandena är så bra som möjligt som sagt. Sen finns det lite andra funktioner, automatiska flygmönster osv - inte övat så mycket på allt det. 

Olika drönare kostar olika mycket (såklart :P). Denna (dji mavic air) kostar runt 7-8k.

Ambrose
2/27/19, 8:56 AM
#292

#291 Hjälp… lika mycket som min bil ju 😂

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Hornslandet
2/27/19, 9:09 AM
#293

#292 Men kan din bil flyga och filma samtidigt? ;)

Annons:
Ambrose
2/27/19, 9:52 AM
#294

#293 Om jag sätter en av mina kompisar med kamera på taket, kör snabbt och sedan tvärbromsar så absolut! 😉 Den kommer med många andra gratis tillbehör 😂😂

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Hornslandet
2/27/19, 9:58 AM
#295

#294 Men vad kostar det att laga din kompis sen, alternativt köpa en ny kompis??? 🤔😃

Jojaton
2/27/19, 10:26 AM
#296

#289 Skickar PM 😊 #290 tack för uppmuntringen 😂 Bruks och lydnadskategorin skulle nog passa henne bäst. Men som det ser ut nu är hon inte särskillt intresserad av tävling, så behöver inte va en värstingsmaskin utan mer inkörningshund liksom.

Johanna - Instagram

Ambrose
2/27/19, 11:23 AM
#297

#295 Jag får väl kanske investera i en luftmadrass eller något då… :P

#296 Jadu… där hamnar hon i en knivig situation. De duktiga uppfödare jag känner som faktiskt föder upp för bruks och lydnad vill ju gärna att hundarna tävlas och meriteras.
Men även "sällskapshundarna" kan ju tränas och aktiveras, men du kanske inte får samma entusiasm, eller förmåga att nöta ett moment tills det är värt en 10.

Men helt ärligt så kan jag ju tycka att brukshundarna ska införskaffas av de som faktiskt vill arbeta med sin hund. Annars försvinner de egenskaper raserna SKA ha enligt rasstandarden för att göra hunden mer "lättillgänglig" och enkel för de som mest vill ha hunden för enklare träning och sällskap.

"Rottweilern är till sin grundläggande natur vänlig och godmodig. Den ska vara barnvänlig, mycket tillgiven, följsam, lydig och arbetsvillig. Rasen ger ett rustikt intryck och dess uppträdande är självsäkert, nervfast och oförskräckt. Den reagerar med stor uppmärksamhet på omgivningen och har en hel del vaktinstinkt."

Framförallt "Rasen ger ett rustikt intryck och dess uppträdande är självsäkert, nervfast och oförskräckt. Den reagerar med stor uppmärksamhet på omgivningen och har en hel del vaktinstinkt." är egenskaper som är jättebra till bruksarbetet, men lätt kan bli lite jobbiga i vardagen, och därför väljer vissa uppfödare att avla bort dessa.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Jojaton
2/27/19, 1:37 PM
#298

#297 Jag misstänkte det (och håller helt med). Tycker själv att amstaff passar hennes livstil och personlighet mycket bättre, så får väl försöka övertala hennes kille. Hon är väldigt duktig på att träna hund, men ingen tävlingsmänniska.

Johanna - Instagram

apportbocken
2/27/19, 2:02 PM
#299

Haha jag har aldrig fattat vad en linje är? Är det typ besläktade hundar i stamtavlan?

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Ambrose
2/27/19, 2:49 PM
#300

#299 Exakt!
Hur linjen, alltså t.ex. mor, mormor, mormorsfar osv ser ut :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: