Annons:
Etikettvalpar
Läst 705 ggr
Lukas0120
2018-11-18 17:19

Valp med extrem energi, farligt?

Hej! Vi har en 9 veckors golden retriever hemma som har sinnessjukt med energi. Kan börja med att tillägga att han har haft lite problem med kisseriet och han går för tillfället på metacam / smärtstillande och kommer fortsätta med det i 3 dagar till. Han hade mycket energi innan också men efter medicinen är det betydligt mer När vi är ute så vill han verkligen springa i full fart över allt och hoppa och skoja. Han lägger sig då och då i några sekunder för att sedan fortsätta springa runt. Detta kan pågå i ca 30 min eller tills vi tar in honom. Har läst mycket om höftproblem osv och undrar bara om det är farligt för han att springa runt såpass mycket? Vi tvingar honom aldrig till att gå eller springa när han inte vill och han gör allt i sin egen takt. Så vad tror ni? Är det lungt eller bör man försöka lugna ned honom? Tack på förhand

Annons:
Elsis matte
2018-11-18 17:52
#1

Varför går han på Metacam? Om han har någon skada ska han inte fara runt, men om det ges mot inflammation i urinvägarna bör det inte spela någon roll… Har inte veterinären sagt något? Det går ju alltid att ringa och rådfråga!

Lukas0120
2018-11-18 18:02
#2

Ja det var antagligen inflammation i urinvägarna. Han var väldigt pigg innan också men nu på smärtstillande är han ÄNNU mer aktiv. Veterinären har ej nämnt något angående att han inte får springa eller liknande. Endast att avsluta kuren om han har kräkningar eller diarré vilket han inte har. 

Tänkte bara allmänt om det kan skada hundens leder / höfter av att springa runt alldelles för mycket, även om det är i hans tempo

Changrila
2018-11-18 18:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Det är BRA för hundar att röra sig fritt ute. Bäst är om det är i skog eller på annat sätt kuperad terräng. Däremot, precis som #1 säger så ska hunden såklart inte springa runt hejvilt om den har ont. Skelett och leder behöver belastas för att utvecklas korrekt. Däremot ska man såklart inte motionera hunden med tex cykel eller liknande utan just låta den röra sig i självvalt tempo i skog.

På den här bilden är min yngsta 8 veckor gammal. Hon fick springa i sådan skog nästan dagligen under sin uppväxt (det var kanske 4-5 dagar det första halvåret hos mig som det inte blev så). Det har gjort att hon idag har fantastisk kroppskontroll, tar sig fram överallt och aldrig skadar sig heller. Redan som väldigt ung hade hon bra med muskler och höll ihop sin kropp på ett mycket bra sätt.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Changrila
2018-11-18 18:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Här var hon ett halvår gammal.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Changrila
2018-11-18 18:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Och som treåring.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Fisherling
2018-11-18 19:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#6

Motion är inte farligt i sig för valpar, men monoton motion på underlag så som asfalt är inte bra, det sliter mer än gör nytta.

Asni har fått röra sig fritt på naturliga underlag sen hon kom hit, jag har inte begränsat hur mycket hon rör sig i naturen utom när hon springer tokryck för tokryckens skull, då bromsar jag. Men annars har hon fått klättra, simma, springa och hoppa så mycket hon vill. 

Nu är hon snart 6 månader och hon har väldigt fina muskler, otroligt bra kroppskontroll och fin kondition.

Annons:
Upp till toppen
Annons: