Annons:
Etikettlydnad
Läst 1134 ggr
Frida B
2018-11-18 17:02

Lydnadsapportering- dåliga gripanden

Hej! Dobby har ibland fruktansvärt dåliga gripanden gällande apporten, tycker jag testat det mesta. Någon som har tips här på hur man tränar just gripande?

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
apportbocken
2018-11-18 18:13
#1

Omvänt lockande kanske? Jag tänker mig annars att en kan dra/rycka i apporten på något sätt, släpper han gör du om, håller han kvar belönar du stort. Alternativt bygga in mer medvetenhet om apporten på något sätt, öva på att bara hålla med olika störningar i olika situationer.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Frida B
2018-11-18 19:14
#2

#1 är ju inte det som är problemet. Håller gör han, men han är tveksam/långsam i sitt gripande.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

JoannaLi
2018-11-18 19:15
#3

Gripande, som just när han ska plocka den från backen? Eller grepp, hur han håller den när han väl har den? 

Hur ser det dåliga gripandet ut? Långsamt? Tveksamt? Löst? Jonglerar? Fel plats i munnen?

Frida B
2018-11-18 19:21
#4

#3 det aktiva gripandet. Dels "går han runt" den och tar den på hitvägen, dels är det tveksamt gripande, dels lägger han den ibland snett i munnen… ibland nosar han på den, sen griper… ska se om jag har vide

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

JoannaLi
2018-11-18 19:27
#5

#4 Och allting är a-okay i munnen, för att starta med? 

Hur fungerar han i jaktlek, tveksamma gripanden där? Tveksamma gripanden i olika material av apportbock? I alla positioner gentemot dig?

Frida B
2018-11-18 19:30
#6

Ska se om detta funkar. Här syns hans tveksamma gripande, vill ha ett säkert, omedelbart gripande. Inget hattifnattande som han håller på nu..

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Frida B
2018-11-18 19:30
#7
Frida B
2018-11-18 19:31
#8

Verkar inte gått så bra. Testar att lägga in länken. https://youtu.be/jpSRkCOEPbk

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

JoannaLi
2018-11-18 19:41
#9

Tycker väl ändå att det ser bra ut! Inget obehag eller tveksamhet, bara ineffektivitet i gripandet och att han vill gå förbi. Tränar ni mycket såhär, hur brukar ni träna gripanden?

apportbocken
2018-11-18 19:58
#10

#2 Jahaja, jag tänkte gripande som i stabilt ”hållande” men nu förstår jag hur du menar.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Frida B
2018-11-18 21:01
#11

#9 men jag är inte nöjd haha! Detta var på en tävling. Vi varvar träningen med att: Kasta apporten slänga leksak bakom oss och sen konkurrera om leksaken. Griper han bra och alltså skyndar sig till apporten vinner han, om inte vinner jag. Kastar apporten och skickar honom, springer själv åt motsatt håll. Skickar honom mot en död apport och klickar direkt vid gripandet. Hetsar honom till apporten. Gör helt moment. Kastar apport, klickar vid gripandet. Viktigt med variation på denna hunden, annars låser han sig…

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

JoannaLi
2018-11-18 21:11
#12

#11 Kan ni göra jaktlek av det? För känns som att han övertänker lite från videon. Ta bort chansen att tänka så mycket, bara kötta och ta. Eventuellt lägga upp den mot en vägg så att han inte kan gå runt, sätta ett snöre i apporten, och rycka undan när han kommer nära, så att han får verkligen hetsa så mycket han bara kan för att hinna ta den innan den försvinner?

CayKantos
2018-11-18 21:33
#13

Kantos nosade ju oxå på apporten. Så jag körde ju att han skulle stoppa olika saker i munnen utan tvekan bara så som ett moment. Nu griper han direkt. Sen lyxkades han flrsta passer jag körde med hömtande av apportering att snubbla/välta på apporten och blev extrweewemt lpngsam i gripandet utfart samt infart. Löste jag snabbt med en konkurrens om apporten. Första gpngen sprang jag så fort jag kunde till apporten och tog den innan han. Andra gången behlvde jag bara ta ett steg o tredje gången typ en liten snabb lutning framåt. Numera inget, personligen tycker jag han är snabb i fart och gripandet nu 😊 men vi har inte hunnit träna så länge heller. Så testa det om du ej gjort det. Ev ha ngn hjälpare som kan ha snöre i dwn han apporterar och griper han den ej direkt försvinner apporten via et hårt ryck av den som håller i snöret. Tar bort apporten och testar igen :) är han inte snabb nog försvinner den helt enkelt.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Upp till toppen
Annons: