Annons:
Etikettövrigt
Läst 1147 ggr
nowt
2018-11-14 22:04

Dålig hundhållning - vad göra?

Nyligen flyttade en hundägare in med sin hund i vårt hus med vår familj. Vilken relation jag har till henne och varför hon bor hos oss kommer jag inte ta upp. Hennes hund är en jakthund och den används till jakt, men endast under hösten under 4-5 veckor. Bortsett från det får den ingen mental aktivering. Den får en måltid per dag (1,5 deciliter vilket är runt en dl för lite) men är trots det kraftigt överviktig och väger närmare 20 kg. Den går inte på bantingsfoder. Den kan inte ett enstaka kommando, inte ens sitt. I övrigt så bor den ensam i hundgården dygnet runt, och hundgården ser förjävlig ut. Hunden lever i sitt eget bajs, får knappt något vatten, ligger trasiga träplankor här och var. Hunden har även grävt sig ut två gånger.  Hunden får max 400 meter promenad ca 4 dagar i veckan. Den kan inte gå i koppel därav har ägaren köpt en antidrag-sele. Jag är medveten om att antidrag-redskap inte nödvändigtvis är djurplågeri, men i det här fallet skulle jag vilja påstå att det används helt inkorrekt.

Jag är under 18, jag bor hemma och har ingen talan om det här. Jag har försökt ta upp det men ignoreras mest. Jag har fått tips om att anmäla till länsstyrelsen när jag har pratat med andra över internet om det här, men jag har ingen myndig som stöttar mig och tvivlar på att det kommer tas på allvar, om jag ens kan anmäla som minderårig. Vad kan jag göra?

Annons:
tiger tok
2018-11-14 22:11
#1

Kan du tänka dig att aktivera/ åtminstone städa och ge vatten till den? Bara panik lösning för hundens skull tänker jag. Anmäla borde du kunna göra även som minderårig, man kan anmäla anonymt. Om det är så allvarligt som det låter borde de komma ut för kontroll.

taxarärbäst
2018-11-14 22:12
#2

vad är det för ras??? jag har själv anmält många för vanvård av olika sorters djur (min egen far har jag anmält en gång också)

Sugar Mist
2018-11-14 22:13
#3

Att hunden äter en dl för "lite" är egentligen inget fel, vissa hundar behöver äta mer eller mindre av foder, precis som vi människor inte kan äta samma mängd mat som varandra för att hålla samma vikt.

Kommandon är inte heller något som är nödvändigt viktigt ur hundhållningsperspektiv, speciellt om hunden bara är en jakthund.

Det är lagligt att hunden står i hundgård 24/7 bara det rastas utanför hundgården 1(eller om det är 2?) gånger om dagen. 

Tror dock det är rätt viktigt att det är rent och snyggt, att hunden har fri tillgång till vatten och att det inte finns möjlighet för hunden att skada sig. 

Vill du anmäla så knäpp bilder på det, skapa en fejk mailadress och skicka till länsstyrelsen, då anmäler du anonymt, länsstyrelsen har skyldighet att kolla upp alla anmälningar. 

Det du kan göra annars är t.ex. att erbjuda dig att ta hunden på promenader lite oftare.

-

nowt
2018-11-14 22:23
#4

#1 Jag försöker ta hand om den så gott det går, när jag har tid och möjlighet hjälper jag till med att ta ut den och sköta om hundgården, men de senaste veckorna har jag inte hållit till hemma lika mycket. Det blir svårt för mig som går i skola och håller på med annat under dagarna att ta hand om någon annans hund, men jag försöker.

#2 Ras vill jag inte gå ut med eftersom jag inte vill att man ska kunna identifiera ägaren på något sätt.

#3 Ja, det stämmer iofs. Därför tvivlar jag på att en anmälan skulle ändra något. Men oavsett vad lagarna säger anser jag att det är dålig hundhållning, och jag vill hjälpa till.

Jojaton
2018-11-14 22:34
#5

#4 Fast utifrån din beskrivning följs ju inte lagarna/rekommendationerna  som finns (från Jordbruksverkets hemsida: "Hundar som permanent vistas i hundgård ska rastas på annan plats för att de ska få komma utanför hundgården åtminstone en gång per dag." "En hund i rastgård måste få vatten minst två gånger per dygn och du måste se till att vattnet inte omedelbart fryser." så någonting kommer ju hända - ändrar inte ägaren på sina rutiner får du ju anmäla igen.

Johanna - Instagram

nowt
2018-11-15 09:16
#6

Då finns det inte mycket mer jag kan göra än att anmäla hur hunden lever i hundgården? Jag hade helst sett att någon tar hand om den, tränar och mentalt aktiverar den samt hjälper den gå ner i vikt. Men det kan nog inte länsstyrelsen hjälpa till med.

Annons:
Sugar Mist
2018-11-15 10:03
#7

#6 Det kommer inte hända. 
Det enda som händer egentligen när/om du anmäler är att länsstyrelsen kommer och gör en inspektion, gör en bedömning och bestämmer ett datum för återkontroll där eventuella brister ska vara åtgärdade. 
Utöver det så kommer ägaren, om jag minns rätt, få betala en utgift för att länsstyrelsen åkt ut och kontrollerat.

För sånna här "småsaker"(I LS ögon) tas hunden inte över.

-

Jojaton
2018-11-15 12:17
#8

#6 för att det ska hända måste ju ägaren ändra sin inställning - möjligt att hon får ett wake up call när LS knackar på, och har hon inte möjlighet själv kanske hon kan hitta någon som kan passa/aktivera hunden på dagarna.

Johanna - Instagram

Upp till toppen
Annons: