Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1313 ggr
VampireGirlElvira
11/14/18, 7:49 PM

Hur mycket kostar er Chinese Crested varje månad?

Till er alla som har Chinese Crested, Powder Puff och den vanliga, hur mycket kostar det varje månad med veterinärvård med mera? En annan väninna jag var har lagt ut myyyycket pengar på tandvård/krämer med mera till hunden, och hon har en nakenfis, men hur är det med Powder Puffarna? Är det samma som för Powder Puff som dom vanliga nakenvarianterna, eller är dom dyrare nakenvarianterna än dom som har mer päls? Jag har funderat på en Chinese Crested som på en Cavalier King Charles Spaniel som jag tänkte på fån början, men om Chinese Crested är mer dyrare än Cavaliern, så tänkte jag skaffa mig en Cavalier (kanske) nästa år.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Annons:
hemul
11/14/18, 8:02 PM
#1

Har du kollat vad försäkring kostar för båda raserna? Jag har inte gjort det, men jag gissar att det är dyrare att försäkra en cavalier då det är en mycket sjuk ras.

Jag hade en cavalier när jag växte upp. Det är jättefina hundar, men de fick redan då ofta hjärtfel, min också. Var inte kul alls. Det lär inte vara bättre idag. Dessutom har de för trång skalle vilket gör att kraniet kan trycka mot hjärnan och det är väldigt smärtsamt. Alla får inte det problemet, men en del.

Vill inte vara neggo här, men det är inte roligt varken för hund eller människor när det går illa.Jag skulle inte välja cavalier av de skäl jag nämnt.

Rafflan
11/16/18, 1:37 AM
#2

Svårt att säga, månads kostnad är ju försäkring och foder, där kostar min powder puff ca 500 kr/månad, sen tillkommer leksaker, tuggben och godis.
Sedan tillkommer vaccinering 1 gång/år.
Min puff är 6 år och har behövt dra ut hans valp tänder + tandsanering 1 gång. Vissa behöver ju dock tandsanera 1 gång/år, så det är väldigt olika även om puff har bättra tänder än dem nakna finns fortfarande risk att dem behöver tandsaneras regelbundet.
Sedan tillkommer ju veterinär räkning, och både puff och nakenhundar är ganska sjuka hundar även om dem har få rasbundna sjukdomar. Dem har problem med allergi av olika slag, hjärtproblem, ögonproblem, patella luxation, epilepsi, mm.

Cavalier är också en ras med ganska mycket sjukdomar och problem

[Tisstassen]
11/16/18, 9:51 AM
#3

Jag skulle nog överväga friskare raser om jag var du :/ visst alla hundar kan bli sjuka osv, men för min del så var just hälsan en stor del i mitt rasval, inte bara för pengarna utan för hundens skull samt vad för avel man stödjer :) nu har den ras jag valt patella samt tandproblem. Dock kollas föräldradjuren för patellan iaf. Min hund på 3,5år har krassa tänder dessvärre, men det verkar vara ett pris man får betala för en mindre hund dessvärre. Unghunden har iaf än så länge kritvita tänder å alla sitter snyggt på rätt plats :D Bara tandstensfix är rätt dyrt… inte kul om de behöver göras varje år. Min äldsta 3,5 sbart 4 har varit inne 2 ggr. Jag försöker hålla efter med tandstensskrapa och tandborste och bakteriedödande medel… men de är en del jobb å varje kväll orkar man inte hehe

VampireGirlElvira
11/16/18, 11:48 AM
#4

Ok, men hur är det när Cavalier King Charles Spaniel uppfödare säger att deras hundar är friska från hjärtproblem, och att alla kullar dom har fått har aldrig haft några som helst hälsoproblem? Ljuger dom eller talar dom sanning?

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Rafflan
11/16/18, 12:13 PM
#5

#4 asså uppfödarna försöker ju avla för att få friska valpar så det är nog det dem menar, men tyvärr har många Cavalier hjärtproblem :/

[Tisstassen]
11/16/18, 5:05 PM
#6

#4 låter som supervalpar om INGEN fått NÅGOT hälsoproblem 😂 beror säkert på vad man räknar samt vad som upptäcks tänker jag 😎 en väldigt litet hjärtfel kan man leva med tex tänker jag. betyder inte att inga valpar framöver kan få problem.

Annons:
hemul
11/16/18, 5:19 PM
#7

Jag tror de ljuger. Det är inte så att problemt finns bara inom vissa linjer.

Min fick hjärtförstoring. Tror det är vanligt. Jag minns fortfarande röntgenplåtarna. Hjärtat var så stort att strupen pressats åt sidan och låg i en båge runt det. Det var så vi märkte att något vara fel. Han rosslade och fick inte luft på nätterna.

Cavliersällskapet försöker åtgärde problemet.
http://www.cavaliersallskapet.net/avel-och-halsa/halsa/blasljud/

Notera vad de skriver.
Hälsoprogrammet har visat på förbättringar vad gäller tiden för insjuknandet, dvs inte lika många unga hundar insjuknar.

Inte lika många unga hundar insjuknar. Jag tolkar det som att de nte lyckats få ner antalet som insjuknar, men sjukdomen debuterar senare.

Frida B
11/17/18, 9:06 PM
#8

Tänk också på att man tror att ca 80% av cavaliererna lider av syringomyeli, där skallen är för liten för hjärnan. Många går symptomfria, men är absolut inget att avla vidare på för det. Det skapar ett tryck i huvudet så att säga. Sedan har väldigt många hjärtproblem, trots att många uppfödare "aaaaaldrig haft problem". Sedan har de, som många småhundar, problem med patella luxation och tandsten. Snälla och fina hundar men tyvärr väldigt sjuk ras.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Upp till toppen
Annons: