Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 1062 ggr
Chemistryfreak
2018-11-14 09:47

Promenadproblem med unghund

Hej!

Jag har lite problem med min hund som jag skulle vilja ha lite tips om. Det är min första egna hund även om jag har hundvana sedan innan, dock framförallt när det gäller äldre och lite mer ”dresserade” hundar. Min hund är en lagottotik på 10 månader, en tjej med väldigt mycket energi och är alltid väldigt glad. Problemen som vi har är när vi är ute, framförallt så drar hon väldigt mycket (framförallt i början drar hon som mest men hon fortsätter att dra en del även senare) och som jag har förstått det beror det säkerligen bland annat på att jag är tråkigare än allt annat som finns därute och att hon har mycket energi. Genom att ha läst en hel del på nätet så har jag provat lite alla möjliga tips. Jag har försökt att bli roligare genom att göra lite oväntade saker, låtsas hitta saker, stanna upp för att köra små miniträningspass med olika kommandon som hon kan, söka efter godis på marken och godissök på trädstammar, hoppa upp på stenar m.m. Det jag har börjat med på sistone är att belöna henne när hon går fint och stanna upp så fort hon drar och vänta på att hon ska lugna sig innan vi går vidare ett par steg, det verkar göra henne lite irriterad då hon börjar hoppa upp mot mig. Jag har även provat att aktivera henne lite innan vi går ut för att på så sätt försöka få ner överskottsenergin lite men jag tycker inte att det har gett så stor effekt. Ett annat problem som vi har är när vi går ut med sällskap (vilket inte är så ofta men några promenader/vecka), då kan hon nästan inte alls fokusera på att gå framåt utan hoppar nästintill konstant upp mot vårt sällskap och försöker nafsa, det känns inte alls speciellt roligt. Så är hon i början, kanske de första 5 minuterna och sen lugnar hon ner sig. Kanske ska tillägga att sällskapet då har varit hemma hos oss först i minst någon timme så de har umgåtts innan, ändå blir hon lite galen när vi väl kommer ut.

Jag har gått kurs med henne tidigare och t.ex. på valpkursen blev hon så intresserad av alla människor och alla andra hundar att hon givetvis drog gentemot dem. På kursen gick man med hundarna i långlina och det man skulle göra när hunden drog var att försöka leka rolig, hoppa/stoja/försöka visa att man var mer intressant och t.ex. vid hundmötesträning så lockade man med godis och gick förbi hundarna. Även när hon blev trött och det blev lite för mycket för henne så fick hon som överslag, började hoppa upp mot mig och försökte slita tag i min arm. Tipset jag fick då var att avleda henne med godis, att slänga iväg godisbitar för att avbryta beteendet. Fungerade inte alls i min mening. Skulle ha gått en kurs nu i höst med en annan instruktör men den blev tyvärr inställd men jag ska givetvis gå kurs framöver, antingen i grupp eller som ensamtid med instruktör. Vad tror ni är bäst?

Häromdagen när jag var på promenad blev jag stannad av två killar med hund som givetvis hade synpunkter på att jag ibland belönade min hund med godis. Enligt dem förstörde jag hunden med att ge henne godis, godis skulle man aldrig ha med på promenader utan det ger man enbart hemma om man tränar kommandon. Alla hundmänniskor som jag har pratat med, hundinstruktörer m.m. har jobbat med belöningsbaserad träning och det är därmed också det som jag har fortsatt med. Kände mig ganska sänkt efter det här mötet och fick känslan av att jag verkligen är en urusel hundägare som gör allt fel med min hund trots att jag försöker göra så gott jag kan. Därav det här inlägget…

Så det jag skulle önska är lite tips på hur jag kan gå vidare, kanske lite aktiveringsövningar och kanske lite feedback på det jag redan gör/har gjort.

Annons:
Sunflower_
2018-11-14 11:29
#1

För det första vill jag bara säga att du låter som en seriös och ansvarsfull hundägare, försöker jobba på problemet, går kurser och tar till hjälp, alltså ingen urusel hundägare 😉

För mig ligger kontaktövningar i grunden för att lösa ett sånt är problem. Jag vet inte om/hur mycket kontaktövningar ni tränat men till att börja med hade jag jobbat med hunden inomhus och tränat på att den ska ta kontakt och belöna för det. Man kan även lägga in ett kommando för hunden att ta kontakt med dig tex hennes namn eller "här", "fokus" etc. Om ni inte kör med klickerträning skulle jag även rekommendera det, tycker hundar lär sig snabbare och lättare med klicker. 

När kontaktövningarna sitter inomhus och hunden förstår att det är riktigt positivt att ta kontakt med dig skulle jag börja träna det utomhus. Har hunden svårt att ta kontakt trots kommando på grund av massa spännande saker så börja enkelt, på en plats där hunden inte bryr sig speciellt om något, kanske precis utanför dörren. Sen fortsätter man med det här och bygger upp, är hunden mer intresserad av omgivningen och drar/struntar i dig, stanna och be hunden ta kontakt. Hade det inte fungerat hade jag väntat ut hunden, stanna tills hon tar kontakt självmant, ofta upplever jag att dem gör det förr eller senare för att dem vill komma framåt. 

Jag var hundvakt åt en rhodesian ridgeback (unghund) en gång och det var både psykiskt och fysiskt ansträngande att gå ut med den hunden, jättestark, noll fokus på mig och envis (bästa kombon). Det jag gjorde då för att få hunden att förstå att man ska gå med mig och inte själv längst fram i kopplet var att dels börja med att träna kontaktövningar sen höll jag kopplet kort (inte konstant spänt men erbjöd inte hunden hela kopplet) sen gick jag några steg och sa "stanna", och där höll jag fast kopplet så hon inte kunde annat än att stanna vid min sida. Efter några gånger stannade hon självmant och jag behövde inte spänna kopplet. Innan vi fortsatte gå satte jag kravet att hon skulle ta kontakt med mig. Sen kunde jag överraska med en spurt då och då för att göra det lite roligare, men hon ska fortfarande klara av att stanna och ta kontakt. Sen övade vi också på att gå fint med gott godis i handen, går hon fint bredvid fick hon godis. Trots väldigt kort tid märkte jag en stor skillnad på henne.

Sen vill jag bara säga att, belöning i all ära men jag tycker det är okej att säga till hunden att vissa grejer gör man inte, det är inte okej. Tex när hon hoppar upp på den ni promenerar med, om inte avledning med at tex kasta godis på marken hjälper tycker jag man kan ta ner hunden och be den sluta genom att sätta den (visa att den ska sitta ner), absolut inte våldsamt eller hårdhänt, men lugnt och bestämt så hunden förstår att "jaha så får jag inte hålla på". Det kan vara ett stressbeteende hos hunden och att hon beter sig så för att hon inte vet hur hon ska hantera det, då tycker jag det är det bättre att bara visa att "såhär gör vi". 

Angående det de två killarna sa, skit i dem, de har uppenbarligen ingen aning vad de pratar om. 

Gud så långt det blev, känns som jag bara svamlade, hoppas du förstår någonting iaf.

[IdaSoren]
2018-11-14 15:34
#2

Håller med #1, tror att kontaktövningar skulle hjälpa med många av sakerna du beskriver. Min hund var rätt dragig och flamsig att promenera med när vi köpte henne, men efter att ha börjat med kontaktövningar hela tiden i vardagen så blev hon en helt annan hund att promenera med, utan att vi behövde fokusera så mycket på de konkreta problemen.

Och du, lyssna inte på någon främling du möter utomhus. Att låta sig bli sänkt av sådana dumma kommentarer är verkligen att lägga sin energi på fel sak.

Hornslandet
2018-11-14 19:36
#3

Främlingarna var idioter - lyssna inte på dem.

Låter som du jobbar på bra (och kommer säkert få många råd och tips här). Jag vill bara säga också.. Vissa saker du nämner tror jag växer bort snart nog av sig självt. Tex detta med att hon hoppar på din kompis när ni går ut. Hon är ung och full av lek och energi, och impulsiv. Du kommer ha mycket nog att träna med din hund, försök "välj dina strider" och försök att inte gör en höna av en fjäder är allt jag kan säga om det. 

Att hon är glad i din vän och tjoar och tjimmar en liten stund när ni går ut pga upphetsning tycker jag inte är nån fara. Jag hade gett min vän lite godis eller en leksak om hon gillar att kampa, och låtit dem leka loss eller utföra nått trick mot godis som belöning tex. Dvs, bara avleda och inte se det som ett problem. När hon blir nått år gammal har jag svårt att se att just det beteendet kommer vara kvar ändå, men det du vill försöka ha kvar (som kan löna sig sen) är att hon är glad i andra människor och har en stor leklust!

Elsis matte
2018-11-15 17:25
#4

För att träna koppelgående behövs noggrann konsekvens och bra tajming - och vare sig en livlig unghund eller en normal människa orkar med det hela promenaden, varje promenad. Därför är jag ett stort fan av att ha något hunden får dra i, och något den ska gå fint i. Min egen hund är en omplacering som inte kunde någonting och var väldigt stressad när jag tog över honom. Han går för det mesta i en bekväm y-sele med långkoppel, och då får han dra om han vill (förutom om jag bett honom gå vid sidan), men då och då kopplar jag över honom till ett halsband och då är jag benhård på att kopplet inte ska sträckas. På så sätt kan du träna när det passar dig och hunden, i lagom långa stunder. Sedan är förstås meningen att du ska ha på "gå fint"-halsbandet allt längre stunder och i svårare situationer. Om hunden blir frustrerad när du stannar, testa en annan metod. Jag upplever att unga hundar inte riktigt klarar den situationen, utan att det är bättre att till exempel ta tillbaka hunden till sidan, eller byta håll när den drar - så att ni inte blir stående i limbo. Jag skulle också råda dig att träna din hund till det du vill att hon ska göra, hellre än att avleda och "vara rolig" i besvärliga situationer. Om du till exempel lär henne ta kontakt på signal och spontant, att gå fint vid sidan, sitta-stanna kvar och att hejda sig, så har du sätt att styra henne. Håller med föregående svar om att välja dina strider, för vissa saker kommer lugna sig med tiden. Tänk över vad du står ut med, och vad som måste fungera. Och glöm idén om att du ska vara roligare än allt annat, det kan man glömma med en nyfiken unghund - däremot kan man se till att rätt saker lönar sig och gärna använda sig av omgivningen (få hälsa, gå vidare, komma åt en luktfläck) som belöningar för att hon lyssnar.

Upp till toppen
Annons: