Annons:
Etikettaktivering
Läst 1812 ggr
Emki
2018-11-14 00:33

Jogga/åka skidor med valp

Hur länge ska man vänta innan man vågar sig ut med dom? Har en valp på 6 mån, golden retriever som jag hemskt gärna skulle vilja börja jogga och åka längdskidor med. Ska man vänta tills ca 1 år när skelett å leder inte är lika sköra eller går det bra att börja nu? Springer på barkspår/snö, aldrig asfalt då mina knän inte klarar det. Kommer givetvis följa hundens tempo och hålla koll på om han blir trött osv, inga bekymmer om sånt. Tanken är inte att han ska dra när jag åker skidor, utan mer bara följa med som motion för oss båda. En annan fråga jag också har är hur ska jag få han att inte dra om han skulle börja göra det när man springer/åker? Brukar iprincip aldrig åka längdskidor, men nu har jag fler anledningar till att börja - blir motion för oss båda. Tips och råd mottages gärna.

Annons:
Drakellen
2018-11-14 10:54
#1

Jag springer lite då då med Pepsi som nu är snart åtta månader. Jag har sprungit med honom sen han var 6 månader, men mer sällan då. Så länge man varierar underlaget och är uppmärksam på hundens signaler tror jag att det går bra. Speciellt med en så pass friskt byggd ras som golden. Men var noga med att ingen extra vikt än hundens egna läggs på den, så klövjeväskor eller drag kan slita mycket på en växande hund.

Emki
2018-11-14 16:27
#2

#1Ingen extravikt nej! Lär inte bli så långa sträckor i början. Får prova på å se vad han tycker om det :)

taxarärbäst
2018-11-14 18:40
#3

min mormor började cykla och åka skidor med sin hund direkt! gick priima

alltidnordin
2018-11-14 19:40
#4

Jag skulle inte börja springa/åka skidor aktivt med en valp av stor ras alls. Kroppen är absolut inte färdig för sån typ av monoton aktivitet. Låt hunden växa klart och bygga muskler i skog och mark innan det börjas springa 🙂

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

hemul
2018-11-14 20:06
#5

Ingen egen erfarenhet, men varför chansa liksom? Ett halvår går fort. Har du möjlighet att springa med hunden lös tror jag det är en helt annan sak. Då går det nog bra, bara man inte går ut för hårt. Det är det där att det blir så monotona rörelser i koppel som är problemet, tror jag.

Emki
2018-11-14 21:57
#6

#4 #5 Ok! Nä dumt att riskera faktiskt. Vet inte om jag skulle våga ha han lös på en joggingtur ännu då inkallningen inte sitter 100% + att han är i tonårsfasen, så allt är så himla intressant å ska utforskas!

Annons:
[Tisstassen]
2018-11-16 10:47
#7

Jag har en liten ras, 3,5kg, tog första turen vid 9månader endast 1km med fokus på att träna på att han skulle hålla sig i rätt postition breve mig å anpassa sig efter mitt tempo. Helt kravlöst på motion. Joggat lite längre med honom nu, snart 10månader. Jag har resonerat att han fått motioneras genom lek, bus och promenader, men nu har han en vuxit på länge och har massor med energi så jag tummar lite på 12-månaders regeln. Dock har jag hört att många påstår att främst storvuxna hundar bör väntas med. Men jag vet inte om någontin baseras på riktig fakta

hemul
2018-11-16 17:23
#8

Det tror jag nog. Större raser växer dels längre, dels har de mer problem med dysplasi. Och större problem av det om de skulle få det. Dysplasi är inte enbart ett medfött problem. Det kan framkallas. Kombinationen medfött anlag plus olämplig motion är det värsta. En relativt tung ras med risk för dysplasi ska man nog vara försiktig med under uppväxten.

Upp till toppen
Annons: