Annons:
Etikettövrigt
Läst 1612 ggr
MyCola
2018-11-12 09:37

Vilken slags utrustning använder ni?

Vad använder ni för utrustning till era hundar och vid vilka tillfällen?

Jag använder en Hurtta casual-sele samt väktarkoppel på min beardis. Det här använder vi dagligen, han trivs superbra i det.

Annons:
JoannaLi
2018-11-12 12:07
#1

Ossa har ett Björkishalsband och ibland ett Showmaster-reflextäcke när det är mörkt, den lilla modellen.  Åh, jo, han har alltid obligatoriska promenadbollar också. 

Arrak har allt. Elins Hunderi-halsband och Björkiskoppel t.ex. när vi går bland folk/på stan, Hurtta Dazzle, och flexi alltid annars, Hurtta Polar när det är mörkt och 6 eller 7 täcken som kan användas separat eller i kombination beroende på väder. 

I träningsväg finns mycket mer grejer. (Spårgrejer, dragutrustning, söktecken, leksaker, koner, apporter, munkorgar, snart även skyddsärm och hetssele.)

Jojaton
2018-11-12 12:28
#2

Till vardags brukar jag använda Hurttas Casual Y-sele, har även Heja Sverige-sele och koppel. Hillar Hurttas repkoppel, använder också ett ”träningskoppel” (med spännen i både ändar så man kan korta/länga kopplet efter behov) från Zooplus, men främst på träning eftersom det är så smidigt att fästa honom vid behov. Han har också ett reflextäcke från Feel Active/Arken Zoo om det är mörkt, Back on Track-täcke, och en overall för riktigt risiga väder.

Johanna - Instagram

peafie
2018-11-12 13:44
#3

Kisserundor: Hurttas halvstryp + läderkoppel eller reflexhalsband + reflexkoppel.

Skogsrundor/träning: Hunters retrieverkoppel

Spår/Drag: NonStop-selar

Varsitt Back on Track-täcke att ha vid behov, dvs. i bil efter träning eller om de ska ligga passiva längre stunder i kallt väder

Bloggen     ○    Instagram

tiger tok
2018-11-12 15:27
#4

Halsband (hunter list) eller vanligt läderhalsband, Läderkoppel. Detta använder jag nästan alltid förutom vid spår. Reflexväst eller blinkande halsband om det är mörkt.

Lona
2018-11-12 16:00
#5

Till vardags händer det faktiskt att Nikka inte har halsband eller koppel alls, men oftast har hon ett extra långt retrieverkoppel. Diverse olika täcken, bla BoTs nättäcke och ett ärvt täcke från Dogman. Jättestort och jättetjockt, hon älskar det! Hon har även en fleeceoverall från Hööks, i och med att hon haft en skada i armbågen vill jag ha något som värmer där. Charlie har ett halvstryp från MR-koppel, samt ett koppel i syntest. En sele från Jokke och spårlina i kökdhärdat plastmaterial när han har träning i långlina / inte kan vara lös. Även han har ett BoT-nättäcke samt ett ganska tunt utetäcke från Kyra K. Visselpipa från Acme, hänger med både på promenader och träning.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

frijoh
2018-11-12 17:26
#6

Vi använder zero dc shorter på vanliga promenader och långlina i olika längder (allt ifrån 15-32m) och en dragsele av märket ruffwear någonting när vi tränar drag med draglina. Jag har alltid midjebälte packat med godis och leksaker. Leksaker använder vi också i princip dagligen som belöning i olika situationer, mest kamptrasor/jaktleksaker med fluff. Kläder har hon olika tröjor och täcken som är specialsydda av min granne + en overall som hon hatar från hööks :)!

Annons:
Sugar Mist
2018-11-12 18:10
#7

Showmaster helstryp på den lilla mest för att hon inte drar och jag är lat, hurtta halvstryp på den stora. 
Koppel blir det som ligger närmast, oftast något random läder.

-

[IdaSoren]
2018-11-12 19:14
#8

Har en Metizo-sele som vi älskar, den börjar bli riktigt sliten på grund av att vi använder den så mycket så vi ska snart köpa en ny. Använder den på alla långpromenader. På kortare rundor eller om vi ska iväg på ärenden och vistas kring mer folk så har vi halvstryp-halsband, har ett i läder och ett i tyg från Elins Hunderi,

Koppel är lite olika, min sambo använder oftast ett flexikoppel och jag använder vanligt koppel, antingen i repliknande material eller tyg med gummiförstärkning. Har även ett läderkoppel samt retrieverkoppel som används mer sällan.

Har inte så mycket övrig utrustning förutom ett regntäcke, långlina och reflexer.

Krix
2018-11-12 22:09
#9

Retrieverkoppel till promenaden och ett siccaro täcke 30 min när hunden är riktig blöt vid hemkomst helt otroligt effektivt.

Frida B
2018-11-17 22:12
#10

Promenad/till, från ngt: läderkoppel och handgjort läderhalsband, rukka halvstryp med reflex och reflexväst samt lyshalsband när det är mörkt. Spår: björkis nomesele och flätad nylonspårlina. Lydnad: strypkedja, inget koppel. Skogsploj: retrieverkoppel liggandes i fickan. Agility: lös men vid start ett allt i ett koppel från out n out Nosework: halsband och koppel från ruffwear Jogging: mr-sele och midjebälte … jag har för mycket till min hund.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Jojaton
2018-11-17 22:21
#11

#10 man kan inte ha för mycket grejer till sin hund 😉

Johanna - Instagram

Changrila
2018-11-17 22:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Antingen sele och flexikoppel eller halvstryphalsband (som i åtdraget läge inte stryper) och läderkoppel.

Sedan har de sju miljarder täcken och liknande också som används vid behov. Nu ingår även reflexväst i den dagliga utrustningen eftersom det är mörkt så stor del av dygnet.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Drakellen
2018-11-18 12:12
#13

Pepsi har en sele som egentligen borde bytas ut då den är rätt sliten, men det var min gamla tiks sele så den får hänga med tills den faller sönder. Sen har han alltid ett rukka halsband med id-bricka, men har aldrig kopplet i det. Det finns även en regnjacka gjort helt i reflex, en fodrad overall för cykelturer i minusgrader, ett flexikoppel, joggingsele och några extra nylonkoppel. Det där med för mycket grejer känner jag igen 😂

Annons:
alltidnordin
2018-11-18 12:38
#14

Till vardags har de Hurtta halvstryp/Hurtta Y-sele eller Zero DC sele. Samt Rukka koppel. Vid koppelpromenad bland folk/på gator oftast sele och vid skogspromenad oftast halsband (oftast lösa efter värmning och då smidigare att ta av halsband). 

Vid spår/cykel har de Nomesele. (Vid cykel utan drag Zero DC). 

Vid mörker/skogspromenad såhär års har de reflextäcke och Orbiloc. Vid kyla/samband med träning/stillasittande har de BoT nättäcke eller Pomppa Jumppa. På vintern har de BoT värmetäcke. Vid regn har de regntäcken från Hurtta.

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

Upp till toppen
Annons: