Annons:
Etikettavel-och-genetik
Läst 1431 ggr
OLOGISK t
11/11/18, 2:29 AM

Golden + Blue merle

Jag ska eventuellt para min Blue merle, BC/labbe/golden mix med en golden/BC mix med den klassiska golden färgen och funderar lite över färgresultatet på valparna. Jag vill inte råka få valpar som har en dold Blue merle gen som sedan kan orsaka dubbel merle.. Min tiks pappa var en renrasig brum labrador och mamman BC/golden/labbe och resulterade i 100% Blue merle , så det vet jag att det funkar. Men hur är det med "goldenfärgen"? Tack på förhand! :)

Annons:
Sugar Mist
11/11/18, 2:56 AM
#1

Golden/Bc-blandningen, vad är dennes föräldrars färger? 

Är det någon merle bland föräldrarna så hade jag avstått just för att det kan vara maskerat under goldenfärgen. 

Då parar du egentligen merle x merle vilket skapar potentiellt döda valpar, blinda valpar, döva valpar och några normala valpar. 

Är föräldrarna till den tilltänkta hanen typisk bc svartvit och golden-golden så ska det inte vara några problem. 

Sen finns det ju andra anledningar att inte göra den kombinationen du tänkt göra men rent färgmässigt så är det grönt ljus om föräldrarna till den tilltänkta hanen bara är golden och svartvit, t.ex.

-

OLOGISK t
11/11/18, 3:01 AM
#2

#1 Jag har läst väldigt mycket om just merle+merle och är livrädd att råka sätta några sådana valpar till världen. Golden/BC mixen föräldrar var ingen av dom Blue merle. Så det oroar jag mig inte över. Men vill heller inte ha guldfärgade valpar med dold Blue merle för det kan skapa framtida problem. Vill gärna höra anledningar till varför mixen jag tänkt inte är bra!

Sugar Mist
11/11/18, 3:16 AM
#3

#2 Du kan få merle-valpar som där merle-färgen är dold av goldenfärgen om jag minns rätt, eftersom EE-genen som skapar just golden-färgen täcker över färgen hunden "egentligen" är(Därför är golden retrievers svartnosade trots sin röda färg)

Jag drar en vild gissning att det är hanen Lucky som ligger ute som avelshund på Blocket, och det enda som verkar kollad hos honom är egentligen bara så att han är vaccinerad, och registrerad(hur man nu registrerar en hund på en veterinärklinik..) hos en veterinärklinik…? 
Både Golden och BC'n har höftdysplasi och armbågsdysplasi, likväll att golden har en del cancergener och det finns en del epilepsi hos border collien. 
Vet inte hur mycket du hälsokollat din hund men jag hoppas du gjort det, för valparnas skull eftersom det är en större risk än dolda merle-färger. 

Du har en blandras mellan två helt olika raser, en högaktiv ras avlad för att arbeta timtals ute på fält samt två andra raser som i grund och botten är en arbetande hundar det också, och du väljer en hane som är liknande blandras som din, bara det att det är fortfarande en krock med två helt olika raser som kan komma att spegla av sig i valparna, även om föräldradjuren är "lugna" och "trevliga".

Jag hoppas att du inte tar illa upp, utan jag skriver mest för att du verkar vara genuint intresserad av att ge dina potentiella valpar/valpköpare det bästa :)

-

OLOGISK t
11/11/18, 3:33 AM
#4

Tar absolut inte illa upp, vill gärna ha andras synpunkt. Jag kommer nog para min tik så småningom oavsett då hon är frisk och kry enligt veterinär och med stabilt psyke flera generationer tillbaka på hennes sida. Men blir inte med en golden färgad om det finns risk för dold Blue merle. Ska också vara noga att valparna säljs till någon som söker en aktiv hund och som gärna vill arbeta med den på något sätt för att försöka undvika problemhundar. Stort tack för din input!

Fisherling
11/11/18, 6:39 AM
#5

#4 Seriöst folk som vill vara aktiva med sina hundar, alltså träna med fokus nog för eventuell tävling (en nivå på träning som en BC/golden mycket troligt kommer vilja ha, även om föräldrarna är 'lugna' så tar inte det bort arbetsnarkomanerna i generna, det är inte så genetik funkar) kommer inte söka efter en blandras. De kommer ta det säkra före det osäkra och välja en renrasig hund där både föräldrar, syskon och andra hundar bak i släkten är hälsotestade och bevisat dugliga i det de vill ha hunden till.  

Mest troligt kommer du få folk som vill köpa pga färgen, lovar guld och gröna skogar men så blir det en femåring som leker tricks en gång i veckan med hunden, resten av tiden äter den upp huset eller trakasserar grannskapet tills den hamnar på blocket som 1,5-åring. Har sett det vääldigt många gånger. Många plötsliga "ändrade förhållanden" och "allergi" så fort hunden blivit 6 månader, ända upp till 2,5 år. 

Tog en snabb titt nu på blocket och japp, där sitter en labbe/BC-blanding på 1 år som sälj pga "ändrade förhållanden". 

Bara så att du vet att det mycket troligt är det som väntar valparna.

Changrila
11/11/18, 11:21 AM
#6

Helt ärligt så är nog färgen det sista du behöver oroa dig för.

Jag har full förståelse för att du älskar din hund, tycker att den är bäst i världen och säkert gärna vill ha en "likadan" igen. Men en avkomma blir inte sin förälder, framförallt är det långt ifrån säkert att de blir lika när det handlar om blandraser.

Det är dessutom dyrt med valpar, och tidskrävande. Det kan också i värsta fall bli så att tiken dör när valparna ska födas.  Det händer ibland och är en risk värd att vara medveten om. Det kan också hända mycket med valparna, framförallt under deras första veckor, och då gäller det att vara otroligt kunnig för att kunna hjälpa dem på bästa sätt.

Sedan har du delen med valpköpare. En sådan hund som du har kanske får 8-9 valpar. Kommer du kunna hitta 8 hem till valparna som är riktigt bra? De valpköpare du pratar om, de som vill ha aktiva hundar och vill ha arbetande hundar, de köper renrasiga hundar. De köper hundar där föräldrahundarna, deras syskon, deras föräldrar och föräldrarnas syskon osv både har gjort mentatlitetsbeskrivningar (MH eller BPH) med bra resultat och har relevanta hälsoundersökningar (höftröntgen, armbågsröntgen, kanske ögonlysning) med bra resultat.

De som köper aktiva blandraser med "roliga färger" är i de flesta fall okunniga personer som visserligen ser aktiva hundägare och tänker att det verkar kul, men som i grund och botten varken har vilja eller kunskap nog att vara så aktiva som hundarna behöver för att må bra.

De allra flesta hundar som omplaceras och ses som "problemhundar" är blandraser där det blandats olika aktiva hundraser. BC-korsningar är jättevanliga i den kategorin. Så snälla, för hundarnas skull, bidra inte till mer sådant! Älska den hund du har, för att hon är den hon är. Köp sedan en renrasig hund med bra släkt från seriös uppfödare, och om den hunden sedan blir riktigt bra, ägna dig åt renrasavel och gör ditt allra bästa för att hjälpa till i aveln med en ras där allt nödvändigt finns dokumenterat osv. Då blir allt så bra som möjligt både för dig, för hundarna och för blivande valpköpare!

Gå gärna SKKs uppfödarutbildning också (finns även på distans nu). Den är otroligt intressant och där finns det massor som är bra att veta, oavsett om man planerar att avla renraser eller blandraser.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Annons:
Honestyisdead
11/11/18, 1:28 PM
#7

Nej nej nej. Avla inte på din blandras.

Din hund är säkert fantastisk, men avla inte för det. 

Vill du hålla på med avel så köp renras hund och börja med seriös avel. För både din tiks skull och för valparnas.

IngaTrnqvist
11/11/18, 2:31 PM
#8

Det enda sättet som du kan förhindra att få goldenfärgade hundar som maskar merle från den kombinationen, är genom att gentesta mamman, till exempel genom Embark eller Paw Print Genetics. Mycket möjligt att hon bär genen för creme (dvs Ee, creme är ee på e-locus), som är recessiv och behövs från båda föräldrarna för att synas. 

Med det sagt hoppas jag att du noga tänker igenom allt som  #5 och #6 skriver.

Drakellen
11/13/18, 11:45 AM
#9

#0 Det är ingen ide att lägga upp en sån fråga på detta forum då åsikterna om blandraser är rätt stark. Kolla på blandraser i fokus, eller på någon facebbookgrupp istället, där lär du få mer relevanta svar för din fråga.

Honestyisdead
11/13/18, 12:07 PM
#10

#9 Nej inte om blandraser. Aveln på dom däremot.

Och ts har fått bra svar.

Upp till toppen
Annons: