Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 1474 ggr
frijoh
2018-11-09 13:12

Inkallning flera hundar

Ni som har fler än en hund, hur gör ni med inkallning? :) har ni en individuell till varje hund och en gemensam? Eller endast en gemensam? Min hund har en än så länge 100 % ig inkallning (peppar peppar) och tänker om jag skulle skaffa en till hund någon gång i framtiden hur man kan göra med inkallningar :)!

Annons:
eli1991
2018-11-09 13:15
#1

De perioder jag haft flera hundar har jag använt "Kom/hit" för att få alla hundar att komma. Ska en specifik hund komma säger jag "Kom och namnet…." dock brukar den andra hunden hänga på ändå xD

JoannaLi
2018-11-09 13:20
#2

Jag brukar köra ett samlingsnamn (eftersom att det varit hanar: "Grabbar!/Kom nu grabbar!"). 

Jag har olika inkallningsord för hundarna, men det har bara råkat bli så ("Arrak, hit/här! - "Hiiiiiiiiiiiiiiiit" för Ossa). 

Båda svarar på ett skarpt "Här!" så behöver jag få in båda fort så kör jag ofta det, ovan nämnda samlingsnamn är ofta lite lat, typ "nej, men kom nu då, så kan vi gå någon gång."

Sugar Mist
2018-11-09 13:22
#3

”Kom alla barnen”, ”kom alla små kycklingar” ”Kom då” etc. Tillräckligt gäll/ljus och glad matte i rösten funkar alltid, oavsett vad jag egentligen säger :)

-

MonicaLagerquist
2018-11-09 13:33
#4

#3 Kom alla barnen använder jag som inlämning när jag vill att alla katterna ska komma. När vi hade två hundar var det kom hit som gällde.

Stolt ägare till fem La permer

molam
2018-11-09 13:44
#5

JAg visslar högt och ljudligt, endera en lång "huuuuuuuuuuuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiit", om jag bara vill ha in dom eller om dom är nära, är dom längre bårt så blir det "huithuithuithuit" Tills jag ser att dom stannar upp eller tittar på mig, efter det blir det den långa "huuuuuuuuuuiiiiiiiiiiiiiit" igen

Haha, ser konstigt ut men hoppas att ni fattar, funkar på dom flesta hundar som är lösa med mina =) mina har i princip 100% visselinkallning, mycket simpelt =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Fisherling
2018-11-09 14:40
#6

Wow, jag har så många olika sorters inkallningar. 

"Pip pip" / "Kom kom" / Två korta visslingar = Vänd på fläcken, spring till mig, stanna nära

"Hår går vi" / "Häråt" = Ni är på väg åt fel håll, vänd mot min generella riktning

"Come on" / "Kom så går vi"= Nu stannar vi inte kvar här, häng på mig

Busvisslingsmelodin (Ton, lägre ton, upp till högre ton) = Akutinkallning. Den har jag befäst som satan och betyder att Tinja ska vända på fläcken och springa så fort hon bara kan till mig. Ska befästa in den hos Asni också. 

En lång, fyra korta visslingar = Benji ditt mähä, kom tillbaka!

Annons:
Elsis matte
2018-11-09 15:24
#7

Jag ropade "Alla huuundarna!" när hela gänget skulle komma, annars namnet + kom.

[Justde_]
2018-11-09 17:59
#8

Gemensamt , har dock olika inkallningar . Ett ”här” betyder att dom ska komma och det använder jag ofta men jag har även ett ”hit” och det använder jag bara vid absoluta nödfall tex att en bil kommer och jag måste ha in dom blixtsnabbt , ser alltid till att belöna ”hit” med något extra och att det aldrig blir uttjatat 🤗

Lona
2018-11-09 18:28
#9

Gemensamt, eller rättare sagt så kommer båda även om jag bara kallar på den ena. Däremot har jag olika "viktiga" inkallningar beroende på situation. Om vi tränar specifikt så kan jag kalla in dem en och en men då är jag snarare noga med att tala om för den som inte ska komma att den ska stanna kvar. Är jag ute med alla åtta (dvs även daghundarna) så ropar jag "doggarna kom", oftast åtföljt av en visselsignal på pipan. Är någon av dem lite sölig så får han en extra uppmaning. Dock har jag nästan aldrig alla lösa på en gång utom på tomten som är inhägnad.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Zadeira
2018-11-10 11:57
#10

När jag har tre daghundar brukar jag ropa "kom nu vovvarna", och om det är nån som behöver extra inkallning blir det "du också, namnet".

Jag har aldrig hundarna lösa mer än i rastgårdar.

peafie
2018-11-12 10:30
#11

"[Hundnamn]  kom."  om jag bara vill att en ska komma. 

"[Hundnamn1] [Hundnamn2]  hit!"  om jag vill att båda ska komma.

"[Hundnamn] häråt!" om jag vill att hunden ska byta riktning och följa mig, utan att behöva komma ända in

Två visslingar med visselpipa om jag tror att de inte kommer höra, om det är en extra svår störning som de ska lämna samt i jaktträning. Denna signal används sällan och belönas rikare än de andra för att hållas lite extra exklusiv. Gör ingen skillnad på hund.

Många korta visslingar med visselpipa betyder "kom närmre och stanna och vänta på signal när jag slutar vissla". Används i dirigering.  Gör ingen skillnad på hund.

Bloggen     ○    Instagram

frijoh
2018-11-12 12:14
#12

Tack för alla svar :)! Kul att se hur ni gör! Tycker ni att det fungerar bra eller är det krångligt? Kommer båda in ni som har individuella inkallningar fast ni endast kallat på ena hunden?

JoannaLi
2018-11-12 12:47
#13

#12 Mina gör inte det! Men då har jag också Arrak, som bara gillar mat, och Ossa, som bara gillar leksaker. Så de har inget värde i att komma för den andras belöning, och ingen konkurrens. För tidigare hundar som har haft samma belöning så har båda kommit.

Annons:
peafie
2018-11-12 13:38
#14

#12 Min lilla Svart kommer oftast in för säkerhetsskull. Hon är mjuk och vill vara till lags och dessutom har hon varit ensamhund i två år så hon är inte lika bra på att skilja på namnen som den andra eftersom vi inte behövde skilja på det förut. Den andra kommer inte om man bara ropar på Svart.

Tycker det funkar fint.

Bloggen     ○    Instagram

frijoh
2018-11-12 15:40
#15

#13 perfekt ju! Att dom är olika motiverade av belöningarna :D! #14 belönar du om ”lilla svart” kommer fast du kallar på den andra ändå eller belönar du bara den du kallat på? :D

peafie
2018-11-14 10:09
#16

#15 Belönar den jag kallat på i första hand men om Svart ser sådär söt ut som bara hon kan så kan det hända att hon får en liten godisbit hon också. Hon är lite favoriserad. 😊

Bloggen     ○    Instagram

Upp till toppen
Annons: