Annons:
Etikettövrigt
Läst 1311 ggr
Tant Grön
11/9/18, 11:38 AM

Talgbollar kan vara farliga

Ni som köper talgbollar, tag gärna bort nätet eller köp utan nät.  Det har hänt att hundar ätit upp talgbollarna med nät eller nät som bara legat och skräpat på marken. Näten fastnar sen i tarmarna på hunden, dom kan inte ses på röntgen och kan göra hål på tarmarna. https://www.hemmets.se/varningen-talgbollarna-kan-vara-livsfarliga/

Annons:
Fransu
11/9/18, 11:51 AM
#1

Vi köper våra bollar utan nät. Inte bara för hundens skull, även för att minska användandet av plast.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Tant Grön
11/9/18, 11:54 AM
#2

#1 Väldigt bra att du gör det. Själv har jag inte tänkt på det förut, att det kunde skada hundar och andra djur. Men jag brukar alltid ta bort nätet när det är tomt.

Fransu
11/9/18, 11:59 AM
#3

#2 Jag hade heller inte tänkt på det innan. Det var förra året när vi började mata fåglar som jag läste här på iFokus att det var en hund som fått i sig en talgboll med nät och det hade kunnat sluta illa som jag reagerade. Den miljömässiga biten blev en bonus. Jag visste inte innan att det fanns talgbollar utan nät.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Lona
11/9/18, 12:22 PM
#4

Även talgbollar utan nät kan vara farliga för hundar. De innehåller så mycket fett att de bland annat kan skada bukspottkörteln om det vill sig illa.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Tant Grön
11/9/18, 12:24 PM
#5

#3 Ja, dom kan ju också vara skadliga för miljön och skada regnskogen om man inte köper svenska. Bra om detta sprids, för ingen vill väl skada djuren eller miljön.

Fisherling
11/9/18, 12:37 PM
#6

Även fåglar riskerar att sätta livet till när de fastnar med klorna i nätet.

Annons:
Upp till toppen
Annons: