Annons:
Etikettlydnad
Läst 965 ggr
Low
2018-11-09 08:10

Hjälp med skvallerträning

Jag har precis börjat skvallerträna min 5-åriga kastrerade storpudel men känner att jag inte vet hur ska jag hantera olika situationer.

Mitt problem är att han skäller på andra hundar. Ju större och mörkare de är, desto värre reaktion med skall och morr. Mindre hundar är ofta mer förknippat med iver och pip och något enstaka skall.

Jag har bara kommit till första steget när jag klickar så fort han ser en annan hund. Om det är en tillräckligt "tråkig" hund börjar han förstå att klick = godis och då vänder han sig om för att få den. Men hur gör jag sedan, när han direkt efter godiset stirrar tillbaka på hunden och därefter börjar dra och eventuellt skälla? Ska jag fortsätta avleda honom med tricks och dylikt och ska jag då använda mig av klickern?

När det kommer till större hundar, som intresserar/irriterar/skrämmer honom mer står han bara blixt stilla en halvsekund och kollar på hunden, och då bryr han sig inte om varken klick eller godis, utan börjar kort därefter skälla, dra och morra kraftigt.

Han känns väldigt osäker och det har blivit värre med tiden. I hundrastgård när han får leka fritt har han aldrig gjort minsta utfall utan beter sig hellre undergivet. Men just promenaderna, helst när det är mörkt, börjar bli hopplösa. Har även tänkt att kolla synen på honom…

Annons:
JoannaLi
2018-11-09 09:27
#1

Heja er för att ni jobbar hårt! 🤗 

Nummer ett: utfall är oftast ett avståndsskapande beteende. "det här är läskigt, du är läskig, du är för nära mig, jag kan inte komma undan eftersom att jag är kopplad/följer matte - snälla flytta på dig. Titta så farlig jag är, kom inte hit." Det är alltså konsekvent med att han beter sig "undergivet" (ängsligt? skrämt?) när han leker med andra (okända?) hundar. Jag hade låtit honom slippa träffa andra hundar, om han inte har några som han verkligen känner väl och trivs med: som han inte beter sig "undergivet" kring, för det kan absolut förvärra utfallsproblematik om han känner att han inte har kontroll, t.ex. i lek med andra hundar.

 Hur gott godis har du? Finns det något godis han tycker mer om, t.ex. köttbullar, kokt kyckling, pizzabitar, en hel Big Mac? 🤪

Kmmer han till utfall så har man för litet avstånd. Ge honom mer utrymme genom att t.ex. gå en båge runt (om det är öppet), gå en annan väg, kliv ut i diket/spenaten/skogen/upp på en gräsmatta, eller vänd helt sonika om och gå åt andra hållet. Särskilt i och med att han visar innan han gör utfall. Visar han den signalen så hade jag plockat honom med mig och gått (till exempel genom att hålla i selen, du vill hålla så nära hundens kropp som möjligt för att det inte ska bli ryck i kopplet), och samtidigt, om möjligt, trycka i honom godis som ni går iväg. Han behöver inte ta dem frivilligt, utan du kan stoppa in dem i hans mun - så länge han inte upplever dig som hotfull när du gör det. 

När han står alldeles stilla och inte bryr sig om klick eller godis så kan man säga att han blivit blockerad eller klivit över sin stresströskel. I den situationen är hunden inte mottaglig för inlärning, utan då ska man bara ta ur den ur situationen och låta den varva ner igen. (och man ska alltså träna skvallret innan han blir blockerad.)

När han fått en godis och sedan fortsätter stirra/skälla, så fortsätter du. Så: 

  1. Titta på hunden
  2. Få en godis
  3. Titta på hunden
  4. Få en godis
  5. Titta på hunden
  6. Få en godis
  7. Titta på hunden
  8. Få en godis
  9. Osv…Ju fler repetitioner du kan få in per möte desto bättre! Tävla med dig själv om hur många gånger ni kan skvallra på samma hund - för det kan aldrig bli för många! 😃
Low
2018-11-09 10:21
#2

Åh tack snälla för svar! Okej, så jag ska alltså klicka varje gång han tittar på samma hund! Det har jag nog missförstått. Allt känns genast lite enklare nu.

Han känner alla hundar i hundrastgården, det är ett stabilt gäng. Kommer det in någon okänd hund så är han genast där och är glad och vill busa. Han är känd för att vara just "den glada och busiga". Vad jag menar med undergivenheten är mer, att han alltid drar sig tillbaka om han sätts på plats av någon, istället för att gå i kamp. Vad gäller stora mörka hundar är de alltid välkomna in i gården och han är jätteglad, men skulle samma hund möta honom under en promenad börjar han skälla och morra.

Jag kan absolut höja nivån på godis, vilket jag också funderat på, samtidigt har jag varit rädd för att FÖR gott godis skulle förstöra den naturliga promenaden eftersom han bara skulle lukta på mina fickor hela tiden, haha 🤪

Avståndet är också så himla svårt. Vi bor mitt i stan, och hur noggrant man än försöker se sig omkring så dyker det plötsligt upp en hund runt hörnet eller bakom huset. Men jag försöker så snart som möjligt att nå öppna ytor.

Men om han då ser en hund och får godis vid varje blick, och plötsligt börjar skälla - ska jag då dra honom åt motsatt håll och belöna honom med godis medan vi går, trots att han gjorde fel när han skällde? Gissar att jag inte ska klicka något här heller?

Och samma sak när han gått över stresströskeln för att han sett en stor eller mörk hund (vilket sker DIREKT han ser den), och vi vänder håll men han kampar i kopplet, vänder sig och stirrar mot hunden och morrar och skäller. Då kan jag väl inte klicka och belöna varje blick han ger hunden, eller? Han beter sig ju oönskvärt med skall och morr? (Och hur får man förövrigt med sig en studsande storpudel - blir han inte mer osäker när jag tar tag i honom på det viset, även om jag försöker göra det försiktigt? 😂)

Sen funderar jag på det här med att undvika hundmöten under promenaden genom att vända, hur ska han då lära sig att hantera och skvallra vid hundmöten?

JoannaLi
2018-11-09 10:43
#3

Jag har inte sett din hund, så ska inte säga något definitivt, men överdriven glädje/inställsamhet/lek kan också vara ett osäkerhetstecken. Men du känner din hund! Ville bara säga det, för min är sån 😊

Jag förstår det, sån är min också. Men det är det värt för min del. Jag bär oftast med mig två typer av belöningar, en han får för beteenden under själva promenaderna (typ torrfoder), och så en jackpottgodis som han får under hundmöten. Då belönar jag också "promenadbeteenden" som att nosa, utföra behov etc, med torrfodret. 

Jag skulle inte säga att han gjorde fel när han skällde, han reagerade på ett stimuli  (obehag) med en signal (avståndssökande). Det är inte önskvärt för oss, men från honom är det inte fel, tänker jag. Troligtvis om han liksom tittat och fått godis ett par gånger och sedan börjar skälla så har det blivit för svårt, antingen genom att hunden kommit för nära, eller hunden varit utsatt för hunden för länge så att han blev osäker. Och hur man bemöter just skall i den situationen kan vara tvådelad. Är det skall som i blockering, då hade jag absolut tagit honom med mig och matat med godis bort. Är det ett skall/gruff som ett sätt att lätta på stress t.ex. så hade jag sett till hunden. Känns han lugnare efter skallet hade jag fortsatt träna, men känns han mer stressad så hade jag avlett eller gått iväg med honom. Fortsätt ge godis, och klicka beror på om han erbjuder beteendet du vill ha, eller om du bara vill öka värdet på situationen (då matar jag bara utan krav på motprestation). 

Har han gått över stresströskeln/blivit blockerat så kan man inte träna, dvs är det ingen poäng att klicka/belöna beteenden, utan då matar jag bara medan jag går för att få en positiv förflyttning, och äta är dessutom lugnare, vilket gör att han kan associera situationen något mer positivt. Jag hade som sagt tagit tag i honom i sele/halsband och bara gått (en hand i sele/halsband, andra handen mata godis). Min labbe som blir superstark i utfallssituation får jag lyfta så att han bara har bakbenen i marken, och sedan gå. Och det får man värdera själv. Tycker hunden att det är mer obehagligt att vara kvar i situationen med den andra hunden, eller mer läskigt att bli tagen i sele/halsband? För att släpa i kopplet där det kan bli ryck och mer frustration hade jag tyckt inte är ett överdrivet bra alternativ, men är det det som funkar för er så kör på det! 

Så, stycket ovan kortfattat: mata för att få med dig hunden, inte för att belöna ett beteende. 

Jag skulle dessutom säga att i skvaller så använder man godiset mest för att forma ett beteende än att belöna ett beteende? Men det är lite meta, och jag är lite för trött för att formulera hur jag tänker 😂

Du behöver inte vända och gå vid alla hundmöten, bara de som han inte kommer klara av (de som kommer att resultera i blockering och utfall), för de kommer inte att ge honom någon positiv inlärningsbild hur som helst, utan kommer snarare skada den övriga träningen. Så satsa på att träna i de möten som fungerar, och arbeta dig sakta mot de svårare situationerna allteftersom att han lär sig. 

Till exempel som att man först lär sig skriva sitt namn, sen en mening, sen ett stycke, sen ett par stycken, sen en uppsats och till sist ett högskoleprov. Till exempel. Att sätta ett barn som precis lärt sig skriva sitt namn framför ett högskoleprov kommer inte ge ett bra betyg på provet, och det kan också göra barnet knäckt och ledsen för att hen inte förstår - till exempel.

Low
2018-11-09 10:49
#4

Tack! Du är grym! 🌺 Jag har tagit åt mig allt du skrivit och ser fram emot att testa det på lunchpromenaden! Då ska både tråkgodis och skinkbitar åka med! 😂

Jag lär återkomma inom kort när fler dyker upp!

JoannaLi
2018-11-09 11:47
#5

#4 Jag håller alla tummar och tår för att det går super! 🤗❤️ Och gör gärna det!

Upp till toppen
Annons: