Annons:
Etikettbeteende
Läst 1608 ggr
Mimmulih
2018-11-08 05:06

Back i rumsrenhet?

Hej, ja har ett litet problem här hemma. Hunden som nu är dryga 1,5 år och har så vitt jag vet varit rumsren redan en tid men har nu börjat kissa inomhus ibland. Det började hända små olyckor på mattan i vardagsrummet.O de spelade ingen roll att vi hade varit ute o kissat precis före eller färre/fler gånger under dagen Kan tillägga att ja tror hon verkligen var rumsren där innan men att vi haft mattan borta ända tills vi upplevde hon var rumsren nog. Sen fick hon "återfall" o kissade på mattan så fort den kom på golvet då vi tänkte hon va "ren". Men sen slutade hon igen så ja tänkte att gon lärde sig. Det som började här nu ganska nyligen hände inte helatiden så emellanåt trodde ja de gått över. Till sist fick jag nog och tog bort mattan då den luktade så illa (trotts tvätt). Då kissade hon plötsligt inte inne längre, gick två tre veckor o hon höll sig som vanligt och inget problem så ja tänkte att ok de var kanske nån en-gångs grej. Men nu då ja köpt en ny matta för några veckor sen o satt den på plats har hon redan kissat på den 5 ggr… alltid då man inte ser, under natten eller då man inte är hemma. Hur ska ja göra för att få henne att förstå att kissa på mattan inte är ok? Ja tror hon inte riktit fattat att mattor inte är ok, då hon var rumsren men såfort mattorna va på golvet blev de kiss, o sama då ja tog bort den så kissade hon inte inne 🤔?

Annons:
-Aida-
2018-11-08 10:06
#1

Är det en fluffig matta? Skrattar Min hund hade samma beteende men enbart med fluffiga mattor. Han gör inte så på vanliga platta mattor. Hundar söker sig till mattor för att kissa och kräkas på samma sätt som de söker sig till gräs av samma anledning. Lite tråkigt utan mattor men ni kanske helt enkelt inte kan ha de inomhus isåfall.

[Forest]
2018-11-08 11:20
#2

Vi har en tik som vid löp kan gå o kissa på matta. Man får gå ut var 3e timma med henne vid löp då jag tycker hon håller sig mindre bra vid löpet.  Vi har inte längre några fluffiga mattor utan valde skippa dessa då dom var väldigt sköna o pinka på. Vi tvätta mattorna någon gång innan vi åkte o skrota dom.  

Har ni kollat upp så hon har normal blåsa och allt är bra?  Det låter som att eran tik inte är rumsren och är allt normalt så skulle jag börja med ta ut henne oftare samt ha kollen på henne mer inne. Inte låta henne smyga undan, att stänga av det rummet hon inte behöver vara i kan underlätta smygkissandet. Börja om rumsrenhetsträningen och belöna med rösten duktig när hon kissar ute.

Mimmulih
2018-11-15 22:13
#3

#2 kan de faktiskt va så att hon inte var rumsren om hon redan i flera månader inte kissat inomhus förrän jag tog in mattorna igen?😅 ja tänkte på det då ja tog in dem att ok nu kommer nästa steg att hon ska förstå att samma sak ännu gäller även om vi tagit in mattorna men den delen kanske inte gick fram så bra. Jag vet hur man rumsrenhetstränar så de är ingen fara, ja var skitviktig med det i början o folk var imoonerade över hur snabbt jag fick henne rumsren men nu har vi ju återfall då haha typiskt. Men så du menar att ja skulle backa lite och börja igen? Skulle vara lättare om man nånsin såg henne göra det så an kunde ta ut henne precis då o visa rätt. Hmm

Mimmulih
2018-11-15 22:16
#4

#2 o ja alltså de va inte länge sen hon var hos veterinären av andra orsaker men ja har faktiskt funderat om hon kan va snuvig, eller förkyld helt enkelt för hennes nos rinner och hon nyser. Vet tyckte inte det var nån fara så länge hon annars var pigg, men de kunde ju förklara pinkandet oxå vist? Infektion i kroppen ..nåt sånt har ja läst?🤔

Mimmulih
2018-11-15 22:21
#5

#1 jaa det är precis den fluffiga hon går på. Men de är inte rimligt att i te ha mattor p.g.a det! Haha ja får backa i träningen o köra ut oftare antar ja. Men det lustiga är ju att hon gör det ändå, exempelvis igår kväll, på kvällsrundan kissade hon flera gånger, sen nattkisset innan läggdags ca 2h senare så kissar hon igen. Men sen på morgonen hade hon ändå kissat. Föregående dag sama procedur men inget kiss. Så hon håller sej ibland. (Lika många timmar sömn har vi haft i alla scenarion innan det varit dags att vakna oxå).

[Forest]
2018-11-19 09:59
#6

5 Jag har aldrig gått ut på nätterna inte heller när Enja var liten valp. Men jag fick upp tidigt innan kl 6 var jag ute med henne o våran förra hund. Vi har sovit med stängd sovrumsdörr pga ha kollen på hundarna är nödiga jag vaknar lätt så hör om dom börjar gå omkring eller kraffsa på dörren då är det snabba puckar. 

Mitt tips är.

Sov med stängd dörr får slippa detta med att hunden går o smyg kissar på mattor

Gå upp litet tidigare än vanligt, ha snabba kläder framme även skor :)

Belöna med rösten ute bra nu var du duktig när hon har kissat klart

Gå ut litet tätare

Ha bättre koll på henne inne när ni är hemma

Skärma av hemmet, när ni är hemma och när hon är själv. Våra har kök-sovrum (rummen är mitt emot varandra med hall) så sätter för resten av lägenheten.

Annons:
Ambrose
2018-11-19 13:14
#7

Låter lite som om hon har lärt sig ett beteende (kissa på mattan när den ligger där, och dessutom kan det ju finnas doft kvar i golvet).

Då vill man ju bryta det beteendet… jag funderar lite på.. det är inte så att ni kan lägga något på mattan som hon inte vill gå på, t.ex. kompostgaller? och sedan långsamt, successivt förminska ytan som det äckliga ligger på tills ni kan ta bort gallret helt?

Man brukar säga att det tar 21 dagar att bygga ett nytt beteende.. så minst så länge, gärna det dubbla eftersom ni ska minska ytan… ?

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Mimmulih
2018-11-19 15:02
#8

#7 Ja de kunde ju va nåt. Eller tejp ha ja oxå hört ska fungera. Borde testa det! Tack för tips! Förutom att gå ut oftare då.

Mimmulih
2018-11-19 15:09
#9

#6 Jo vi har heller aldri gått på natten bara sena kvällsrundor eller ja precis innan läggdags och alltid ut de första vi gör då vi vaknar. Annars bra tips, men hon får inte vara i vårat sovrum så de fungerar inte riktigt. O vi har öppen planlösning så vardagsrummet och köket o hallen är allt samma. O vardags rummet är ju liksom lite "hennes"'.. Dessutom så är det ju bara då vi inte är med hon kissar. Aldrig på dagarna. Och de kan variera mellan 5 dagar hon låter bli o så händer de plötsligt. Men ja ha börja belöna ute igen, de har ja gjort hela tiden men nu med godis o beröring oxå. Tidigare sade ja bara till då hon nu redan va nästan "färdig lärd".

Maleficum
2018-11-19 17:51
#10

Hunden jag hade i slutet av sitt liv började (när han var ett antal år gammalt) att kissa inne på nätterna (troligen pga att han just då bodde med katter som inte var helt rumsrena) och efter det gick det inte att ha honom helt lös i huset på nätterna för då kissa han utan han var tvungen att vara instängd i sovrummet (och då kissa han aldrig inne på nätterna). Efter att han bott hos mig iaf ett år (då hade han haft sin kissa-inne-på-nätterna vana i flera år) så slutade han faktiskt med det (det var efter min nuvarande kanin blivit äldre och började bli blind och jag inte längre ville stänga till sovrummet på nätterna eftersom kaninen ville springa in och gömma sig under sängen om saker vart läskigt och då såg han ju inte om det var stängt och han riskera att springa in i dörren i panik).

Efter han flytta in hos mig hände det att han gick till mitt extrarum och kissa och bajsa inne, men bara där och han gjorde aldrig det när jag såg till att hålla det rummet avspärrat.

Med öppen planlösning är kompostgaller ens bästa vän! Har också ganska öppen planlösning och haft mycket lösgående kaniner så har använt mycket kompostgaller att begränsa tillgången till vissa utrymmen och saker för djuren under perioder när det behövts!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: