Annons:
Etiketthälsa
Läst 1237 ggr
Lussan20
11/7/18, 8:25 AM

Kennelhosta?

En ung flicka i vårt hus ringde på vår dörr i morse. Hon ville meddela att hennes 2 åriga hund hade Kennelhosta och att den går ilsket nu i landet enligt vet..

Men visst ingår Kennelhosta i vaccinationsprogrammet?

Min gamla hund fick påfyllning i sept, då för just Kennelhosta. Tjejen sade att det smittar i trapphus och parker? Jag trodde det bara smittade som kontaktsmitta? Glad vi tog detta vaccin för tydligen är hennes hund så sjuk så de vet inte hur det går? Några tankar? Mvh/WL🌺

Annons:
kinjelooo
11/7/18, 8:30 AM
#1

Drt stämmer att kenelhosta är väldigt smittsam, finns det en sjuk hund i samma hus så kan det vara svårt att undvika smittan. Vaccinet skyddar endast delvis och mot några enstaka typer av viruset. Det gör också att om hunden blir smittad så blir symptomen lindrigare. Kennelhosta är annars inte farlig, man brukar inte medicinera utan låter hunden vila i 2-3 veckor tills det är borta.

JoannaLi
11/7/18, 8:30 AM
#2

Vaccinet för kennelhosta lindrar symptomet/sjukdomsbilden, det är inte ett fullständigt skydd - I should know. Förra året fick min vaccinerade hund kennelhosta från mark och område troligtvis (träffade inga hundar som blev sjuka före honom, och alla hundar som blev sjuka blev det efter e träffat honom + inkubationstid, så troligtvis fick han det från mark/vattenpöl etc). Han blev superdålig under en kort period, men repade sig relativt fort. 

Jag håller tummarna för att er hund klarar sig, och att tjejens hundar repar sig! 🤗❤️

Här är Arraks gnälltråd om kennelhostan. 

Lussan20
11/7/18, 8:38 AM
#3

 Tack!

Ja min är 12,5 år och inte stark just nu. Jag har haft hundar hela livet och aldrig råkat ut för Kennelhosta? På 70 talet minns jag inte att vi vaccinerade.

Min väninna har en liten 8 veckors valp och varit i samma park sista dagarna som den sjuka hunden. Men små valpar ska väl ha gott skydd? Det är en rasren Labrador som kostade 17.000kr så uppfödaren har väl vaccinerat den ordentligt innan försäljning? Jag tänker på den lilla krabaten.

Men smittar kennelhosta i tex gräs? Ja nu är det bara att hålla tummarna här. De nosade på varandra för 14 dagar sedan, han insjuknade i går. Usch.

Tack för bra svar…Mvh/WL🌺

JoannaLi
11/7/18, 8:42 AM
#4

#3 Det är samma nivå av vaccinering, tyvärr. 

Så jag skulle preventivt isolera alla hundar som man vet har varit i kontakt med en sjuk hund! På SVA kan man se vilken inkubationstid de olika varianterna av kennelhosta har, så så länge hade jag isolera hundarna från det att de senast mötte en hund som sedan blivit sjuk. Er hund hade jag isolerat i i alla fall en vecka, eftersom att ni delat trapphus med de sjuka hundarna.

russin
11/7/18, 10:46 AM
#5

Länge sedan jag var inne på detta forum - alldeles för länge sen :)

Men ja, kennelhosta kan smitta om en hund t ex hostat precis där don hund nosar, via kläder osv. Fick själv kennelhosta i somras på 2 vuxna och en hel valpkull.

Dom kan få kennelhosta trots vaccin - olika vaccin hjälper mot olika typer av hosta. Vaccinet i spruta tror jag ger skydd mot 3 stammat, nosvaccinet mot 5.

Lussan20
11/7/18, 10:55 AM
#6

Tjejens hund skulle till veterinär och som jag fattade läggas in för dropp bla? Han hostar och kräks hela tiden.

Nu har min gamla hund inte träffat hennes hund på ca 14 dagar. Men de går ju i samma trapphus, vilket inte går att göra något ut. Kan inte komma ut på annat vis. Undrar hur länge viruset lever utanför kroppen? Tänker på trappan bla.

Hennes hund insjuknade igår. Men det är väl bara att hoppas att min gamla tjej har tur då, då det finns så många stammar av viruset. Hennes hund var inte vaccinerad alls. En omplacering som fått det bra annars.

Jag är tacksam för era tankar och kunskap…tack från WL🌺

Annons:
Werifesteria
11/7/18, 2:15 PM
#7

Min ena hund fick nyligen kennelhosta, det är på väg att gå över.  Tack och lov var killen på landet med den andra hunden när min tik blev smittad/sjuk så de har inte fått träffas. Min tik smittades av att ha umgåtts med en kvinna som hade en hund sjuk i kennelhosta hemma.. hon smittades alltså via dennes kläder. Veterinären sa att en smittad hund inte får träffa en annan hund förrens 2 veckor efter dagen den började hosta första gången. Under förutsättningen att den inte hostar längre såklart. 

Jag bor på bottenvåningen, tur nog, och har gått ut på alla promenader via altandörren då båda mina närmaste grannar har hund. Håller tummarna för att din hund inte blir smittad!

JoannaLi
11/7/18, 4:31 PM
#8

#7 Min veterinär, och SVA tror jag (men är mycket osäker!), sa att även om hunden hostar efter 14 dagar så finns det ingen aktiv smitta kvar i hunden, bara själva symptomet typ! Men din veterinär sa alltså inte det?

Werifesteria
11/7/18, 5:30 PM
#9

#8 Nej, det sa hon faktiskt inte… kan dom bli smittade igen?  Kanske var så hon menade. Annars kanske jag hörde fel, det händer mer än ofta 😛

Lussan20
11/7/18, 5:51 PM
#10

Tyvärr kan jag bara gå ut genom trappuppgången. Känner att det bara är att hålla tummarna nu. Hon är inte sjuk än, men det återstår att se för är inte inkubationen 5-10 dagar? Då är det trappsmitta eftersom det är en månad sedan hon hälsade på den sjuka hunden..Hon vaccinerades för inte så lång tid sedan. Tack för alla svar…Mvh/WL🌺

Hornslandet
11/7/18, 9:27 PM
#11

Instämmer även i att hunden absolut kan få kennelhosta även om den är vaccinerad. Och att det verkar kunna smitta även via tex kissfläckar i värsta fall. Men jag är inte så jäkla rädd för det.. lite som en förkylning för oss människor? Det går över.

Rafflan
11/7/18, 9:28 PM
#12

Ja man vaccinerar emot kennelhosta, men vaccinationen är inte 100% skydd, dock lindrar det ofta symtomen så hunden inte bli lika dålig.

Kennelhosta är en kontakt smitta, dock om tex hennes hund nosar/hostar på ett ställe och några minuter senare rastar du din hund där finns det en LITEN chans att din hund kan bli smittad. Men vanligast är att dem smittas genom att hälsa.

Om hennes hund är på kliniken är det ingen smitta i trappuppgången, smittan dör snabbt utanför kroppen. Dock kan din hund redan vara smittad men det tar tid innan man ser symtom.

[134643]
11/7/18, 10:06 PM
#13

#11 Fast det kan ju bli riktigt illa tyvärr. Det är ett par hundar i mitt område som råkat ut för sekundära pneumonier i år. Så har man otur blir det jobbigare än en förkylning.

Men visst, för det mesta så går det ju över av sig själv. Vi bor i ett sjukt hundtätt område (sveriges hundtätaste tydligen 😎) så smittan går ju extremt snabbt här och det är många som råkar ut för det, men för de allra flesta så blir det ju mest bara hosta och lite allmän påverkan. 

Det är alltid bra att hålla koll på tempen och andning på hunden om det skulle bli illa, är min poäng. Inte att man behöver få panik så fort hunden får kennelhosta 😉

Annons:
Drakellen
11/8/18, 8:24 AM
#14

Pepsi fick kennelhosta för en ca månad sen, när han passades av min familj i Stockholm. Vi märkte det inte förrns tre dagar efter vi kommit hem  och han började spy. När han fortfarande spydde på kvällen så åkte vi in till Alingsås djursjukhus och fick lägga in honom över natten. Sedan fick vi höra att det var kennelhosta och så var det 2 veckor av strikt karantän. Han var dålig men det blev ingen lunginflammation och efter en vecka var han sig själv igen, så vi hade tur. Vår kompis hade inte lika tur och hennes valp drog på sig full lunginflammation trots vaccinering. Så nej, jag liter inte med samma säkerhet på de vaccinen än, men det kommer fortfarande alltid vara bättre att ta dem än att inte ta dem

Hornslandet
11/8/18, 9:25 AM
#15

#13 Visst, men såna komplikationer lär ju vara rätt ovanliga. Jag menar inte att det är 100% totalt ofarligt, men jag är liksom inte så rädd för influensa själv heller (även fast det faktiskt finns folk som kan dö från det).  

Jag håller helt med dig. Hålla koll ska man självklart göra. Jag är väldigt noggrann med sånt själv och tar tempen, osv!

Lussan20
11/8/18, 10:20 AM
#16

Jag har läst era inlägg samt på google och att just ta tempen är viktigt för att bla skilja på tex pinne eller bark i halsen. Den ska som jag förstår vara mellan 38-39 i normaltemp.

Ingen av mina tidigare hundar har haft någon sjuka, men diare vid några tillfällen. Sent i ålder fått cancer bla.

Jag är 71 år och alltid haft hund. Som barn var hundarna starka och åt hushållsrester. Men på 60 talet började hundfoder att komma, det var snabbmat för hundar. Men de blev sjukare och foderallergier började dyka upp.

I hundtäta områden började vissa sjukdomar och annat att dyka upp, kennelhosta, mask, bla hakmask med blodig avföring som följd, noskvalster och andra virus som tog hårt.

Så kom vaccinerna, man fick skydd mot Parvo, Valpsjuka och visst skydd mot kennelhosta. Nu väntar många på vacciner mot fästingburna sjukdomar som är riktigt läskiga.

Livmodersinflammation och cancer är det som tagit mina hundar. Jag saknar dom alla! Mvh/WL🌺

Upp till toppen
Annons: