Annons:
Etikettraser
Läst 2154 ggr
kitte94
2018-11-05 16:26

Hundraser som luktar illa

Jag har aldrig tänkt på det så mycket förut men nu undrar jag om det finns nåt sammanhang mellan hundlukt och ras? Svensk lapphund ska tex inte lukta lika illa när dom är blöta läste jag nånstans när jag hade lappisar och det kan jag hålla med om. ingen av mina två luktade särskilt illa när de va blöta. Men de gör inte min gråhund heller. Kanske en spetsgrej? Min vita herdehund luktade lite värre när hon varit ute i regnet. Men ändå inte så illa. Och hundar i hundgård kan lukta lite speciellt har jag märkt. Iaf om dom går där typ dygnet runt. Har två bekanta som har spaniel och jag märker att dom luktar otroligt mycket hund. Är det en slump?

Annons:
taxarärbäst
2018-11-05 16:34
#1

finsk stövare luktar väldigt illa! min mammas engelska springer spaniel luktar död största delen av tiden, min tax luktar fis och min mormors lapphunds mix luktar också död

Honestyisdead
2018-11-05 16:42
#2

Jag tycker labbar stinker när dom är blöta

kitte94
2018-11-05 16:55
#3

#1 Även när de är torra?

taxarärbäst
2018-11-05 17:07
#4

#3 finska stövare luktar surt hela tiden

Zadeira
2018-11-05 17:17
#5

Finns ingen hundras som enligt mig luktar generellt illa. Däremot individer, och då de som äter skit och rullar sig i skit ute ;)

Elsis matte
2018-11-05 18:05
#6

De två hundar jag har träffat som luktat riktigt illa, liksom hund på ett dåligt sätt, har varit en boxer och en italiensk vinthund. De har ju liknande hårlag om det spelar in, men jag har tänkt i banor av foder - borde inte det spela in? Jag har haft sheltie och olika spaniels, har inte tyckt de luktat illa alls förutom när det fanns skäl till det (rullat sig eller ätit något äckligt).

Annons:
Maleficum
2018-11-05 18:30
#7

När jag var yngre hade min kompis familj en bearded collie som allt som oftast lukta sur disktrasa (även när han inte var blöt).

Vår labbe kan lukta lite om hon inte blivit tvättad på riktigt länge och är skitig (och blir blöt).

Min mosters blandras kan ofta lukta hund speciellt när han är lite skitig (har ju ickefällande päls som suger åt sig allt :P).

Tycker inte pudel/puff blandningen som bodde hos mig lukta speciellt illa även om han inte badat på ett tag (pappa till mosters hund men mosters hund har ännu fler raser i sig).

Tror skitighet till viss del men annars foder kan spela större roll än faktiskt pälsslag.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

JoannaLi
2018-11-05 19:02
#8

Jag och folk runtomkring upplever att Arrak luktar hemskt när han äter torrfoder, och Ossa luktade ju sur disktrasa (rent svår att ha riktigt nära), som gick över ca en månad efter byte från torrfoder. Upplever också att det har mer med foder att göra! Sen är ju individer mer eller mindre känsliga för att börja lukta tycker jag,

[Forest]
2018-11-05 20:19
#9

Skitiga hundar lukar rena hundar luktar inte "blöt hund".

Elsis matte
2018-11-05 20:21
#10

#8 Intressant, de två illaluktande åt båda billigaste sortens torrfoder och onyttigt godis. Men det går säkert på individnivå också, har nyligen tagit en omplacering som åt riktigt skräpfoder, han luktade bra ändå, bara fisarna som var riktigt giftiga….

Changrila
2018-11-05 22:56
#11

Min uppfattning är att foder påverkar mer än något annat (så länge hunden inte rullat sig i något stinkande såklart). Min mor är likadan, omedvetet. Jag har haft med många(!) hundar hem till henne (vänners, varit hundvakt m.m.).

Varje gång jag haft med en hund som ätit dåligt foder så har morsan kommenterat att hunden luktat illa. Det har hon aldrig gjort när hunden ätit bra mat. Och nej, min mor har inte haft en aning om vad hundarna ätit…

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Hornslandet
2018-11-06 09:18
#12

Tror också foder spelar stor roll. Min egna hund har aldrig luktat illa tycker jag, men han hade en hemsk andedräkt när han åt torrfoder (inte alls i närheten så illa nu på Mush).

[Tisstassen]
2018-11-06 10:58
#13

Spännande att fodret kan göra sån skillnad! Mina småttingar luktar ingenting, inte ens när de är blöta, kan nästan lukta lite mysig hundlukt när de är torra(även om de ej är badade på länge) unghunden äter främst torrfoder och den vuxna äter torrfoder samt mush/voh/real (kräsen skit haha) kan nog stämma att den vuxna(långhåringa) luktqr godare nu när jag tänker på det 🤔 Min mormors hundar har alltid luktat smått äckligt(främst blöta men lite torra också)… hon brukar köpa billigt torrfoder, vet ej märke, och när jag frågat har hon svarat att hon tog nått som var billigt… hon har haft flat och har nu cocker. Båda har ju mkt päls(spec cockerns päls suger åt sig smuts och väta) och hon schamponerar sällan(typ1-2ggr/år)

Annons:
Fransu
2018-11-06 11:41
#14

Vår storpudel luktar verkligen inte illa alls. Samma gällde vår shih-tzu som somnade inte några veckor sedan. Många har reagerat när dom hälsat på hos oss att det inte luktar hund hos oss.

Hundar jag haft tidigare som newfoundland, blandras (schäfer/boxer) och labrador luktade alla hund. Framförallt när dom var blöta. 

En väns whipptes luktade inte heller hund.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

kitte94
2018-11-06 14:14
#15

Ja kanske foder har betydelse. Mina hundar har fått olika märken men aldrig känt skillnad på lukten mer än avföringen.

Upp till toppen
Annons: