Annons:
Etikettuppfödning-och-valpning
Läst 1669 ggr
Voffisarna
11/5/18, 11:58 AM

Fodervärd

Hejsan. Finns det någon här som har erfarenhet av att vara fodervärd. Jag är själv det åt en av mina hundar, men uppfödaren i detta fallet är totalt slut i huvudet….(Ursäkta uttrycket).  Hon har skrivit ett "eget avtal" till att börja med fast man ska använda Skk:s. Dessutom betalar jag försäkring till henne, men jag får inget försäkringsbrev. Jag misstänker också att jag betalar mer än jag ska. Jag betalar också för avel i försäkringen fast det är hon som ska göra det. Hon begär också 3 kullar under "hundens fertila ålder" fast man bara får ta två upp till fem år. Jag står heller inte som ägare till hunden utan det gör hon. Jag har ju förstått att hon gjort så här med flera av sina hundar. Jag får inte gå till veterinär utan att kontakta henne ens för minsta sak, men det skiter jag i däremot. Sist när inte hunden var dräktig så blev hon skitsur och ville skylla det på mej. Skulle det dessutom hända hunden något så skriver hon att hon ska ha hela livförsäkringen fast jag betalar, och så är inte heller reglerna. Enligt Skk:s regler skriver hon här och var i avtalet vilket verkligen inte stämmer. Nu har jag inte pratat med henne sen tiken gick tom. Naturligtvis kommer jag höra av mej nästa gång hon löper eller om det är något annat då det är min skydlighet, men kärringen är också fruktansvärt elak. Jag är också för snäll……fast jag själv varit uppfödare, för jag vill inte vara osams med folk som jag måste ha att göra med i flera år. Säg inte att jag ska lämna tillbaka hunden för det finns inte i min värld. Tycker inte att hon är speciellt seriös överhuvudtaget. Dessutom säljer hon ju dessa försäkringar också. Jag skulle hellre ta en egen på henne, och sen måste man ju få till ett lagligt avtal känner jag….

Annons:
EH_
11/5/18, 12:11 PM
#1

Låter som otroligt oansvarig och oseriös avel samt en oansvarig hundägare. Börja med att kontakta länsstyrelsen eller ring 11414.

Av ren nyfikenhet undrar jag vilken ras hon föder upp? Jag får uppfattningen av att hon enbart är ute efter pengar, är det en dyr ras?

Jojaton
11/5/18, 12:38 PM
#2

Är hon ansluten till SKK? För i så fall hade jag nog börjat med att höra av mig till dom. #1 och vad tänker du att polisen skulle göra i detta fall? Bara för att människan är otrevlig och oärlig behöver det ju inte betyda att hon vanvårdar sina djur.

Johanna - Instagram

[Tisstassen]
11/5/18, 2:17 PM
#3

Det där med ägare är ju olika om du har hel eller halvfoder. Jag står som ägare på hunden som jag har på halvfoder men uppfödaren står som ägare på min helfoders hund och när kraven på avtalet är uppfyllda så kommer hunden skrivas över på mig Försäkring har vi ordnat ihop så hon står på försäkring åt båda mina för hon har nått extrapris, men jag får alla papper på det och all info bara jag ber om det. Sist betala jag direkt på fakturan som hon bifogade så att hon slapp ligga ute med pengar Jag var väldigt tveksam innan inför detta med foder. Jag tänkte väldigt länge innan jag bestämde mig, pratade noga med henne, läsa avtalet noooga. Man ska aldrig skriva på något om man ej förstår innebörden till fullo. Står det något i ert avtal gällande försäkringen? Om inte så tycker jag att du lugnt och tydligt talar om för henne att du kommer teckna en egen så hon kan säga upp försäkringen hon har tecknad. Sedan skulle jag sluta betala pengar till hennw för försäkringen :) jag tror (om ja ej minns fel) att det är något tillägg i helfodershundens försäkring gällande någon avelsgrej, men det va så lite pengar så det har jag aldrig tjafsat om. Tror inte att det är krav att använda SKKs avtal? Det gör man nog upp sina emellan om jag ej minns fel. Jag tyckte dock att det gav ett seriöst och bra intryck när min uppfödare använde deras avtal Hur många kullar man får ta vet jag ej, men det måste ju stå i ert avtal? Varför signerade du om du ej tyckte att det var ok med 3 kullar? Livförsäkringen va väl nått krångel typ… frågade min uppfödare om det precis när jag skrev på, tror att det var nått uträkningssätt, att typ beroende på hundens ålder så skulle hon få en viss summa och jag en viss eller nått Jag skulle nog skriva en lista på mina bekymmer och sedan åka och hälsa på uppfödaren. Tror ni behöver diskutera ert fortsatta samarbete. Hon har ju ingen rätt att kräva tillbaka hunden. Och om man ska va helt krass så lär hon ej ta detta till domstol pga att det är ett sånt litet fall och det bara skulle kosta pengar osv. Tror sannolikheten för det är liten. Därför borde hon ju vilja samarbeta om du ställer rimliga krav :)

EH_
11/5/18, 2:57 PM
#4

#2 Det handlar om mer än en otrevlig människa som jag uppfattar det.

[IdaSoren]
11/5/18, 3:45 PM
#5

Varför skrev du på ett sådant avtal från första början? Om allt det du beskriver står utskrivet i fodervärdsavtalet finns det ju inte så mycket du kan göra i efterhand. Jag köpte min hund med bibehållen avelsrätt enligt SKK:s avtal, tycker att det du beskriver låter väldigt oseriöst och hade aldrig skrivit under ett sådant avtal själv. Det enda du kan göra nu är nog att ta en utförlig och saklig diskussion med uppfödaren och försöka få till en lite schysstare situation för din del, speciellt som du misstänker att hon lurar dig på pengar.

Honestyisdead
11/5/18, 4:44 PM
#6

#3 Om man är med i skk ska väl deras avtal användas och deras krav uppfyllas? Man blir väl utesluten annars?

Annons:
[Tisstassen]
11/5/18, 4:53 PM
#7

#6 ja det är mycket möjligt! Har bara för mig att jag hört att dessa är typ vägledande, självklart kan man inte hitta på hur tokiga regler som helst (tex åldersgräns osv) men har för mig att man kan skriva eget elr göra tillägg? Men jag har verkligen ej koll på det! Båda mina hundar har avtal enligt SKK

Honestyisdead
11/5/18, 5:47 PM
#8

#7 Ja tillägg kan man göra men ofta gäller dom inte lagligt sätt om jag fattat det rätt.

Det gäller dock vid köp. Här är det ju annat kanske. Hoppas någon uppfödare inom skk kan ge information.

Lona
11/5/18, 7:24 PM
#9

Av det TS skriver är det inget som vare sig polisen eller länsstyrelsen har något med att göra, det framkommer inte att uppfödaren missköter hundarna även om hon låter oseriös? TS, är hundarna reggade i SKK och är uppfödaren medlem i SKK-organisationen? Vänd dig i så fall till SKKs juridiska avdelning. Avtalen är inte förenliga med SKKs regler och man får INTE ändra eller lägga till i deras kontrakt, såvida det inte är till valpköparens/fodervärdens fördel. Är uppfödaren däremot inte medlem så finns det, av det som framgår i tråden, inte så mycket mer att göra än att ta ett snack med denne och försöka komma fram till en vettig lösning. Kanske köpa loss hunden, uppfödaren verkar mest bry sig om pengarna så några tusenlappar under näsan kan göra underverk… Annars så får man helt enkelt bita i det sura äpplet och inse att man gått med på ett dåligt avtal.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Jojaton
11/5/18, 7:57 PM
#10

#4 då läser du in väldigt mycket mer i TS text än vad jag gör! Står ingenstans att hundarna lider, och gör de inte det är det inget fall för Länsstyrelsen och absolut inte för polisen! Skulle det vara så att hundarna vanskötts är det ju en helt annan sak - men är lite trött på att anmäla folk till höger och vänster är första svaret på allt…

Johanna - Instagram

[Forest]
11/5/18, 8:23 PM
#11

Jag skulle aldrig skrivit på avtalet du gjort. Har 2 fd foderhundar tikar vi följde skk avtal.

Lona
11/5/18, 8:30 PM
#12

Tillägg till #9:
Avtalet är inte på något sätt olagligt, SKK är liksom ingen myndighet… Villkoren strider inte mot vare sig djurskyddslagen eller andra lagar / förordningar. Däremot lär uppfödaren som sagt ligga pyrt till om hon är medlem i SKK.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Tisstassen]
11/6/18, 11:01 AM
#13

#12 ja det låter rimligt

Annons:
eli1991
11/6/18, 3:03 PM
#14

Låter som en knepigt avtal.
Ännu knepigare känner jag väl är att du skrev på det från första början. + att om du anser hennes avel oseriös så bör du försöka dra dig ur i och med att du just nu bidrar till den.
Du bör prata med henne, oasvett vilken utgång du önskar så kommer hon tyvärr vara en del utav den lösningen eftersom ni har skrivit ett bindande avtal.

Magrat
11/6/18, 4:06 PM
#15

Jag har bara haft hundar på "halvfoder" (så kallat köpesavtal med bibehållen avelsrätt) Då går ju automatiskt alla kostnader över på mig iom att hunden skrivs direkt på mig när jag gett halva köpesumman. Efter det har uppfödaren haft rätt till en kull innan dess att hon fyller fem år, vilket inte blev av iom magomvridning så det bestämdes när hon var två att hon inte skulle gå i avel.

Med bara fodervärdsavtal så har jag förstått det som att uppfödaren -ska- stå som ägare fram tills dess att hunden fyller fem, alternativt om det bestäms att hunden inte ska gå i avel. Kontrakten måste vara SKK:s egna om det är en ansluten uppfödare, och ändringar, som nämnts tidigare, får enbart vara till fodervärdens fördel. Tycker det låter väldigt skumt, och jag skulle absolut kontakta SKK.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Voffisarna
11/15/18, 1:00 PM
#16

Vi är båda med i SKK och man MÅSTE använda deras blankett om man är det. Borde ju förstått att frågan skulle komma varför jag skrev på. Jaa, jag vet inte ärligt talat. Jag var bara där snabbt och vände när jag hade vägarna förbi då hon ville att pappret skulle bli påskrivet. Jag skrev på och åkte i väg…och efter en stund tänkte jag att det där var ju dumt……men det tar jag upp nästa gång typ…men det är inte så lätt i detta fallet. När jag skriver att jag tycker hon är oseriös eli1991 så syftar jag naturligtvis i första hand på just detta med avtal osv, och med tanke på hur involverad uppfödaren är i olika hundsaker. 

Magrat: Det är fodervärden som ska stå som ägare på avtalet, och jag ska själv kunna välja om jag vill ta egen försäkring eller inte. Jag har ju som sagt kontakt med SKK redan…men fortfarande anonymt, och kan precis när jag vill stampa ner foten, men det är ju inte så bara i detta fallet som sagt. Någon frågade om ras. Jag kan säga att det är en mindre ras i alla fall.

Lizelda
11/15/18, 5:41 PM
#17

Mina foderhundar är ägarregistrerade på sina fodervärdar för jag tycker det är lämpligare då vi inte bor nästgårds och inte har jättemycket kontakt. Försvinner hunden eller något händer så vill jag att de ska kunna få tag på matte, inte mig.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Upp till toppen
Annons: