Annons:
Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 1075 ggr
T14
2018-11-05 10:53

Tips - mental stimulans

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en valp på 11 månader som för tillfället inte får den mentala stimulans som han behöver.  De senaste veckorna har jag helt tappat motivationen för hundträning, till följd av mycket stress över annat i vardagen. Det börjar nu märkas tydligt att Chester inte är riktigt nöjd med tillvaron. Han vaktar väldigt överdrivet, biter i kopplet på promenaden, tuggar sönder möbler, biter på händer osv.  Han har tollare och border collie i sig och är därmed rätt så krävande. Vi har nyss avslutat en kurs i tävlingslydnad. Under dessa veckor så hade vi ju iallafall en/två  träningsdagar i veckan, plus att det blev mycket passivitetsträning under kursen. Men nu tränar vi nästan ingenting. Känner mig som en usel hundägare just nu. 

Jag undrar om ni har några tips på övningar som är lätta/ inte så tidskrävande som tröttar ut hunden ordentligt? Är det spår som gäller? 

Om ni har knep för hur man får tillbaka motivationen att dra ut och träna så  är de också mycket välkomna!!

Annons:
Hornslandet
2018-11-05 11:21
#1

Spår är ju super men nog är det (eller kan vara iaf) tidskrävande och inte superenkelt om han nu inte råkar vara bra på det helt naturligt.

Viktiga är ju att hitta nått som faktiskt är kul/motiverande så det blir av. Blir det inte av så spelar det ingen roll hur bra träningen är för hunden, liksom ;)

Jag skulle föreslå att försöka variera, göra nått nytt som ändå ger nått för hunden men som känns roligt för dig å. Eller om ni har nått du vet redan funkar, som du kan köra med minimal ansträngning. För mig tex är drag det som aldrig "misslyckas" (även om vi tränar på möten och omkörningar) så jag kan falla tillbaka på det om det är en dag annat inte funkar, eller jag inte har sug att kämpa mig igenom en träning. 

Annars är mitt tips att försöka hitta nån att träna med, alltid mycket mer roligt och motiverande om man kan köra tillsammans och ta tex en hund i taget. Så kan man hjälpa varann, bolla och snacka skit.

Eller pallra dig ner till brukshundsklubben. Väl på plats där känns det alltid lättare att faktiskt träna lite tycker jag.

Ett annat tips är att bara dra ner på stan, gå runt och hänga. Särskilt för en hund i den åldern är det ju bra, mycket som händer, kanske får hälsa på nån människa, cyklar, bilar, folk överallt osv.. Min hund är två år och blir fortfarande rätt trött efter en stund mitt i smeten på stan. Kolla upp om det finns nått café som tillåter hundar där du bor, också skitbra! (och känns inte som "träning")

Hemmavid kan du även köra uppletande av föremål i din bostad. Rätt kul, iaf om man inte nöter det precis hela tiden!

Annars kan jag bara slutligen tipsa om att köra mer ren shaping. Det kräver liksom noll arbetsinsats från din sida, bara en viss tid och tålamod. Jag sitter då med godis, väntar ut beteenden och försöker belöna fram nått som bara händer. Jag har med det nu efter några gånger lyckats lägga in ett kommando för att lägga hakan i backen, och snart att han kan "ligga död på sida". Men det kan ju vara precis vad som helst!

[Tisstassen]
2018-11-05 14:20
#2

Vad gillar du att göra? Vad gillar vovven? Jag gillar tex att träna tricks och agility. Jag har lånat en bok på bibblan och tänkt lära in några nya tricks nu. Jag är med i en facebook grupp där vi kör veckans trick vilket sporrat mig mycket! Jag har visserligen inte lika krävande hundar, men bara man börjar i nån ände där det är kul och släpper pressen så är det lättare! Ni kanske kan hitta nån sport som är kul och börja träna grunderna? Sen sätta upp mål

Elsis matte
2018-11-05 18:21
#3

Nosarbete och balansövningar tänker jag! Spår är jättebra, men kanske lite mastigt om du inte har träningsmotivation? Enklare är att köra uppletande av leksak eller godissök, minimal insats från dig. Nosework är lätt att träna när man väl lärt hunden doften, och tröttar ut dem ordentligt, men det kanske inte är läge att träna det? Ute på promenad kan du låta honom balansera på trädstammar och liknande, klättra upp på stenar osv. Gå rejäla rundor och ut i terrängen så att han får nya intryck och använda sin kropp, variera var du går annars blir det trist för hunden. Och ge inte maten i en skål utan låt honom jobba lite för den. Slå in delar av givan i mindre kartonger, som han kan få leta upp och ta sig in i. Skaffa en snuffelmatta, eller gör en. Det finns olika svåra "slow feeding"-skålar där du kan hålla honom sysselsatt en stund. Uppblött mat eller färskfoder i en Kong är en härlig utmaning, när hunden förstått tekniken kan man frysa den - att ha en fylld Kong i frysen är en livräddare när man inte orkar. Eller använd maten till att lära honom något onödigt litet trick.

eli1991
2018-11-06 16:14
#4

Jag brukar låta hunden jobba för maten. Kan strö ut hans torrfoder på hela nedervåningen, ute i snön eller i gräset. Kan ta upp till 20 minuter för honom att äta + att han får använda huvudet om maten inte är helt synlig. Krävs ingen vidare större insats av mig.
Näringsspår är relativt enkla att lägga + tröttar ut.
Aktivitetsleksaker?
Jag kan också gömma maten i toarullar och äggkartongen vilket får han att hålla på ett tag.
Nosework är också något som kan göras enkelt om man vill, finns böcker om hur man lär sig. Inte vidare svårt att göra på hobbynivå :)

ipopuma
2018-11-06 20:38
#5

Aktivitetsplattor som man stoppar godis i är super! Tror tom de har kampanj på dem nu på arken zoo!

Upp till toppen
Annons: