Annons:
Etikettdrag
Läst 1397 ggr
Hornslandet
2018-10-28 21:57

Omkörning / möte (drag)

Tjena!

Jag har börjat köra en del drag (canicross just nu, dvs löpning) med min hund. Det är i princip det lättaste vi har haft att komma igång med, han verkade från början ha det i sig att vilja….FRAMÅT!. Vi värmer upp, på med selen - spring! - och så bär det av. Han ligger framför och drar fint, han är inte svår att stoppa och fattar rätt enkelt vägval höger/vänster eller totalstopp och vända om.

Nu till svårigheten. Han har alltid varit en jäkla social hund.. På den nivån att vore han lös är det mycket möjligt att han gärna skulle springa fram och hälsa/undersöka slumpmässiga personer vi kunde möta (jag låter inte detta bara hända såklart). Ser de riktigt roliga ut eller verkar glada så är det inte omöjligt att han hoppar upp och försöker kyssa ansiktet eller eventuellt sno en super-rolig handske eller halsduk. Ja, jag vet - odåga. 

Så jag letar då efter idéer om hur träna på omkörningar och möten på bästa sätt. Nu pratar jag människor på fot eller cykel först, hundar får bli en annan femma då det är svårt nog bara man går..

Som det är nu när vi får möte så kortar jag in linan och försöker visa tydligt att han ska springa till sidan, men jag försöker fortsätta jogga förbi personen och sen drar vi iväg i fart så fort vi passerat. Han drar då fortfarande lite mot personen (men stoppas av linan) och drar även framåt samtidigt. Dvs inte som en tok rakt mot den mötande personen, men lite lagom sådär. Har ni nå andra tips om vad jag kan göra? Kan väl inte gärna locka honom med godis då han ju ska ligga framför mig och dra (är tanken) genom mötet, egentligen. Och i farten och ivern är inte riktigt godis så hett ändå.. Fast visst kan jag testa isf, men vet inte om det är nån bra plan..

Svårt även att testköra, tex om jag tog en kompis och provar med.. Ser han att det är en kompis vill han ju ännu hellre fram, tänker jag. Iofs nu när jag skriver det inser jag att det kanske ändå vore bra att träna så - tex att kan vi passera en god vän så kan vi passera en främling? Hmm. Iaf, alla tips ni kan ha tar jag gärna :)

Annons:
Sugar Mist
2018-10-28 22:23
#1

Placera honom tydligt vid sidan framför dig och säg önskat kommando, jag har "Sidan".
Var tillräckligt enveten och banka in det i hundens skalle så kommer han tillslut springa till sidan och fram förbi mötet.

Vi har inte helt fungerande möten än, men det blir bättre för varje gång och just "sidan"-kommandot funkar ypperligt, då har han ändå gjort utfall i möten :)

-

Hornslandet
2018-10-28 23:15
#2

#1 Fråga.. Hur menar du "vid sidan framför mig" ?

Sugar Mist
2018-10-28 23:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Man kan styra hunden en viss del med linan, vill jag ha in honom i ytterkanten så drar jag bak linan lite och utåt mot kanten, i mitt fal vänsterkanten, då hamnar hunden däråt, har även det kommandot när vi möter bilar när vi cyklar någonstans, då håller han sig i sidan istället för mitt på vägen :) 
Ritar upp en bild, röd blobb människa, svart blobb hund

-

Hornslandet
2018-10-29 08:45
#4

Tack, då förstår jag. Jo så gör jag också, problemet är ju att han gärna "vill" fram till mötande människor. Kanske skulle jag kunna bryta det i farten - kanske - och få honom att fortsätta framåt. Men det är ju inget jag vill chansa med då jag inte tänkte riskera en 40kg-hund-tackling i fart på en främling ;) 

Det svåra är lite att de grusvägar vi springer på inte är särskilt breda. På vissa ställen ja, och då går det nog bra, men inte normalt.. Bilar tror jag inte är nån just fara, och cyklar går nog lättare än gångare/joggare då han ser dem mer som "fordon" vad jag märkt. (Men det är ju större konsekvenser förstås om det skulle gå fel mot en cyklist!)

Vad tror du om att ta hjälp av nån vän som kan gå på vägen framför och försöka passera? Undrar lite, belönar du på nått visst sätt eller har du kört på repetition bara?

Sugar Mist
2018-10-29 17:55
#5

#4 Jag började från allra första början med att ha honom precis framför vid sidan, alltså nästan fot fast en kroppslängd framåt, vilket betyder att jag höll rätt nära dragselens slut de första gångerna. 
Belöning var "Braa" och att få springa ut i linans fulla längd igen. 
Draget blir ju lite som en belöning för dom, sen blir det ju bättre efter varje repetition. 

Har du möjlighet att stage'a möten så kör! 
Extra svårt blir det ju om det är någon han känner som han brukar få gå fram till :)

Edit: Jack var förjävlig i början :p 
Kastade sig och talade om för mig HÖGLJUTT att han var upprörd över att vara tvungen att springa fram istället för sidan de 3-4 första mötena. 
Nu kan vi cykla/springa förbi människor på full lina utan problem, vid hundmöten kortar jag linan och håller ett liten mantra med "sidan, sidan, gå fram gå fram" och det funkar helt okej :)

-

Hornslandet
2018-10-30 11:00
#6

#5 Förstår, jag har gjort i princip samma nu faktiskt, inser jag. Jag kortar ner linan och "för" min hund mot kanten, saktar ner (men försöker fortsätta jogga) förbi..och släpper ut linan och kutar så fort vi preciiis passerar. Så fler och fler repetitioner då, helt enkelt! Ska försöka ta ut det avstånd som är möjligt också vid mötena, det underlättar.

Hundmöten krävs definitivt träning om vi ska få det att funka.. Får väl inse att det kommer vara svårt nu, men hoppas på förbättring över tid.

Vad menar du med detta:
"Kastade sig och talade om för mig HÖGLJUTT att han var upprörd över att vara tvungen att springa fram istället för sidan de 3-4 första mötena. "

Springa fram istället för sidan vid mötena? För du inte honom till sidan?

Håller på att rigga min cykel nu.. testat ett par gånger förut, men nu jäklar. Hoppas på vinter och skidmöjligheter sen å! För dra kan han, jäklar..

Annons:
Sugar Mist
2018-10-30 13:02
#7

#6 Han kan fortfarande studsa som en studsboll och försöka kasta sig fram till möte, även om jag håller honom. 
Han är inte fullt så lika tung som din så det går att hålla en studsande Jack och fortsätta springa :)

-

Hornslandet
2018-10-30 14:23
#8

#7 Aha att han ville fram till människan/hunden/mötet istället för att passera alltså? :D Haha, ja det är lite att hålla i min när han är i gasen, men nog kan jag :) 

Drar ni på cykel också?

Sugar Mist
2018-10-30 18:11
#9

#8 Ja men precis! :) 

Yes, vi drar främst på cykel då jag har dålig kondis och han vill bara fram fram fram fort, men i början just för att träna passager sprang vi :)

-

Hornslandet
2018-11-02 16:54
#10

#9 Kul! Nu var jag ute och sprang, mötte gångare, folk med hund och häst! Gjorde som du har beskrivit ovan… Kortar ner linan så jag håller han kort, styr han mot sidan och springer helt enkelt förbi.. Sen är det bara att släppa ut och KÖRA! 

Med människorna gick det rätt lätt (de stog åt sidan också). Hundarna fick jag hålla honom jättekort, men det gick och jag upplevde det ändå inte som han var helt toklåst på dem iom att han sprang på direkt när vi passerat och jag släppte ut (inget intresse bakåt mot dem) - och då var det ändå 4 hundar som skällde och härjade när de såg oss!

Hästen däremot gick jag en liten lov åt sidan så den fick passera, vill inte chansa där (vet ju inte hur känslig den kan vara heller). Men bra erfarenhet. Jävla kul det här.. Men jag rekommenderar inte att köra på stigar i skogen när det är blött ute..haaalt :P

Upp till toppen
Annons: