Annons:
Etikettutställning
Läst 1716 ggr
Mariaohr
2018-10-28 19:29

Hundutställning - besökare

Hej! Jag har sett att det är dags för hundutställning i Växjö nästa helg. Jag är mycket intresserad av att åka dit för att försöka se lite av hundraserna jag är intresserad av. Men jag tänkte bara höra lite om hur det går till? Vad händer på en utställning? När ska man vara där? Vad gör jag som endast är Besökare? Kan man få möjlighet att hälsa på hundar och ägare? Som ni förstår är jag nybörjare och oerfaren när det kommer till hundutställning. Men berätta allt!

Annons:
Drakellen
2018-10-28 20:46
#1

Jag bor i Stockholm och har gått på stora Stockholms.utställningen varje år sen jag var sex, helt utan hund. Det brukar alltid gå bra, men de tär alltid extra smidigt när man går för att klämma och känna på raser och kennlar. För då är alla uppfödare med vett i huvudet villiga att berätta allt om deras ras och kennel för att ragga potentiella kunder. Men man får ju välja sina tillfällen och inte störa dem i viktigt träning eller tävling. Haffa dem när de ser lite oupptagna ut helt enkelt. Och så gäller ju allmänt hundhyfs såklart, som att aldrig ta kort på en hund utan att fråga eller klappa en hund oinbjuden.

[Forest]
2018-10-29 19:07
#2

Jag brukar prata med alla möjlig på utställningar visst jag klappar inte hundarna utan mer pratar med folk. Tycker jag en hund vart väldigt fin så går jag fram o säger det till den som visat hunden och i vissa fall har jag frågat vart den kmr ifrån 😊

Belzebubble
2018-10-29 19:19
#3

Jag är en riktig hundklappare, haha… Går alltid fram och frågar om jag får hälsa på hunden (ibland får jag ett nej, det får man ta!). Men jag tycker det är en bra icebreaker, när jag står där och kelar så passar jag på att ställa några frågor till uppfödaren/ägaren. :) 

Jag har oftast lite koll på när raserna jag är intresserad av startar, så att jag kan kika på själva utställningen och "störa" först när de är klara.

Skogsväsen
2018-10-29 20:17
#4

Åh, när jag är på hundutställnings-events så vill jag alltid klappa på alla hundar för alla är så himla fina och söta! Men jag gör aldrig det - och om jag skulle få för mig att göra det så frågar jag alltid först.

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Mariaohr
2018-10-30 12:14
#5

Tack så mycket för alla svar! Nu ska jag försöka våga gå fram till ägarna & inte bara beundra hundar på avstånd. Haha, önska mig lycka till! 😂

hemul
2018-10-30 13:50
#6

Lycka till! 😉

Annons:
[Forest]
2018-10-30 19:30
#7

6 När jag ställde ut våran ena så vart jag glad när 2 kom fram o prata. Tycker hundägare är rätt trevliga att prata med så våga säga hej 👍👍

Skogsväsen
2018-10-31 21:50
#8

#5 stort lycka till! Ska också prova det på stockholms hundmässa. (älskar att gå dit!)

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

ninotheleo
2018-11-02 11:13
#9

Jag brukar ställa ut min hund men jag tillåter aldrig min hund leka med andra hundar, det är knappt att jag låter folk hälsa på honom men om någon frågar något om rasen är det klart att jag svarar så gott jag kan. På utställningar blir det mycket intryck på samma gång och för en hund som inte brukar träffa så mycket människor/ hundar så kan de bli stressade. Men det är jätteviktigt att man frågar innan man får hälsa på hunden innan man slänger fram sina händer på hunden. Ingen vet hundens personlighet mer än ägaren. 🙂Jag åker på utställning för att jag och min hund vill ha kul, vi betalar mycket pengar för transport, inträde ( och sen för priserna om vi vinner något )och då är vi där för att tävla. Det är så jag ser och tänker om det och tror att många kan resonera likadant! 

Men de finns ju såklart jättemånga som ställer ut för sin egna kennel och vill marknadsföra sig och det brukar vara väldigt öppna med att svara frågor du undrar,  får hälsa på hundarna osv 🙂

Skogsväsen
2018-11-02 20:42
#10

#10 jo, det låter klokt. :) och tänker att t.ex. på stockholms hundmässa så finns det rastorg så det är ett yppeligt tillfälle att fråga om rasen.

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

ninotheleo
2018-11-02 22:54
#11

#10 ja precis, det var ju det jag skrev längst ner där på mitt inlägg 🙂De flesta hundägare brukar vara jättetrevliga men finns ganska många som är där för att "vinna " och har den inställningen till att dom är mycket bättre än alla andra, om du träffar på en sån råder jag dig att springa fort som tusan iväg för dom kan va ganska vassa i munnen och allmänt bittra😂

[Forest]
2018-11-07 10:34
#12

9 samma här jag går inte fram och klappar hundar som ställs ut jag pratar dock med dom bredvid då samma ras så tips o ras snack mer :D dom gånger vi ställt ut.  Jag låter inte hundarna hälsa på andra vare sig hundar eller folk vi är där för ställa ut.

ninotheleo
2018-11-14 11:47
#13

#12 Ja precis, jag brukar ibland prata med dem som ställer ut i samma grupp som mig bara för att önska dem lycka till osv. Jag försöker alltid vara trevlig fast jag lixom ändå är en liten suris på samma gång 😂Sen tycker jag de är jätteviktigt att man gratulerar andra, var på en inoff utställning och kom 1:a medans hon som kom nummer 2 blev sur på mig för att vi deltog, min hund vann över hennes osv.. Hon var väl så säker på att hennes hund skulle vinna men ikke sa Nicke 😂

Annons:
Upp till toppen
Annons: