Annons:
Etikettklicker-shaping
Läst 1529 ggr
[SweetSunday]
10/25/18, 12:47 PM

Alla tassar i en låda

Hej!

Försöker just nu shape:a in att min hund ska stå med fyra tassar i en låda (i vårt fall en uppochnervänd fotpall), detta är en läxa vi fått från instruktören vi går kurs för, som en övning i balans och kroppskontroll. Han fattade direkt att han skulle ha båda framtassarna i lådan, vi har också kommit dit där han kan stå med båda baktassarna i lådan, men inte samtidigt som framtassarna… Och han kan gå "över" lådan och då sätta ner allatassar i lådan en i taget men alla tassar är ju aldrig i lådan samtidigt.. Någon som lärt in detta? Vi behöver inte just shape:a, men är dålig på hur jag ska göra på något annat sätt… Alla tips mottages tacksamt!

Annons:
Jojaton
10/25/18, 1:12 PM
#1

Jag tänker att man får börja med en stor låda så att hunden kan stå bekvämt och enkelt med alla fyra, och sen sakta minska storleken när hunden förstår att det är alla fyra tassarna i lådan som ger belöning.

Johanna - Instagram

Gronstedt
10/25/18, 1:13 PM
#2

När jag över det med hästen är jag noga med att hon ska flytta en fot i taget. Först öva på att ställa i framfötterna, så nära framkanten som möjligt - dels för att bakfötterna ska få plats, dels att det ska kännas naturligt att flytta bakfötterna "ikapp" framfötterna. Sedan lockar jag henne att höja huvudet och lägga vikt på det diagonalt motsatta frambenet mot det bakben som ska flyttas, medan jag ser till att "stå i vägen" så hon inte bara stövlar iväg över lådan.

Varje rörelse med den rätta foten får beröm. Om hon lyfter den och känner sig för är det jättebra och om foten landar i lådan är det förstås dags för stor belöning. 

Ett tips är att börja med en låda som är så stor att alla fyra fötterna får plats utan att djuret behöver "stå trångt". När djuret kommit knepet att lyfta fötterna över kanten och sätta dem inuti lådan är det lättare att gå vidare med att minska "hjulbasen".  Det är inte fel att hjälpa till att lyfta i fötterna till att börja med.

Det kan också vara bra att börja med att öva att flytta en fot i taget, framåt eller bakåt, utan låda.+6

Detta om hästar, men hundar har ju också en fot i varje hörn, så det kanske kan vra till någon nytta 🙂.

Lona
10/25/18, 2:23 PM
#3

#2, Hur stor låda har du till hästen?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Gronstedt
10/25/18, 2:25 PM
#4

#3: Jag har faktiskt två baljor, en till framfötterna och en till bakfötterna. Men principen är densamma 🙂.

[SweetSunday]
10/25/18, 4:39 PM
#5

Tack för svaren! 😃

Hmm, håller med om det där med en större låda först, men det vi använder på kursen är en uppochnervänd pall, så eftersom jag har en likadan hemma så blev det så, har inga större lådor… 🤔 Möjligen de under sängen men i dem skulle det få plats fyra stycken av min hund 😃 Han är inte jättestor, utan en 18 kg tollare 🙂

Det där med att flytta en tass i taget tror jag skulle funka väldigt bra, måste bara få honom att lugna sig så pass att det går 🤪 Allt ska gå i 100 knyck enligt denna herren, även klickerträning 😊 Jag har testat att locka framåt men han blir så snabb och har inte riktigt det där finliret utan lockar jag framåt så är det FRAMÅT som gäller inte bara 2 cm med tassarna…

hemul
10/25/18, 4:48 PM
#6

Tassa iväg till närmsta mataffär och be att få ett par kartonger i lämpliga storlekar. ☝️

Annons:
Gronstedt
10/25/18, 4:57 PM
#7

#5: Att bara locka framåt kan bli lite väl fort och stort. Träna in ett kommando som betyder "Gå framåt" i stället för att använda "Kom hit". 

Ge kommandon med små, små rörelser och ljud, nära intill. En hand strax framför bringan antyder att han inte ska ta stora kliv. Och se till att han har huvudet höjt och lite framsträckt, då är det lättare att flytta bakfötter än framfötter.

[SweetSunday]
10/25/18, 8:45 PM
#8

Tack! Får testa mig fram! Tack för alla tips, ska prova lite och se vad som funkar för oss! 🙂

Hornslandet
10/26/18, 8:40 AM
#9

Börja med stor låda. Och ha verkligen inte bråttom!! 

Jag gjorde som så att jag belönade såfort han satte en tass i lådan. Om man har en hund som inte vill göra det kan man börja med att belöna att den ens närmar sig eller touchar lådan så att säga. 

Sen fortsatte vi, belönade ännu mer om han satte fler tassar i. Men poängen är att han ska fatta det själv, sen får det ta den tid det tar. Jag tycker man ska resonera som så att händer det inte så händer det inte. Då kan man gå och göra nått annat sen istället och släppa det hela. Testa igen senare eller annan dag då.

Ett till tips om det inte fungerar relativt enkelt är att köra med nått som knappt är en "låda" först. Börja med nått med väldigt låga kanter då. Kanske en bricka, eller en kartong som du klipper ner kanterna på. Sen öka!

[SweetSunday]
10/26/18, 11:40 AM
#10

#9 Tack för råd! Han har inga problem med lådan i sig alls! Han bryr sig inte om kanterna och han råkar välta den ibland när han sätter en tass på en kant istället för i lådan men han är lika taggad sen igen ändå, så han tycker inte att det är obehagligt eller läskigt 😃 Han blir bara frustrerad när jag höjer svårighetsnivån och jag får backa tillbaka hela tiden eftersom det inte riktigt klarnat för honom än. Jag har ofta hört inom shaping att man inte ska fastna på samma nivå för länge när de väl greppat den nivån eftersom de då kan bli för fast i den nivån och tro att man är "klar" där.  Så därav att jag försöker höja nivån hela tiden, dock är det i just detta trick svårt att höja ett litet steg upplever jag då det är ganska stor skillnad att ha 2 jämfört med 3 tassar i lådan. Det blir ett för stort steg för att han ska kunna klura ut det. I många andra trick, typ när vi shapeade in snurra så behövde han ju röra huvudet åt sidan först 1 cm, sen 2, sen 4, sen 7, sen en tass också osv. Det gick att dela upp det i ministeg. Det skulle jag vilja även i detta trick men har inte kommit på hur 🤔

Jag brukar som sagt backa en nivå om han inte fattar, så vi slutar alltid med att han får lyckas på den tidigare nivån och sen avvaktar vi till dagen efter och testar igen 👍

Får se om jag kan skaffa mig en större låda, vårt nästa (det sista) kurstillfälle är imorgon så får nog införskaffa denna låda och fortsätta efter kursen med tricket. Kanske kan instruktören se något jag kan göra annorlunda när vi väl är där också! 🙂

Hornslandet
10/26/18, 11:49 AM
#11

Nu kanske det låter som jag ändrar mig, men jag tycker iofs inte det är heeeelt fel om man ger en liten liten pepp också, om det kan hjälpa hunden att förstå att 2 tassar i räcker inte för belöningen, det ska vara 3, eller 4! Man måste ju inte direkt _leda_ i hunden i lådan, men man kan ju peppa lite smått med röst, ställa sig på andra sidan lådan eller dylikt..

Jag har upplevt det lite som att man måste känna efter i detta med shaping hur man ska göra just för att inte "fastna". Mycket tålamod också förstås. 

Det där med lådans storlek eller kanter behöver ju inte vara för att hunden är skraj heller, det kan ju vara lättare för den att fatta att den ska sätta i alla 4 tassar med en enklare låda. Och när den väl fattat det kanske den med enkelhet gör det sen i en svårare låda. 

För mig hjälper det även om min hund är lite högre i energi, dvs något upptrissad/uppvarvad så att säga. Då är han mer aktiv och testar fler beteenden!

Skivling
10/26/18, 7:42 PM
#12

Kanske lite utanför ämnet, men på valpkursen skulle hundarna sitta på gradvis mindre stenar, för att träna balans och kroppskontroll, det roliga var att min hund inte kunde sitta ens på en ganska stor sten i början, utan bara kasade bakåt, då sade kurskedaren " han vet inte om att han har bakben".. kanske lite samma tanke det där med gradvis mindre låda!

[SweetSunday]
10/30/18, 11:52 AM
#13

#11 Försöker hjälpa honom ibland, men han drar undan tassen direkt 😂 Han tycker inte att jag har med hans tassar att göra 😉Min hund är nästan alltid hög i energi och upptrissad när vi tränar (förutom vid typ spår, men annars är han en högenergisk individ, relativt nära till stress). Ska försöka få tag i en större låda, fick hem en kartong när jag beställde från internet för ett tag sen så ska se om den kan funka! 🙂

#12 Det känner jag igen! Min hund visste inte heller att han hade bakben förrän i somras när jag lärde honom bakdelskontroll genom pallmetoden (egentligen för träning av lydnadsingångar)! Numera vet han att han har bakben, men förstår ditt tänk och vi har väl egentligen gjort liknande genom att vi övat på att balansera på tjocka stocker och sen smalare och smalare stockar. Får se om kartongen jag nämnde ovan är tillräckligt stor! 🙂

Annons:
Skivling
10/30/18, 4:23 PM
#14

#13 Förklara gärna pallmetoden! Vi behöver träna på kroppskontroll, han är så lång och gänglig och bara sladdrar hit och dit.. :)

Turast
10/30/18, 5:27 PM
#15

Skrev en grej om att lära in 2 tassar i låda, utvecklade det till alla i låda senare. Här är texten :P 
https://turast.weebly.com/traumlningstips/manadens-trick-november

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

[SweetSunday]
11/12/18, 11:45 AM
#16

#14 Man lär hunden att stå med framtassarna på en pall och sedan att röra sig med bakbenen runt pallen (dvs "snurra" runt sina egna framtassar). I mitt fall valde jag att bara lära in det åt höger för att det ska hjälpa honom att förstå att inte svänga ut med rumpan vid ingångar och fotgående, men för kroppskontrollen är det ju optimalt att lära in åt båda varven 🙂

[SweetSunday]
11/12/18, 11:46 AM
#17

#15 Tack! Den ska jag läsa! 🙂

Upp till toppen
Annons: