Annons:
Etikettaktivering
Läst 740 ggr
soozen
2018-10-24 19:59

Springa med hund

Hur ofta är det ok att ta med hunden på joggingturer? Hunden är medelstor, 3,5 år, friröntgad och i form som en ferrari. Matte är 25+ och i form som en astmatisk flodhäst. Vi springer mest på grusväg och hunden är iklädd nomesele men lägger bara såpass mycket tyngd i att man får lite hjälp på traven.

Kan jag exempelvis springa 3-4 ggr/vecka 3-10 km/gång med henne? Tror ju knappast att det blir för jobbigt, men kan det bli för monotont?

Annons:
Changrila
2018-10-24 20:16
#1

Det beror på vilket underlag du springer på. Kör du bara ett och samma tempo hela tiden och på asfalt, då skulle jag avråda från det. Springer du på skogsstigar i varierande tempo så är det nog bara kul och bra för hunden.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

JoannaLi
2018-10-24 20:58
#2

Jag skulle säga att kör på. Som #1 är inne på så blir det monotont med jämnt tempo på asfalt, men samtidigt tycker jag att fördelarna överväger nackdelarna. Men kan du välja t.ex. skogsväg eller till och med skoggstig så är det en superaktivitet :D

Hornslandet
2018-10-26 08:43
#3

Ser inga problem med det, hunden lär ju röra sig på andra sätt också i vardagen. Grusväg är inte alls lika stumt som asfalt. Försök blanda in stigar också, det är ju bara bra (och roligare miljö). Men passa dig där lite, jag har själv kört nån stig med dragsele på min hund då o då, och det kan bli svårt ibland att sätta fötterna rätt nerför stigar med "snubbelrötter" när man har en hund som drar på.. :P

Upp till toppen
Annons: