Annons:
Etikettövrigt
Läst 1614 ggr
Sunflower_
10/23/18, 9:07 PM

Gymnasiearbete om hundar??

Det är dags för mig att skriva mitt gymnasiearbete men kommer inte på vad det ska handla om. Jag vill ju helst skriva om något som rör hundar men det måste vara inom sociologi.  

Har ni några idéer om vad det kan handla om eller frågeställningar som räknas till sociologi men som handlar om hundar?

Jag får bara skriva 4000 ord så det kan inte vara ett jättekomplext ämnesområde. Tacksam för alla idéer och förslag!

Annons:
Drakellen
10/23/18, 9:13 PM
#1

Kanske om assistanshundars roll i människors liv eller hur samhället borde bli mer tillåtande mot assistanshundar? Eller kanske hur hundar i undevisning förbättrar barns miljö och inlärningsförmåga? Finns massa intressant kring hundar och sociologi, säg till om du vill ha fler förslag så ska jag fundera lite

molam
10/23/18, 9:38 PM
#2

#1 har en grymt bra poäng, folk har inte insett allvaret i assistanshundar ännu, inte mer än typ ledarhundar.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Ary
10/23/18, 10:24 PM
#3

Hundar används också i rehabilitering vad gäller missbruk, långvarig depression etc, arbete med hundar vill säga.

Stor framgång även med autistiska barn. 🙂

hemul
10/24/18, 1:38 AM
#4

Eller kanske allmänt om att människor mår bra av att ha hund, att de bidrar till ett aktivt liv och sociala kontakter hos stora grupper som utan hund kanske skulle komma ut mindre (sjukskrivna, pensionärer, arbetslösa). Du kunde också ta upp svårigheten att ha hund för nämnda grupper då ekonomin är begränsad.

Sunflower_
10/24/18, 2:07 PM
#5

Tack för jättebra idéer! 

Är det någon som har några tankar kring hur jag skulle kunna fokusera mer på hundars beteende men få det kopplat till sociologi? Eller kanske fokus på avel eller olika raser?

Gronstedt
10/25/18, 1:17 PM
#6

#5: I alla samhällen där man haft "nyttohundar" har man ju avlat på egenskaper som ska göra hundarna bättre på det de ska vara till. Antingen det varit jakthundar, vallhundar, vakthundar eller "indikatorhundar" för vissa grupper har de ju haft tydliga ekonomiska och sociala syften och varit viktiga (eller till och med nödvändiga) för samhällets/gruppens överlevnad och utveckling.

Annons:
Alex&company
10/26/18, 9:37 AM
#7

Det du kan göra är att titta på förhållandet mellanhund och människa, hur vi interagerar. Leta upp lite artiklar eller någon tvärvetenskaplig bok som rör etologi-sociologi :)

[Forest]
10/26/18, 7:52 PM
#8

Härliga förslag som 1 och 3 ger, jag som jobbar i butik blir förvånad när en arbetskollega kommer till mig o säger du en hund är inne o det är ju förbjudet att ta in hundar här (tåls nämna att hon är extremt hundrädd) Så jag får gå och prata tänker jag och vad ser man ju en hund i sitt jobb, då snabbar jag mig på till kollegan i kassan och säger till henne gå på rast gå den vägen för inte möta hunden. Jag tycker synd om att rent allmänt att inte inte ser hundar i arbetet som jag kallar vissa en förlängd arm. Jag blir alltid glad över se dessa helt ointresserade hundar av sin omgivning  och ägaren som verkligen slipper sitta inne utan klarar av sin vardag ganska normalt. Jag hoppas att du kan få prata/träffa med en som utbildar och även prata med en som har en assistanshund just för dela med sig hur dom hade det före dom fick hunden och nu. Jag kan lova dig du kommer höra vilken skillnad hunden hjälp dom även att folk börjar prata med dom utan att sitta o viska :)

Upp till toppen
Annons: