Annons:
Etikettaktivering
Läst 1099 ggr
Solrosen23
10/23/18, 4:47 PM

Ivrig när han spårar

Vi har en ett och ett halvt år gammal Welsh springer spaniel och brukar spåra med honom. Men nu när vi spårar så springer han full fart när han ”spårar” sig fram. Han kommer ibland av själva spåret och kan ta en omväg, jag antar att det beror på att ha är så ivrig och springer och inte alltid nosar längs själva spåret. Så var han inte förut. Har detta hänt era hundar och hur får jag honom att ta det lugnt och följa spåret? Har ni några tips?

Annons:
Frida B
10/23/18, 6:31 PM
#1

Detta händer väl typ alla som spårar på allvar skulle jag säga :p för mig hjälpte det att gå tillbaka till att lägga godis i varje steg, för att sen glesa ut godisarna efter ett par spår.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Hornslandet
10/23/18, 6:39 PM
#2

Händer oss å… inte riktigt fått till spårandet alls faktiskt, även om det ibland gått bättre. Godis i spåret hjälper sådär tyvärr för oss :/

[Forest]
10/23/18, 8:32 PM
#3

Hände med våran oxå vi fick göra som 1 säger lägfa ut tätare belöning-stop. Nu spårar våran säkrare o rusar inte som en tok. Förut hann man nästa inte med 😲

Solrosen23
10/23/18, 10:56 PM
#4

Tack för svar! Skönt att höra att det inte bara är jag som han en hund som springer som en tok när han spårar

Ambrose
10/30/18, 8:43 PM
#5

Oftast innebär det att man har gått för fort fram. Man har inte grundat det beteende man vill att hunden ska ha då den spårar, t.ex. en stor noggranhet och ett behagligt tempo. Då får man gå tillbaka till grunderna. Om man inte har några grunder, utan bara har lagt spår huxflux, gärna med en leksak på slutet så att hunden bara vill fram fram fram.. så är det svårare. Då får man antingen börja om, eller i vissa hundars fall kan det funka om man ökar svårigheten i spåret så att den måste sakta ned. T.ex. genom lång liggtid, svårt underlag, och icke raka spår :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

[Forest]
10/31/18, 11:03 PM
#6

5 stämmer säkert in det du säger med gå för fort fram. Våran var så bra så man bara körde på o då vart det för fort. Hon tappa inte spåret men vi hängde inte med liten hund genar lite för bra 😁

Annons:
Upp till toppen
Annons: