Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 1312 ggr
frijoh
10/23/18, 4:39 PM

Hemmagjort hundmat

Någon som ger sin hund hemmagjord hundmat? Är sugen på att testa men vill ju vara säker på att allt blir rätt med näring och dyl, finns det någon bok eller recept som är bra?:)

Annons:
Alex&company
10/23/18, 4:52 PM
#1

Rekommenderar barf-gruppen på fb ^^

Herveaux
10/23/18, 5:21 PM
#2

Det finns ett forum om BARF här på iFokus
https://barf.ifokus.se/


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

frijoh
10/23/18, 5:29 PM
#3

Tänker mer på kokt kött och sånna recept. Ger mush nu men tycker det är så jobbigt med hygienen när det är rått.

Changrila
10/23/18, 7:11 PM
#4

#3, nackdelen med om du kokar köttet är att mycket näring försvinner och det blir svårare för hunden att ta upp den näring som finns kvar. Hygienbiten är ju fortfarande kvar för dig att sköta eftersom du i så fall måste hantera den råa maten innan den blir tillagad. Varför då inte bara skippa tillagningen och mata hunden direkt?

Vad är det som gör att du tycker det är jobbigt med mush?  När jag själv ger färdiga färskfoder så tinar jag det i en skål, använder sked för att få rätt mängd i hundens skål, ställer in det som inte gått åt i kylskåpet och sätter skeden i diskmaskinen. Får jag hundmat på händerna så tvättar jag såklart händerna. Det är inte mer hygientänk än förr när jag gav torrfoder.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Jojaton
10/23/18, 8:35 PM
#5

Jag tycker inte heller hygiendelen är speciellt stor och jobbig - och då ger jag ändå Pondus som har 500gr korvar till min hund som äter en tredjedels korv om dagen, så för mig blir det ju mycket tinande och delande. När jag gav Mush la jag bara ett block på tining i en burk i kylen, sen åt han 3/4 av den på en dag så det var ju betydligt mer lätthanterligt. Ger man dessutom färskfoder och inte BARF som i hela köttstycken och ben så slipper man ju dessutom slaffs runt om i hemmet eftersom maten enkelt slinker ner direkt från skålen. Knivar, bestick och skärbrädor åker direkt i diskmaskinen när det är färdiganvänt - precis som det jag använder för att laga mat till mig själv.

Johanna - Instagram

frijoh
10/24/18, 9:35 AM
#6

1# jo, det har du rätt i, att jag måste sköta hygienen såklart om jag tillagar. Jag brukar ge mat på en handduk för att hon inte äter ur skål, och blir mkt tvätt, och disk när man ska tina upp. Och hatar lukten, haha! Sen lämnar hon ju ibland och då känns det inte bra att frysa ner igen flera gånger, så måste slänga då. Grejen med tillagad är att jag kan använda maten mer som belöning än om det är rått. När det är rått så känner jag mig alltid stressad att hon ska hinna äta upp det innan det blir dåligt, plus att hon har resursförsvar (vilket vi tränar på) med rått , men inte tillagat . Men lämnar aldrig tillagat och lämnar rått emellanåt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: