Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 2861 ggr
Lexie82
2018-10-23 00:58

Rå köttfärs bara?

Funderar på att börja ge rå köttfärs till min hund. Min kusin ger det till sin och säger att hon får så bra päls osv.

Men räcker det med bara köttfärs? Behöver de inget annat i kosten?

Hur mycket ska man ge, och måste det vara nötfärs? Eller funkar det även med fläsk/bland/kycklingfärs?

Annons:
hemul
2018-10-23 01:01
#1

Ben. Och lite vegetabilier kanske. Säkert bra med så många olika sorters kött som möjligt. Andra vet nog bättre hur BARF funkar, för det är det du pratar om.

Men varför just färs? Har hunden inga tänder? 😉

Cragan
2018-10-23 01:11
#2

skulle rekommendera att läsa på om BARF och foder balans för hundar överlag innan man ger sig in på det.

o om man inte orkar eller har plats för barf så kan man testa färskfoder men även det äter en del plats i frysen ca 3 hyll plan i frysen var foder för ca 40 dagar till schäfern jag hade

Rafflan
2018-10-23 01:29
#3

Nej du kan inte ge enbart rå köttfärs, då kommer hunden få bristsjukdomar.
Antingen ger du färsfoder som finns att köpa på djuraffären (påminner om köttfärs men innehåller allt hundar behöver)
Eller så läser du på om BARF, dock är det viktigt att läsa på ordentligt, för fel utfodring av BARF leder också till bristsjukdomar :/

Chinesecrestedlover
2018-10-23 02:19
#4

Ge inte endast köttfärs (om det nu inte är menat som "godis")! Sett en katt (praktiserade på djursjukhus) som fått enbart köttfärs. Den (unga!) katten kunde knappt stå upp ens! Kattstackaren hade massa brister och mådde fruktansvärt dåligt. 

Det krävs mycket kunskap för att kunna utfodra rätt dvs. om man inte ger hunden (eller katten eller vad det nu handlar om för djur) ett färdigt helfoder. De behöver få i sig kalcium, vitaminer osv. det får du inte genom att endast äta färs.

Lord Vulcan
2018-10-23 09:58
#5

Enbart färs skulle jag inte ge. Jag ger det ibland när det är billigt. Och bara ett av målen, den dagen. Ibland ger jag hälften färs, och hälften hundmat.

Lexie82
2018-10-23 10:09
#6

#1 Hon har tänder, men inte så många.

#5 Just nu äter hon blötlagt torrfoder två gånger om dagen (oftast toppat med typ äggula eller laxolja). Skulle jag kunna byta ut ena målet till köttfärs?

Annons:
Jojaton
2018-10-23 11:17
#7

#6 Köp ett färskfoder i djuraffär istället. Det har samma konsistens (eller egentligen ännu mer lättuggat) som köttfärs men innehåller allt hunden behöver. Exempel på märken som säljs i de flesta djuraffärer är Mush, Vom og Hundemat, Pondus. På ÖoB finns ett märke som heter Real så det är ju också lättillgängligt!

Johanna - Instagram

Elsis matte
2018-10-23 12:01
#8

#6 Nej, det blir för ensidigt. Antingen ger du färskfoder eller en mindre andel köttfärs.

koppargaller
2018-10-23 16:33
#9

Läs på om BARF https://barf.ifokus.se/

Changrila
2018-10-23 19:07
#10

Googla på "färskfoder hund" så får du en mängd olika sorter att läsa på om. I princip alla djuraffärer har någon sort. Färskfoder innehåller det din hund behöver, det gör INTE enbart köttfärs.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

[Forest]
2018-10-23 20:26
#11

Vill du inte barfa så kan du göra enkelt och köpa färskfoder. 😊Våra får nötfärs och mycket annat rått kött men mer som godis för vi ger färskfoder köper 4kg storkorv för 109 kr delar upp den så man enkelt tar fram "burgare" delar den till våra. Jag har inte räknat ut exakt utan tar ögonmott o går på se till att dom håller en bra vikt. Våra har även torrfoder och får färskfoder till frukost och lite på eftermiddagen. http://realfarskfoder.se vi har provat 3 sorter finns mindre korvar bra om man vill prova på. Våra blev dåliga av exklusiva drn med pudel på. Men är olika från hund till hund. Lycka till med ditt val finns flera olika färskfoder 😊

Lona
2018-10-24 09:01
#12

Om hunden inte har så många tänder så är barf förmodligen inte så lämpligt, eller vad säger ni vana barfare? Beror väl också på vilket skick tänderna är i. TS, att regelbundet byta ut ett av målen mot köttfärs är heller inte så bra. Fullfoder som de flesta torrfoder, färskfoder och barffoder är ska ges som hel dagsgiva, ger man då bara hälften + köttfärs så räcker det inte till när det gäller vitaminer och mineraler. Däremot kan du blanda olika fullfoder utan problem, tex olika märken eller torrfoder + färskfoder.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

JoannaLi
2018-10-24 09:34
#13

#12 det går att lösa även för tandlösa, man får mala inälvor och muskelkött och ge benmjöl istället för ben, men det är ju mer pyssel än med en med tänder!

Annons:
Jojaton
2018-10-24 11:41
#14

#12 Mush Vaisto är ju färdigmalen och färdigkomponerad barf, så jag hade ju gett det till en tandlös hund för att slippa mala själv haha. Utifrån infon man fått hittills från TS känns det ju som att ett färskfoder (räknar med Mush då) är mer att rekommendera än att komponera ihop egna barfmåltider.

Johanna - Instagram

Chinesecrestedlover
2018-10-24 13:43
#15

Från en ägare till en hund med extremt lite tänder (nakenhund med tänder som lätt går av och som enligt veterinär endast är mjölktänder trots att hon är 6 år), hon har knappt några tänder alls i överkäken (inga framtänder och halva hörntänder t.ex.) osv.  

Varför vill du ge hunden köttfärs? Min hund äter utan problem överhuvudtaget torrfoder (hon äter det torrt), hundkex, lammöron, knäckebröd, tuggpinnar osv. Bara för att hon inte har tänder så betyder det inte att hon måste äta "mosad" mat så tvivlar på att din behöver äta särskilt mjuk mat heller. Jag ger inte min hund megahårda ben för att försöka minska risken att hon tappar flera tänder men annars äter hon som vilken annan hund som helst.

Veterinären berättade om att en Chihuahua som de tvingats dra ALLA tänder på tuggade på tuggben osv. utan problem så ser inte varför en hund med få tänder skulle behöva specialbehandling.

[Tuulikki]
2018-10-24 13:58
#16

Min hund har inte jättebra tänder, men inte katastroftänder heller. Han äter MUSH vaisto och det har aldrig varit några problem. Skönt att slippa komponera ihop själv! 😊

hemul
2018-11-09 23:53
#17

Om du vill köra eget är en köttkvarn faktiskt inte så dyr. En sån där manuell kan man hitta för några hundra eller nästan ingenting på loppis. Då kan du ju mala olika kött, inälvor och grönsaker och lägga till benmjöl.

Upp till toppen
Annons: