Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1468 ggr
224
10/22/18, 2:37 PM

Vad ska jag kolla efter

Jag är en 21 årig tjej som studerar på heltid är i skolan ca 50% och bor ihop med sambo.. jag har aldrig varit hundägare tidigare men har under de senaste åren blivit sugen på hund och fastnat för rasen shih tzu som verkar vara en lättsam ras(inte skäller så mycket och är lugn i temperamentet) Har skrivit på en som är drygt 4 månader gammal och behöver nytt hem. Vad behöver jag kolla efter när jag träffar valpen, hur upptäcker jag om han har ett konstigt beteende? (tänker att det finns anledning till att han ska omplaceras) Bits alla valpar?

Annons:
224
10/22/18, 2:38 PM
#1

Biter dom sönder hemmet?

224
10/22/18, 2:39 PM
#2

Kan han vara ensam på dagarna när jag är i skolan?

Gronstedt
10/22/18, 2:42 PM
#3

Ingen hund, i synnerhet inte en valp, kan vara ensam många timmar, så det beror på hur länge ni är borta. Och även om hunden så småningom kan vara ensam medan ni är borta, så måste den lära sig och vänja sig vid det under längre tid.  Det är inte säkert att den någonsin vänjer sig heller.

Valpar kan gnaga sönder en hel del, speciellt om de lämnas ensamma. Det är individberoende.

Namiko
10/22/18, 2:51 PM
#4

En valp på fyra månader, speciellt efter en flytt, kommer inte att kunna vara ensam mycket alls. Fråga hur mycket den är van att vara ensam i det nuvarande hemmet och jag skulle inte lämna valpen själv förrän den är trygg i ert hem även om den är ensamtränad. Risken finns är att den inte är van att vara ensam och ni måste börja från noll med ensamträningen och det finns ingen garanti att en hund klarar av att vara ensam någonsin. Då behöver man en lösning i form av dagmatte eller dagis om man inte kan lösa det själv.

Alla valpar bits, dom är rovdjur, men dom flesta biter inte särskilt hårt och det går att träna bort. Det är individuellt om dom tuggar på saker i hemmet. Ni måste helt klart valpsäkra så den inte tuggar i sig något farligt samt hålla koll ifall den börjar tugga på möbler och annat som den inte får. Det är inte heller säkert att ni får hem en rumsren hund, rumsrenheten kan till och med gå bakåt vid en flytt.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Belzebubble
10/22/18, 2:58 PM
#5

En så ung hund tror jag knappast har några problembeteenden. Rumsrenhet, ensamhetsträning och bitandet är något som kommer med valptiden, det är ägarens uppgift att träna bort. Däremot kolla allmänt på valpen. Ser den frisk? Har den stamtavla (om det är en shih tzu)? Du bör få med dig en veterinärbesiktning som inte är äldre än 7 dagar. Köper du direkt från en uppfödare eller privatperson?

Honestyisdead
10/22/18, 2:58 PM
#6

Den kommer inte kunna lämnas ensam fören den sakta ensamhetstränats, om den klarar det. 

Och valpar tuggar ja. En del väldigt mycket.

Troligtvis är hunden inte heller rumsren så ni får räkna med olyckor inne och träning på det.

Annons:
224
10/22/18, 3:47 PM
#7

#5 den är från privatperson som har köpt den och inte vill ha den kvar:(<3 jag vill ge den ett fint hem men måste tyvärr åka till skolan en del dagar, har ingen i närheten som kan ha den heller då jag pluggar på annan ort, tyvärr..

224
10/22/18, 3:49 PM
#8

Han verkar vara ensam redan nu som det är, dom skrev att han får ha blöja på sig inne när han är ensam längre tider

Gronstedt
10/22/18, 3:55 PM
#9

#8: Det låter bedrövligt, men det verkar ju inte som om du har tid och möjlighet att ge den bättre förutsättningar?

Hur kan man komma på att sätta blöja på en hund? Kisslåda kan jag tänka mig i en krissituation, men blöja?

224
10/22/18, 4:00 PM
#10

Jo jag har nog möjlighet att ge den bättre förutsättningar än att jag vanvårdar den och sätter blöja på den.

Gronstedt
10/22/18, 4:02 PM
#11

#10: Du skriver ju att du kommer att bli tvungen att lämna den ensam?

hemul
10/22/18, 4:25 PM
#12

Har du ingen plan för hur du ska göra med valpen när du är i skolan så bör du tyvärr slå det hela ur hågen. Vänta med hund tills du löst den situationen.

Honestyisdead
10/22/18, 4:42 PM
#13

#10 Det är ingen bättre förutsättning att byta hem till ett nytt hem som också kommer lämna den ensam nej.

Annons:
Gronstedt
10/22/18, 4:48 PM
#14

Jag vet inte, men jag kan tänka mig att rumsrenhetsträningen kan bli ännu svårare om hunden är van  vid blöja - den har ju redan lärt sig att man SKA göra ifrån sig hur som helst och var som helst utan att säga till att man vill ut.

hemul
10/22/18, 4:52 PM
#15

Kan inte låta bli att undra hur de bär sig åt för att valpen inte ska slita av sig blöjan. 🤔

Honestyisdead
10/22/18, 4:52 PM
#16

#14 Ja det känns tyvärr troligt.

224
10/22/18, 4:56 PM
#17

Nu verkar det som att han köpt hunden från nån som köpt den av nån som köpt den av nån.. mer och mer märkligt

hemul
10/22/18, 4:57 PM
#18

Är du förresten medveten om att det finns hälsoproblem i rasen, som i alla andra "felkonstruerade" raser? Trubbnos kan innbebära andningssvårigheter. Glosögonen kan också ge problem.

Läs under "Hälsa" här. Googla för mer.
https://www.skk.se/sv/hundraser/shih-tzu/

Gronstedt
10/22/18, 5:05 PM
#19

TS, det verkar som en alltför "svår" hund för dina förhållanden just nu. Jag förstår om du känner att du vill hjälpa just den här hunden, men det vore nog att ta dig vatten över huvudet i nuläget. Jag skulle råda dig att leta efter en hund med mindre i bagaget och att se till att ha en lösning för passning och rastning klar innan du skaffar hund.

Lona
10/22/18, 5:12 PM
#20

#18, Håller med! Shih tzu har även problem med renal dysplasi, en dödlig njursjukdom. Mörkas dessvärre av en del uppfödare. TS; om du vill hjälpa hunden så försök få tag på hans uppfödare. Är denne det minsta seriös och mån om sina valpar så kommer hen att bli väldigt tacksam och försöka köpa tillbaka / ta hand om valpen. Misstänker dock att det inte ligger så värst mycket seriositet bakom den där aveln. Du kan faktiskt även anmäla ägarna till Länsstyrelsen, de följer knappast djurskyddslagen. Vill du ha en okomplicerad hund så är det där sannolikt helt fel köp. Otroligt synd om valpen att inte ta den men betänk att det är ett stort åtagande och att det är stor risk att den redan har mycket negativt i bagaget. Att ägarna ens övervägt att sätta på den en blöja säger en hel del…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
224
10/22/18, 7:02 PM
#21

Jag har bett om nummer till den ägaren vad jag förstår som hade den från början. Väntar på svar:) Tycker synd om den lilla:(

hemul
10/22/18, 7:40 PM
#22

Missuppfatta inte det här nu. Det är inte kritik, vill bara att det ska bli bra både för dig och hunden.

Eftersom du inte verkar ha erfarenhet av hund så kanske du inte är den lämpligaste nya ägaren. Det kan gå jättebra, men om det inte gör det, kan du hantera det då?

Du måste läsa på mera. Och om du ändå tar den här valpen så måste du se till att ha någon som kan ta hand om den när du är i skolan. Börja i den änden, för det måste du fixa antingen det blir den här valpen eller någon annan. Eftersom du pluggar på annat ort kan du ju söka dagmatte där också. Prata med alla du känner, klasskompisar o.s.v. Kanske känner någon nån som vill ha lite hundsällskap på dagarna. Det finns också sajter där man kan annonsera, t.ex. http://grannar.se .Kanske kan man sätta lappar i t.ex. livsmedelsbutiker där du bor (här har sånt försvunnit). Räkna också med en kostnad för dagmatte.

hemul
10/22/18, 7:55 PM
#23

En sak till. OM valpen visar sig ha problembeteenden är det viktigt att ta itu med dem på rätt sätt, annars kan det bli värre.

De flesta hundägare har något problembeteende med sina hundar, nåt man skulle önska bort. Kan vara allt möjligt. En del hundar slutar aldrig skvätta inne, även om det är ovanligt. En del drar i kopplet. En del skäller för mycket och stör grannarna. En del gnager på bordsbenen när de är ensamma. En del har separationsångest och kan aldrig lämnas ensamma ens korta stunder. En del gör utfall mot andra hundar, gormar och beter sig. En del gör samma sak mot människor. En del är rädda för barn och beter sig därför aggressivt mot dem. En del snor mat. En del snor kläder ur tvättkorgen och tuggar sönder när de är ensamma. En del rymmar och är svåra att ha lösa. En del… Ja, du fattar.

De flesta såna beteenden går att få bukt med, men det är inte alltid så lätt. Och ibland lyckas man inte. Vi är ju inte jätteerfarna hundtränare eller -psykologer allihopa.

Hur som, det finns saker som kan vara jättejobbiga (och kostsamma!), även med en "normal" valp som har de bästa förutsättningar från början. Tänk lite på det. 😉

[~Kollen~]
10/22/18, 10:22 PM
#24

Alla valpar bits men med rätt träning blir valpen till en lydig hund

Elsis matte
10/23/18, 7:10 AM
#25

Jag skulle avråda att ta valp så här mitt i terminen, även om du skulle hitta hjälp med passning. Har gjort det en gång och det blev väldigt stressigt, det är så mycket man behöver lära dem och anknytning som ska skapas. Någon av er bör kunna vara hemma helt de första två-tre veckorna minst, innan den dessutom ska till dagmatte.

eli1991
10/23/18, 7:57 AM
#26

Jag skulle avråda dig från den valpen, dels pga din situation och sen att "rädda" eller köpa en valp för att man tycker synd om den är sällan en bra ide.
Rör det sig om grov vanvård eller liknande ska istället länsstyrelsen kontaktas.

Som andra redan har skrivit kan du inte ta hem en valp för att sedan lämna den ensam hemma långa stunder. Att ensamhetsträna tar tid och ofta när den flyttar måste man helt börja om.
För mig handlar inte ensamhetsträning att den ska kunna hålla sina behov inne eller att inte tugga sönder halva huset. Jag tycker det är enormt viktigt att hunden känner sig trygg, och det tar tid.

Skriver verkligen detta i all välmening, vänta med hund tills förutsättningarna är bättre. Både för din och hundens skull. Det kommer fler tillfällen :)

224
10/23/18, 10:35 AM
#27

Tack för alla svar hörrni:) har läst allt

Annons:
Upp till toppen
Annons: