Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 1133 ggr
Nillanpillangirl
2018-10-22 12:15

Doggy

Vår 12-veckors valp fick Doggy Proffessional extra valp av uppfödare, så vi har fortsatt med det. Men tkr egentligen inte detta är ett bra foder då det bl.a. innehåller spannmål. Sen blir hon ju aldrig mätt verkar det som fast hon får den mängd hon skulle haft. Skulle ni ha bytt foder ??

Annons:
reverse
2018-10-22 12:23
#1

Ja, jag hade personligen bytt omgående. 😃

 //Lina

Jojaton
2018-10-22 13:02
#2

Jag hade också bytt! Min valp fick Royal Canin hos uppfödaren, bytte till Mush så fort den lilla påsen vi fick med hem var slut - vilket tog ca en och en halv vecka. Hade jag tagit hem honom idag hade jag bytt direkt och använt resterande ur påsen som godis vid träning (han var okej i magen på torrfodret, betydligt bättre på färskt men inte dålig)

Johanna - Instagram

Nillanpillangirl
2018-10-22 13:24
#3

Det sägs ju att man bör fortsätta ge av fodret de fått hos uppfödaren, varför hade ni bytt är det pga sämre foder ? 🙂

Jojaton
2018-10-22 13:58
#4

#3 min valp tyclte inte torrfodret var så gott, såfort han fattat att konkuransen från syskona var borta fick jag inte i honom mer än en tredjedel av hans dagsbehov. Det är inte direkt optimalt för en växande valp. Hade också sedan innan bestämt att jag ville fasa över till råutfodring då jag tror det är det bästa för de flesta hundar 😊

Johanna - Instagram

reverse
2018-10-22 14:21
#5

#3 Finns ingen anledning att fortsätta ge det uppfödaren har gett bara för att. Ett foder som är dåligt i mina ögon kommer jag inte fortsätta ge. 🙂

 //Lina

hemul
2018-10-22 16:31
#6

Enda giltiga anledning att fortsätta är väl att snabbt byte av torrfoder kan ge (övergående) magproblem. Men det fixar man genom att byta gradvis, blanda fodren en tid och gradvis ta mer av det nya. Övergång till färskfoder/BARF brukar inte ge några sådana problem.

Detta med magproblem vid byte visar väl på hur ensidig en kost på torrfoder är, tycker jag.

Annons:
CayKantos
2018-10-22 17:45
#7

Ofta vill uppfödare att man fortsätter på ett märke pga dom blir "sponsrade" av dom. Och som min så "det här funkat bra på våra hundar" men det betyder verkligen inte att det funkar bra på min individ.. min kille sker 4-5gånger om dan STORA högar, aldrig mätt och lite mager trots myxket mat.. Och bajset luktade ILLA! Nu har jag äntligen möjlighet att gå över till färskfodret och märker redan hur han mår så jävla bra!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

[~Kollen~]
2018-10-22 22:25
#8

Om jag får ställa en fråga vilket foder är bäst till en valp?

Draken
2018-10-23 11:18
#9

Vilket foder som är bäst för just din valp/hund är väldigt individuellt.

Mina hundar har alltid fått Doggy proffesional, och de har mått bra på det. De har inte bajsat speciellt mycket (1 ggr.dag) och pälsen har varit fin och blank.

Nu är de 7 och 8 år gamla, så de har ätit fodret i några år ;)

Nu äter de Doggy Proffesional Grain free.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

eli1991
2018-10-23 12:07
#10

Min valp åt doggy proffesional och sket gigantiska mängder och ofta. Spydde och hade ofta diarre också. När han var runt 15 veckor bytte jag till Purizon (spannmålsfritt) och märkte följande:
- Den tidiga matta pälsen blev nu otroligt glansig.
- håller sig mätt mycket längre.
- kräks endast om han fått i sig något han inte ska, aldrig annars.
-Bajsar 2-3 ggr om dagen, lagoma högar.

Hade dock en vuxen hund som funkade bra på doggy så det är individuellt. Men denna valp/unghund funkar perfekt på spannmålsfritt :)
I din situation hade jag bytt foder. Tänk dock på att om du byter foder så fasa över det gradvis. jag bytte ut 1/4 av dagsgivan per vecka. Alltså tog hela övergången 4 veckor. Lite overkill kanske men funkade för oss iaf :)

Fransu
2018-10-23 12:12
#11

Jag tycker att du ska byta foder eftersom du själv skriver att det inte känns bra med det fodret. Och att valpen inte blir mätt är också en bra orsak att titta på andra foderalternativ.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[Forest]
2018-10-23 20:43
#12

Att fasa in nytt torrfoder kan du göra redan nu. Vill du ge den färskfoder så brukar dessa foderbyten gå smidigare. Vi märkte dock med Enja att hon inte vart så mätt av bara få färskfoder så vi hade även orijen torrfoder. Hon hade ätit båda hos uppfödaren så vi gjorde inga fiderbyten. Dock funka det inte med enbart färskfoder då leta hon efter ätbart ute 😒

Upp till toppen
Annons: