Annons:
Etikettbeteende
Läst 910 ggr
Princessss
10/20/18, 7:44 PM

Skällig valp

Jag har ett litet problem med min jack russell valp. Hon kan få för sig att helt plötslig börja skälla hemma. Det är speciellt på kvällen. Om hon hör något litet ljud eller rörelse så morrar eller skäller hon. Jag vet inte riktigt hur jag ska visa att hon inte ska göra det på ett bra sätt. Jag har provat att säga argt nej men det har inte hjälpt. Det är nästan bara inomhus som hon gör det.

Annons:
JoannaLi
10/20/18, 7:59 PM
#1

Jag hade provat att kasta godis på golvet, för att motbetinga. Istället för "åhnej, ett ljud, läskigt" så kan det bli "woho, ett ljud, godis!". Om du kan kan du också försöka förebygga, så hör du ett ljud så kasta godis, oavsett om hon skällt eller inte. Då får du in att det är ljudet som ger jackpot, inte skällandet. 

Hur gammal är hon?

Princessss
10/20/18, 9:18 PM
#2

#1 hon är 5 månader

hemul
10/20/18, 9:48 PM
#3

Hakar på. Om man kör med motbetingning (fanns inte på min tid så har aldrig provat), är det då lätt att glesa ut godisgivorna sen eller blir man fast i eviga godisregn?

JoannaLi
10/21/18, 10:12 AM
#4

#3 Jag tror att jag godisregnade i 4-5 dagar, sen var det slut. Men så är Ossa rätt mjuk också, så det kan absolut ta längre tid för andra. Men i och med att vi försöker ändra känslan mha av godisregnen så kommer ju känslan till slut ändra på sig, det är ju inte godisregnet som är metoden för att hantera situationen i sig. Det där blev luddigt.

Elsis matte
10/21/18, 10:14 AM
#5

#3 När hunden helt har ändrat inställning till ljudet (eller vad det är) så minskar man godiset och meningen är att man helt ska kunna sluta med tiden. Godiset är här inte en belöning, utan man använder det för att genom klassisk betingning ändra hundens upplevelse.

hemul
10/21/18, 3:55 PM
#6

#4 Tack. Låter ju bra. Då ska jag prova om behov uppstår.

#5 Jo, jag förstår det. Men jag tänker mig att en hund skulle kunna se det annorlunda. 😉

Annons:
eli1991
10/23/18, 8:07 AM
#7

Vi bor i villa och min 6 månaders kan ofta få för sig att det är fara på ingång, både när vi är inomhus eller utomhus.

Tidigare provade jag "neeej" vilket hade ingen effekt alls, han morrade och skällde ändå. 

Nu har jag insett att varje gång innan han skäller/morrar så tittar han på mig, ibland en halv sekund och ibland i några sekunder.

Då säger jag exempelvis: "Jaaaajaaaa jag vet nu kommer pappa hem" eller "jaaa tack det var bra då vet jag".
Vilket gör att han inte skäller/morrar. Jag bekräftar alltså att han hör någonting och berättar att det är lugnt, jag har också hört och tack för varningen typ.

Ibland hinner han skälla 1 gång men slutar direkt när han får "bekräftelse" i att jag hört honom.

Upp till toppen
Annons: